EnTee Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart (aangepast) Hallo iedereen! Eerst en vooral, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon niets gelijkaardig vinden. Ik ben momenteel bezig met een go-bag te maken, but I went too far down the rabbithole. Ik kan wat frisse blikken gebruiken. Ik zal mijn situatie even schetsen: Ik wil dus een redelijk eenvoudige go-bag. Met de nadruk op go-bag en geen BOB. Deze go-bag zou ik bv. ook willen gebruiken mocht ik plots dringend naar het ziekenhuis moeten. De go-bag is voor mij alleen, voor de andere personen in het gezin kijk ik later. Ik ben niet van plan om een week in de bossen te gaan leven, in mijn situatie zal het eerder een bug-in zijn. Of ik ga naar familieleden / hotel / ... hangt van verschillende factoren af. Deze verplaatsingen zouden met de wagen gebeuren. Wat ik nu op het lijstje heb staan: Water Tandenborstel, tandpasta, deo, zeep, vochtige washandjes, oordoppen, toiletpapier 1 week aan persoonlijke medicatie Zaklamp en hoofdlamp (momenteel 3 Nitecore's in de tas zitten, zou 1 genoeg zijn?) Emergency radio Extra batterijen voor emergency radio en zaklampen Reserve huissleutel Setje kleren Kopie van belangrijke documenten zoals: ID, rijbewijs, bloedgroepkaart en medicatielijst Duct tape Multitool (Leatherman Signal) Cash Vuilniszakken groot & klein Mes First Aid Kit (Aanraders?) Powerbank, bijhorende kabels voor telefoon, zaklampen, ... BIC aansteker Waar ik over twijfel: Regenponcho? Of leg ik deze beter in de wagen? Aantal zaklampen? Jetboil gasbrander i.v.m. luxeartikelen zoals: koffie, soep, ... Ik hoor graag jullie meningen, kritiek, tips, ... Ik wil nog eens benadrukken dat het geen BOB is. Vele groeten EnTee 3 maart aangepast door EnTee Niet volledig Quote
JJ&A Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart 11 uren geleden, EnTee zei: Hallo iedereen! Eerst en vooral, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon niets gelijkaardig vinden. Ik ben momenteel bezig met een go-bag te maken, but I went too far down the rabbithole. Ik kan wat frisse blikken gebruiken. Ik zal mijn situatie even schetsen: Ik wil dus een redelijk eenvoudige go-bag. Met de nadruk op go-bag en geen BOB. Deze go-bag zou ik bv. ook willen gebruiken mocht ik plots dringend naar het ziekenhuis moeten. De go-bag is voor mij alleen, voor de andere personen in het gezin kijk ik later. Ik ben niet van plan om een week in de bossen te gaan leven, in mijn situatie zal het eerder een bug-in zijn. Of ik ga naar familieleden / hotel / ... hangt van verschillende factoren af. Deze verplaatsingen zouden met de wagen gebeuren. Wat ik nu op het lijstje heb staan: Water Tandenborstel, tandpasta, Flos/tandenstokers, deo, zeep, vochtige washandjes, oordoppen, toiletpapier https://www.yves-rocher.nl/haar/type-product/shampoo/zuiverende-droogshampoo/p/60636? 1 week aan persoonlijke medicatie Zaklamp en hoofdlamp (momenteel 3 Nitecore's in de tas zitten, zou 1 genoeg zijn?) Emergency radio Extra batterijen voor emergency radio en zaklampen Reserve huissleutel Setje kleren Kopie van belangrijke documenten zoals: ID, rijbewijs, bloedgroepkaart en medicatielijst Duct tape Multitool (Leatherman Signal) Cash Betaal pasje. Vuilniszakken groot & klein Mes Met nagelschaartje. First Aid Kit (Aanraders?) Powerbank, bijhorende kabels voor telefoon, zaklampen, ... BIC aansteker Waar ik over twijfel: Regenponcho? Of leg ik deze beter in de wagen? Aantal zaklampen? Jetboil gasbrander i.v.m. luxeartikelen zoals: koffie, soep, ... Ik hoor graag jullie meningen, kritiek, tips, ... Ik wil nog eens benadrukken dat het geen BOB is. Vele groeten EnTee Om mee te nemen naar het ziekenhuis. Ik heb een paar aanpassingen gedaan in je lijstje Blauw zouden wij niet doen, groen zou niet verkeerd zijn. Ook in ziekenhuizen word veel gestolen, neem dus niet te veel kostbare dingen mee en doe het in een afsluitbare kast, let goed op waar je de sleutel die laat. Een goedkope telefoontje met wat bel tegoed er op. Spullen in het laatje kastje doen is geen aanrader. Voor de rest hebben ze in ziekenhuizen ook wel spulletjes voor nood. Zelfs hele goedkope telefoontjes, tandpasta, tandenborstels, washandjes, handdoekjes, nagelschaartjes, en nog meer. Quote
