Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppen op onze gezondheid


Recommended Posts

Minder plastic eten, hoe kan je het grotendeels voorkomen.

 

((( Tips van Kassa Radar)))

https://forum.preppers.nl/forum/21-gezondheid-medisch-en-verzorging/?do=add

 

 

Wil jij eigenlijk het liefst zonder al dat plastic in je leven? 

 

Met jou nog vele anderen, blijkt uit onze enquête.

 

Maar heb je het gevoel dat het lastig is om zelf iets bij te dragen, omdat het probleem zo groot is? Ook daar herkennen veel mensen zich in, maar dat betekent niet dat je niets kunt doen.

Plastic is namelijk meer dan alleen het plastic dat je om een paprika of komkommer ziet zitten in de Albert Heijn. Het is ook een groot onderdeel van producten die we dagelijks gebruiken, de plekken die we bezoeken, het eten dat we eten en zelfs het drinken dat we drinken. Vandaar dat Radar een hoop tips en tricks heeft verzameld die je helpen om je plasticverbruik te verminderen. 

 

Een overzicht van wat je kunt doen: 

Op een slimme manier boodschappen doen 

Misschien het meest voor de hand liggend, maar zeker niet onbelangrijk. Op het gebied van eten en drinken valt al een hoop plasticwinst te behalen. In de supermarkt kies je voor groente en fruit dat niet in plastic verpakt zit en als je frisdrank koopt, probeer dan grote kartonnen pakken te kopen in plaats van plastic flesjes. Kijk bij ieder product dat je koopt of er ook een variant van is die niet in plastic verpakt zit.  

Mocht je de mogelijkheid hebben, ga dan in plaats van naar de reguliere supermarkt naar een bulk- of ecowinkel. Hier kun je namelijk allerlei soorten pasta’s, rijst, noten en peulvruchten uit grote bakken zo in je eigen herbruikbare netjes of zakjes overscheppen. Zo neem je precies mee wat je nodig hebt en wanneer het op is, ga je weer terug om je zakje te vullen. Al deze boodschappen gaan uiteraard mee in een meegenomen duurzame tas, zoals een van katoen, die nog jarenlang meegaat. 

 

 

Eten opbergen in een plasticvrije keuken

De boodschappen die je voornamelijk in bulkverpakkingen of los hebt gekocht, kun je thuis goed opbergen. Zorg dat je eerder gebruikte glazen potten altijd bewaart en goed schoonmaakt, zodat je hier je gekochte producten in kunt overgieten. Houd je na het koken vaak restjes over? Pak deze dan niet in vershoudfolie in, maar gebruik zogenaamde ‘foodhuggers’, gemaakt van voedselveilige siliconen die je gewoon af kunt wassen of gebruik doekjes van bijenwas. 

Werp daarnaast een kritische blik op de keuken: microplastics belanden snel in je eten door plastic snijplanken en roerspatels. Vervang deze voor houten of bamboe exemplaren en schaf een houten afwasborstel aan. Bovendien zou in negentig procent van het gebruikte tafelzout microplastic zitten. Wellicht dus een goed idee om het zout een minder prominente plek in je gerechten én in je keuken te geven.

 

Eten en drinken zelf meenemen

Het eten dat je buitenshuis doet, zoals op school, in de trein, tijdens een dagje weg of op kantoor, neem je mee in een handige broodtrommel of glazen bewaardoos die jarenlang meegaat. Daarnaast neem je ook je eigen koffiebeker, theeglas en duurzame waterfles mee. En haal je lunch in de kantine op kantoor? Kies de opties die niet in plastic verpakt zitten en blijft er dan bijna geen keus over, geef dit aan bij je bedrijf!

 

Mocht je onderweg zijn en echt iets te eten nodig hebben, kies in wegrestaurants dan altijd voor voedsel dat niet is ingepakt.

Er ligt meestal wel fruit of er zijn verse broodjes of warme snacks te halen die je mee kunt nemen in een kartonnetje of servet. Ga je naar de ijssalon? Vraag om een hoorntje bij je bolletje ijs, in plaats van een bakje en een plastic lepeltje. 

En haal je eten af, kijk dan altijd of dit plasticvrij ingepakt kan worden. Gebeurt dit niet, wees dan ook niet bang om een restaurant hierop aan te spreken en ze te bemoedigen dat het ook anders kan. Of verwijs naar het feit dat zij vanaf 2024 sowieso geen eten meer in plastic mogen verpakken. 

