Ga naar inhoud
GENEGEERD

zagen zagen zagen....


Aanbevolen berichten

Gisteren een eerste lading houtjes gekregen, volgende week komt de andere helft.

Voorlopig hoef ik me niet te vervelen. Meest essen, enkele stukken Am.eik en wat beuk.

Totaal ong. 12 kuub, we zitten er voorlopig weer warmpjes bij...😊

DSCF5653.thumb.JPG.a1c02e4aced5ed715ff49a7ea564bf3c.JPG

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...
5 uren geleden, Roel zei:

En de rest ligt er nu ook... pfff...😅

DSCF5666.thumb.JPG.8c4b8eda288e0d2f78c8981ccb311b7d.JPG

Is toch heerlijk om je kettingzagen weer eens een work out te kunnen geven?

En daarna de spierballen met kloven?

Laat het niet te lang liggen,anders word drogen nog een hele wachterij,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mannen, jullie snappen nóg niet dat ik zit te wachten op jullie aanbod om de ouwe man eventjes een handje te helpen? 

Je hoeft enkel een beetje te tillen, zagen doe ikzelf wel...🤣

En wat drogen betreft, deze boompjes zijn twee jaar geleden al omgehaald, dus er is al wat water uit...

Gaat allemaal goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Roel zei:

Lieve mannen, jullie snappen nóg niet dat ik zit te wachten op jullie aanbod om de ouwe man eventjes een handje te helpen? 

Je hoeft enkel een beetje te tillen, zagen doe ikzelf wel...🤣

En wat drogen betreft, deze boompjes zijn twee jaar geleden al omgehaald, dus er is al wat water uit...

Gaat allemaal goed komen.

Ik ben bang dat hem dat niet gaat worden.

Op uitnodiging kom ik graag, maar dan moet het niet te maken hebben met ook maar iets dat opwerken lijkt hahahhaa

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, camino zei:

Ik ben bang dat hem dat niet gaat worden.

Op uitnodiging kom ik graag, maar dan moet het niet te maken hebben met ook maar iets dat opwerken lijkt hahahhaa

Het is raadzaam vlak na het snoeien of zagen van een boom zo snel mogelijk hout te kloven. Op dat moment is het haardhout nog vers en nog niet ingedroogd. Hoe langer je wacht met het kloven van hout, des te taaier worden de houtvezels tijdens het drogen van hout. Hierdoor maak je het jezelf moeilijker, want je kunt dan minder snel hout kloven. Dit wil je toch niet?

Het gekloofde hout droogt voornamelijk sneller in op plekken, waar het haardhout is doorgezaagd of gespleten met een bijl. Hierdoor drogen korte en kleine stukjes hout sneller in dan lange en grote houtblokken. Daarom raad ik aan om hout pas op klooflengte te maken vlak voordat je begint met het kloven van hout.

Wil jij uiteindelijk kunnen genieten van een warm vuurtje van de houtkachel? Dan is het zaak om vervolgens het gekloofde hout zorgvuldig op te bergen in een houtopslag. Dit wordt ook wel een houthok genoemd en je kunt zo’n houtopslag gemakkelijk maken in 12 stappen. Let op! Je kunt pas hout stoken zodra het hout ongeveer anderhalf tot 2 jaar droog is opgeslagen in een houthok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dutch moose Dank voor je info. Ik stook nu ongeveer 45 jaar hout en heb dus het e.e.a. geleerd over hout kappen, zagen en opslaan. Ik zaag het eerst altijd in stukken van 70 cm lang en laat het dan drogen in de buitenlucht. Wanneer droog dan halveren en in het houthok. Die is zodanig ontworpen dat er aan alle kanten wind door kan maar geen regen. Die anderhalf tot twee jaar kan ik in mee gaan, alleen zijn deze stammen overwegend essen en die hebben aan een jaartje al genoeg. Worden dus ook mooi apart gehouden van de rest. Het meest zinnige boek dat ik ooit heb gelezen over hout is trouwens "de man en het hout" van Lars Mytting, werkelijk kostelijk leesvoer. 🖕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Roel zei:

@Dutch moose Dank voor je info. Ik stook nu ongeveer 45 jaar hout en heb dus het e.e.a. geleerd over hout kappen, zagen en opslaan. Ik zaag het eerst altijd in stukken van 70 cm lang en laat het dan drogen in de buitenlucht. Wanneer droog dan halveren en in het houthok. Die is zodanig ontworpen dat er aan alle kanten wind door kan maar geen regen. Die anderhalf tot twee jaar kan ik in mee gaan, alleen zijn deze stammen overwegend essen en die hebben aan een jaartje al genoeg. Worden dus ook mooi apart gehouden van de rest. Het meest zinnige boek dat ik ooit heb gelezen over hout is trouwens "de man en het hout" van Lars Mytting, werkelijk kostelijk leesvoer. 🖕

Dat is een iidd een top boek,heb het ook gelezen.ik heb ruim 2 decenia in zweden gewoont en daar een hoop geleerd over stoken en hout  behandelen voor de stook.Ook dat iedereen het op zijn eigen manier doet.Mijn opmerking was niet bedoelt als les maar meer om te delen want veel mensen denken te licht licht over de behandeling van stookhout en zijn dan verbaasd als de kachel of slecht brand of niet warm word. Essen is bovendien mooi voor stelen van bijlen,hamers etc.Ik wens je veel warmte en stookplezier toe. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dutch moose Waarom ben je dan weer terug naar hier gekomen? Ik vind Zweden ondanks alle verwikkelingen en modernere zaken nog steeds een prachtig land om te zijn. Wij komen inmiddels al meer dan veertig jaar bijna jaarlijks die kant op en hebben fijne herinneringen aan de vergane tijd. 

