Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sterasyl waterfilter element houdbaarheid


Prepje

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een British Berkefeld waterfilter met twee Sterasyl filterelementen (keramiek met hars, actieve kool en zilver) aangeschaft. Nu wil ik deze in principe niet gebruiken tot het écht nodig is. Maar het lijkt me wel leuk om hem een keertje uit te proberen.

Online staat dat je zo'n filterelement max 6 maanden kan gebruiken. Het is mij alleen niet duidelijk of ze bedoelen 'weggooien na 6 maanden na eerste gebruik' of 'weggooien na 6 maanden bij dagelijks gebruik'.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat denk je dat er gebeurt wanneer je 'm één keer gebruikt en daarna goed droog weer opbergt?

aangepast door Prepje
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Prepje wijzigde de titel naar Sterasyl waterfilter element houdbaarheid
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Op 16-9-2023 om 11:03, Prepje zei:

Ik heb onlangs een British Berkefeld waterfilter met twee Sterasyl filterelementen (keramiek met hars, actieve kool en zilver) aangeschaft. Nu wil ik deze in principe niet gebruiken tot het écht nodig is. Maar het lijkt me wel leuk om hem een keertje uit te proberen.

Online staat dat je zo'n filterelement max 6 maanden kan gebruiken. Het is mij alleen niet duidelijk of ze bedoelen 'weggooien na 6 maanden na eerste gebruik' of 'weggooien na 6 maanden bij dagelijks gebruik'.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat denk je dat er gebeurt wanneer je 'm één keer gebruikt en daarna goed droog weer opbergt?


Volgens mij bedoelen ze daarmee bij dagelijks gebruik. Het is vooral de actieve kool die beperkt is in zijn capaciteit. En dan gaat het om gebruik dus.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 16-9-2023 om 11:03, Prepje zei:

Ik heb onlangs een British Berkefeld waterfilter met twee Sterasyl filterelementen (keramiek met hars, actieve kool en zilver) aangeschaft. Nu wil ik deze in principe niet gebruiken tot het écht nodig is. Maar het lijkt me wel leuk om hem een keertje uit te proberen.

Online staat dat je zo'n filterelement max 6 maanden kan gebruiken. Het is mij alleen niet duidelijk of ze bedoelen 'weggooien na 6 maanden na eerste gebruik' of 'weggooien na 6 maanden bij dagelijks gebruik'.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat denk je dat er gebeurt wanneer je 'm één keer gebruikt en daarna goed droog weer opbergt?

Beste @Prepje gebruik het gerust elke dag want er zit al aardig veel verontreiniging in het leidingwater om het te blijven filteren, mijn vrouw is heel gevoelig voor verontreiniging en word al van een klein kopje thee behoorlijk ziek met de hele nacht overgeven met veel gal, drinkt ze geflterd water dan heeft ze geen last, met koken moet ze het water ook gebruiken.

 

In leidingwater zit medicatie, zware metalen, PFAS en nog veel meer, je hebt een uitstekende waterfilter gekocht, koop wat extra filters en geniet van het drinken van goed drinkwater, je hebt echt een hele goede keuze gemaakt, en kool fiters kan je veel langer gebruiken dan wat geschreven, wij filteren dagelijk het leidingwater en de kool filter gebruiken we ook veel meer maanden dat ze zeggen dat je het kan gebruiken, als het na vele maanden niet meer goed zou zijn merkt ik dat meteen aan mijn vrouw.

 

Dus gebruik het het kan je gezondheid positief beinvoeden, dus het vanaf nu gebruiken, het is nu de tijd.

 

Om ook goed te zijn voorbereid met een goed gevulde rugzak kan je ook een top filter kopen voor in je rugzak, dan kan je van veel natuurwater uitstekende drinkwater maken.

 

Ik zie uit naar je reactie, en kom veel op het forum je kan er zo ontzettend veel baat bij hebben, en er zijn best hele fijne mensen bij die je graag helpen.

En als je iets wilt kopen raadpleeg eerst het forum dat kan je veel geld besparen, door dat je enkel koopt wat goed is, zonder miskopen van rommel.

Wij als stel zijn al vele jaren budget-preppers hebben nu enkel onze AOW en kunnen daar bijzonder goed mee uitkomen, omdat we geleerd hebben goed keuzen te maken, elders bij de topic budgetpreppers kan je vele tips van ons terug vinden, er gaat dan een hele andere wereld voor je open.

 

Ik ben heel benieuwd of je reageerd op dit goed bedoeld berichtje.

