Ga naar inhoud
GENEGEERD

bijen houden (imkeren)


Aanbevolen berichten

ik heb en mooie hobby.

ik ben sinds 2 jaar imker.

dit lever mij per jaar 40kilo honing op.

en wat kun je allemaal met die bijen doen... nou met de bijen op zich niet veel. al zijn er mensen die de poppen eten van de darren (mannelijke bij).

maar zover zou ik het niet laten komen of ik moet veel honger krijgen.

de matrialen die van bijen komen.

1. de honing

2. de was ... voor kaarsen, mede, enz enz

3. stuifmeel

4. propolis

5. snoep bv hakhoning

en nog veel meer.

en veel hoef je niet te doen want het meeste werk hebben de bijen gedaan.

laat eens weten of er meer imkers op dit forum actief zijn.

 

IMG_4649.JPG

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben sinds 1 jaar een imker, heb dit jaar ca 35 kg honing geoogst en hoop nog minimaal 10 kilo te oogsten. 

Maar ben het niet met je eens dat het weinig werk is. Ik heb aardig wat uurtjes in afleggers maken, zwerm vangen, honing oogsten en verwerken, behandelen tegen varroa, etc. Maar het is piekbelasting in het voorhaar, want het wordt nu al weer rustiger, in de herfst eventueel bijvoeren en behandelen en ten slotte de winterbehandeling. En dan komt het echte werk pas weer in maart. 

Nu heb ik dit jaar alle problemen die er zo ongeveer zijn op mijn bordje gekregen. Maar dat is niet erg, zo leer ik alleen maar heel snel. 

Ik heb vorig jaar 2 volken gekocht, een 3e gemaakt, alle drie hebben de winter overleeft en heb deze lente uitgebreid naar 9 volken (door afleggers en ingevangen zwermen) Maar ik wil er geen 9 behouden. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig @food prepper en @Red kunnen jullie ook nog wat fotos maken en met uitleg op het forum zetten.

Wat is jou belangrijkste reden om honing te winnen, en ga je ook verdere honing producten maken???

 

Is verkoop van een bijen volk ook handig om je onkosten te verzachten, en mischien kan je ook enige les geven aan een beginnende Imker.

Ook mischien handig om kasten en spullen te maken en die weer te verkopen.

aangepast door JJ&A
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind honing lekker, nuttig (inwendig en uitwendig) en vind bijen ook fantastisch interessante dieren. 

Honing wordt niet in zijn waarde gewaardeerd, dus de meeste imkers verdienen niet aan de honing. Ik vraag 8 euro voor 500 gr en zit daarmee in het hogere segment (en dat vinden mensen duur) Om echt mijn uren eruit te krijgen zal ik rond de 10-15 euro moeten zitten (is berekend door een Duitse imker-krant dus niet eens van toepassing op ondergetekende) en dan heb je "Duits" uurloon. 

Volkeren verkoop is wel renderend. In Duitsland heb je daar wel een gezondheidsverklaring voor nodig (Amerikaanse vuilbroed o.a.) maar dat is een paar tientjes op meerdere volkeren dus makkelijk weg te schrijven. 

Ik ben zelf nog een beginnende (autodidactische) imker, al krijg ik wel positieve reacties van andere imkers uit mijn imkervereniging. Dus lesgeven gaat hem niet worden (moet je ook bepaalde certificaten voor hebben), al wil ik best mensen helpen. 

Ik maak meestal geen foto's tijdens het imkeren. Meestal heb ik mijn handen vol :classic_rolleyes: en als ik plannen heb om foto's te maken vergeet ik het vaak als ik eenmaal bezig ben.:classic_happy: Maar wil best een keer mijn kasten op de gevoelige plaat zetten. 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Red en @food prepper

 

Als ik jullie was zou ik de kasten goed beschermen tegen de weerselementen, en tegen jaloerse schorem.

Koude, hitte, bliksem en heftige stormen met stortregens en oorverdovende grote kletterende hagel stenen, waar door het volk op de vlucht zou kunnen slaan, en sterft.

 

Ook wordt er veel kracht uitgeoefend op kasten met heftige stormen, en worden weg gerukt, met alle gevolgen, een goede verzekering kan misschien schades aan derden vergoeden maar je zit zelf met een dikke kater als je dat overkomt, wij als preppers proberen ons altijd in te dekken tegen de elementen.

 

Dakbegroeiing wat al veel toe gepast op woningen en flats, ook scheurtjes worden al met mooie begroei bedekt.

De begroeiing verzacht tal van elementen en is een lust voor het oog.

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein deel van de exoten voelt zich prima thuis in zijn nieuwe omgeving.

 

Schermafbeelding2024-06-21235159.png.67184fe8f28c451185bf27f5c1a838ff.png

 

Ze kunnen zich vestigen in onze natuur, zich snel vermeerderen en schadelijk zijn voor inheemse soorten.

Deze soorten worden invasieve exoten genoemd.

