Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bruinkool


Gast gerbewoner

Aanbevolen berichten

Ik ben erg te spreken over mijn houtbriketten. Voor 25 cent per kilo concurrerend met bruinkool, heeft per kilo ongeveer dezelfde energetische waarde en neemt maar een fractie meer plek in, zeker als je de langwerpige blokken hebt. Die kun je net zo goed stapelen.

 

Ik wil graag verschillende brandstoffen kunnen verwerken. Kwestie van onafhankelijk te zijn en de goedkoopste energie van het moment te kunnen kiezen. Soms kom je aan hout, soms aan steenkool, ik hou mijn ogen open en elk jaar tik ik wel wat op de kop waarmee we dan weer een eind verder kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dat je als TSHTF teruggrijpt op bruinkool begrijp ik, dat je om een paar rotcenten te besparen die smerige vervuilende zooi via de schoorsteen het milieu instoot vind ik bijna misdadig. Uiterst armoedig en asociaal gedrag.

 

Ik verstook ofwel brandhout 15m3 ofwel 800 kg steenkool en heel soms bruinkool (niet om sociaal te zijn maar omdat het minder efficiënt is dan steenkool.) Je hebt gelijk wat het milieu-impact betreft, alleen stookt de halve wereld met steenkool om stroom te produceren (met productieverliezen, transmissieverliezen, omzettingsverliezen, transportverliezen, ...) Ik ga in mijn eentje de wereld niet verbeteren, als er regelgeving komt pas ik me aan. Bovendien wordt in Nederland een bijkomende belasting geheven op bruinkool (in België op steenkool - voor Nederland weet ik dat niet) waarmee dan (zouden kunnen) milieumaatregelen genomen worden.

 

http://www.ipsnews.be/artikel/chinese-centrales-vragen-nog-meer-steenkool

 

En ook België is niet efficiënt.

http://www.vilt.be/Verspil_geen_biomassa_in_oude_steenkoolcentrales

http://www.greenpeace.org/belgium/nl/pers/persberichten/eon/

http://www.greenpeace.org/belgium/Global/belgium/report/2006/10/dossier-steenkool.pdf

 

Dankzij mijn PV panelen hoeft er geen (inefficiënt) steenkool meer verbrand worden om elektra te maken voor mij. Deze investering droeg ik zelf en komt overeen met ongeveer een volledig jaarloon.

 

[ATTACH=CONFIG]6325[/ATTACH]

 

Geen flauwekul, het bewijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houden jullie er wel rekening mee dat steenkool/bruinkool de energie veel langzamer afgeven dan hout.

Je krijgt het er niet zo warm meegestookt als met hout.

 

Ook krijg je veelmeer aanslag in je afvoerpijp, waardoor je minimaal 1 keer per jaar de schoorsteenveger moet laten komen.

Dat zal je +\- een 100 euro kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Dat je als TSHTF teruggrijpt op bruinkool begrijp ik, dat je om een paar rotcenten te besparen die smerige vervuilende zooi via de schoorsteen het milieu instoot vind ik bijna misdadig. Uiterst armoedig en asociaal gedrag.

Als het me om het geld te doen was zou ik je heeeeeel misschien een heeeeeel klein beetje gelijk geven. Die 100 kilo die ik in een winter verstook is natuurlijk niks op een jaarlijkse productie van 165 miljoen ton. Natuurlijk als iedereen denkt zoals ik denk dan wordt het "probleem" nooit opgelost. Maar aangezien het grootse deel van die 165 miljoen ton gebruikt wordt voor elektriciteitsopwekking en wij die stroom dus ook gewoon in Nederland en België gebruiken wordt dit probleem niet opgelost door die 100 kilo niet te stoken. Dan moeten we gewoon met zijn alleen het licht uit doen en aangezien mijn elektriciteitsverbruik over de afgelopen 6 maand 15kwh was maak ik me niet zo druk.

 

En dan nog alleen maar als het deed omdat het zo goedkoop is natuurlijk.

 

Want, en zo is te lezen in mijn eerste post, zijn de houtbriketten die ik stook per kilo 4,5 cent goedkoper en die kan ik praktisch om de hoek halen. Ik heb die bruinkool dus voornamelijk liggen omdat:

 

Gisterenavond om een uur of 10 twee briketten (1 kilo totaal) in het vuur gelegd. Vanmorgen om een uur of zes was het nog aangenaam warm in de tent. Toen ik zojuist thuis kwam heb ik een blok hout in de kachel gegooid om even wat te koken en om half zeven heb ik een bruinkool briket in de kachel gelegd. Nu twee uur later is het heel aangenaam. Normaal zou ik er om een uur of zeven nog een houtblok op leggen maar dan wordt het eigenlijk te warm binnen. Nu is het denk ik rond de 20 graden hier binnen. Precies goed dus, zeker als je bedenkt dat het maar een briket is die in de kachel ligt.

 

Dus met dank aan je analyse maar ik voel me in het minst niet aangesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Houden jullie er wel rekening mee dat steenkool/bruinkool de energie veel langzamer afgeven dan hout.

Je krijgt het er niet zo warm meegestookt als met hout.

