Ga naar inhoud
GENEGEERD

De enorm grote voordelen van Bushcraft, en hoe aangenaam kan het zijn.

Aanbevolen berichten

• 1 maand later...
Voorbereid op noodsituaties: bekijk de noodpakketen Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst:

Ik hoop dat de Bushcrafters een bijdrage kunnen leveren op het gebied van de medicinale wilde kruiden, wortels groenten en dergelijk, dat kan onze medicijnkast ook aanvullen en in de tijd van een heftige SHTF met kennis worden, ook voor onderweg als we ons in nood moeten verplaatsen met onze rugzak met belangrijke overleving spullen er in. 

Sowieso is voedsel uit de natuur onmisbaar in de ze tijd waar de voeding vulling is geworden vanwege de gebrekkige bouwstoffen (Of te wel onvolwaardige voedsel).

Doe we dat niet dan is heb wachten op gebrekziekten, maar die zullen zich zeker aanmelden.

Bij wijze van spreken, wie goot de eerste steen???.

Geplaatst:

Ik ben momenteel bezig met stenen gooien.  Dus ja gooi ik er wel eentje op. 

Ik ben begonnen in de bossen toen er nog geen internet was.  Toen heb ik sporadisch wat geleerd van vrienden en familie tot zelfs vreemden die aan het fourageren waren in het bos. Ik heb zelfs met boeken rondgelopen om te kijken en leren wat de verschillende boomsoorten waren. Of destijds de wijsheden van klazien uit zalk. 🤓. Of die boeken van een non uit Duitsland die de voorganger is van bijna alle dr. vogel artikelen.  Door die kennis en ervaring was er al een tipje van de sluier gelicht.  Er zat ook een groot gevaar aan, wat vroeger van minder essentieel belang was dan nu. Ofwel acceptabeler was . Je kunt je namelijk ook ernstig/dodelijk vergissen met bepaalde gelijkende plant, dier of schimmelsoorten.   Als je niks had of geen alternatief , dan was dat risico wat aanvaardbaarder. 

Maar we leven allang niet meer in die tijd.

Internet staat nu vol met alle kennis die je maar nodig denkt te hebben. Plus je hebt allemaal apps, waarmee je binnen een minuut kunt determineren en een hele lijst aan toepassingen erbij kunt lezen.    Ik heb misschien van TikTok al meer kennis opgedaan. Dan al mijn jaren aan ervaring en studie bij elkaar. Sowieso is het verlegd van nationale en lokale kennis, naar internationale toepassingen.   Dus alle kennis ligt op straat en zelfs op zo’n manier dat je ook omgekeerd kunt zoeken. 

Ik moet zeggen , dat ik zelf nog steeds niet alle kennis paraat heb. Dat hoeft ook niet, maar wel het besef dat alles uit de natuur bruikbaar is en bepaalde toepassingen kent. 

Ik denk dat dit van groter belang is dan dat je van een individuele plant wat toepassingen kent.  Dus vroeger liep ik rond het huis en kwam niet verder dan kamille. Nu zie ik de meerwaarde en weet ik vaak een toepassing van elke plant die ik tegenkom.   En dat is zeker mijn verdienste aan kennis en ervaring. Maar het overdragen daarvan is niet zo zeer van belang.  Enkel het besef dat elke kruid ,plant, boom, struik eigenschappen heeft welke we kunnen gebruiken.   Eetbaar / giftig / touw of bouw materiaal enz enz enz 

maar oké een voorbeeld dan om te verduidelijken , hoe ik nu naar de natuur kijk. 
Ik heb een hazelaar in de tuin. Hazelnoot kun je eten. En aansteken. Het hout van de hazelaar brand geweldig. Maar het hout is ook uitermate geschikt om er een wandelstok van te maken. Maar ook bv pijl en boog en allerlei dier vallen. Om bij het bushcraften te blijven. Vervolgens heeft die hazelaar natuurlijk ook medicinale eigenschappen.  Als je het opzoekt blijkt ineens de jonge scheuten, het blad en de knoppen sowieso ook eetbaar. En dus ook medicinale voordelen te bieden van wondverzorging tot spijsvertering echt veel te veel om hier op te noemen. En veel ook wat je uit andere bomen kunt halen. Maar je moet dus eens zelf Google gebruiken om medicinale toepassing te zoeken van de hazelaar.  Zo blijkt de tuin vol te staan met planten bomen en struiken rijk aan praktische toepassingen tot medicinale toepassingen.   Dus nogmaals de 1 op 1 informatie dat een bepaalde plant eetbaar is of werkt tegen noem maar iets  hoofdpijn of kiespijn. Weegt niet op tegen de kennis dat elke plant dus veel meer toepassing heeft dan ooit gedacht.  Bijna alles blijkt ook nog eetbaar , maar of het daadwerkelijk voedingswaarde heeft is een tweede.  En schaam jezelf niet , ik ben ook ooit begonnen om berken te rooien om vegers of vogelkooitjes van te maken. Ik had toen de kennis of ervaring ook niet van berkenteer berkenwater enz en al helemaal niet van al die medicinale toepassingen die een berk kent.  Ik hakte ze enkel om voor een veger te maken. 

de beste tip die ik kan geven is zoek eens een willekeurige plant of boom op. En gebruik zoektermen als eetbare delen. Praktische toepassingen. Medicinale eigenschappen enz 

je schrikt er van . Het is echt moeilijk om een plant of boom te vinden zonder medicinale toepassingen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...