 

Thee en koffie zo puur mogelijk drinken

Je huis zo plastic-proof mogelijk maken is dus een goed idee, maar ook via het eten en drinken zelf krijg je plastic binnen. Zo bleek eerder dat je elke week een creditcard aan plastic eet, maar ook in drinken kunnen microplastics voorkomen. Via een piramidevormig theezakje, dat dus meestal van plastic gemaakt is, kun je al miljarden microplastics binnenkrijgen. Het beste is dus om losse thee te kopen en deze middels een thee-ei of -zeef in je kokende water te dompelen.

Drink je graag (veel) koffie, denk dan ook na over de manier waarop je het tot je neemt. Veel cups of pads zijn gemaakt van plastic en zorgen voor veel afval. De meest duurzame manier om koffie te drinken is om fiterkoffie te zetten met wasbare filters, zodat je vrijwel geen afval hebt. Hoewel aluminiumcups ook recyclebaar zijn, is dit product alsnog erg kostbaar om te maken en is voorkomen immers beter dan genezen. 

 

Maak je eigen cosmetica

In de keuken zijn veel aanpassingen door te voeren, maar een ander aspect dat veel aandeel heeft in huis is de cosmetica die in je badkamer en elders te vinden is. Zo zijn shampoos, zeep en bodylotion ook in losse blokken te koop in plaats van in flessen en zijn er heel wat initiatieven die ook conditioners, scheerzeep en andere badkamerproducten in zero waste verpakkingen aanbieden. 

Daarnaast is veel cosmetica ook gemakkelijk zelf te maken. Zelf een conditioner maken van bijvoorbeeld kokos- en castorolie of zelf wasmiddel maken scheelt per jaar al bergen met plastic flessen. Probeer bovendien eens tandpastatabletten uit die verpakt zijn in recyclebaar karton en poets je tanden vervolgens met een bamboe-exemplaar.

Wattenschijfjes kun je in herbruikbare vorm kopen en wassen en wattenstaafjes zijn er ook van bamboe in plaats van plastic. Ook scheermesjes bestaan in alternatieve vorm zoals ijzer of bamboe, die je vervolgens jaren kunt hergebruiken. 

 

Repareer gadgets en speelgoed

Vele gadgets en speelgoed zijn gemaakt van plastic en gaan regelmatig kapot. Probeer iets eerst altijd te repareren en denk voor je iets koopt ook na of je het niet net zo goed tweedehands kunt halen. Op die manier recycle jij weer het eerder gekochte speelgoed van iemand anders. Weiger daarnaast het gratis plastic speelgoed van fastfoodketens. 

Is het tijd om een nieuwe telefoon aan te schaffen? Verkoop je oude dan aan een bedrijf dat deze recyclet of opnieuw kan verkopen. Op die manier belandt je telefoon niet in een la, waarna deze uiteindelijk alsnog op de storthoop terechtkomt. 

 

Geef en vraag ervaringen als cadeau 

Naast je dagelijkse verbruik van plastic verminderen en het duurzaam omgaan met elektronica en speelgoed, kun je ook plastic verbruik verminderen wanneer het aankomt op cadeaus. Geef de (klein)kinderen bijvoorbeeld in plaats van een nieuw speelgoed, een mooie ervaring door een dagje met ze iets leuks te gaan doen.

En ben je zelf jarig? Laat de mensen om je heen dan weten dat je liever geen allerhande prullaria ontvangt, maar dat je liever iets gaat doen met je dierbaren of bijvoorbeeld geld ontvangt voor een goed doel. Op deze manier blijf je ook niet met allerlei cadeaus zitten waar je helemaal niet op zat te wachten.

 

Overige manieren om minder plastic te gebruiken

Naast de acties die je kunt voeren in deze specifieke categorieën is er natuurlijk nog veel meer. Hieronder nog een kleine opsomming van andere dingen die je kunt doen:

Raap iedere dag ergens plastic op. In het park, langs de weg, aan het strand: maak er zo nodig een spelletje van. Ruim je iedere dag een plastic flesje op, dan zijn dat er aan het einde van het jaar toch weer 365 minder in de natuur. 

Vraag de bloemist om geen plastic om je nieuwe bloemen te vouwen, maar in papier of neem ze zo mee en bindt de bos bijvoorbeeld zelf vast met een touwtje. 

 

Koop een paar herbruikbare mondkapjes in kleuren die je makkelijk in de was kan gooien, zodat je geen plastic versies meer hoeft aan te schaffen. 

Plak een nee/nee-sticker op je brievenbus. Hoewel folders meestal nog van papier zijn, zitten ze echter vaak samengebundeld in plastic.

Ga na waar jouw bank in investeert. Heeft jouw bank een plastic pact ondertekend? Of investeert jouw bank juist in bedrijven die veel plastic produceren? Ook door deze indirecte manier kun je weer tegengaan dat veel plastic wordt geproduceerd. Dit kun je bijvoorbeeld checken via de Eerlijke Bankwijzer.

