Roel Geplaatst: 2 oktober 2025 Geplaatst: 2 oktober 2025 Voor vijf tientjes zo'n naslagwerk? En daar over nadenken? Doen. Paar kratjes bier niet kopen en je speelt kiet. 🤣 1 Quote
Panoramix Geplaatst: 14 oktober 2025 Geplaatst: 14 oktober 2025 @Madeliefje tja zo had ik het eigenlijk niet bekeken idd . Maar zo werkt het wel ja. Het enige voordeel is dat wij in een dichtbevolkt gebied wonen. Dus eer ze bij ons zijn, zijn ze al tien anderen gepasseerd. 2 Quote
cyclist Geplaatst: gisteren om 04:59 Geplaatst: gisteren om 04:59 (aangepast) Goed bezig? Helemaal niet goed bezig! Ik vind het wel ironisch dat ik een Youtube filmpje moet bekijken over wat ik moet doen als alle elektriciteit langdurig of voorgoed is uitgevallen, want voor het kunnen bekijken van dat filmpje heb ik elektriciteit nodig 😝 Dit forum neem zichzelf absoluut niet serieus! Ik kwam hier wel in de veronderstelling dat hier nog serieus nagedacht wordt. Mijn eigen serieuze en belangrijkste overlevingsregels voor wat voor noodsituatie dan ook: 1. Raak niet in paniek (of, want je hebt niet altijd alles in de hand: probeer je paniekaanval op een gezonde manier te overleven). 2. Neem niet zomaar alles van anderen aan, maar blijf zelfstandig nadenken. Durf op een gezonde manier eigenwijs te zijn. 3. Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen. Dan kun je helderder na blijven denken. gisteren om 05:13 aangepast door cyclist Quote
Roel Geplaatst: gisteren om 06:48 Geplaatst: gisteren om 06:48 1 uur geleden, cyclist zei: bekijken van dat filmpje heb ik elektriciteit nodig 😝 Ja en dat kun je nú doen. Belangrijke punten opschrijven en dan kan de stroom er af. 😊 1 Quote
JJ&A Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden Op 4-9-2026 om 06:59, cyclist zei: Goed bezig? Helemaal niet goed bezig! Ik vind het wel ironisch dat ik een Youtube filmpje moet bekijken over wat ik moet doen als alle elektriciteit langdurig of voorgoed is uitgevallen, want voor het kunnen bekijken van dat filmpje heb ik elektriciteit nodig 😝 Dit forum neem zichzelf absoluut niet serieus! Ik kwam hier wel in de veronderstelling dat hier nog serieus nagedacht wordt. Mijn eigen serieuze en belangrijkste overlevingsregels voor wat voor noodsituatie dan ook: 1. Raak niet in paniek (of, want je hebt niet altijd alles in de hand: probeer je paniekaanval op een gezonde manier te overleven). 2. Neem niet zomaar alles van anderen aan, maar blijf zelfstandig nadenken. Durf op een gezonde manier eigenwijs te zijn. 3. Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen. Dan kun je helderder na blijven denken. Ho ho beste @cyclist, Haha dit is wel wat kort door de bocht. Het hele forum in één keer afkraken is geen helder denken. We doen allemaal ons best, en ja, soms zijn er uitschieters — dat is menselijk en daar leren we juist van door elkaar te reageren. Maar om dan meteen het hele forum weg te zetten, dat is niet wijs. Emoties mogen er zijn, we zijn allemaal mensen en maatjes hier. Juist daardoor houden we dit waardevolle forum al jaren draaiende. Quote
cyclist Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) Niks emoties. Emoties hebben helemaal niets met mijn standpunt te maken. Ik heb hier een accountje aangemaakt vanwege de mentaliteit die ik lees op basis van een review van een nieuws artikel. Je wordt, als je je goed voorbereid, blijkbaar al heel snel door andere mensen uitgelachen, alsof je een dorpsgek of (meer in het algemeen) wappie bent. Daar ben ik het om voor de hand liggende redenen niet mee eens. Maar ik ben wel behoorlijk realistisch. Een aantal van jullie heeft, voor zover ik kan beoordelen, 0.0% werkelijke ervaring met preppen. Wil je dat ik je spaar? Kom maar op met bewijzen in de vorm van jouw privé foto's en video's. Sommige punten in de eerste video vind ik nogal onzinnig om zomaar over te nemen. Ik zal wat voorbeelden