Met een hartelijke groet,

@JJ&A

aangepast door JJ&A
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Prepje

 

Deze filter hebben we voor in de rugzak: https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/detail/1447/lifesaver-wayfarer-waterfilter.html

Die hebben we nog niet gebruikt omdat de filter na gebruik nat moet blijven, met gefilterd water door spoelen dat moet je trouwens met alle filters doen.

Wij hebben voor thuis gebruik deze filter: https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/detail/1450/lifesaver-cube-waterfilter--jerrycan.html

 

We hebben ondervonden dat deze het leidingwater nog behoorlijk schoon krijgt en de koolfilter blijft dan veel langer actief dan word beschreven in de handleiding.

Maar jij hebt een nog betere filter want er is zilver in verwerkt en dat is best gunstig, om het laatste beetje leven wat nog maar een fractie is dood.

 

Lees bij alle dingen eerst heel goed de beschrijving en shop het internet af om de gunstigste prijzen te vinden, maar wel bij bedrijven die bekent zijn om hun betrouwbaarheid, wat dat betreft zit je zeker goed bij: https://www.prepshop.nl

Het https://www.prepshop.nl is ook de bezitter van dit forum en @Paraatpaal kan je altijd om raad vragen over hun producten, als je er niet uitkomt.

 

 

 

 

 

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Admin

Beste @Prepje

 

De reden dat het na 6 maanden vervangen dient te worden is dat er bacterieopbouw kan plaatsvinden in het geactiveerd koolstof van het filter. Dit kan in theorie al na 1x gebruiken optreden. Omdat je deze groei niet goed kan vaststellen raad ik aan het filter ook na 1x gebruik te vervangen. Actief koolstof raakt inderdaad ook verzadigd (ook langzaam door blootstelling aan lucht, dus als je deze filters wilt opslaan goed drogen en dan luchtdicht verpakken).

 

Het koolstofgranulaat kan na een tijd ook gaan afbreken waardoor de opgenomen afvalstoffen juist in je water terecht komen. Dit gebeurt zeker niet binnen 6 maanden, maar wordt wel mogelijk wanneer je het filter veel te lang gebruikt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooie aanvullig @Paraatpaal,

 

Zie je @Prepje,

 

Na nog geen twee uur heb je al reactie van onze @Paraatpaal en dat na dat ze het zo druk hebben met de zaak.

 

Wij hebben de https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/detail/1450/lifesaver-cube-waterfilter--jerrycan.html haast zes jaar dagelijks in gebruik om leidingwater te filteren en heb vier keer de koolfiltertje vernieuwd niet omdat mijn vrouw last kreeg omdat het niet meer de stoffen waar ze zo ziek van wordt het niet meer uit filter, maar preventief zodat ze er geen last van krijgt maar dan hebben we ook wel heel veel water gefilterd, ja heel veel want het word zo gedronken door haar en voor thee, koken en verdere voedsel bereiding drie of zelf vier liter is geen dus uitzondering.

Ja er komt wel wat bij kijken, wij wonen in het noorden van NL waar verkalking snel de filter kan doen verstoppen, wat ik dan regelmatig doe is de filter in plastie fles met in water opgeloste citroenzuur.

 

P1120308.thumb.JPG.11c06b5cf6a7bcbc10f4b1468dc392df.JPG

 

 

En na een paar dagen spoel ik het nog even stevig door met de spuit met een in water opgeloste citroenzuur die je krijgt als je deze filter koopt: https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/detail/60/sawyer-mini-sp128-waterfilter.html en dood ook tegelijk bacterien die zich in de filter kunnen ontwikkelen, en regenereerd de koolfiter ook nog een keer zodat je heel lang een goed drinkwater productie krijgt.

 

P1120323.thumb.JPG.3603b125aebf2daf81a2ea38e63426dc.JPG

 

Als nog zijn tips van @Paraatpaal uiteraard welkom.

Wij kunnen alleen onze ervaringen delen wat betreft het filteren van leidingwater, en in Spanje hebben we ook in dorpen het bronwater al daar gefilterd, voor ons gebruik, ja daar heb ik het gefilterd water wel gedronken maar thuis word het water door mijn vrouw gebruikt, als ik het ook nog ga drinken had ik nog veel meer water moeten filteren, en hadden we wel nieuw filters moeten kopen, en gezien we budget preppers zijn moeten we goed op onze centjes letten, en zo kan je dan meer met je geld doen.

 

Haha wat heb je nu fijn wat info over filters gekregen, heb je nog vragen stel ze gerust.

 

 

 

 

 

 

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...