JJ&A Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart (aangepast) Het zou leuk zijn als je wat over je zelf verteld, dat schept meteen een band, en kunnen je dan nog beter helpen. Trouwens je hebt goed over je lijstje na gedacht, dat is een heel goed teken. https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/ 3 maart aangepast door JJ&A Quote
Red Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart In mijn optiek mis ik het doel van deze tas. Je noemt het een go-bag en geen BOB. Wat is voor jou het verschil? In mijn optiek hoeft een BOB geen survival-overlevingsset te hebben. Dat ligt eraan hoe je Bug-out wil organiseren. In ons geval heeft de BOB ook geen tenten ed. Wel slaapzakken ed voor het geval de reis naar BOL (met de auto) niet gaat zoals geplant. Maar in de meeste gevallen zouden wij ook voor Bug-In gaan. En enkel bij Brand/Bom op ons dak, verplichte uit huis plaatsing echt het huis verlaten. Wil je de Go-Bag enkel voor medische noodsituaties hebben? Is het meer dan dat zou ik ook kopien van eigendomspapieren/verzekeringen mee willen nemen. 1 Quote
mevr.Grijpstra Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart 13 uren geleden, EnTee zei: Deze go-bag zou ik bv. ook willen gebruiken mocht ik plots dringend naar het ziekenhuis moeten. Waar wou je die go-bag in het ziekenhuis laten? In het meestal maar heel kleine kastje wat daar tot je beschikking staat past dat allemaal vrees ik,niet eens in ! En veel van de spullen heb je daar ook helemaal niet nodig. Een aparte tas met spullen en kleding die je ook igv ziekenhuisopname kan gebruiken, werkt vast veel beter. Spullen en kleding met een beetje multi-functie zeg maar. De overige spullen van je lijst(je) zou ik voor een deel in een tas in de auto bewaren en de kostbare of kwetsbare spullen gewoon thuis en die tas enkel meenemen indien je wat verder van huis gaat. groet, mevr.Grijpstra Quote
EnTee Geplaatst: 3 maart Auteur Geplaatst: 3 maart 6 uren geleden, JJ&A zei: Om mee te nemen naar het ziekenhuis. Ik heb een paar aanpassingen gedaan in je lijstje Blauw zouden wij niet doen, groen zou niet verkeerd zijn. Ook in ziekenhuizen word veel gestolen, neem dus niet te veel kostbare dingen mee en doe het in een afsluitbare kast, let goed op waar je de sleutel die laat. Een goedkope telefoontje met wat bel tegoed er op. Spullen in het laatje kastje doen is geen aanrader. Voor de rest hebben ze in ziekenhuizen ook wel spulletjes voor nood. Zelfs hele goedkope telefoontjes, tandpasta, tandenborstels, washandjes, handdoekjes, nagelschaartjes, en nog meer. Bedankt voor de input! Aan de hand van deze reacties heb ik besloten een aparte tas te maken voor het ziekenhuis. Wat kleren, powerbank, snacks, persoonlijke hygiëne, ... Materiaal dat niet snel gestolen zal worden. De focus ligt nu op een go-bag voor brand, overstromingen, verplichte evacuatie, ... Maar nog steeds om van punt A naar punt B te geraken. Survivalgear is voor mij dus niet van toepassing. Quote
