Roel Geplaatst: 29 september 2015 Delen Geplaatst: 29 september 2015 Wanneer we onverhoopt opeens off grid zijn en het duurt wat langer dan een paar maandjes en de brandstof voor het aggregaat is inmiddels ook op, dan is de tijd aangebroken om de werkplaats op te ruimen en al het elektrieke reef naar de vergetelheid te mikken. Wie heeft er inmiddels een rijk uitgeruste timmerkist? Beitels, schaven, hamers, boren, zagen, bijlen, kruishout, winkelhaak, raspen, noem maar op. Want dan is het weer terug naar vroeger en komt het aan op goed handgereedschap en vakmanschap. En niet te vergeten een mooi voorraadje spijker(tjes) en schroeven. En dan, wanneer die ook op zijn, een smidse om dezen te maken. Dus ook een flinke voorraad (smeed)ijzer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Charlie Geplaatst: 29 september 2015 Delen Geplaatst: 29 september 2015 Wanneer we onverhoopt opeens off grid zijn en het duurt wat langer dan een paar maandjes en de brandstof voor het aggregaat is inmiddels ook op, dan is de tijd aangebroken om de werkplaats op te ruimen en al het elektrieke reef naar de vergetelheid te mikken. Wie heeft er inmiddels een rijk uitgeruste timmerkist? Beitels, schaven, hamers, boren, zagen, bijlen, kruishout, winkelhaak, raspen, noem maar op. Want dan is het weer terug naar vroeger en komt het aan op goed handgereedschap en vakmanschap. En niet te vergeten een mooi voorraadje spijker(tjes) en schroeven. En dan, wanneer die ook op zijn, een smidse om dezen te maken. Dus ook een flinke voorraad (smeed)ijzer. Het heeft mijn aandacht, Roel. Handgereedschap heb ik, hoewel nooit genoeg. En een smidse is mijn wens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 29 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2015 Gewoon doen als ik, klein beginnen... B.v. zeis veranderen in een snit. (Om slootwallen mee te maaien) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Richard434 Geplaatst: 29 september 2015 Delen Geplaatst: 29 september 2015 Ik heb hier helaas niet de ruimte om mijn eigen smidse te maken, wel heb ik een schuur vol met allerhande hand- en elektrisch gereedschap (zonnepanelen in een set-up die gemakkelijk off-grid te maken is) spijkers, schroeven, staal, hout, allerhande onderdelen en ga zo maar door. En de handigheid om het kunnen te gebruiken. Alleen denk ik dat als ik het nog verder ga uitbreiden mijn meisje in opstand komt omdat de fietsen er niet meer in passen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 29 september 2015 Delen Geplaatst: 29 september 2015 Ik heb ook een beetje hand gereedschap. Een smidseben ik aan het bouwen . Maar ik ben aan zoveel tegelijk bezig dat het ern beetje op de achter grond komt . Voorlopig werkt de ventilator van de smidse ook nog op elektriciteit. Heb wel al een prototype van een blaasbalk . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 29 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2015 Je ziet aan mijn smidse dat het ook heel goedkoop op voetbediening kan... Onderstel SInger naaimachine... als een tierelier... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 30 september 2015 Delen Geplaatst: 30 september 2015 Goed punt @Roel. Door al onze verwennerij met elektrisch gereedschap en steeds meer semi professioneel gebruik, komt dit op de achtergrond. Natuurlijk heb ik wat handgereedschap en bijv wat zagen, maar feitelijk allemaal oud spul zo bot als Haarlem. Eigenlijk zou je een paar dagen per jaar wat dingen met de hand moeten maken. PS ik heb ook veel gereedschap op accu. Dat is dan weer handig als je off-grid zit. Vooral wanneer je alles van het zelfde merk probeert te verzamelen en de accu's uitwisselbaar zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 30 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2015 Dat van het bot zijn van gereedschap is vaak het grootste probleem. Daarnaast het gebruik. Als je altijd met electrische apparaten werkt kom je werkelijk in de problemen als je eens iets met de hand wilt/moet doen. De meeste mensen kunnen echt niet zo goed meer met een blokschaaf werken. Ik heb het van huis uit gelukkig mee gekregen om dat wel te doen en nu heb ik mee er aan gewend dat ik de wat kleinere klussen altijd met de hand doe. Mijn timmerkist zit alles in om een (houten) huis te bouwen.. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Richard434 Geplaatst: 30 september 2015 Delen Geplaatst: 30 september 2015 @Roel Mooie set! Ik zal eerdaags (van het weekend) de schuur "moeten" opruimen. Voordeel is wel dat ik daardoor alles weer uit kan zoeken en in de juiste bakken kan opruimen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 30 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2015 Mooie gelegenheid om al je beitels eens na te zien op scherpte. Alsmede je schaven, zagen, boren etc... Je pakt nu eenmaal eerder een stuk gereedschap wat scherp is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 30 september 2015 Delen Geplaatst: 30 september 2015 @Roel ik heb mij scheel gekeken wat dat zwart half rond ding kon zijn met het lederen lapje . Maar het is verdomme de draagriem van jouw gereedschapskist. Bij ons wordt dat van rolluik lint gemaakt vandaar . Anders mooi gereedschap. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 30 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2015 Mooi ja en vooral goed gereedschap. Ik ben er dan ook erg blij mee. Ik ben bijna 59 en er zit nog gereedschap bij dat ik gebruikte bij m'n opa in de werkplaats toen ik een jaar of vijftien was. Die draagriem is een must, De kist is echt zwaar met al dat ijzerwerk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 15 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2015 Nog twee leuke gereedschapjes gevonden op de vlomarkt. Mooi projectje, eens kijken of ik daar nog iets leuks van kan maken... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.