Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tomaten op?!?


Fluitketel

Aanbevolen berichten

Ik heb ieder jaar veel tomatenplanten en een oogst tussen de 15 en 50 kilo.. deze worden met andere groenten verwerkt tot saus en geweckt.. Kost 1 dagje (leuke) moeite en je hebt echt de rest van het jaar tomatensaus en nooit meer een blikje nodig.. bovendien onbeperkt houdbaar, dus een paar bij de prep-vooraad en die is ook weer aangevuld..

 

In Amsterdam ging ik altijd aan het eind van de zomer naar de markt en kocht ik de tomaten voor 1 eu de kilo ofzo..aan het einde van de dag nog goedkoper.. dan met 15 kilo naar huis en zelfde verhaal. Je hebt dan echt lekkere tomaten omdat ze van het seizoen zijn, Je oefent meteen met wecken en inmaken en het is vele malen lekkerder dan uit blik en ook goedkoper, en geen afval..

 

staafmixer erdoor: pizzasaus

gehakt erdoor: pastasaus

bouillon erdoor: tomatensoep

 

@Mrsjones Ja heerlijk groene tomatenchutney! Wat ik ook wel doe aan het eind van het seizoen is de planten met wortel en al uittrekken en dan op zijn kop ophangen buiten. De helft van de groene tomaten wordt dan alsnog rood..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

hahaha..mislukte oogst?! Echt niet, zowel eigen tuin niet als in nederland ook niet, we exporteren tomaten als de gekte en ze groeien hier nog steeds hoor, maar dan in heerlijk verwarmde kassen. De vanwege een slechte oogst opmerking is volstrekte onzin. De uitverkochte zal import zijn. Vraag me niet waarom we dat doen maar NL tomaten in de winkel leggen is taboe of zo. Alles wat ik te veel had, ligt samen met de paprika's in de vriezer, of je droogt ze, oa pepers alleen onderin het potjes liggen de restjes en die zijn toch pittig ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik zeker pech gehad met mijn tomatenplantjes, er zijn er toch genoeg waarbij het wel gelukt is :o

Voorgaande jaren lukte het gewoon wel, het niet de eerste keer dat ik er had staan.

Bij de Lidl nog wel tomatenblikken gescoord en pakken tomatenpuree, voor de zekerheid. ;)

 

zoek eens een chinese toko of turkse winkel, die hebben vaak genoeg, uien, parika's, tomaten, knoflook etc etc op vocht in pot staan. Daar nog geen tomaten tekort gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom ik net bij de c1000 bijna alle blikken met tomaten op. Staat er een bordje bij: wegens een mislukte oogst voorlopig geen tomaten in blik. Ik heb de laatste blikken maar meegenomen.

 

Zal wel vaker gaan gebeuren vrees ik. Dat er dingen niet zijn wegens een mislukte oogst.

 

Let maar op, spelletjes door de winkelier om de producent onderdruk te zetten, nukkige producenten enz enz.

Lidl al weken op rij geen houdbare melk of zeer weinig,was me al eens eerder opgevallen.heb nu twee dozen staan ipv gemiddeld een pak of tien.

Er worden spelletjes gespeeld, aan ons om daar doorheen te prikken en de juiste keuzes te maken........

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slechte tomatenoogst sommige mensen geloven alles wat een supermarkt schrijft. Nu zal het hier wel meevallen hoop ik maar mensen zouden echt wat meer tijd moeten besteden waar hun voedsel vandaan komt

En wat de insecten betreft de hommels (hommels werken harder als bijen)die voor het bestuiven worden gebruikt worden opgekweekt ze komen compleet met nestkast gevuld met voedsel aan.

 

@Piroska hoeveel plantjes had je voor die 50 kilo, dat is namelijk netjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Piroska hoeveel plantjes had je voor die 50 kilo, dat is namelijk netjes

 

Ik heb meestal 2 rijen staan van elk een plant of 8 dus 16 planten.. Ik neem de grootste tomaatsoort die ik kan krijgen en in Hongarije met al die zon zitten er soms tomaten van een pond tussen, dus dan gaat het snel.. Ik neem die grote omdat die het makkelijkst te verwerken zijn tot saus, uit luiheid dus:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zomer heb ik voor het eerst ge-experimenteerd met cherry-tomaatjes op mijn balkon. Na een aanvankelijke slechte start (opgelost met een flinke dosis Pokon) ging het los. Ik had maar drie plantjes, maar na verloop van tijd kwamen er steeds meer knoppen aan en had ik bijna elke dag een eigen gekweekt cherrytomaatje, rood en glimmend, en zonder chemische troep. Per plantje waren er 10 tot 15 knoppen zich constant aan het ontwikkelen tot tomaatje. Komend voorjaar wil ik veel meer van die plantjes opkweken, dan heb ik elke dag minstens vier-vijf tomaatjes van eigen kweek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...