Roely Geplaatst: woensdag om 12:43 Geplaatst: woensdag om 12:43 (aangepast) Gewoon een voorbeeld. Het is nu toch rustig op het forum. Ik daag mezelf graag uit om met 1 haal over de firesteel vuur te kunnen maken. Nu het al weer weken lang dagelijks regent of sneeuwt vindt ik het zelf extra interessant om een bakske koffie te zetten. Ik ben altijd best trots als het lukt, dus toch maar delen hier voor de gezelligheid. Ik heb van huis meegenomen: firesteel , zigzag watten in vaseline , en een stukje fatwood. Een oud blikje met een haakje eraan van koper draad. ik ben naar de Loonse en Drunense duinen gegaan. In eerste instantie wilde ik met berken aan de gang gaan. Maar ter plaatse gekozen om een flinke hand, pijpen strootjes gras te oogsten. Zo heb ik het opgebouwd; Ik heb de grond niet vrijgemaakt omdat toch alles zeik nat is . Ik heb een stuk bast gevonden en dat als bodem neer gelegd. Daarop heb ik een deel van het strootjes gras als een cirkel in elkaar geknoopt/ gedraaid. Ala vogelnestje. Daar weer boven op met het mes wat schilvers van de fatwood gelegd en het stukje fatwood erbij gedaan. Vervolgens wat hangende dode takken uit de bomen rondom mij heen verzameld. Het water eraf geslagen, in stukjes gebroken en er rondom heen en overheen gelegd. Idee van kan het eerst drogen en daarna branden. Dus geen gedoe met splijten enzo. Vervolgens heb ik wat van de watten ter hoogte van de bovenkant van het strootjes gras geplaatst als vonk vanger. ( Heel dun uit elkaar geplukt als spinnenweb) En een verse tak gebruikt als kook opstelling. Je moet maar inzoomen om het eventueel goed te bekijken. En jawel een keer schrapen over de firesteel en vuur🥳 Het rookte wel stevig vanwege het vocht. Een tijdje later kookte het water. Nouja dat duurde best lang. Zo zat ik erbij met het lekkerste bakske koffie ter wereld: Een beetje moeilijk te zien allemaal Maar als je goed kijkt zie je links in de boom de ander helft van het strootjes gras nog hangen , in de boom erachter mijn rugzak en van links naar rechts hangt een survival hangmat...zon ding van een euro of zes zeven. Ideaal in vochtige omstandigheden om droog te zitten. Het regende niet anders hing er een tarpke. Het belangrijkste zit in dat rode bekertje 😄 Ik deel dit omdat met de juiste voorbereiding je dus helemaal niet moeilijk hoeft te doen. Met wat watten van thuis en een stukje meegebracht fatwood is het vrij eenvoudig allemaal. Dat is toch een beetje prepper waardig. Anders had je echt dat gras helemaal moeten kneuzen, het hout moeten splijten en eventueel feathersticks moeten snijden. En dan zo het vuur moeten opbouwen ipv in een keer de brandstapel aan te kunnen steken. Afijn een paar bakskes later en nog een keer opnieuw het vuur aan moeten steken (met het tweede deel van het gras). De boel zo weer achter gelaten. Het leave no trace principe gebruik ik nog zelden. Je moet sowieso een goed oog hebben om het van een paar meter afstand te kunnen zien. Meestal laat ik het zo staan , ter inspiratie voor anderen of als tijdelijk markering punt voor mezelf ( het verdwijnt vrij snel ). Ik vind het zelf ook altijd boeiend om plekken van anderen te zien/ vinden. Groetjes uit Brabant. P.s. als je goed kijkt zie je hier overal Pijpenstrootje gras staan. woensdag om 13:21 aangepast door Roely 2 Quote
Roely Geplaatst: woensdag om 13:38 Auteur Geplaatst: woensdag om 13:38 Al uw klachten ideeën vragen en opmerkingen, zijn van harte welkom🙏 1 Quote
Roel Geplaatst: woensdag om 14:02 Geplaatst: woensdag om 14:02 Ha ha, mooi verslag en een beetje in tegenspraak met je eerdere berichten over "doe maar niet als je er niet erg goed in bent" Evengoed, leuk om het zo te brengen en menig niet-kunner kan hier iets van leren. 😊👍 2 Quote
JJ&A Geplaatst: woensdag om 15:00 Geplaatst: woensdag om 15:00 Ja beste @Roely, Weer een verrijking van het forum prachtig in beeld gebracht, en leerzaam hartelijk dank. Jammer voor jou maar wij zouden de gebruikte plek onzichtbaar maken.😁😉 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.