Ga naar inhoud
GENEGEERD

[DIY] 12v 32A Voeding Netgeschakeld


Communicator

Aanbevolen berichten

Probleem

Ik liep al een poos tegen een probleem aan. Mijn standaard voeding van 12v 10Ah bleek niet capabel genoeg om mijn crt SS6900n met 40Watt zendvermogen aan te kunnen. Dit resulteerde in een vervelende brom tijdens mijn gesprekken. Ik kon maar maximaal zenden met 10Watt, maar ook dit was niet zonder deze brom.

 

Oplossing

Een zwaardere voeding kopen... klopt... maar die zijn best aan de hoge prijs als je een beetje kwaliteit wilt.

 

Ik had hier nog een server psu liggen (voeding voor een 19" rack server).

 

Schema opgezocht op internet, en de soldeerbout er bij gepakt.... en dit is het resultaat!

 

2013-08-05-11.52.52.jpg.24f09b72c1c74270d42f8cd91ee4441a.jpg

 

Deze esp113 van HP levert 32 Ampere. en is ruim voldoende om mijn zendbak te voorzien van de nodige stroom :). Ik heb het daarnet getest op vol vermogen, en het station waarmee ik dit testte, wist te melden dat mijn zendsignaal nu kraakhelder is!

 

Hoppa, weer wat geld bespaart :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk gedacht een server PS te gebruiken.

 

Kleine opmerking: Ah (Ampére Uur, anders gezegd: stroom x tijd) slaat op capaciteit. A oftewel Ampére is gewoon de stroom.

 

Van accu's spreekt men dus van Ah, nl hoe lang hij een bepaalde stroom kan leveren tot ie leeg is, men spreekt van CCA, nl de Cold Cranking Ampére,

dat is de maximale kortsluitstroom welke deze kan leveren en dit wordt bepaald door de interne weerstand van de accu en is van belangrijk voor een

startaccu bij een dikke motor.

 

Bij een DC voeding spreek je van continue stroom en tijdelijke piekstroom.

 

Wil je bvb 100W(att) zendvermogen gebruiken, heb je ongeveer 3x zoveel vermogen nodig om aan te leveren voor je zender oftewel 300W.

Vaak is dat dan op 12V een voeding van een 23 à 25A, nu die kosten niet zoveel nieuw en al helemaal niet tweedehands.

Een goede van +30A, ja die zijn wel wat duurder, dat klopt. Zet je er accu mee parallel als buffer, ben je alle brom ZEKER kwijt

(voor wisselspanning is een accu ahw een condensator) en heb je een de mogelijkheid om tijdens het zenden een pak meer

stroom te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk gedaan, ik zie dat de voeding nu 12,21 volt output heeft, pak het schema er eens bij om te kijken of je die kunt opschroeven naar 13,8 volt.

Dat is de standaard spanning waar de "12" volt apparaten op werken.

Dat zal ook zomaar weer 10% extra zend vermogen kunnen opleveren, ook weer meegenomen...

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk gedacht een server PS te gebruiken.

 

Kleine opmerking: Ah (Ampére Uur, anders gezegd: stroom x tijd) slaat op capaciteit. A oftewel Ampére is gewoon de stroom.

Aangepast, dankjewel voor de uitleg ;)

 

Van accu's spreekt men dus van Ah, nl hoe lang hij een bepaalde stroom kan leveren tot ie leeg is, men spreekt van CCA, nl de Cold Cranking Ampére,

dat is de maximale kortsluitstroom welke deze kan leveren en dit wordt bepaald door de interne weerstand van de accu en is van belangrijk voor een

startaccu bij een dikke motor.

 

Bij een DC voeding spreek je van continue stroom en tijdelijke piekstroom.

 

Wil je bvb 100W(att) zendvermogen gebruiken, heb je ongeveer 3x zoveel vermogen nodig om aan te leveren voor je zender oftewel 300W.

Vaak is dat dan op 12V een voeding van een 23 à 25A, nu die kosten niet zoveel nieuw en al helemaal niet tweedehands.

Een goede van +30A, ja die zijn wel wat duurder, dat klopt. Zet je er accu mee parallel als buffer, ben je alle brom ZEKER kwijt

(voor wisselspanning is een accu ahw een condensator) en heb je een de mogelijkheid om tijdens het zenden een pak meer

stroom te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk gedaan, ik zie dat de voeding nu 12,21 volt output heeft, pak het schema er eens bij om te kijken of je die kunt opschroeven naar 13,8 volt.

Dat is de standaard spanning waar de "12" volt apparaten op werken.

Dat zal ook zomaar weer 10% extra zend vermogen kunnen opleveren, ook weer meegenomen...

 

Grt

K a n s

 

Dan verkort je waarschijnlijk ook de levensduur van de voeding. het werkt prima op deze voltage's :) en hij wordt totaal niet warm als ik op vol vermogen zit te zenden. heb vanmiddag 5 minuten op 40Watt zitten zenden waarbij de koelribben een fractie warmer werden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, levensduur gaat dat niet beïnvloeden op een manier dat je het zal merken. Maar vaak zit in zo een voeding

een terugkoppelingscircuit dat maar een beperkte variatie toestaat in de uitgangsspanning en dat zal waarschijnlijk

een beperkende factor zijn. Dan moet je niet enkel de spanningsdeler aan de ingang gaan aanpassen, maar ook

in het terugkoppelingscircuit om de interne regeling te bedotten. Kortom, echt weten waar je mee bezig bent.

 

Dan verkort je waarschijnlijk ook de levensduur van de voeding. het werkt prima op deze voltage's :) en hij wordt totaal niet warm als ik op vol vermogen zit te zenden. heb vanmiddag 5 minuten op 40Watt zitten zenden waarbij de koelribben een fractie warmer werden...

 

Ik hoop op 27MHz ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, levensduur gaat dat niet beïnvloeden op een manier dat je het zal merken. Maar vaak zit in zo een voeding

een terugkoppelingscircuit dat maar een beperkte variatie toestaat in de uitgangsspanning en dat zal waarschijnlijk

een beperkende factor zijn. Dan moet je niet enkel de spanningsdeler aan de ingang gaan aanpassen, maar ook

in het terugkoppelingscircuit om de interne regeling te bedotten. Kortom, echt weten waar je mee bezig bent.

 

 

 

Ik hoop op 27MHz ...

 

uiteraard ... kanaaltje 20 :)

 

En ook als ik vol vermogen uitzend zakt de voltage terug naar 12,13v ... Dus ik denk dat verdere aanpassingen niet nodig zijn. en zowel ... dan niet door mij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan verkort je waarschijnlijk ook de levensduur van de voeding. het werkt prima op deze voltage's :) en hij wordt totaal niet warm als ik op vol vermogen zit te zenden. heb vanmiddag 5 minuten op 40Watt zitten zenden waarbij de koelribben een fractie warmer werden...

 

Ach ja, he is waarschijnlijk even aan een potmeter draaien...

Je voeding zal er eerder koeler door blijven en langer leven.

Kom naar de sc dan leg ik eea even uit, via mail vind ik dat teveel werk..

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, he is waarschijnlijk even aan een potmeter draaien...

Je voeding zal er eerder koeler door blijven en langer leven.

Kom naar de sc dan leg ik eea even uit, via mail vind ik dat teveel werk..

 

Prep ze,

K a n s

 

Die in Vlaanderen? of in Brabant?

 

In Brabant ben ik van de partij, de andere helaas niet. dan moeten er centjes verdient worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...