Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo iedereen!

Eerst en vooral, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon niets gelijkaardig vinden.

Ik ben momenteel bezig met een go-bag te maken, but I went too far down the rabbithole. Ik kan wat frisse blikken gebruiken. 

Ik zal mijn situatie even schetsen:

Ik wil dus een redelijk eenvoudige go-bag. Met de nadruk op go-bag en geen BOB. Deze go-bag zou ik bv. ook willen gebruiken mocht ik plots dringend naar het ziekenhuis moeten. De go-bag is voor mij alleen, voor de andere personen in het gezin kijk ik later.
Ik ben niet van plan om een week in de bossen te gaan leven, in mijn situatie zal het eerder een bug-in zijn. Of ik ga naar familieleden / hotel / ... hangt van verschillende factoren af. Deze verplaatsingen zouden met de wagen gebeuren. 

Wat ik nu op het lijstje heb staan: 

• Water
  • Tandenborstel, tandpasta, deo, zeep, vochtige washandjes, oordoppen, toiletpapier
  • 1 week aan persoonlijke medicatie
  • Zaklamp en hoofdlamp (momenteel 3 Nitecore's in de tas zitten, zou 1 genoeg zijn?)
  • Emergency radio 
  • Extra batterijen voor emergency radio en zaklampen
  • Reserve huissleutel
  • Setje kleren 
  • Kopie van belangrijke documenten zoals: ID, rijbewijs, bloedgroepkaart en medicatielijst
  • Duct tape 
  • Multitool (Leatherman Signal) 
  • Cash
  • Vuilniszakken groot & klein 
  • Mes
  • First Aid Kit (Aanraders?) 
  • Powerbank, bijhorende kabels voor telefoon, zaklampen, ... 
  • BIC aansteker 

Waar ik over twijfel: 

• Regenponcho? Of leg ik deze beter in de wagen? 
  • Aantal zaklampen?
  • Jetboil gasbrander i.v.m. luxeartikelen zoals: koffie, soep, ... 

Ik hoor graag jullie meningen, kritiek, tips, ... Ik wil nog eens benadrukken dat het geen BOB is. 

Vele groeten

EnTee

aangepast door EnTee
Niet volledig
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst:
11 uren geleden, EnTee zei:

Hallo iedereen!

Eerst en vooral, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon niets gelijkaardig vinden.

Ik ben momenteel bezig met een go-bag te maken, but I went too far down the rabbithole. Ik kan wat frisse blikken gebruiken. 

Ik zal mijn situatie even schetsen:

Ik wil dus een redelijk eenvoudige go-bag. Met de nadruk op go-bag en geen BOB. Deze go-bag zou ik bv. ook willen gebruiken mocht ik plots dringend naar het ziekenhuis moeten. De go-bag is voor mij alleen, voor de andere personen in het gezin kijk ik later.
Ik ben niet van plan om een week in de bossen te gaan leven, in mijn situatie zal het eerder een bug-in zijn. Of ik ga naar familieleden / hotel / ... hangt van verschillende factoren af. Deze verplaatsingen zouden met de wagen gebeuren. 

Wat ik nu op het lijstje heb staan: 

• Water
  • Tandenborstel, tandpasta, Flos/tandenstokers, deo, zeep, vochtige washandjes, oordoppen, toiletpapier
  • https://www.yves-rocher.nl/haar/type-product/shampoo/zuiverende-droogshampoo/p/60636?
  • 1 week aan persoonlijke medicatie
  • Zaklamp en hoofdlamp (momenteel 3 Nitecore's in de tas zitten, zou 1 genoeg zijn?)
  • Emergency radio 
  • Extra batterijen voor emergency radio en zaklampen
  • Reserve huissleutel
  • Setje kleren 
  • Kopie van belangrijke documenten zoals: ID, rijbewijs, bloedgroepkaart en medicatielijst
  • Duct tape 
  • Multitool (Leatherman Signal) 
  • Cash Betaal pasje.
  • Vuilniszakken groot & klein 
  • Mes Met nagelschaartje.
  • First Aid Kit (Aanraders?) 
  • Powerbank, bijhorende kabels voor telefoon, zaklampen, ... 
  • BIC aansteker 

Waar ik over twijfel: 

• Regenponcho? Of leg ik deze beter in de wagen? 
  • Aantal zaklampen?
  • Jetboil gasbrander i.v.m. luxeartikelen zoals: koffie, soep, ... 

Ik hoor graag jullie meningen, kritiek, tips, ... Ik wil nog eens benadrukken dat het geen BOB is. 

Vele groeten

EnTee

Om mee te nemen naar het ziekenhuis.

Ik heb een paar aanpassingen gedaan in je lijstje Blauw zouden wij niet doen, groen zou niet verkeerd zijn.

Ook in ziekenhuizen word veel gestolen, neem dus niet te veel kostbare dingen mee en doe het in een afsluitbare kast, let goed op waar je de sleutel die laat.

Een goedkope telefoontje met wat bel tegoed er op.

Spullen in het laatje kastje doen is geen aanrader.

Voor de rest hebben ze in ziekenhuizen ook wel spulletjes voor nood.