 

Koop je uiteindelijk toch een plastic product of iets dat in plastic verpakt zit?

Probeer het plastic dan altijd te hergebruiken of verzin een andere toepassing voor het resterende plastic. Als dat niet mogelijk is, zorg dat je het recyclet en het op die manier op de juiste plek terechtkomt.

 

82626070_plasticsite.thumb.jpg.af90fd1a233bab52d521b39660778801.jpg

 

Ik hoop dat we met elkaar wat hebben aan deze tips.

Misschien heb je zelf ook nog tips, om te preppen op onze gezondheid.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Trots op verschillende preppers.

Wil je ook stoppen met roken doe dan meer.

Je zal heel bij zijn als je er vanaf bent.

Je gaat meer genieten van je eten en drinken.

Weer de heerlijke geuren kunnen ruiken.

Je vervuilde lichaam opschonen, preventief tegen kanker en veel meer dingen.

 

En is het je gelukt dan stel ik daar iets waardevols tegen over.

En je begint veel geld uit te sparen.

 

Roken schijnt het ergst verslavend te zijn, verschillend preppers zijn zo sterk dat ze via de aanmoedig van mede preppers van het roken af zijn gekomen.

Alle respect voor de onze mede preppers.

 

Hoe deden ze dat.

Ze vertelde op het forum dat ze wilden stoppen met roken, en hielden dagelijks verslag uit op het forum.

Door deze stok achter de deur is het hun gelukt, is dat misschien ook wat voor jou???

 

Dan wil ik je uitnodigen het ook zo te doen in deze topic.

Wie is het eerste schaap over de enorme dam en volgen er meer, dan help je hen ook om te stoppen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Veel info waar we wat aan kunnen hebben.

Omdat in de database ook veel tips staan voor de gezondheid vond ik het passen om ook hier te plaatsen.

Mhg,

@JJ&A

 

FincaInSpanje

Geplaatst: 9 september 2015

  schreef apex:

Kan ik ergens het forum+database downloaden? Zou bijzonder handig zijn als offline naslagwerk als de interwebs er een paar jaar uit liggen!

 

Er zijn zat preppers die veel waardevolle documenten hebben verzameld. en die dat willen delen, Bijvoorbeeld Hamster van het forum:

https://www.dropbox.com/sh/5t28uhiyyi3g2v3/49RYPAW2pp

 

Link naar reactie
Share on other sites

Zijn er dingen die je zelf kunt doen om dementie te voorkomen?

 

1811963900_dementiesite.thumb.jpg.ebd9e91ca4fdaccc90e825199dbbc869.jpg

 

 

Onderzoek laat zien dat maar liefst een op de drie vrouwen ooit in haar leven dementie krijgt.

 

Hoewel het aantal mannen daarentegen iets minder is, blijven de cijfers schokkend. Een groot deel van onze bevolking krijgt dus vroeg of laat met dementie te maken, maar de vraag is nu: kun je hier zelf eigenlijk ook iets tegen doen?

 

Om erachter te komen of dit daadwerkelijk kan, spreekt Radar met psycholoog en epidemioloog Sebastian Köhler, onderzoeker bij het Alzheimer Centrum Limburg en universitair hoofddocent van de Universiteit Maastricht. Köhler houdt zich al jarenlang bezig met de vraag of je ook zelf dementie kunt voorkomen en deelt zijn kennis met ons. 

 

Dit kun je zelf doen om de kans op dementie te verkleinen

Om maar meteen het verlossende antwoord te geven: je kunt zelf inderdaad heel wat invloed uitoefenen op de gezondheid van je hersenen. Misschien niet geheel onverwachts, maar een gezonde levensstijl draagt eigenlijk al veel bij aan het uitstellen of eventueel voorkomen van dementie. Köhler licht toe: ‘Voor een groot deel zijn het oude bekenden: gezond eten, voldoende bewegen, weinig alcoholgebruik, het vermijden van een hoge bloeddruk en overgewicht, stoppen met roken en het goed onder controle houden van chronische condities zoals diabetes en hart- en vaatziektes dragen allemaal bij.’ 

Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat een gezonde leefstijl helpt om dementie uit te stellen, waarbij vooral de verschillende factoren samen (bijvoorbeeld: gezond eten én meer bewegen) een positief effect hebben. Of dementie hiermee ook echt te voorkomen is, wordt nog onderzocht.

‘Zorg ervoor dat je nieuwsgierig blijft’

 

Daarnaast is het volgens de de onderzoeker ook de zaak om het brein actief te houden.