 

En dat is precies de reden dat ik bruinkool wil stoken. Met een houtbriket wordt het bij mij snel te warm binnen. Een bruinkoolbriket van 500 gram houdt het gewoon de hele avond lekker op temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@ lewieke

Dan us het niet meer goedkoper, mijn ouders gebruikte het alleen om slechts de kachel aan te houden.

Daarover zat ik ook nog wel even te piekeren. Het verschil voor mij is dat ik maar een of twee briketten in de kachel hoef te leggen. Dan is de kiloprijs wel iets hoger maar omdat ik niet 2 kilo hout ineens op het vuur gooi, en vervolgens de deur open moet zetten om wat frisse lucht binnen te laten, leg ik nu 500 gram of 1 kilo bruinkool op het vuur. Netto verbrand je dan minder geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ lewieke

Dan us het niet meer goedkoper, mijn ouders gebruikte het alleen om slechts de kachel aan te houden.

 

Als je het bekijkt op jaarbasis is het wel goedkoper. Voor 800 kg steenkool betaal je 256€, jebespaart er 8000 kwh gas mee à 10 ct per kwh dat maakt 800€, besparing 544€ per jaar. Daarmee kan je dan andere milieuvriendelijke maatregelen nemen zoals spaarlampen kopen, zuinige elektrische apparaten aanschaffen, ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ ik had het dus over de vergelijking houtbriketten/bruinkool

 

Niets in de wereld is perfect. Je stookt wat je te pakken krijgt tegen een redelijke prijs. Bruinkool draagt niet mijn voorkeur weg omdat het relatief gezien duur is per kwh.

 

Aardolie 0.7€/l à 8kwh/l = 8.75ct/kwh

Aardgas 7ct/kwh (meterhuur, abo en verbruik, belastingen, taksen en accijnzen inbegrepen- volgens mijn laatste afrekening)

Bruinkool 2.75€/10kg à 5.7kwh/kg = 4.8ct/kwh

Steenkool 0.32e/kgà10kwh/kg= 3.2ct/kwh

Brandhout 0.075€/kg à 5 kwh/kg= 1.5ct/kwh

 

Om de juiste kostprijs te kennen moet je ook nog rekening houden met de energieëfficiëntie van je verwarmingstoestel. Ook dat vraagt investeringen en onderhoud.

Mazoutketels hebben vaak een rendement van 90%

Gasketels een rendement van 95%

Kachels en inbouwhaarden van 70%

Je verhoogt de kostprijs per kwh dus door rekening te houden met de efficiëntie. Hoe lager het rendement, hoe hoger de kostprijs. Ook prijzen van onderhoud, keuring, herstelling, abo dien je mee te nemen in je berekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Briketten zijn in elk geval goedkoper bij de Hornbach. Nog geen 10 euro voor 25 kg ofwel 44 briketten. Ik stook er overdag niet mee vanwege de geur. Het relatief hoge zwavelgehalte maakt ook dat mensen hoofdpijn KUNNEN krijgen en ik wil mijn omgeving graag te vriend houden. Anyway: ik stook het leeuwedeel op hout maar 's nacht (als ik de kachel perse wil aanhouden) met briketten. Alleen bij harde wind gooi ik wel eens een briket op het vuur maar de voorraad die ik aanhoud (250kg) is vooral om nooit zonder brandstof te geraken. Erg belangrijk is de warmte die briketten afgeven. Deze is behoorlijk hoger dan het essen dat ik stook. De kachel moet dat ook aankunnen en wees daar zeker over voordat je briketten gaat stoken. Alles wordt heter, de vlamplaat, de bodem, het gietzijzer etc. En nog een veiligheidsaspect is de as. Als je de kachel schoonmaakt kan de as nog erg heet zijn en lang nagloeien. Gooi dan ook nooit deze as in een container maar laat het volledig afkoelen, Ter indicatie: wij hebben een bodembrander en ben een heavy-user. Eens in de twee weken reinig ik de kachel en gooi de as naast de woning om te laten afkoelen. Zelfs op een koude winterse dag voel je uren later nog de hitte afstralen. Ongelovelijk? Denk maar eens aan brandende kernen van Fukushima en Chernobyl, niet in verhouding natuurlijk maar op mijn schaal net zo indrukwekkend qua energie en warmteafgifte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JanH

 

Ik koop de briketten tegen 2.89€ voor 10 kg. In de lokale doe het zelf. Het betreft een niet erg bekend merk, maar voor die prijs maal ik er niet om. Ik probeer uit milieu-oogpunt mijn verbruik minimaal te houden maar het is een leuke oplossing voor het doorkomen van de nacht in een kachel die daarvoor eigenlijk niet geschikt is en dat normaal gezien niet haalt. De assen recupereer ik en wil ik later als meststof gaan gebruiken in mijn tuintje. Afval en meststof gespaard. Ik ben benieuwd of het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb vandaag bruinkool gehaald. Betaalde 2,80 euro per 10 kilo. Mijn avonden zijn een stuk comfortabeler geworden. Als ik thuis om twee houtbriketten om te kunnen koken en dan om een uur of zeven nog twee bruinkool briketten. dan blijft het tot een uur of elf comfortabel warm, ik denk zo rond de 20 graden. Met een houtbriket liep de temperatuur hier heel snel op naar een graad of 26 maar dan was het tegen negen uu weer koud hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...