Zelfs hele goedkope telefoontjes, tandpasta, tandenborstels, washandjes, handdoekjes, nagelschaartjes, en nog meer.

Geplaatst:

In mijn optiek mis ik het doel van deze tas. Je noemt het een go-bag en geen BOB. Wat is voor jou het verschil? 

In mijn optiek hoeft een BOB geen survival-overlevingsset te hebben. Dat ligt eraan hoe je Bug-out wil organiseren. In ons geval heeft de BOB ook geen tenten ed. Wel slaapzakken ed voor het geval de reis naar BOL (met de auto) niet gaat zoals geplant. Maar in de meeste gevallen zouden wij ook voor Bug-In gaan. En enkel bij Brand/Bom op ons dak, verplichte uit huis plaatsing echt het huis verlaten. 

Wil je de Go-Bag enkel voor medische noodsituaties hebben? Is het meer dan dat zou ik ook kopien van eigendomspapieren/verzekeringen mee willen nemen. 

• Leuk 1
Geplaatst:
13 uren geleden, EnTee zei:

Deze go-bag zou ik bv. ook willen gebruiken mocht ik plots dringend naar het ziekenhuis moeten.

Waar wou je die go-bag in het ziekenhuis laten? In het meestal maar heel kleine kastje wat daar tot je beschikking staat past dat allemaal vrees ik,niet eens in !

En veel van de spullen heb je daar ook helemaal niet nodig.

Een aparte tas met spullen en kleding die je ook igv  ziekenhuisopname kan gebruiken, werkt vast veel beter.

Spullen en kleding met een beetje multi-functie zeg maar.

De overige spullen van je lijst(je) zou ik voor een deel in een tas in de auto bewaren en de kostbare of kwetsbare spullen gewoon thuis en die tas enkel meenemen indien je wat verder van huis gaat.

groet,

mevr.Grijpstra

Geplaatst:
6 uren geleden, JJ&A zei:

Om mee te nemen naar het ziekenhuis.

Ik heb een paar aanpassingen gedaan in je lijstje Blauw zouden wij niet doen, groen zou niet verkeerd zijn.

Ook in ziekenhuizen word veel gestolen, neem dus niet te veel kostbare dingen mee en doe het in een afsluitbare kast, let goed op waar je de sleutel die laat.

Een goedkope telefoontje met wat bel tegoed er op.

Spullen in het laatje kastje doen is geen aanrader.

Voor de rest hebben ze in ziekenhuizen ook wel spulletjes voor nood.

Zelfs hele goedkope telefoontjes, tandpasta, tandenborstels, washandjes, handdoekjes, nagelschaartjes, en nog meer.

Bedankt voor de input! Aan de hand van deze reacties heb ik besloten een aparte tas te maken voor het ziekenhuis. Wat kleren, powerbank, snacks, persoonlijke hygiëne, ... Materiaal dat niet snel gestolen zal worden.

De focus ligt nu op een go-bag voor brand, overstromingen, verplichte evacuatie, ... Maar nog steeds om van punt A naar punt B te geraken. Survivalgear is voor mij dus niet van toepassing. 

Geplaatst:
6 uren geleden, Red zei:

In mijn optiek mis ik het doel van deze tas. Je noemt het een go-bag en geen BOB. Wat is voor jou het verschil? 

In mijn optiek hoeft een BOB geen survival-overlevingsset te hebben. Dat ligt eraan hoe je Bug-out wil organiseren. In ons geval heeft de BOB ook geen tenten ed. Wel slaapzakken ed voor het geval de reis naar BOL (met de auto) niet gaat zoals geplant. Maar in de meeste gevallen zouden wij ook voor Bug-In gaan. En enkel bij Brand/Bom op ons dak, verplichte uit huis plaatsing echt het huis verlaten. 

Wil je de Go-Bag enkel voor medische noodsituaties hebben? Is het meer dan dat zou ik ook kopien van eigendomspapieren/verzekeringen mee willen nemen. 

De vlakken van een go-bag en BOB lopen inderdaad door elkaar heen. Ik bedoelde eerder dat ik geen survivalgear nodig heb om weken in de bossen te gaan leven, te jagen, vissen, ... Een bug in is meestal meer van toepassing, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. 

Ik ga voor het ziekenhuis een aparte tas maken, ik had niet over het stelen in ziekenhuizen gedacht... 

Ik ga dus volledig mee in uw visie. De go-bag is enkel voor wanneer het niet anders kan om te evacueren. Hebben jullie nog tips? De afstanden die ik in het worst case scenario moet afleggen zijn niet te doen te voet. Of je moet echt al dagen wandelen. 

Geplaatst:

Ik zou zorgen voor papieren kaarten van de richtingen die je uit moet. Zodat je altijd makkelijk een alternatieve route kunt uitplannen. 

Auto's zijn leuk totdat iedereen besluit tegelijkertijd te vertrekken en dan sta je stil. Dus het is niet erg een aparte auto-mand te hebben, maar hou ook in het achterhoofd dat je de auto moet verlaten. Dat betekend niet gelijk dat je een survivalgear mee moet nemen. Maar iets van een tarp kan geen overbodige luxe zijn. 

