Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koken met je noodvoorraad


Cardhu

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor mijn verjaardag laatst heb ik een ge-wel-dig boek gekregen (vind ik zelf) met superveel recepten.

Het heet 'zelfgebakken' van Gaitri Pagrach-Chandra (hele mond vol), en er staan veel recepten in van verschillende soorten brood, cakes en taarten.

Vooral het brood is natuurlijk leuk, makkelijke recepten met veel variatie, ook veel recepten met eenvoudige ingrediënten zodat je niet het probleem heb dat je nog iets mist.

Ik vind het echt een aanrader voor als je zelf je brood etc. wilt kunnen bakken..! :)

Het is niet alleen een receptenboek maar ook een leuk boek om te lezen.. leuke informatie erbij. De vrouw die het geschreven heeft heeft op veel plaatsen in de wereld gewoond wat resulteert in recepten van over de hele wereld.. erg leuk!

Het boek is prijzig, maar daar krijg je ook heel wat voor terug. :)

Zie hier bol.com.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Chinook. Lijkt me inderdaad een super boek! Ga eens kijken of ik hem ergens als koopje kan vinden :) Thanx!

@ DR Prepper en Urbanprepper. In de oven moet je max zo'n 60 graden zetten. Het duurt inderdaad wel een paar uur langer.

Verkijk je overigens niet op de droogtijden: voor appeltjes neem ik al gauw 8-10 uur in mijn droger.

Ananas uit blik duurt al gauw 18-20 uur!

Ik had ooit eens champignons gedroogd (een van mijn eerste exerimenten) en had ze in 6 uur 'droog'. Mooi dat ze na een paar weken aan het schimmelen waren.

 

Mijn advies is dan ook: liever iets te lang dan te kort. Het is zo jammer van alle moeite als je gedroogde goed alsnog kapot gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om maar meteen on topic te blijven: vandaag weer uit de voorraad gegeten

 

Pasta met tonijn - tomatensaus (Jamie Oliver style)

Voor ruim 3 personen

 

kook ca 250 gram pasta (wat je maar lekker vindt, wij hadden tortelini) gaar volgens de aanwijzingen. Eventueel met wat zout of een bouillionblokje

Laat een blikje tonijn op olijflolie uitlekken en laat de olie in een hapjespan lopen.

Fruit in deze tonijnolie 2 fijngehakte tenen knoflook (kan vers, kan ook uit pot)

Snij ondertussen 8-10 zwarte olijven in stukjes

als de knof gefruit is, een handje gedroogde peterselie bij de knoflook voegen. Even roeren

2 blikken tomatenblokjes (Lidl) en de olijven toevoegen. Roeren

Handje gedroogde uien (of verse) toevoegen. Roeren.

Flinke snuf kaneel en wat chilipoeder toevoegen. Roeren

Pasta afgieten. Saus door de pasta roeren.

Voor de liefhebben wat parmesaanse kaas uit de voorraad.

Eet smakelijk :)

 

Ps. in het originele gerecht worden er ook ansjovis en kappertjes toegevoegd; ik had beide niet op voorraad maar we hebben hoe dan ook heerlijk gesmikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vandaag pizza uit de voorraad.

 

Voor twee grote pizza's:

Deeg gemaakt van

400 gr meel

100 gr griesmeel

375 ml warm water

snuf zout

scheutje (olijf)olie

1 zakje (7 gr) gist

1 theelepen gist

 

Voor de saus:

Pak gepasseerde tomaten

kruiden (uien, bascilicum, oregano, peterselie, knoflook etc

 

Toppings:

geraspte kaas

tonijn, salami, paprika etc.

 

 

Eerst gist in warm water oplossen en suiker toevoegen. paar minuten laten werken.

Meel soorten, olie en zout in een grote kom doen en beetje bij beetje water toevoegen. Steeds blijven roeren tot het deeg zo dik is dat je niet meer kunt roeren.

Dan beginnen met kneden. Zeker 5 minuten volhouden.

Het deeg afgedekt ca 15 minuten laten rusten.

Vervolgens deeg in twee stukken verdelen, even kneden en dun uitrollen.

 

Saus erover verdelen, beetje kaas erover raspen (strooien) en toppen met je favoriete vulling.

In ons geval tonijn uit blik en restje salami

 

ca 10 m inuten in een oven van ca 260 graden en smullen maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week eitjes (roerei) gedroogd in de Excalibur.

Wilde eens proberen of dat mogelijk was.

 

Nou, het drogen was geen probleem: lekker knapperig.

Helaas wil gedroogde roerei niet lekker water opnemen. Hert blijft hard.

Morgen maar eens tot poeder malen en dan nog eens proberen of er wat van te maken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat was wel het idee :)

Ik had de eieren eerst als roerei gebakken, daarna gedroogd.

Idee was dat nadat water toegevoegd werd, het weer een roerei zou worden.

Helaas, dat wordt hem dus niet.

 

Maar, ik ga morgen de harde korrels tot poeder vermalen. Naar mijn idee wordt het dan een kant en klaar ei poeder waarmee ik dan inderdaad (opnieuw) roerei zou kunnen maken.

We zien het morgen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens net de gedroogde eieren in de blender tot poeder vermalen.

Opnieuw laten hydrateren ( 1:2) en 'roerei' gemaakt.

Niet te eten !! Wat vies!

 

Dan kun je beter eipoeder kopen bij Eicom in Barneveld: dat smaakt tenminste naar ei.

 

Ik ga nog een paar dingen proberen maar ik ben bang dat dit echt een mislukt experiment is.

Het blijft een leerschool :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je ook een paar kippen nemen,

heb je verse eieren, mijn opa en oma voorzien de hele familie van eieren met hun hokkie

die hebben een halve voedselbank achter het huis

met mn oma kan ik vrij praten, die vind het normaal om een enorme voorraad te hebben

die het er ook skijt aan om ineens een heel schap leeg te kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens net de gedroogde eieren in de blender tot poeder vermalen.

Opnieuw laten hydrateren ( 1:2) en 'roerei' gemaakt.

Niet te eten !! Wat vies!

 

Dan kun je beter eipoeder kopen bij Eicom in Barneveld: dat smaakt tenminste naar ei.

 

Ik ga nog een paar dingen proberen maar ik ben bang dat dit echt een mislukt experiment is.

Het blijft een leerschool :)

 

Nou Cardhu, diep respect dat je het hebt uitgeprobeerd! Had het filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=NZTA4AheYNw) gezien en zag er nog best bewerkelijk uit. Complimenten!

 

Dat eipoeder dat je noemt, is dat kwestie van water er door roeren en in de pan opbakken? Ben er niet bekend mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jester. Ja, dat is gedroogd ei dat je volgens de aanwijzing op de verpakking aanmaakt met water. Kunt er roerei mee maken maar smaakt beter als ei vervanger in je baksels. Ik maak er bv pannenkoeken mee. Gaat prima. OP het filmpje zag het er nog redelijk smakelijk uit. Misschien heb ik toch wat fout gedaan of zo...

 

@ 12Gauge. Helaas, kippetjes is geen optie voor ons: wonen midden in de nieuwbouw: Kippen ruiken en trekken ongediertje aan. Mijn buren gaan dat nooit accepteren ben ik bang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...