Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Tweakers.net moderatie team

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik wil even een korte review schrijven over tweakers.net en dan specifiek over het moderatie team van die website.

Tweakers.net is, net als preppers.nl, een interactief medium waarmee je flink de diepte kunt ingaan als het op allerlei onderwerpen aan komt. In beginsel zijn dat alleen technische onderwerpen, maar hoe langer je daar "kind aan huis" bent en hoe meer berichten je geplaatst hebt, hoe meer rechten je krijgt. Op een gegeven moment krijg je hierdoor toegang tot een "lounge" of "huiskamer" gedeelte, waar je het over heel andere onderwerpen dan over technologie mag hebben, zoals hele persoonlijke onderwerpen.

Daarnaast is het voor deze openingspost relevant om dit nieuwsartikel op tweakers.net te benoemen:

https://tweakers.net/plan/3660/wij-willen-een-vriendelijker-tweakers.html

Dat klinkt leuk, een nieuwsbericht over de wens voor een vriendelijker tweakers.net, maar zodra je allerlei reacties eronder gaat lezen zie je dat er forumleden bij zitten die reageren zonder scheldwoorden te gebruiken, maar die duidelijk van mening zijn dat tweakers.net nooit een echt vriendelijk forum zal kunnen worden en waarom.

Nu is het natuurlijk voorstelbaar waarom mensen die tegengeluiden laten horen monddood worden gemaakt door hen te minnen (door het - systeem van de website worden hun reacties automatisch verborgen), tot zelfs een permanente forumban en het verwijderen van hun account aan toe.

Ik ben zelf ook al een tijdje in conflict met het moderatie team van tweakers.net omdat dat team zulke strenge eisen aan het gedrag van forumleden stelt, dat ik rustig kan stellen dat het hier om onmenselijk hoge eisen gaat.

Wat ik daarmee bedoel is dat er op tweakers.net cognitief gezien niets aan je mag mankeren. Je mag op een website als tweakers.net geen last hebben van enige vorm van zwakte, zoals een aangetast denkvermogen.

Denk daar goed aan als je er ook een accountje hebt, al wat ouder bent en het gewoon lukraak ergens over wilt hebben, want vooral dat laatste wordt daar niet gewaardeerd.

Leefregels die ik recent voor mezelf heb opgesteld zijn deze:

1. Ben je van plan om een nieuw topic te openen op tweakers.net? Doe dat dan met een flinke omweg: maak eerst een documentje aan op je pc/laptop. Type dat volledig uit. Laat het door iemand anders controleren op meningen die je wellicht voor feiten aanzag. Stuur daarna de gecorrigeerde inhoud van je document via een PM of e-mail naar een moderator van tweakers.net. Als die zijn akkoord geeft, kopieer en plak dan vanuit dat document je tekst in een nieuw topic op tweakers.net.

2. Als je vermoed dat het moderatie team van tweakers.net speciaal de pik op jou heeft: spreek dat nooit uit op tweakers.net. Op geen enkele manier. Het moderatie team van tweakers.net kan namelijk niet tegen kritiek. Elke vorm van openlijk geuite kritiek wordt automatisch beschouwd als een aanval op het team en op de community.

3. Vindt je dit allemaal wel heel erg ver gaan voor een community die beweerd wat vriendelijker te willen worden en wil je er niks (meer) mee te maken hebben?

Laat dan je account verwijderen. Want daarna veranderd je accountnaam er in Verwijderd. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer latere kritische denkers op tweakers.net in staat worden gesteld om zich er van te vergewissen wat ze beter wel en wat ze beter niet kunnen zeggen om niet in de problemen te raken.

Ik kan jullie verzekeren: tweakers.net is niet wat het lijkt of beweerd te zijn.

Ik kan het weten, want ik heb daar al sinds 2003 een account. De meeste van mijn berichten krijgen er een 0 of een +1 en heel soms zelfs een +2.

Het moderatie team van tweakers.net is echter zo onmenselijk streng dat zij niet naar de verhouding tussen je gewenste en ongewenste berichten kijken.

De moderators daar kijken puur getalsmatig naar het aantal hun onwelgevallige berichten binnen een bepaald tijdsbestek.

Samenvattend:

Tweakers.net is een van de minst veilige havens op internet als je in staat bent tot zelfstandig en kritisch nadenken.

Dat merk je niet alleen of zozeer aan de community, maar vooral aan de moderators.

Als Nederland ooit in een SHTF wereld veranderd doe je er daarom goed aan om een andere overlevende te vragen of die in het verleden voor tweakers.net heeft gewerkt.

aangepast door cyclist
Voorbereid op noodsituaties: bekijk de noodpakketen Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...