Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fire piston


luna1988

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@hamster @Raycoupe hier nog een kleine aanvulling van mijn ervaringen tot het maken r van de fire piston . Het gaat erom wat je aan materiaal te pakken kunt krijgen

in mijn geval was dat 15 mm uit en 13 mm inwendig koperen buis met een stukje rondhout van 9 mm en een stukje koperen buis 12 mm uit en 10 mm inwendig met 9 mm rondhout

bij de 15 mm koperen buis heb ik geexperimenteerd met een leertje van een kraan dat ik tussen twee metalen vulringentjes met een kruiskop op dat stokje had geschroefd wat ik bij die schroef versterkt

had door er een bindsel om te leggen (die zit onder de elektrische zwarte tape ) doorrubber O-ring de schroef er verder in te draaien zet het kraanleertje ietsjes uit en krijg je dus een afdichting

onder de kruiskop schroef had ik twee stukjes ijzerdraad gemonteerd waar tussen ik de charred cloth kon doen . Het geheel werkte wel maar het ging erg zwaar , om de zuiger erin te duwen viel wel mee

maar om hem er weer snel uit te halen was een heel ander verhaal maar het werkte en daar ging het om .Ik zal het niemand aanraden het zo te doen , maar als je niets anders voorhanden hebt is het mogelijk op deze manier .

 

Bij de 12 mm koperen buis heb ik gebruik gemaakt van een 10 mm rubberen O-ring (uit zo'n doosje met O-ringen van de Aldi) in het stokje heb ik met een metaal zaagblaadje een groefje gemaakt voor de O-ring net zoals beschreven als bij dat pdf van @hamster en ik moet zeggen dat valt best wel tegen want een zaagblad en in hout is niet echt de beste combinatie , dus je moet het voorzichtig doen en steeds

passen of je niet te diep gaat . Het koperen buisje had ik aan de bovenkant wat groter in diameter gemaakt zodat de O-ring er als het ware in loopt . is je groef te ondiep dan schuift de O-ring naar achter

dus steeds even passen tot hij er precies in gaat . (en geen geweld gebruiken :D )

De koperen buis had ik aan de onderkant dicht gesoldeerd met een stukje van een M10 bout maar een afdichtingsdopje is wel beter (had geen zin om daar om te gaan )

waar je wel op moet letten is dat je de koperen buis toch redelijk lang laat dat werkt toch wel makkelijker want je bouwt beter compressie op zoals je op de foto zien staan er een paar op

waarvan de bovenste met dat kraanleertje en die andere zijn met O-ringen twee O-ringen werkt iets beter maar met 1 O-ring werkt het ook prima de lengte van de koperen buisje daarvan vind ik 160 a 170 mm het beste .

DSCF8543.JPG.51ac7b555447adc9a889399495164f51.jpg

Wat het gebruik van een firepiston betreft dat is eigenlijk weer iets anders , het is namelijk net als alle andere dingen namelijk een stukje gereedschap en je moet toch echt daar even mee leren werken

Voor het gebruik kan ik jullie zeggen dat zorg dat je boring schoon is , laat een klein beetje charred cloth net boven het gaatje in de piston uit steken (dit scheelt behoorlijk bij het krijgen van je kooltje)

doe een klein beetje vaseline op de O-ring en dan doe eerst een paar keer langzaam de zuiger op en neer in de fire piston , hierdoor wordt de lucht al iets verwarmd en wordt je O-ring iets soepeler

waardoor hij beter werkt (geldt ook als je een afdichting van draad zou gebruiken ) en dan is het een kwestie van een hele snelle slag te maken zodat de zuiger zo snel mogelijk naar beneden gaat en je hem er weer uit haalt. Mensen denken je moet hard slaan maar dat is niet het geval het gaat erom dat je het zo snel mogelijk doet net zoals als je vonken slaat met een vuurslag op een vuursteen

je moet niet hard slaan maar snel .

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...