Water (evt filter)

Tandenborstel, tandpasta, deo, zeep, vochtige washandjes, oordoppen, toiletpapier

1 week aan persoonlijke medicatie

Zaklamp en hoofdlamp (momenteel 3 Nitecore's in de tas zitten, zou 1 genoeg zijn?)

Emergency radio 

Extra batterijen voor emergency radio en zaklampen

Reserve huissleutel

Setje kleren (doe o.a. sokken in een waterdichte tas zodat het altijd droog blijft)
Ik heb altijd een muts/sjaal bij (zo'n ding wat je over je hoofd moet trekken) zelfs een dunne houdt je warmte al goed vast en zomernachten kunnen ook koud zijn. 

Kopie van belangrijke documenten zoals: ID, rijbewijs, bloedgroepkaart en medicatielijst bezit bewijzen (huis, auto, ed) en verzekeringsbewijzen (vervelend als die verbranden en de verzekeing moeilijk doet.

Duct tape 

Multitool (Leatherman Signal) 

Cash

Vuilniszakken groot & klein 

Mes

First Aid Kit (Aanraders?) standaart autokit is al prima. Neem mee wat je kunt gebruiken. Hechtdraad zonder weten hoe je moet hechten doet meer fout dan goed. 

Alu-dekens zijn altijd fijn en zijn ook klein/licht

Lanoline vet is fijn voor oppervlakkige wondjes/brandwondjes 

Powerbank, bijhorende kabels voor telefoon, zaklampen, ... 

BIC aansteker 

Regenponcho? Of leg ik deze beter in de wagen? Een goedekope 2 euro poncho heb ik altijd bij. een zwaardere zou ik niet altijd mee dragen. 

Geplaatst:
2 uren geleden, EnTee zei:

Bedankt voor de input! Aan de hand van deze reacties heb ik besloten een aparte tas te maken voor het ziekenhuis. Wat kleren, powerbank, snacks, persoonlijke hygiëne, ... Materiaal dat niet snel gestolen zal worden.

De focus ligt nu op een go-bag voor brand, overstromingen, verplichte evacuatie, ... Maar nog steeds om van punt A naar punt B te geraken. Survival-gear is voor mij dus niet van toepassing. 

Wij hebben verschillende keren mee gemaakt dat we met de ambulance naar het ziekenhuis waren gebracht en dan kom je er wel achter wat je bij je moet hebben.

Ook een paar keren naar huis gelopen midden in de nacht.

Taxi was te duur voor ons en eerlijk gezegd vinden we het zonde van ons geld.

Wel belangrijk om een goedkoop beltegoed telefoontje te hebben het liefs een die al aardig wat jaren oud is, mocht het verdwijnen ben je er niet tientallen euro's aan kwijt.

Wij hebben vele jaren daar gebruik van gemaakt, en kunnen met elkaar bellen, en eventueel een taxi bellen, maar dan moet je wel geld hebben want anders word je niet mee genomen zelfs niet als de ander met geld thuis is en kan betalen, zo werd in niet mee genomen na een hartinfarct en moest naar huis lopen, mijn vrouw kwam mij ophalen met haar rollator die had kort geleden een herseninfarct gehad.

Geplaatst:

@EnTee  wat een vreemde keuzes allemaal om met de auto van punt a naar b te gaan.

Je hebt dus geen zaklamp nodig ,geen powerbank, geen radio , geen poncho ,geen vuilniszakken, geen batterijen, geen reserve sleutel . Je hebt een leatherman dus ook geen extra mes .

Jouw halve lijst kun je wegstrepen, dat is allemaal onzin in dit voorbeeld.

Ga je met je poncho en je zaklamp aan in de auto zitten om te luisteren naar je emergency radio ipv gewoon de autoradio aan te zetten.

Ik weet het niet hoor. Vlgs mij maak je het jezelf heel moeilijk,om niks.

En of ga je de telefoon in de auto / ziekenhuis / bij vrienden op laden met de powerbank?? Ipv gewoon de stekker in het stopcontact te steken.

Waarom ?

Geplaatst:
Op 8-3-2025 om 11:29, Roely zei:

@EnTee  wat een vreemde keuzes allemaal om met de auto van punt a naar b te gaan.

Je hebt dus geen zaklamp nodig ,geen powerbank, geen radio , geen poncho ,geen vuilniszakken, geen batterijen, geen reserve sleutel . Je hebt een leatherman dus ook geen extra mes .

Jouw halve lijst kun je wegstrepen, dat is allemaal onzin in dit voorbeeld.

Ga je met je poncho en je zaklamp aan in de auto zitten om te luisteren naar je emergency radio ipv gewoon de autoradio aan te zetten.

Ik weet het niet hoor. Volgens mij maak je het jezelf heel moeilijk, om niks.

En of ga je de telefoon in de auto / ziekenhuis / bij vrienden op laden met de powerbank?? Ipv gewoon de stekker in het stopcontact te steken.

Waarom ?

Ik begrijp jou reactie ook wel weer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...