Chinaka Geplaatst: 5 december 2012 Delen Geplaatst: 5 december 2012 Omdat ik een half langharige hond heb ( Dus veel haar ) vind ik het spijtig om wanneer ik ze borstel en of bijknip dat haar zomaar weg te gooien dus ben ik het gaan vilten. Spinnen zou ook kunnen denk ik en ik heb ook een spindle maar ben waarschijnlijk niet handig genoeg want dat is een heel gedoe. Ik gebruik de vilt hoofdzakelijk om mijn wollen sokken en wanten te repareren en na verloop van tijd heb ik dan meer vilten dan wollen sokken / wanten. Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer je geen ondergrond ( Bv: Naaldvilt ) gebruikt je echt wel dikke lagen moet leggen om een sterk vilt te bekomen althans met mijn hond haar haar. Misschien is dit niet zo bij rassen als de Husky, Malamut etc Door naaldvilt te gebruiken is het ook mogelijk om daar kleding, tasjes, geldbeugels en zo van te maken. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan nat vilten, vind dat gewoon leuk. Het is niet noodzakelijk dat je hond lange haren heeft omdat te kunnen vilten ik deed dat vroeger ook met het haar van mijn herdershonden. En voor iemand mij de vraag stelt of dat ook gaat met de haren van een Mexicaanse naakthond, ik vrees dat je dan heeeel lang moet sparen. Groetjes Chin Links: Voorbeeld van naaldvilt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 5 december 2012 Delen Geplaatst: 5 december 2012 Leuk Chinaka! Ik heb een hond die al vilt op de vacht... een komondor.. wat zou ik daar mee kunnen doen denk je? Het zijn sliertjes, dreadlocks, afhankelijk van het moment van knippen tussen de 5 en 15 cm lang. Zoiets dus.. (foto van internet, maar ik vind hem wel geestig) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nature Geplaatst: 5 december 2012 Delen Geplaatst: 5 december 2012 Ik ken iemand met een chow chow die de haren kaard, spint en er dan truien ed van maakt. Dus dat lukt ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fluitketel Geplaatst: 5 december 2012 Delen Geplaatst: 5 december 2012 Kijk je kan er ook mee breien Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 5 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2012 Leuk Chinaka! Ik heb een hond die al vilt op de vacht... een komondor.. wat zou ik daar mee kunnen doen denk je? Het zijn sliertjes, dreadlocks, afhankelijk van het moment van knippen tussen de 5 en 15 cm lang. Zoiets dus.. (foto van internet, maar ik vind hem wel geestig) Je hebt gratis wol, doen hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 5 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2012 Ik ken iemand met een chow chow die de haren kaard, spint en er dan truien ed van maakt. Dus dat lukt ook. Ook zo'n ras met een vacht dat je niet weggooien moet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 5 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2012 Kijk je kan er ook mee breien Dan moet je het haar wel kunnen spinnen, maar prachtig toch. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 5 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2012 Leuk Chinaka! Ik heb een hond die al vilt op de vacht... een komondor.. wat zou ik daar mee kunnen doen denk je? Het zijn sliertjes, dreadlocks, afhankelijk van het moment van knippen tussen de 5 en 15 cm lang. Zoiets dus.. (foto van internet, maar ik vind hem wel geestig) Wist je dat wanneer je dat hondenhaar goed wast en droogt je een perfecte vulling hebt voor kussens of dekbed. Bij een dekbed moet je wel rekening houden dat je compartimenten moet creëren anders krijg je vroeg of laat een grote bol aan een zijde en niks over de rest. Gewoon een idee. Groetjes Chin Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 5 december 2012 Delen Geplaatst: 5 december 2012 Ik vraag mij dus af of ik het eerst moet ontvilten omdat het dus dikke dreads zijn, dat is te dik en te hard om te spinnen volgens mij... ook plakken vilt maken lijkt mij lastig.. Het zou dan dus wel helaas dubbel werk zijn, ik moet dan een stap extra doen dan bij gewoon honden haar.. het is zonde om zoveel haar weg te gooien. Misschien inderdaad wassen en in een sloop en dan weer een hondenkussen voor in het hok ervan maken.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 5 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2012 Ik vraag mij dus af of ik het eerst moet ontvilten omdat het dus dikke dreads zijn, dat is te dik en te hard om te spinnen volgens mij... ook plakken vilt maken lijkt mij lastig.. Het zou dan dus wel helaas dubbel werk zijn, ik moet dan een stap extra doen dan bij gewoon honden haar.. het is zonde om zoveel haar weg te gooien. Misschien inderdaad wassen en in een sloop en dan weer een hondenkussen voor in het hok ervan maken.. Zoals bij schapenwol eerst karden. Dat gebeurt met twee van die rare borstels. Weggooien zou ik dat nooit. Btw wat het jij een leuke hond. Hongaars ras als ik het mij goe herinner. Is dat ook niet daar waar de Puli of hoe noemt die kleine herdershond vandaan komt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 5 december 2012 Delen Geplaatst: 5 december 2012 Zoals bij schapenwol eerst karden. Dat gebeurt met twee van die rare borstels. Weggooien zou ik dat nooit. Btw wat het jij een leuke hond. Hongaars ras als ik het mij goe herinner. Is dat ook niet daar waar de Puli of hoe noemt die kleine herdershond vandaan komt? Nou ik ga vast beginnen met sparen, ik moet toch een aardige mand vol krijgen voor ik er wat mee doe, wordt flink karden dan op die dreadjes ai.. Ja de Puli komt daar ook vandaan, de Puli werkte veel met de Kom samen, Puli keft Kom wakker als er onraad is en Kom schakelt de indringer uit :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinook Geplaatst: 5 december 2012 Delen Geplaatst: 5 december 2012 Haha, geweldig dit topic. Vooral omdat wij een hond hebben die werkelijk altijd verhaart. En ik in mijn sinterklaas surprise o.a. een zakje met hondenhaar kreeg, met daarop geschreven 'kussenvulling'. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monique Geplaatst: 19 juni 2020 Delen Geplaatst: 19 juni 2020 Ik zoek iemand die het haar van mijn hond kan vilten. Met vriendelijke groet, Monique Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Patty Geplaatst: 16 januari 2022 Delen Geplaatst: 16 januari 2022 Hoe was je het haar het best? Groetjes Patty Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.