Ga naar inhoud
GENEGEERD

wind turbines: hoe een alternator the quantificeren


Aanbevolen berichten

De huidige status van de windturbine die ik bouw met hulp van leden op fora als deze is alsvolgt.

 

1168263-4fd72e2d28ed6cb0d77fe15850394ed0

 

 

en de testbank om de alternator te bouwen kun je hier zien.

 

1168264-edb781a720163ca1d7a5316577fdebb6

 

 

De concrete vraag die er is op dit moment is hoe kunnen we de capaciteit van de alternator testen alvorens dat hele ding te bouwen.

Het zou een ramp zijn als er veel tijd en geld gaat zitten in het bouwen van de alternator om er dan uiteindelijk in de praktijk achter te komen dat hij het niet goed doet.

 

Op dit moment denk ik aan het kortsluiten van de spoelen en dan de magneten er over laten draaien met behulp van een gewicht aan een katrol. en dan het verschil meten tussen die tijd en tussen de tijd het gewicht nodig heeft als de spoelen open staan.

 

Hebben jullie wellicht een suggestie over hoe dit aan te pakken?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heb je dit zelf uitgedokterd waar op heb je het gebasserd, dan hebben we wat meer gegevens over het ontwerp.

 

Beste @Roel ken jij iemand die je kan vragen om ook mee te denken.

Ik heb ook een ontwikkeling op het gebied van electra en elecronica, maar heb nu nog te weinig info om beter mee te kunnen denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-2-2024 om 07:01, preppertocht zei:

De huidige status van de windturbine die ik bouw met hulp van leden op fora als deze is alsvolgt.

 

1168263-4fd72e2d28ed6cb0d77fe15850394ed0

 

 

en de testbank om de alternator te bouwen kun je hier zien.

 

Ik heb wel het idee dat dit toestel verbeter kan worden, door een soepele doek te gebruiken die omslaat zo dra hij geen wind meer in het zijl heeft en weer open gaat zodra de wind het doet open gaan.

Uiteraard is de keuze van het doek belangrijk omdat het wat lawaai kan maken met het weer opengaan van het doek.

Het doek zou wel diep genoeg moeten zijn om dubbel dicht te gaan, (anders gaat hij juist het proces tegen werken) met het draaien en dan weer open gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vergeef me svp als ik er engelse termen door heen gooi aangezien die niet mijn idee is. Deze komt van mensen met iig een stuk meer verstand van zaken dan ik zelf.

 

Het idee voor de "gravity torque" test is een suggestie van elders. Ik sta geheel open voor het idee.

 

Maar gezien ik(/we, ik doe dit allemaal niet alleen. ik krijg enorm veel bijstand van alle kanten) al zo lang still staan op hoe nu tot een waarde bepaling te komen dacht ik om het eens aan een AI te vragen.

 

Maar ik heb uiteraard niet de inhoudelijke kennis om dit goed tegen het licht te houden. Ondanks dat dit ChatGPT 4 is en dus de meeste kans van slagen heeft is deze desondanks instaat om overtuigd te blunderen.

 

https://chat.openai.com/share/4ffe0e3f-fa5b-415e-a453-15237c0b0439

 

is er hier iemand met natuurkunde verstand om dit door te lichten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-3-2024 om 16:16, JJ&A zei:

Het doek zou wel diep genoeg moeten zijn om dubbel dicht te gaan, (anders gaat hij juist het proces tegen werken) met het draaien en dan weer open gaan.

Dank je JJ&A. Interessante suggestie.

 

Ik maak me best zorgen idd over het lawaai as ik dat eens ga proberen. Anyway. Kun je iets meer vertellen wat je bedoelde met "dubbel dicht gaan"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-3-2024 om 12:25, preppertocht zei:

Dank je JJ&A. Interessante suggestie.

 

Ik maak me best zorgen idd over het lawaai as ik dat eens ga proberen. Anyway. Kun je iets meer vertellen wat je bedoelde met "dubbel dicht gaan"?

Zie @preppertocht dat is weer het mooie van foto's op het forum zetten het geeft meer inzicht, en daar kan je dan weer wat mee.

 

Het lawaai is helemaal afhankelijk wat voor doek je gebruikt, even extreem als je dekzeil gebruikt maakt het echt veel lawaai denk ik, ook weer extreem als je wollen doek gebruikt dan hoor je amper iets, daar in moet je dan een tussen weg in vinden.

 

Ja dubbel dicht hoe ga ik je dat uitleggen, we gaan even horizontaal stel je hebt een lapstof waar twee mouwen in zitten en de lap stof is wat lang wat je over je ene arm slaat heen, haha dat is dan even verikaal dubbel dicht slaan, kan je daar wat mee???

 

Wat trouwens ontzettend sterke doek is, van die Big bag puin zakken, vaak een keer gebruikt zien ze er nog heen goed uit.

Maar met het dicht slaan staat het te bol en geeft weer weerstand tegen de wind in met het draaien van het geheel.

 

We kunnen altijd dingen perfectioneren/uitwerken, om tot de beste resultaten komen.

aangepast door JJ&A
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je JJ&A,

 

Ik houd je er aan om te gaan tinkeren met de doek wieken :)
zodra de resultaten van deze cups erg tegen vallen.

 

En dat zou me niets verbazen hoor. Deze cup blades zijn de minst efficiënte die men maar kan bedenken maar wel in mijn scenario de veiligste omdat deze het minst hard draaien.

 

Maar ik heb goed nieuws inmiddels.

Ik heb inmiddels aardig wat experimenten met de test bank achter de rug en voel me daardoor nu zelf verzekerd om maar gewoon te gaan bouwen en de PMA aan de turbine te gaan hangen zodra die klaar is.

 

Ik heb ook inmiddels een backup plan voor het geval de resultaten toch erg tegenvallen.

 

Dan meer goed nieuws;

Die AI conversatie lijkt geslaagd. Ik krijg uit verschillende hoeken het groene licht wat betreft de achterliggende logica.

Wat ik wel een beetje teleurstellend vond is dat er vanuit de wetenschaps fora uit Nederland geen enkele reactie komt. Ik dacht juist daar de juiste mensen te kunnen vinden :)

 

Hebben jullie interesse om verder mee te kijken? want mijn specifieke vraag in deze thread is eigenlijk al beantwoord namelijk

 

 

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-3-2024 om 14:21, preppertocht zei:

Dank je JJ&A,

Hebben jullie interesse om verder mee te kijken? want mijn specifieke vraag in deze thread is eigenlijk al beantwoord namelijk

Ja houd ons maar mooi op de hoogte, maar verdiep je ook in het preppen, je kan er ontzettend veel aan hebben als je het forum grondig uitspit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...