Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hiking staf


Aanbevolen berichten

ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet gewaardeerd word als je ermee op straat loopt

in boerengebied ja, in stads gebied nee

 

Trek een overall aan en een paar klompen en je hebt nergens last van. Hooguit dat ze je naroepen en uitlachen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Om nu niet met een soort vechtstok voor de dag te komen is het een goed idee (ben het zelf al langer van plan) om een herdersstaf aan te schaffen.

Je kunt deze ook als wandelstok gebruiken (voor de vorm) maar de ideeen van MD kun je wel inbouwen denk ik.

 

Dus als men er iets van zegt als je door de bossen loopt kun je dus vertellen dan je schaapherder bent en daarom dezae stok bij je hebt. Je kunt er namelijk schapen mee redden die in een put of gat zijn gevallen.

 

 

 

De Herdersstaf is gemaakt uit Kastanjehout en bezit aan de onderzijde een metalen punt. Licht in gewicht maar toch sterk.

 

Met de ronding van de staf kun je een schaap bij de hals vangen. Bijzonder handig voor het vangen van een schaap uit een veenput.

 

Deze staffen worden ook veel gebruikt bij wedstrijden schapen drijven met Border Collies (Shepherd's Crook). Als de stok breekt omdat men er tijdens de wedstrijd te hard mee op de grond slaat wordt de stok niet vergoed ...

 

Voor Schapendrijfwedstrijden hebben we speciale, extra dunne Herdersstaffen, geef bij de bestelling, bij "opmerkingen" aan of je de stok voor wedstrijden gaat gebruiken.

 

Deze stokken zijn niet geschikt om op te leunen, zoals bij de Duitse stokken.

 

De lengte is rond de 1.40 m.

- See more at: http://www.schapenhoeve.nl/webwinkel/herdersstokken/herdersstaf.html#sthash.jMtZwJzq.dpuf

 

daar was ik dus ook aan aan het denken. een goede herdersstaf maar ik wil hem zelf maken. daarom ook dat ik vroeg achter welk hout gepast zal zijn. je bent de eerste die met een houtsoort afkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed onthouden heb is Hickory, Essenhout...

Lange vezel, vaak netjes recht ook... (Taxus ook overigens)...

 

Collega van me heeft degeneratieve gewrichtstoestanden en loopt al jaaren mer een staf... Kersenhout, mooi bruinrood kleurtje en heeft op de kop een stuk gewei... 1e splitsing, daarna afgezaagd. Krijg je een kleine 'V' bovenop... In 1 kant idd een knoopkompasje ingevreest en verlijmt.. Mooi ding hoor... Loopt er alle dagen mee, heeft vrij weinig gezeik ermee... Nou looptie ook wel duidelijk mank hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou ook leuk zijn als je een manier kon bedenken om van een bestaande hengel een staf te maken waar je de functies van de hengel intact probeert te laten. Als je nou zo'n carbon hengel neemt zou je misschien kunnen kijken of je met een goede epoxy en een keper geweven mat carbon vezel het buitenste deel wat kunt opdikken zodat deze niet zo makkelijk meer breekt(hengels zijn vaak van unidirectioneel carbon dus alle draadjes zelfde richting) Dan moet je eigenlijk een hengel hebben met een losse en vaste dop. De vaste dop maak je het handvat aan vast en de losse dop de punt. Enige waar je voor moet uitkijken is dat je eerste deel niet meer flexibel zou zijn(was toch al minst flexibel) dus eventueel zal je 2e segment extra belast worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou ook leuk zijn als je een manier kon bedenken om van een bestaande hengel een staf te maken waar je de functies van de hengel intact probeert te laten. Als je nou zo'n carbon hengel neemt zou je misschien kunnen kijken of je met een goede epoxy en een keper geweven mat carbon vezel het buitenste deel wat kunt opdikken zodat deze niet zo makkelijk meer breekt(hengels zijn vaak van unidirectioneel carbon dus alle draadjes zelfde richting) Dan moet je eigenlijk een hengel hebben met een losse en vaste dop. De vaste dop maak je het handvat aan vast en de losse dop de punt. Enige waar je voor moet uitkijken is dat je eerste deel niet meer flexibel zou zijn(was toch al minst flexibel) dus eventueel zal je 2e segment extra belast worden

 

ik denk dat een hengel net iets te zwak is om te gebruiken als hiking staf. soms ga je je gewicht op je staf moeten kunnen zetten en ik denk dat heel veel hengels het dan gaan begeven. moest ik kunnen kiezen liever een stevige staf en ter plekken een hengel maken dan dat ik moet hiken met een hengel als staf.

ik heb trouwens een telescopische hengel in men INCH bag zitten dus een 2de zou overkill zijn.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...