EnTee Geplaatst: 3 maart Auteur Geplaatst: 3 maart 6 uren geleden, Red zei: In mijn optiek mis ik het doel van deze tas. Je noemt het een go-bag en geen BOB. Wat is voor jou het verschil? In mijn optiek hoeft een BOB geen survival-overlevingsset te hebben. Dat ligt eraan hoe je Bug-out wil organiseren. In ons geval heeft de BOB ook geen tenten ed. Wel slaapzakken ed voor het geval de reis naar BOL (met de auto) niet gaat zoals geplant. Maar in de meeste gevallen zouden wij ook voor Bug-In gaan. En enkel bij Brand/Bom op ons dak, verplichte uit huis plaatsing echt het huis verlaten. Wil je de Go-Bag enkel voor medische noodsituaties hebben? Is het meer dan dat zou ik ook kopien van eigendomspapieren/verzekeringen mee willen nemen. De vlakken van een go-bag en BOB lopen inderdaad door elkaar heen. Ik bedoelde eerder dat ik geen survivalgear nodig heb om weken in de bossen te gaan leven, te jagen, vissen, ... Een bug in is meestal meer van toepassing, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Ik ga voor het ziekenhuis een aparte tas maken, ik had niet over het stelen in ziekenhuizen gedacht... Ik ga dus volledig mee in uw visie. De go-bag is enkel voor wanneer het niet anders kan om te evacueren. Hebben jullie nog tips? De afstanden die ik in het worst case scenario moet afleggen zijn niet te doen te voet. Of je moet echt al dagen wandelen. Quote
Red Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Ik zou zorgen voor papieren kaarten van de richtingen die je uit moet. Zodat je altijd makkelijk een alternatieve route kunt uitplannen. Auto's zijn leuk totdat iedereen besluit tegelijkertijd te vertrekken en dan sta je stil. Dus het is niet erg een aparte auto-mand te hebben, maar hou ook in het achterhoofd dat je de auto moet verlaten. Dat betekend niet gelijk dat je een survivalgear mee moet nemen. Maar iets van een tarp kan geen overbodige luxe zijn. Water (evt filter) Tandenborstel, tandpasta, deo, zeep, vochtige washandjes, oordoppen, toiletpapier 1 week aan persoonlijke medicatie Zaklamp en hoofdlamp (momenteel 3 Nitecore's in de tas zitten, zou 1 genoeg zijn?) Emergency radio Extra batterijen voor emergency radio en zaklampen Reserve huissleutel Setje kleren (doe o.a. sokken in een waterdichte tas zodat het altijd droog blijft) Ik heb altijd een muts/sjaal bij (zo'n ding wat je over je hoofd moet trekken) zelfs een dunne houdt je warmte al goed vast en zomernachten kunnen ook koud zijn. Kopie van belangrijke documenten zoals: ID, rijbewijs, bloedgroepkaart en medicatielijst bezit bewijzen (huis, auto, ed) en verzekeringsbewijzen (vervelend als die verbranden en de verzekeing moeilijk doet. Duct tape Multitool (Leatherman Signal) Cash Vuilniszakken groot & klein Mes First Aid Kit (Aanraders?) standaart autokit is al prima. Neem mee wat je kunt gebruiken. Hechtdraad zonder weten hoe je moet hechten doet meer fout dan goed. Alu-dekens zijn altijd fijn en zijn ook klein/licht Lanoline vet is fijn voor oppervlakkige wondjes/brandwondjes Powerbank, bijhorende kabels voor telefoon, zaklampen, ... BIC aansteker Regenponcho? Of leg ik deze beter in de wagen? Een goedekope 2 euro poncho heb ik altijd bij. een zwaardere zou ik niet altijd mee dragen. Quote
JJ&A Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart 2 uren geleden, EnTee zei: Bedankt voor de input! Aan de hand van deze reacties heb ik besloten een aparte tas te maken voor het ziekenhuis. Wat kleren, powerbank, snacks, persoonlijke hygiëne, ... Materiaal dat niet snel gestolen zal worden. De focus ligt nu op een go-bag voor brand, overstromingen, verplichte evacuatie, ... Maar nog steeds om van punt A naar punt B te geraken. Survival-gear is voor mij dus niet van toepassing. Wij hebben verschillende keren mee gemaakt dat we met de ambulance naar het ziekenhuis waren gebracht en dan kom je er wel achter wat je bij je moet hebben. Ook een paar keren naar huis gelopen midden in de nacht. Taxi was te duur voor ons en eerlijk gezegd vinden we het zonde van ons geld. Wel belangrijk om een goedkoop beltegoed telefoontje te hebben het liefs een die al aardig wat jaren oud is, mocht het verdwijnen ben je er niet tientallen euro's aan kwijt. Wij hebben vele jaren daar gebruik van gemaakt, en kunnen met elkaar bellen, en eventueel een taxi bellen, maar dan moet je wel geld hebben want anders word je niet mee genomen zelfs niet als de ander met geld thuis is en kan betalen, zo werd in niet mee genomen na een hartinfarct en moest naar huis lopen, mijn vrouw kwam mij ophalen met haar rollator die had kort geleden een herseninfarct gehad. Quote
