Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Download] Petroleum lonten maken


hamster

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
@Heksenboot : Nee! Vochtvreter (Calciumchloride) is even corrossief als zout (Natriumchloride). Ik gebruik het zelfs in mijn DIY-zuurstofadsorbers !

Maar je kunt wel het volgende doen: De olie in een fles enige tijd laten staan op een bodempje vochtvreter tot deze helder is. Nu en dan even schudden en laten bezinken. Daarna voorzichtig de olie afgieten in je petroleumstel. Kurkdroog!

 

Thanx Maestro. :)

@Raycoupe @Wafels @hamster

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@vheeswijk @ Raycoupe @ heksenboot @ hamster nog één toevoeging mbt het behandelen van lont dit stukje hieronder komt uit een stuk over kaarsen en is volgens mij ook van toepassing op olielamp lont

want zoveel verschil is er niet :rolleyes: en ik denk dat dit gelijk het verschil maakt tussen goede lonten en slechte lonten . Ik neem aan dat de goede lonten behandeld zijn :)

dit is het stukje :

. De pit

De pit wordt gevlochten van gebleekte of ongebleekte katoenen garens, variërend van 4 tot 45 draden. Het vlechten vindt zodanig plaats

dat de pit tijdens het branden naar één kant ombuigt en daardoor in het buitenste deel van de vlam verbrandt en zo op lengte wordt gehouden.

Niet alleen is het van belang dat de pit gebogen brandt, ook gaat het om de snelheid, waarmee de pit brandt ten opzichte van de stearine of de was.

Om te snel branden van de pit te voorkomen wordt de pit behandeld met een mengsel van zouten, zogenoemde brandvertragende middelen.

Borax (Na2 B4 O7.10H2O) en boorzuur (H3BO3), eventueel aangevuld met diammoniumwaterstoffosfaat( (NH4 )2 HPO4) of natriumfosfaat

(Na3 PO4) zijn veel gebruikte impregneermiddelen van de pit

Ook verhinderen de genoemde zouten het nagloeien van de pit doordat zij deze afsluiten van de lucht.

(bronvermelding : De Kaars

H.J. de Gruijter en A.J.G. van Rossum

Lesbrief KNCV/NVON

Eerste uitgave 1983

@vheeswijk misschien dat u ergens iets ziet van waar de azijn zou passen in het rijtje van hierboven ???? en zou borax eraan toevoegen kunnen want ik weet wel dat borax in stof als katoen ed behoorlijk brandvertragend werkt (ik weet niet wat der reactie is van borax met azijn :o )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...