Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen koksmessen maken


Jasper

Aanbevolen berichten

Goeieavond,

 

Ik ben afgelopen weken vrij geïnteresseerd geraakt om zelf messen te maken, specifiek koksmessen. Nu zit ik een beetje rond te Googelen en youtuben, maar vind ik het nog verrassend lastig om als beginner wat op te zetten.

 

Zelf wou ik beginnen met stuk staal zoals RVS in te kopen en deze te bewerken, maar mijn vraag waar begin ik en wat voor materialen heb ik nodig.

Wat ik had gevonden materiaal voor een mes (RVS?), bandschuurmachine, slijpmachine, een smeedoven om het lemmet te verharden en het een en ander voor het handvat (hout en pinnen voor bevestiging). 

 

Als student en om te kijken of ik het echt leuk vind als hobby wil ik natuurlijk niet de hoofdprijs aan de setup uitgeven. Als jullie tips hebben of ik iets over het hoofd heb gezien laat het me graag weten!

 

Groetjes Jasper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Met een fohn, luchtbed pomp of een vergelijkbare pomp kan je kolen al warm genoeg stoken om te smeden. (De pomp kan natuurlijk niet rechtstreeks in het vuur dus je zult een stalen buis oid nodig hebben.

 

Voor de staalsoort ligt het er net aan hoeveel je wilt uitgeven. Met een snelle google blijkt dezeX50CrMoV15 de meest gebruikte te zijn.

 

In principe is een vijl, schuurpapier en een slijpsteen al genoeg. Een bandschuurmachine zal wel helpen, maar is prijzig.

Een slijpsteen, bedoel dan een elektrische met een stenen wiel, kan je 2e hands al vrij goedkoop vinden, maar ik heb deze nooit heel erg handig gevonden omdat ze vrij smal zijn en de steen oneven slijt.

Slijptol zou ook kunnen als het een beetje grof mag zijn, maar dat vergt wel wat finesse.

 

Voor de gaten van de pinnen ga je ook een boormachine nodig hebben. Als je die nog niet hebt kan je er het beste een met snoer nemen, zijn goedkoper, krachtiger en gaan langer mee. Eentje met klopstand zou ook handig kunnen zijn wil je ooit een schilderijtje ophangen ofzo

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hoi @Jasper

Goedkoop en heel hard carbon staal.

Je kan vaak bij krinloopwinkels metaal vijlen kopen die je ook tot messen kan slijpen.

Nicholson Speciaal staal met een specifiek koolstofgehalte.

Veerblad staal is ook hard en is niet broos je ziet wel eens op het internet dat ze zo sterk en weerbaar zijn dat ze de mes wel in het hout slaan en er dan op geen staan en ze verbuigen en er vliegen ook geen stukken af of knappen niet af.

 

Ik geef je nu wel deze tip maar we willen je niet kwijt, er val zoveel op dit forum te leren, en als je nu al op jonge leeftijd begind dat ben je na wat jaren behoorlijk gevormt en op ontzettend veel dingen voorbereid, het maakt een heel ander mens van je, en maten waar je een heel leven wat aan kan hebben.

Bushcrafters maken van beide stalen messen met mooi gevormde handvatten van prachtig hout, leer, bot of gewij.

https://forum.bushcraftnederland.nl/viewtopic.php?t=15516 

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 29-1-2023 om 17:37, Jasper zei:

“Ik ben afgelopen weken vrij geïnteresseerd geraakt om zelf messen te maken, specifiek koksmessen.”

dag Jasper, in Alkmaar kun je een workshop volgen om een eigen mes te maken. Eenmalig, aantal keren. Vond ik leuk om te doen. 
https://www.smederijatelieralkmaar.nl/workshops-opleidingen/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwt-OwBhBnEiwAgwzrUpmmpSVAedJFJyBzZKkgScpzcHRAQ8dWayS2-RolqizjN-VqQrz3xBoCc3UQAvD_BwE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...