Roely Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart @EnTee wat een vreemde keuzes allemaal om met de auto van punt a naar b te gaan. Je hebt dus geen zaklamp nodig ,geen powerbank, geen radio , geen poncho ,geen vuilniszakken, geen batterijen, geen reserve sleutel . Je hebt een leatherman dus ook geen extra mes . Jouw halve lijst kun je wegstrepen, dat is allemaal onzin in dit voorbeeld. Ga je met je poncho en je zaklamp aan in de auto zitten om te luisteren naar je emergency radio ipv gewoon de autoradio aan te zetten. Ik weet het niet hoor. Vlgs mij maak je het jezelf heel moeilijk,om niks. En of ga je de telefoon in de auto / ziekenhuis / bij vrienden op laden met de powerbank?? Ipv gewoon de stekker in het stopcontact te steken. Waarom ? Quote
JJ&A Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Op 8-3-2025 om 11:29, Roely zei: @EnTee wat een vreemde keuzes allemaal om met de auto van punt a naar b te gaan. Je hebt dus geen zaklamp nodig ,geen powerbank, geen radio , geen poncho ,geen vuilniszakken, geen batterijen, geen reserve sleutel . Je hebt een leatherman dus ook geen extra mes . Jouw halve lijst kun je wegstrepen, dat is allemaal onzin in dit voorbeeld. Ga je met je poncho en je zaklamp aan in de auto zitten om te luisteren naar je emergency radio ipv gewoon de autoradio aan te zetten. Ik weet het niet hoor. Volgens mij maak je het jezelf heel moeilijk, om niks. En of ga je de telefoon in de auto / ziekenhuis / bij vrienden op laden met de powerbank?? Ipv gewoon de stekker in het stopcontact te steken. Waarom ? Ik begrijp jou reactie ook wel weer. Quote
EnTee Geplaatst: 15 maart Auteur Geplaatst: 15 maart Op 8-3-2025 om 11:29, Roely zei: @EnTee wat een vreemde keuzes allemaal om met de auto van punt a naar b te gaan. Je hebt dus geen zaklamp nodig ,geen powerbank, geen radio , geen poncho ,geen vuilniszakken, geen batterijen, geen reserve sleutel . Je hebt een leatherman dus ook geen extra mes . Jouw halve lijst kun je wegstrepen, dat is allemaal onzin in dit voorbeeld. Ga je met je poncho en je zaklamp aan in de auto zitten om te luisteren naar je emergency radio ipv gewoon de autoradio aan te zetten. Ik weet het niet hoor. Vlgs mij maak je het jezelf heel moeilijk,om niks. En of ga je de telefoon in de auto / ziekenhuis / bij vrienden op laden met de powerbank?? Ipv gewoon de stekker in het stopcontact te steken. Waarom ? Ik maak het mezelf vaak te moeilijk. 😅Goed dat je dit even zegt, maar wat doe ik dan het best? Dagen in de bossen leven lijkt mij gewoon niet realistisch? Het kan voor even, maar je houdt dat geen weken vol in het ergste geval. Ben benieuwd hoe jij het ziet, frisse blikken zijn altijd welkom! 1 Quote
JJ&A Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart 15 minuten geleden, EnTee zei: Ik maak het mezelf vaak te moeilijk. 😅Goed dat je dit even zegt, maar wat doe ik dan het best? Dagen in de bossen leven lijkt mij gewoon niet realistisch? Het kan voor even, maar je houdt dat geen weken vol in het ergste geval. Ben benieuwd hoe jij het ziet, frisse blikken zijn altijd welkom! Hee een fijne avond wij kruipen nu onder de wol slaap goed en tot later, fijn dat je er weer was.👍 1 Quote