 

Ja ik zie het verband, O nee toch niet.😊

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aziatischehoornaar.jpeg.06885d50963569b35225f0dad5cedd18.jpeg

deze exoot zet menig imker tot nadenken.

deze predator heeft geen natuurlijke vijanden.

mijn bijen hebben in 2023 bezoek gehad van deze rover en heb met eigen ogen gezien hoe de jaagt.

onze bijen schommelen veel voor de vliegplank voor ze landen en de kast in kruipen.

nou deze killer vangt in de lucht dansende bijen.

 

nu heb ik in 2023 mijn pijlen gezet op dit ding.

door zorgvuldigheid heb ik het nest kunnen vinden en laten verdelgen.

want gaat zelf niet doen, want je wordt aangevallen want deze is zeer agressief op toenadering van alles in de buurt van het nest

gelukkig hangt en volwassen nest hoog in en boom 30meter is geen uitzondering maar kan ook in en heg zitten.

en ieder die door dit geïnteresseerd is geworden zoek maar op op internet er gelukkig genoeg te vinden.

nu 2024 in het voorjaar komen net als hommels en wespen ook de aziatische hoornaar uit de winter slaap.

en alleen de koninginnen overleven de rest van het volk gaat dood in het najaar.

 

maar nu met het voorjaar een val neergezet met gevolg 5 koninginnen gevangen dus 5 nesten minder.

ik hoop nu maar dat deze moordenaar onder controle gehouden kan worden anders zit het het niet goed uit voor de insecten.

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, JJ&A zei:

Geweldig @food prepper en @Red kunnen jullie ook nog wat fotos maken en met uitleg op het forum zetten.

Wat is jou belangrijkste reden om honing te winnen, en ga je ook verdere honing producten maken???

 

Is verkoop van een bijen volk ook handig om je onkosten te verzachten, en mischien kan je ook enige les geven aan een beginnende Imker.

Ook mischien handig om kasten en spullen te maken en die weer te verkopen.

dit puur en alleen voor mij en hobby, en hobby's kosten nu eenmaal geld.

als je wilt kun je honing verkopen maar hierbij kom je echt niet uit de kosten.

als 1 kast je al gauw 200,- kost voor en Dadant US kast.

ik gebruik deze kasten omdat je maar een broedkamer nodig heb. en geen stapelbouw net als de veel gebruikte spaarkasten.

en er komen kosten bij zoals.

bestrijding middel tegen verroa mijt

suiker

gereedschap kastbeitel beroker vegertje of veer. enz enz

en pak met handschoenen.

kunstraat om je raampjes te bekleden

honing potjes die nooit terug krijg

en slinger

onzegelvork

en opslagketel

zeven

zo zie je het kan nogal uit de klauwen lopen en er zijn kosten die steeds terug komen

honing potjes kunstraat nieuwe ramen enz enz

 

 

 

aangepast door food prepper
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Red zei:

Ik ben sinds 1 jaar een imker, heb dit jaar ca 35 kg honing geoogst en hoop nog minimaal 10 kilo te oogsten. 

Mooi dracht gebied ik zelf woon nogal omgeven in monocultuur landbouw de groene woestijn want bijen hebben niets aan aardappelen tarwe mais suikerbieten.

Maar ben het niet met je eens dat het weinig werk is.

Voor mij met 3 kasten heb ik niet veel werk aan hoor.

 

aangepast door food prepper
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kosten de honigpotjes voor jullie, en als je dat als statie geld gaat vragen, zouden mensen daar in mee gaan???

 

Ik ben zelf maar gaan kijken het internet, haha wat jullie hoef ik niet te vragen op foto's GEINTJE.

 

Wat veel spullen zijn er voor Imkers te koop en wat een prijzen: https://imkershop.nl/nieuwe-producten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kosten de honigpotjes voor jullie, en als je dat als statie geld gaat vragen, zouden mensen daar in mee gaan???

 

Ik ben zelf maar gaan kijken het internet, haha want jullie hoef ik niet te vragen om foto's GEINTJE.😄

 

Wat veel spullen zijn er voor Imkers te koop en wat een prijzen: https://imkershop.nl/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw7NmzBhBLEiwAxrHQ-WS2ffw9mcXPeMR6VjNmonmIcZwEiFIMBXpTFq1Gdtog_57zHfX8wxoCdikQAvD_BwE

 

 

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland is het gebruik van statiegeld op honingpotten heel normaal. Maar ik doe het niet. Als iemand zijn potjes schoon en heel terug brengt wil ik ze wel her gebruiken. Maar als ik het aanbiedt moet je ik terug nemen en ze willen nog wel eens heel vies of kapot terug komen en dan zit je er maar mee. 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-6-2024 om 15:52, Red zei:

In Duitsland is het gebruik van statiegeld op honingpotten heel normaal. Maar ik doe het niet. Als iemand zijn potjes schoon en heel terug brengt wil ik ze wel her gebruiken. Maar als ik het aanbiedt moet je ik terug nemen en ze willen nog wel eens heel vies of kapot terug komen en dan zit je er maar mee. 

 

Ach wij zijn ook niet normaal, een glazenpot van de supermark maken we tegelijk met de afwas even schoon voor dat we het in de glasbak deponeren, en is een kwestie van mentaliteit.

Wij zijn gewoon met alles brandschoon, en welgemanierd.

aangepast door JJ&A
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...