Ga naar inhoud
GENEGEERD

Anarchy na SHTF beter dan democratie?.


Bugger

Aanbevolen berichten

Onhandig. In de politiek heb je zowel oude rotten (ervaring, inzicht, stabiliteit) als nieuwkomers (nieuwe ideeën, nieuwe inzichten) nodig. Als je een land laat leiden door alleen maar groentjes wordt het een puinhoop.

 

Dat is het al. Iedere partij wil zijn standpunten in wetten omzetten. Het drama vertaalt zich in hele bibliotheken aan wetten en regels en bepalingen.

 

Veel zaken kunnen burgers onderling en met elkaar prima afspreken. Daar heb je geen miljarden verslindende ministers en regering en koning voor nodig. Dat proberen ze je wijs te maken, net zoals het sprookje van de centrale bank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Veel zaken kunnen burgers onderling en met elkaar prima afspreken.

 

Je hoeft maar een paar afleveringen van de Rijdende Rechter gezien te hebben om te weten dat dit vaak niet de praktijk is. Dan is het erg handig als er een hogere macht is die een oplossing biedt. Onze wet is overigens niet op alle punten even stringent en gedetailleerd. Er is nog steeds heel veel ruimte voor onderlinge afspraken zonder dat de overheid of rechter zich er mee bemoeit, oftewel regelend recht.

 

Wat mij het meest stoort aan de huidige politiek is dat partijbelang in veel gevallen voor landsbelang gaat. Komt partij A met een geweldig voorstel, dan stemmen partij B, C en D tegen omdat het voorstel van de concurrent afkomstig is en vice versa. Ze blokkeren elkaar structureel en dan is het erg moeilijk om veranderingen door te voeren. Laatst nog met het voorstel om het belastingstelsel te verbeteren. Minder belasting op arbeid, meer werkgelegenheid. Geweldig! Dat hadden ze dertig jaar geleden al moeten doen. Bijna alles rond en dan gaat D66 op het allerlaatst alles verknoeien waardoor er voor de zoveelste keer niets verandert. Daar word ik nou zo moe van...:-(

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als politici maximaal vijf jaar mochten regeren, zou democratie al beter werken. Politiek zou geen carrière mogen zijn.

 

Nou zal ik vast wel wat over het hoofd zien, maar ik snap niet hoe dit zou werken.

Als je nog afhankelijk bent van een carrière NA je politieke loopbaan, ben je dan niet JUIST ontvankelijk voor omkoping, beïnvloeding, of hoe je het maar noemen wil? Als je maar 5 jaar de tijd hebt als politicus en daarna dus een andere baan moet vinden, is het dan niet extra verleidelijk om die ene deal in het belang van die multinational erdoor te drukken, als je weet dat jij na die 5 jaar dankzij die multinational niet bang hoeft te zijn zonder baan te zitten?

 

Even helemaal los van de vraag of het huidige politieke systeem wel of niet goed is, maar zou het niet beter zijn als mensen de politiek ingaan vanuit een intrinsieke motivatie, vanuit een idealistische drive om het goed te doen, omdat zij zich hun hele arbeidstijd daarvoor in willen zetten, dan dat mensen de politiek in gaan om te proberen in 5 jaar tijd genoeg konten te kunnen likken om een springplank voor hun verdere carrière te creëren?

 

Wat zelfregulerend gedrag vs de rijdende rechter betreft, ik denk dat in een gemeenschap zoals een straat, wijk, dorp of stad, het best mogelijk zou zijn voor mensen om onderling dingen zelf te regelen als er weer iets van een sociale cohesie zou zijn. Dan heb ik het niet over dat oudje dat heel de dag achter haar gordijn staat te gluren wat je allemaal uitvreet, maar gewoon sociale verbondenheid, begaan zijn met elkaar, weten dat je eigen woongenot deels afhankelijk is van het woongenot van je buurtgenoten, etc. Tegenwoordig wordt "iedereen" zo opgeslokt door allerlei soorten stress, zo beheerst door zelf proberen te overleven, dat men lijkt te vergeten om als buurtgenoten ook nog te samenleven. Als men heel de dag voor de baas gewerkt heeft, doodmoe thuis komt om als eerste 3 rekeningen aan te treffen, en na alle avondspits dan eindelijk neer ploft in de tuin, dan is die ene overhangende tak van die boom van die buurman van wie men eigenlijk niet eens weet hoe hij heet of wat hij doet of hoe hij zich voelt, net dat laatste druppeltje in de emmer dat net niet meer gerelativeerd of verdragen kan worden.

 

Volgens mij is er dan echt geen hogere macht nodig om dat op te lossen, maar ruimte, verbinding, dat soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...