Red Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart (aangepast) Op 8-3-2025 om 11:29, Roely zei: @EnTee wat een vreemde keuzes allemaal om met de auto van punt a naar b te gaan. Je hebt dus geen zaklamp nodig ,geen powerbank, geen radio , geen poncho ,geen vuilniszakken, geen batterijen, geen reserve sleutel . Je hebt een leatherman dus ook geen extra mes . Jouw halve lijst kun je wegstrepen, dat is allemaal onzin in dit voorbeeld. Ga je met je poncho en je zaklamp aan in de auto zitten om te luisteren naar je emergency radio ipv gewoon de autoradio aan te zetten. Ik weet het niet hoor. Vlgs mij maak je het jezelf heel moeilijk,om niks. En of ga je de telefoon in de auto / ziekenhuis / bij vrienden op laden met de powerbank?? Ipv gewoon de stekker in het stopcontact te steken. Waarom ? Hier ben ik het niet mee eens, Je houdt er dus geen rekening mee dat je auto kapot kan gaan? Ik heb altijd een powerbank bij ook als ik met de auto onderweg ga. Vaak genoeg langs de weg gestaan en dan is het knap vervelend als de sleepwagen je terug moet bellen en hij is bijna leeg. En poncho is heel fijn als het dan miezert ookal was het zonnig ochtends. Heb je iets aangereden? Is het erg fijn als je onder de auto kunt kijken (of al je sersoren gaan piepen/tegenliggers knipperen en je moet nachts een rondje langs de auto maken) Reserve sleutel van de auto heb ik wel bij, als we met 2 personen zijn en we moeten een 500 km+ reis maken. erg vervelend als je je sleutel kwijt ben om je andere te krijgen. En, als het als bug out is, dan zijn ze nog steeds handig, juist voor die punten, want dan wil je ook niet bij je auto blijven staan. Maar moet je wel bedenken dat je mogelijk nog een stukje van je reist te voet moet maken, en daar dus op voorbereid zijn. 17 maart aangepast door Red 2 Quote
Roely Geplaatst: woensdag om 18:44 Geplaatst: woensdag om 18:44 Ik denk dat het loont om eens zo een situatie na te spelen. Het is jammer dat jullie niet zo van de bushcraft of survival zijn. Dat heeft mij ook totaal anders leren denken. Maar oke die poncho bv is zeker super handig en multifunctioneel. Als je een vuilniszak hebt, kan dat ook dezelfde functie hebben. En ik snap best dat jullie niet meer zonder telefoon kunnen. Echter stel in zo een rare situatie, wat maakt het dan uit als je in de regen moet staan, als je daarna weer droog in je auto kunt zitten. Stel dat je echt zo lomp bent in een shtf situatie dat je onder weg bent met de auto , uitstapt en je sleutel in een put laat vallen. Dan sla je toch een raampje in of regelt ander vervoer. Zoveel haast zal je dan echt niet hebben. En ook al hebben jullie dan je telefoon nodig, je kunt die ook de halve dag uitzetten , en alleen aanzetten om te gebruiken. Ik heb een flink aantal dagen solo survival op 1 accu lading gedaan ( met gemak). Even tien minuutjes checken op berichten en bellen naar de vrouw dat alles nog goed was 😉😄 en weer uit. Zo moeilijk is dat niet. Dan heb je zelfs nog genoeg accu over om eventuele de nodige tips en tricks te googelen. Kijk ik heb het mijn halve leven zonder telefoon gedaan, eerlijkheid halve is het wel gemak. Om je lokatie te bepalen of eetbare planten te determineren, of nog eens opzoeken hoe je een knoop legt. Helemaal als je die kennis niet in je hoofd hebt. Een powerbank om van a naar b te gaan met de auto, lijkt me nog steeds onzinnig . Koop dan een usb adapter voor in de auto aansteker. En als echt de stroom uitvalt, zodat je de telefoon in het ziekenhuis of bij vrienden niet op kunt laden..besef dan dat je telefoon toch niet werkt 😄. De telefooncentrales , gsm masten , internet servers werken dan ook geen een van alle. Het loont dan wel weer om bv zaken als het sas survival boek enz enz als pdf op je telefoon te hebben gedownload. Dus dat je je telefoon meeneemt vindt ik wel oke. Een solar oplader zou dan een mooiere en duurzamere aanvulling kunnen zijn, dan een powerbank. Dan die toilet artikelen 🤣 kom op zeg...zijn jullie nou kerels. Een leatherman of een Zwitsers zakmes en een aansteker is goud natuurlijk. Cash is master. Als je medicijnen nodig hebt moet je die zeker een voorraad meenemen. De rest moet je echt eens kritisch bekijken. Ikzelf heb zon graf kaars in de rugzak 120 of 200 uur zoiets, licht en warmte. En een kompas kan zeer waardevol zijn. Een stuk touw, para koord , metsel draad oid van den action is ook super handig, Vwb wat