‘Wij zeggen dan: blijf nieuwsgierig in het leven. Lees boeken, ga naar musea, leer nieuwe dingen zoals een taal of het bespelen van een instrument. Het is allemaal heel goed voor je brein.’ 

Bovendien zou sociaal actief blijven ook goed werken. Köhler haalt een onderzoek aan, waaruit bleek dat mensen die in hun vrije tijd lid waren van sociale organisaties of verenigingen een lager risico liepen om dementie te krijgen. ‘Als je met iemand in gesprek bent, deel je namelijk ideeën en ga je op anderen in. Dit stimuleert je brein heel erg’, aldus de neuroloog-epidemioloog.

 

Een app voor gezondere hersenen

Het Alzheimer Centrum Limburg ontwikkelde bovendien een gratis app, MijnBreincoach, waarmee je je eigen hersen gezond kunt houden door dagelijkse oefeningen en uitdagingen. In het begin vul je een vragenlijst in om te kijken of je risicofactoren hebt die de gezondheid van je brein beïnvloeden. Zo kun je zien of je bijvoorbeeld ongezond eet, waarna je hier een aantal weken aan kunt werken om dit te verbeteren. De app stuurt iedere dag een kort berichtje, met een weetje, een quiz of bijvoorbeeld een uitdaging om kleine stappen te zetten naar een gezond brein. 

 

Omgevingsfactoren spelen een belangrijke rol

Er zijn dus heel wat dingen die je zelf kunt doen om je brein gezond te houden en de slechte invloeden te weren. Köhler benadrukt daarnaast echter ook graag dat het niet alleen ‘aan jezelf ligt’ als je dementie ontwikkelt. ‘Omgevingsfactoren lijken namelijk ook een grote rol te spelen. Hoewel hier nog wel veel meer onderzoek naar gedaan moet worden, lijken luchtvervuiling en geluidsoverlast al samen te hangen met dementie. Zo bleek dat een hogere belasting door fijnstof statistisch gezien meer kans geeft om dementie te krijgen.’ 

 

Een opvallend gegeven is daarnaast dat veel mensen lijken te denken dat het krijgen van dementie uitsluitend genetisch bepaald is. Dit weerlegt de onderzoeker echter: ‘De genen blijken minder dan tien procent van het totale risico te verklaren. Alleen bij dementie op jonge leeftijd, dus voor het 65e levensjaar, is er vaak een sterke genetische bijdrage. Op latere leeftijd is de omgeving belangrijker: heb jij wel de tijd en ruimte om naar buiten te gaan, om gezond te eten of om veel vrije tijd in te plannen en zo minder of geen stress te hebben. Echter, het grootste gedeelte van het risico kunnen we nog niet goed verklaren

En hoewel uit onderzoek bleek dat mensen de genen als mogelijk bepalende factor zagen voor het ontwikkelen van dementie, bleken andere ziekten als diabetes of depressie juist over het hoofd gezien te worden. Want hoewel genen slechts een erg klein aandeel kunnen hebben, kan een ziekte als diabetes of depressie juist wel een risicofactor zijn voor het ontwikkelen van dementie. 

 

Dit kun je doen als je je zorgen maakt

Dementie is dus veelvoorkomend, maar de aandoening uit zich meestal pas op latere leeftijd en het risico op het krijgen ervan kan met een gezonde leefstijl dus flink verlaagd worden. Hoewel het geen kwaad kan om je eigen hersengezondheid goed in de gaten te houden, is er volgens Köhler lang niet altijd reden om meteen in paniek te raken wanneer je wel eens iets vergeet. 

 

Dus laat jij soms je sleutels thuis liggen of weet je even niet meer hoe de nieuwe buurvrouw heet?

‘Geen zorgen. Iedereen vergeet wel eens wat, maar dementie is anders dan alledaagse geheugenmissertjes.

Denk aan zaken als het fornuis aan laten staan, de sleutel terugvinden in de koelkast of je sokken in de keukenkast.’

De onderzoeker vervolgt: ‘Maar maak je je echt zorgen, praat er dan altijd met je huisarts over. Deze kan je zorgen wegnemen of een eerste screeningstest met je doen om te kijken of er iets aan de hand is. Zo kun je eventueel ook doorverwezen worden naar een geheugenpoli voor een goede diagnostiek om het een en ander uit te sluiten.’

 

Misschien heeft de heer @vheeswijk nog aanvullende tips???

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ooit ook wel is over een onderzoek gelezen dat vanaf je vijftigste levensjaar de doorbloeding etc.. naar je hersenen verminderd en dit op de langere termijn voor hersenziektes kan zorgen.

 

Een natuurlijke bloedverdunner zou dit kunnen voorkomen.

Ik slik iedere dag Ginkgo Biloba plus.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...