DutchSurvival101 Geplaatst: 5 augustus 2013 Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 Hope you all will like it! me 1st video... voor Urban survival. met een kleerhanger vuur maken... altijd handig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 5 augustus 2013 Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 Had dat filmpje al eens gezien . In de praktijk lijkt het veel moeilijker . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchSurvival101 Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 Had dat filmpje al eens gezien . In de praktijk lijkt het veel moeilijker . Geert Ja, het is niet het goede hout. (zoals ik in het begin zei haha ) Hierdoor gaat het kooltje sneller uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 5 augustus 2013 Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 Het is ook veel moeilijker als wat ze laten zien zeker als je het de eerste keer doet Nu zie je overal filmpjes ed maar indertijd dat ik dat wilde proberen zag je dat nog niet en was het zelf uit vogelen . En inderdaad hier zag je dus dat hij veel te vroeg dacht dat hij vuur had . Als je rook ziet moet je gewoon doorgaan want je hebt de massa van de punk nodig om het vuur gaande te houden (er moet genoeg energie/warmte in de punk zitten ) dus gewoon doorgaan totdat je een hoopje hebt van plm 3 a4 cm diameter en hoog Zijn spindel is wat aan de dunne kant en het plankje ook wat aan de dunne kant . Verfdfer maakt het groot verschil welk hout je gebruikt want als je bijvoorbeeld vettig hout als spindel pakt kun je draaien tot je een ons weegt (zelfs wat zand er tussen werkt niet) ook moet alles liefst zo droog mogelijk zijn hetgeen inhoud dat als je zo vuur wilt maken je een echte tondeldoos moet hebben /maken met vuurboord en spindel ( maar die tondeldoos geldt ook voor vuurmaken met een firepiston of flint & steel gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 5 augustus 2013 Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 @DutchSurvival101 nee je had te weinig punk , je moet er genoeg van hebben om die warmte /energie groot genoeg te maken zodat het blijft branden en brandstof heeft ik zal eerlijk zijn de eerste keer dat ik het probeerde kreeg ik rook en ging het dus ook uit en wist niet waarom en omdat je er een lamme arm van krijgt na verloop van tijd heb ik toen vals gespeeld en de boormachine gepakt en heb deze door laten draaien ook al had ik genoeg rook toen kwam ik er dus achter wat het probleem was en eigenlijk best logisch gewoon domme natuurkunde toepassen en nadenken zoals ik zei in mijn tijd was het zelf uit vogelen Als extra punk brandstof) kun je verrot kurkdroog hout nemen (wit rot of bruinrot maakt niet uit ) dit brand niet maar gloeit net als de punk gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchSurvival101 Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 Het is ook veel moeilijker als wat ze laten zien zeker als je het de eerste keer doet Nu zie je overal filmpjes ed maar indertijd dat ik dat wilde proberen zag je dat nog niet en was het zelf uit vogelen . En inderdaad hier zag je dus dat hij veel te vroeg dacht dat hij vuur had . Als je rook ziet moet je gewoon doorgaan want je hebt de massa van de punk nodig om het vuur gaande te houden (er moet genoeg energie/warmte in de punk zitten ) dus gewoon doorgaan totdat je een hoopje hebt van plm 3 a4 cm diameter en hoog Zijn spindel is wat aan de dunne kant en het plankje ook wat aan de dunne kant . Verfdfer maakt het groot verschil welk hout je gebruikt want als je bijvoorbeeld vettig hout als spindel pakt kun je draaien tot je een ons weegt (zelfs wat zand er tussen werkt niet) ook moet alles liefst zo droog mogelijk zijn hetgeen inhoud dat als je zo vuur wilt maken je een echte tondeldoos moet hebben /maken met vuurboord en spindel ( maar die tondeldoos geldt ook voor vuurmaken met een firepiston of flint & steel gr will Ik wilde laten zien dat je van een simpele kleerhanger vuur kan maken. Daardoor is me spindel zeer dun. tevens is de spindel bewerkt hout (een soort lak achting iets) ook het hout soort is niet erg goed voor het maken van vuur (voor het plankje = hoge ontbrandings- temp).. alles met elkaar opgeteld was ik blij dat het met 4x lukte. Ik wil ook alles laten zien. vele video's zijn bewerkt en dan krijg je niet te zien hoe vaak het wel niet lukte. en ja qua ervaring met kleerhangers moet ik zeggen dat ik een leek ben . maar super bedankt voor je inputt en info. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 @DutchSurvival101 Oh maar ik vind het knap dat het je lukte hoor , want ik weet dat het helemaal niet makkelijk is gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CrossbowClan Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Een vraagje voor @Wafels en @DutchSurvival101, welke houtsoort(en) adviseren jullie voor het gebruik van een vuurboog. En welke soorten zijn sowieso ongeschikt daarvoor. Ik heb weinig tot geen verstand van houtsoorten, dus hoor ik graag jullie mening hierover. Gr. en suc6, Martin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Zie pagina 3 #22 hier staat redelijk wat info over het vuurmaken met boog, succes is leuk als het lukt ( het begint met witte rook en als je donkere rook krijg heb je een goed koolje ) http://preppers.nl/forum/threads/2938-Vuur-maken/page3?highlight=vuurboog Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Een bredere boor helpt ook om sneller vuur te krijgen ivm wrijving (bv een stuk steel van een bezem). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 @CrossbowClan Als je het makkelijk wilt doen , dan is van dat rode cederhout prachtig spul ervoor maar je kunt populier , wilgenhout ,essenhout ed ervoor nemen met vurenhout heb ik slechte ervaring dat werkte bij mij niet . je kan met de houtsoorten die ik hier schreef zowel je spindel en vuurboord mee maken gr will. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CrossbowClan Geplaatst: 7 augustus 2013 Delen Geplaatst: 7 augustus 2013 Dankje voor de info @Wafels. Dat ga ik binnenkort eens proberen ... dus bel de brandweer maar alvast Gr. en suc6, Martin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.