Trouwens wel leuk, ik las het boek voor het eerst in het Noors, dat gelukkig erg lijkt op Zweeds, Hel Ved heet het in het Noors. Wat zoveel wil zeggen als eh, hoe vertaal je dat, stevig hout? Het betekend iets als een betrouwbaar persoon of zo...

Maar dat zul je dan zelf ook wel weten....😊

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Roel zei:

@Dutch moose Waarom ben je dan weer terug naar hier gekomen? Ik vind Zweden ondanks alle verwikkelingen en modernere zaken nog steeds een prachtig land om te zijn. Wij komen inmiddels al meer dan veertig jaar bijna jaarlijks die kant op en hebben fijne herinneringen aan de vergane tijd. 

Trouwens wel leuk, ik las het boek voor het eerst in het Noors, dat gelukkig erg lijkt op Zweeds, Hel Ved heet het in het Noors. Wat zoveel wil zeggen als eh, hoe vertaal je dat, stevig hout? Het betekend iets als een betrouwbaar persoon of zo...

Maar dat zul je dan zelf ook wel weten....😊

Mijn dienstverband eindigde daar.Ik heb er nog wel een stuga(kost daar geen drol) waar ik regelmatig naar toe ga.Noors en zweeds zijn goed verwant en met wat ervaring rustig te mixen.Vooral in het hoge noorden,waar ook nog vaak Laps gesproken word,is het meer een gezamelijk dialect dan 2 aparte talen.Het betekent idd stevig/fors hout.Soms is het beter om het origineel te lezen,vertalingen zijn zo afhankelijk van de intrepertatie van de vertaler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste wat wij doen als we weer in Zweden zijn is de krant kopen om even de taal weer bij te spijkeren, Nye Wermlands Tidning o.i.d. Wat bladen over de jacht en we zijn in twee dagen weer in de juiste modus. 😊

God kväll.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi om te zien, ik zou ook best wel wat hout willen inslaan om te kunnen koken in geval van nood. Voor warmte heb ik petroleum, maar nog niet voldoende. Gasflessen heb ik twee van staan, maar deze zijn leeg en weet niet of deze nog gevuld mogen worden (vrij oud). Kleine gasbussen heb ik een stuk of 10 van maar een paar extra kan geen kwaad. 

Ik zal mij oriënteren of ik hout kan aanschaffen in mijn omgeving, maar weet niet welk soort geschikt is voor koken en de kosten daarvan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Nachtschaduw zei:

Mooi om te zien, ik zou ook best wel wat hout willen inslaan om te kunnen koken in geval van nood. Voor warmte heb ik petroleum, maar nog niet voldoende. Gasflessen heb ik twee van staan, maar deze zijn leeg en weet niet of deze nog gevuld mogen worden (vrij oud). Kleine gasbussen heb ik een stuk of 10 van maar een paar extra kan geen kwaad. 

Ik zal mij oriënteren of ik hout kan aanschaffen in mijn omgeving, maar weet niet welk soort geschikt is voor koken en de kosten daarvan. 

Ik zou,als dat zo blijkt te zijn natuurlijk,alleen maar investeren in middelen om hout te halen als het in de buurt aanwezig is.Misschien is er een bos oid dichtbij je verblijfadres. In tijd van nood zal niemand om een kapvergunning vragen en het is misschien verspeelde moeite om een paar kuub hout te verwerken en op te slaan..Dan liever een stevig karretje en een paar goede bijlen/zagen.Gasflessen die gevuld kunnen worden mogen max 10 jaar na de laatste keur datum zijn.Je kan altijd,als er nog een keur op zit,keurings jaren bijkopen.Je gasboer kan je daar meer over vertellen. Ik heb een coleman 533,die brand op bijna alles behalve diesel dus dat is een goedkopere optie dan die gasbusjes.Bovendien heeft benzine een hogere calorisische waarde dan gas dwz dat het op een benzine brander sneller warm is.Ergo: er is minder brandstof nodig.een halve liter is voldoende voor 8 uur koken.Ook is de benzine die in mijn auto zit(euro loodvrij) ook een bron van energie dus.en dus ben je universeel wat brandstof betreft.Ook mijn generator en 2 van mijn kettingzagen draaien op hetzelfde spul. dus minder soorten in opslag en geen verwarring of een plotseling gebrek aan iets .Je kan ook natuurlijk op een klein houtkacheltje met wat dunne twijgjes koken als je de tijd hebt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...