dan niet in je lijst stond. Pen /potlood en papier heb ik ook echt wel in elke tas en rugzak zitten. En menig bushcraft weekend heb ik overleefd op een pak stroopwafels. Van je hoofd lamp, verbanddoos, reserve batterijen kun je echt niet eten. Een koekje is alleen voor het moraal al geweldig 🥳 Serieus als je een dag of twee dagen onderweg bent, is zo een pak stroopwafels echt goud. Ik en een maat van mij, waar ik ooit die tip van heb gekregen. Hebben het verschillende keren zo gedaan. Iedereen is anders natuurlijk, voor mij (zei de gek) is een blik knakworstjes het ultieme survival item. Dus als ik zelf ooit een go bag of bob zou samenstellen, gaat er gegarandeerd een blik knakworstjes in 😋 1 Quote
JJ&A Geplaatst: woensdag om 21:40 Geplaatst: woensdag om 21:40 Beste @Roely, Kan je ons vertellen wat je het beste zoal heb beste bij je kan hebben, en niet alleen in de rugzak, maar ook aan je lijf, rekening houden met dat men niet altijd de handige skills kent zodat je in bepaalde zin minder bij je hoeft te hebben. In een andere topic kan dan wel komen te staan, Wat voor skills allemaal handig zijn ook om langdurig te kunnen leven in de natuur, eventueel gebaseerd op de natuur elders waar je meer natuur hebt dan in Nederland. Ik hoop dat het niet te veel is gevraagd, Maar als het hart nog steeds voor Bushcraft en Survival gaat zal het je misschien de doorslag geven, ben er van overtuigt dat er meer gaat los komen bij de anderen die ook een basis hebben van Bushcraft en Survival. Ik zal daar bij ook alles uit de kast proberen te halen wat in mijn vermogen ligt, en smacht naar nog meer kennis en voorzieningen. Was ik er vroeger mee in aanraking gekomen had ik me er in gespecialiseerd dat ik het internationaal kon toe passen, en er zelfs les in zou kunnen geven, maar nu op 73 jarige leeftijd haha hoeveel jaar heb ik nog en ben getrouwd en heb de zorg voor mijn dierbare geliefde vrouw. We hopen nog steeds om een goede plek te vinden in een goed te leven land, met veel meer natuur dan in de EU. En zelf redzaam is een grote wens van ons beiden ook al is het voor een paar jaar, een droom, haha het houd je op de been, en is levensverlengend. Quote
Red Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden 13 uren geleden, Roely zei: Ik denk dat het loont om eens zo een situatie na te spelen. Het is jammer dat jullie niet zo van de bushcraft of survival zijn. Dat heeft mij ook totaal anders leren denken. Maar oke die poncho bv is zeker super handig en multifunctioneel. Als je een vuilniszak hebt, kan dat ook dezelfde functie hebben. En ik snap best dat jullie niet meer zonder telefoon kunnen. Echter stel in zo een rare situatie, wat maakt het dan uit als je in de regen moet staan, als je daarna weer droog in je auto kunt zitten. Stel dat je echt zo lomp bent in een shtf situatie dat je onder weg bent met de auto , uitstapt en je sleutel in een put laat vallen. Dan sla je toch een raampje in of regelt ander vervoer. Zoveel haast zal je dan echt niet hebben. En ook al hebben jullie dan je telefoon nodig, je kunt die ook de halve dag uitzetten , en alleen aanzetten om te gebruiken. Ik heb een flink aantal dagen solo survival op 1 accu lading gedaan ( met gemak). Even tien minuutjes checken op berichten en bellen naar de vrouw dat alles nog goed was 😉😄 en weer uit. Zo moeilijk is dat niet. Dan heb je zelfs nog genoeg accu over om eventuele de nodige tips en tricks te googelen. Kijk ik heb het mijn halve leven zonder telefoon gedaan, eerlijkheid halve is het wel gemak. Om je lokatie te bepalen of eetbare planten te determineren, of nog eens opzoeken hoe je een knoop legt. Helemaal als je die kennis niet in je hoofd hebt. Een powerbank om van a naar b te gaan met de auto, lijkt me nog steeds onzinnig . Koop dan een usb adapter voor in de auto aansteker. En als echt de stroom uitvalt, zodat je de telefoon in het ziekenhuis of