Ga naar inhoud
GENEGEERD

Iers sodabrood (simpel brood bakken)


Tom

Aanbevolen berichten

Een echt survival brood, je hoeft niet te kneden of te rollen.

 

Het vereist niet veel kennis en kan in een gietijzeren pan op een hout fornuis worden gebakken.

 

Ook als er geen gist (meer) is of te veel werk om dit te maken

 

De benodigde karnemelk kun je maken door melkpoeder met azijn te mengen. (Als er geen karnemelk is)

 

De benodigde bakpoeder kan je in de supermarkt kopen in pakjes van 3 zakjes, genaamd Backin, van Dr. Oetker.

 

Dus sneller klaar en niet moeilijk.

 

In de links staat hoe je ingredienten kunt toevoegen, zoals kaas of spek voor hartig of smoren in jam of honing voor zoet.

 

 

 

Links

 

http://www.paratusfamiliablog.com/2013/03/quintessential-survival-bread.html

 

http://members.casema.nl/ifschaap/iers%20sodabrood.htm

 

http://allrecipes.nl/recept/2886/iers-sodabrood.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Tom, ik eet niet veel brood-granen maar dit brood maak ik wel soms, en nog simpeler gewoon met beetje water en citroensap uit flesje en een theelepel baking soda van de Chinees, dat oranje pakje wat voor van alles en nog wat handig is. dus bloem-meel, evt.snufje zout theelepel baking soda en scheut water met citroen even kort roeren en 15-25 min in de oven klaar!

 

als je er soort noten-vruchten brood van maakt kun je dit buiten de koelkast zeker 4 dagen bewaren en is nog lekker! volgens mij als je geen boter of olie gebruikt kun je het wel een week bewaren maar word dan wel erg hard denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aanvulling hierop, lieve mensen, is de chapattie. Dit is een ongegist, pannekoekachtig broodje, dat wordt gegeten door de arme mensen in India. Oftewel de tortilla, de mexicaanse variant die werd uitgevonden door de indianen.

Meng meel met alleen water (evt klein snufje zout) tot en stevig deeg.Maak er balletjes van. Plet die balletjes tussen je handen tot een zo dun mogelijk pannekoekje. Rooster dit aan twee kanten op een hete metalen plaat of in een DROGE koekepan. GEEN OLIE GEBRUIKEN! , anders verbrandtie :-(

Kan ook op een hete platte steen, net als een steenoven bij pizza's (bv. onderin je kampvuurtje).

Dubbelklappen en vullen met wat maar voor handen is (en/of lekker).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...