Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Gerber Artifact


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

gerber.jpg.95668d716b31cd6fbb068f3d1f90a4cb.jpg

 

Van @Simurgh ontving ik de Gerber Artifact. En gelukkig kwam hij vlak voor mijn verhuizing, dus er waren diverse kleine klusjes waarvoor ik de Artifact kon testen. Wat een ontzettend sympathiek gebaar en wat een fijne tool van Gerber!

 

Er worden drie extra mesjes bij geleverd, scalpels, razendscherp. De Artifact is handzaam, voelt zwaar aan voor de lengte (ongeveer formaat Bic aansteker), is fraai afgewerkt zonder vervelend uitstekende punten, behoudens de kruiskop schroevendraaier. Ik heb hem met een ketting om de nek gehangen en dat bevalt prima, maar heb hem ook in de broekzak bedragen. Beide manieren bevallen goed.

 

Zoals gezegd zit er een kruiskop aan de ene kant, de andere zijde is een mini-pry-bar met uitsparing om spijkers te trekken of electriciteitsdraad te strippen. Je kunt de pry-bar ook gebruiken voor banale platte schroeven, maar zelf gebruik ik die nauwelijks dus ook niet getest. Ook een kroonkurkopener ontbreekt niet.

 

Het scalpelmes blokkeert stevig in geopende toestand en ook gesloten wil deze niet zomaar open. Het voordeel van een blokkerend mes(je) is duidelijk en zeker als deze zo scherp is, wil je niet dat deze terugklapt. Wisselen van mesje is eenvoudig en ook deze zit met een ingenieus clipje verankert.

 

De Artifact doet alles wat je er van verwacht. Even snel iets snijden is hiermee prettiger dan de Leatherman openklappen op de een of andere manier. En met name blinkt de Artifact uit door de mini-pry-bar. Hoeveel messen (en schroevendraaiers en multitools...) zijn er niet beschadigd door onheus gebruik omdat er gepoogd wordt iets open te breken. Artifact ertussen, wrikken, duwen, prima. Ook met een hamer erop slaan om meer kracht te zetten geen probleem en de zwarte coating gaf geen krimp of kras.

 

Ik bestel bij deze nog drie Artifacts in de Prepshop zodra ze beschikbaar zijn. Een klein feestje deze minitool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Keyser Suze vraagje zijn dit de gewone standaard scalpel mesjes of is het een speciaal soort mesje (van die vervangbare hobby mesjes of zo)

en je spreekt van de pry-bar maar met zijn grootte kun je nu toch ook weer niet zoveel kracht erop zetten , want de kracht van een breekijzer is de armlengte van de heftboom

heb je dit getest ergens op ??iets open breken of zo ?? wil niet vervelend zijn hoor want ik vind het een gaaf mesje maar vroef af wat de waarde van zo'n mini breekijzer was

en wat voor torx heb je nodig om die schroefjes los te draaien , want sommige maten ervan zijn soms wat moeilijker te pakken te krijgen ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze vraagje zijn dit de gewone standaard scalpel mesjes of is het een speciaal soort mesje (van die vervangbare hobby mesjes of zo)

en je spreekt van de pry-bar maar met zijn grootte kun je nu toch ook weer niet zoveel kracht erop zetten , want de kracht van een breekijzer is de armlengte van de heftboom

heb je dit getest ergens op ??iets open breken of zo ?? wil niet vervelend zijn hoor want ik vind het een gaaf mesje maar vroef af wat de waarde van zo'n mini breekijzer was

en wat voor torx heb je nodig om die schroefjes los te draaien , want sommige maten ervan zijn soms wat moeilijker te pakken te krijgen ??

gr will

 

Neen het zijn niet de standaard chirurgische mesjes, wel de standaard hobby mesjes. En inderdaad, je kunt geen deur openbreken met de Artifact, heb er wel -met enige moeite- een stevig getimmerd krat mee opengebroken. Dus het gaat wel. En bedoel je de Torx voor het mesje (draaipunt) zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het altijd handig gevonden om naast m'n standaard vouwmes en vast mes, een extra mesje mee te nemen wat heel scherp en dun geslepen is.

 

Als dan na een tijdje prutsen in 't bos de messen hun toilletpapier snijdende eigenschappen hebben verloren, kun je terug vallen op het ultrascherpe ongebruikte reserve mesjes voor het uitsnijden van een splinter of het fileren van een duifje.

 

Het lijkt me dat zo'n Artifact daar prima geschikt voor is en je kunt dan ook nieuwe mesblaadjes meenemen.

 

Met een hamer erop slaan om de prybar te gebruiken?! Mwah, als 't heel bleef, zeker geen prul dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het altijd handig gevonden om naast m'n standaard vouwmes en vast mes, een extra mesje mee te nemen wat heel scherp en dun geslepen is.

 

Als dan na een tijdje prutsen in 't bos de messen hun toilletpapier snijdende eigenschappen hebben verloren, kun je terug vallen op het ultrascherpe ongebruikte reserve mesjes voor het uitsnijden van een splinter of het fileren van een duifje.

 

Het lijkt me dat zo'n Artifact daar prima geschikt voor is en je kunt dan ook nieuwe mesblaadjes meenemen.

 

Met een hamer erop slaan om de prybar te gebruiken?! Mwah, als 't heel bleef, zeker geen prul dus!

 

ja natuurlijk niet op de kruiskop schroevendraaier rammen.....ik heb een extra mesje met ducttape op de achterkant geplakt, altijd 1 reserve dus bij me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze bedankt voor uw antwoorden en ja ik bedoelde de torx voor het mesje . of zit dat mesje niet geborgd met dat torx schroefje ?? zit het er gewoon

in geschoven dan ?? eigenlijk wel jammer dat men dan geen extra vakje voor 1 of 2 reserve mesjes aan die gemaakt heeft waar u het vastplakt met duct tape :rolleyes:

gr will

Nee het zit uitstekend vast met een doordacht klemmetje. Enne....hoeveel mesjes wil je meenemen? Die nemen ongeveer nul ruimte in in je BOB of broekzak. Foto ter verduidelijking hieronder.20130808_193346-1.jpg.d061c8b9165ca74c95b34f9b367d54c5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...