bij vrienden niet op kunt laden..besef dan dat je telefoon toch niet werkt 😄. De telefooncentrales , gsm masten , internet servers werken dan ook geen een van alle. Het loont dan wel weer om bv zaken als het sas survival boek enz enz als pdf op je telefoon te hebben gedownload. Dus dat je je telefoon meeneemt vindt ik wel oke. Een solar oplader zou dan een mooiere en duurzamere aanvulling kunnen zijn, dan een powerbank. Dan die toilet artikelen 🤣 kom op zeg...zijn jullie nou kerels. Een leatherman of een Zwitsers zakmes en een aansteker is goud natuurlijk. Cash is master. Als je medicijnen nodig hebt moet je die zeker een voorraad meenemen. De rest moet je echt eens kritisch bekijken. Ikzelf heb zon graf kaars in de rugzak 120 of 200 uur zoiets, licht en warmte. En een kompas kan zeer waardevol zijn. Een stuk touw, para koord , metsel draad oid van den action is ook super handig, Vwb wat dan niet in je lijst stond. Pen /potlood en papier heb ik ook echt wel in elke tas en rugzak zitten. En menig bushcraft weekend heb ik overleefd op een pak stroopwafels. Van je hoofd lamp, verbanddoos, reserve batterijen kun je echt niet eten. Een koekje is alleen voor het moraal al geweldig 🥳 Serieus als je een dag of twee dagen onderweg bent, is zo een pak stroopwafels echt goud. Ik en een maat van mij, waar ik ooit die tip van heb gekregen. Hebben het verschillende keren zo gedaan. Iedereen is anders natuurlijk, voor mij (zei de gek) is een blik knakworstjes het ultieme survival item. Dus als ik zelf ooit een go bag of bob zou samenstellen, gaat er gegarandeerd een blik knakworstjes in 😋 Ik heb het niet (persé) over SHTF situaties, Hoewel die hele verschillende omvangen kunnen hebben. Gewoon in de regen pech hebben is een mini SHTF en ik weet niet waar je woont, maar in de meeste europese landen mag je niet in de auto wachten ivm veiligheid. En je heb ook niks aan je prepperspul en overlevingstechnieken als een vrachtwagen of andere auto vol op jouw auto inrijdt en je stom genoeg daarin zat te wachten omdat het warm/droog is. Leuk een vuilniszak, gelukkig weegt die net zoveel als een 2 euro poncho. Waarom zou ik dan daarop besparen? Natuurlijk kan ik terug gaan naar mijn jeugd en alles zonder mobiel doen. Ik heb alleen nu wel andere verantwoordelijkheden én het gemak van een mobiel, die je 9 v.d. 10 keer ook nodig hebt om shit te regelen. Ik ben helemaal niet voor al die 1000 apps op de telefoon, maar tegenwoordig wordt je bijna gedwongen. En mijn partner laat al die digitale stuf aan mij over, dus ja, moet bereikbaar zijn voor school, en andere diensten en als er pech is, is mijn nummer ook diegene die gebeld word. Nu is deze niet snel/vaak leeg, maar toch heb ik een powerbank bij. Want ik heb op vakantie 2x kort achter elkaar (in dezelfde autorit) pech gehad. En ja, dan moet je ook bereikbaar zijn voor de afsleepdiensten. Zodoende leert men en nu heb mijn eigen reparatiesetjes en banden pomp bij. Maar de volgende keer kan het iets anders zijn. En dir gaat nu over mij, maar kan net zogoed over anderen gaan, preppen is de middelen die je hebt gebruiken en zorgen dat ze gebruiksklaar zijn. En dat betekend ook je mobiel opgeladen hebben. Gewoon pech hebben (in een normale alledaagse situatie) is ook iets waar je op voorbereid mag zijn. En dat de sleepwagen je dan moet kunnen bellen is dan meestal wel een vereiste. Dus dan kan uitschakelen om de batterij te besparen niet (overigens is je mob op vliegtuigstand zetten veel energiebesparender want aan/uit zetten kost best veel batterij) En regel jij zo ff vervoer als je 500 km van huis af bent? Natuurlijk kan een auto huren, maar dat kost ook klauwen vol met geld. Kort gezegd, ik vind dat je voor meer moet preppen dan alleen een SHTF met Society collapse want de "normale" situaties hebben een veel hogere waarschijnlijkheid. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.