noemen: 1. Direct noodverlichting aan en dan ramen blinderen om te voorkomen dat je per ongeluk aan kwaadwillenden laat zien dat jij wel goed voorbereid bent. Ik zou dit doen: mijn noodverlichting in eerste instantie uit laten, ogen laten wennen aan de donkere omgeving, aanpassen met minimale natuurlijke middelen. Reden: mijn noodverlichting raakt ook op. Daarom pas in gebruik nemen als het echt niet anders kan. 2. Minimaal drie verschillende vluchtwegen verzinnen tussen je vooraf uitgekozen veilige locaties. Timing lijkt mij veel belangrijker. Iets dat ik in die zin zou doen en dat niet in de video voorkomt: niet gelijk al tijdens mijn eerste vlucht al mijn spullen meenemen. Daarmee voorkom ik dat ze gejat of geclaimd kunnen worden door jaloerse, egoïstische en inhalige andere vluchtenden. 3. Warmte isolerende en reflecterende dekens aan de wanden van de door jou gekozen kleine veilige ruimte ophangen. Wablief? Waaraan zou ik die dekens dan precies moeten ophangen? Hoe garandeer ik dat ze plat tegen de muur aan gaan hangen? En bovendien, de tijdig vooraf isoleren lijkt mij veel makkelijker en slimmer. Wat ik wel goede punten vind: 1. Normaal goede buren kunnen in een mum van tijd in je aartsvijanden veranderen (vooral de egoïsten onder je buren). 2. Rotatie voorraden van water, eten en medicatie. De oudste voorraden het eerst opmaken. Hier en daar zitten er wat open deuren in de video: 1. Nooit op gas koken binnenin je eigen veilige ruimte. Je moet wel heel erg dom zijn als je dat gaat doen. Dan kom je door je eigen domheid om het leven 🙃 6 uren geleden aangepast door cyclist Quote
JJ&A Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) 7 minuten geleden, JJ&A zei: Ho ho beste @cyclist, Haha dit is wel wat kort door de bocht. Het hele forum in één keer afkraken is geen helder denken. We doen allemaal ons best, en ja, soms zijn er uitschieters — dat is menselijk en daar leren we juist van door elkaar te reageren. Maar om dan meteen het hele forum weg te zetten, dat is niet wijs. Emoties mogen er zijn, we zijn allemaal mensen en maatjes hier. Juist daardoor houden we dit waardevolle forum al jaren draaiende. Nog iets @Takki is hier maar één dag geweest, en heeft maar één piep klein struikel berichtje geplaatst. Die had nog veel kunnen leren van ons forum, dus trek je het niet aan. 6 uren geleden aangepast door JJ&A Quote
cyclist Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Ik begrijp niet waarom je over @Takki begint. Ik was op 19-11-2025 nog helemaal geen lid van dit forum. Sterker nog, toen had ik er nog nooit van gehoord. Wil je a.u.b. überhaupt ophouden met het over mede forumleden te hebben? Ik heb een heel verhaal ingetyped over die zogenaamde preppers bijbel in de openingspost en de eerste video die vermeld wordt in deze draad. Zou je daar commentaar op willen leveren? Quote
Roel Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Je zou iets minder op je teentjes getrapt mogen zijn. Iedereen doet zijn of haar best en meer kun je niet verlangen. Dat er mensen zijn die eigenlijk nauwelijk hebben geprept of aardige vaardigheden bezitten staat buiten kijf. Ik zou echter liever die mensen wijzen op waar ze het wellicht mis hebben zodat ze er van kunnen leren. En dat dan op een toon die vriendelijk is en niet al te belerend of ronduit bars. We zitten hier tenslotte om iets te leren maar ook omdat het gewoon leuk is om andere standpunten te horen. Heb het goed man. Quote
cyclist Geplaatst: 34 minuten geleden Geplaatst: 34 minuten geleden (aangepast) Dit forum lijd aan dezelfde ziekte als tweakers.net en een ander forum waar ik tot voor kort lid van was: kritische teksten worden zonder meer opgevat als negatieve teksten. Zo'n forum noem je geen discussieplatform, maar een echoput. 34 minuten geleden aangepast door cyclist Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.