Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : bijleren.


lewieke

Aanbevolen berichten

@lewieke

 

Van opleiding ben ik fotolasser maar zowat alles wat ik met handen kan doen dat doe ik.

Ik heb mezelf alles aangeleerd en daar kan je heel ver met komen.

Ik laste in het verleden veel alu tanks van vrachtwagens die moesten groter of kleiner worden ...

Ik laste alu frames enz enz enz ..hm ik kan zeggen dat ik heel goed alu kan lassen met de TIG of de halfautomaat.

Nu leg ik meest de lassen met de halfautomaat voor mijn job. Als ik een haak moet lassen op een cabine van een graafmachine om die in een schip te hijsen moet dat een goede las zijn. Dus voor die lassen ben ik ook gekeurd;

Ik deed mijn lasproef in de kerncentrale van Doel jaren geleden...ik had toen een fotolasdiploma 6G ( ronde buis ,vaste opstelling , onder 45° , doolas ,vullas en sluitlas of doorlas en sluitlaag..) .

Door een verkeersongeval jaren geleden werd ik toen nog medisch afgekeurd...spijtig maar ...

Ik wil maar zeggen ..handen kunnen goud waard zijn als de kop ook meewilt en ik zie aan jouw vaardigheden dat dit zo is.

Het zijn mensen zoals jij en (ik ook...al zeg ik dit niet snel) die werkelijk zaken kunnen veranderen en bijna altijd de oplossing vinden voor bepaalde problemen ;( er zullen ongetwijfeld hier nog zo mensen zijn....)

Btw voor te starten ziet jouw las er zeker niet slecht uit!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Thx voor de complimenten @tom666 @ghostwiper @driehart @neoclips

 

De las legde ik met 1.6 mm lasnaald al zal die misschien niet helemaal haarscherp geweest zijn. Ik had zoveel problemen voor ik kon starten dat ik gewoon wilde lassen zonder nog te vee gehannes. De lassen doen we onder bescherming van argon. Waarschijnlijk was mijn lasboog wat te lang en moet ik wat dichter bij mijn werkstukje blijven om een beter resultaat te krijgen.

 

Toen ik in de private sector werkte ging ik dagelijks naar de projecten kijken en liet ik de mecaniciens en lassers uitleggen waarmee ze bezig waren. Ondanks het feit dat ik de projecten verkocht en niet uitvoerde kreeg ik op die manier toch wat technische achtergrond en kon ik een goede van een mindere las herkennen.

 

Wat @tom666 zegt klopt wel, ik ben altijd creatief geweest met oog voor de technische beperkingen van de producten die ik verkocht. Een paar van mijn realisaties die toch niet standaard wareb :

 

- de grootste bulkwagen die op de weg kon in Vlaanderen, dat was maatwerk (voor drinkwatermij pidpa)

- verkocht aan defensie NL een tankvoertuig voor het betanken van kleine sloepen én behoorlijke schepen (Den Helder).Bovendien beschikte het voertuig over gedwongen hydraulische stuurassen want het ding moest ook nog eens op de kaaien kunnen draaien.

- de Ultralight kipbulk container verkocht ik aan HJ Van Bentum, die was ruim een ton lichter dan vergelijkbare voertuigen op de markt.

http://www.nieuwsbladtransport.nl/Archive/Article/tabid/409/ArchiveArticleID/33575/ArticleName/Lichtetrailereenzaakvangewicht/Default.aspx

- de intermodale shortsea alu boxcontainer (Paganella) met grootste inhoud binnen de 30' containermaat

[ATTACH=CONFIG]13027[/ATTACH]

- een voertuig voor Shell Nigeria met een gegarandeerde levensduur van 20 jaar

- diverse innovaties op het vlak van milieubescherming, explosieveiligheid, ...

 

De interesse is er dus wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

 

TIG lassen (en zerker als je juist er met start) is niet eenvoudig.

Alu lassen en inox zijn ook niet makkelijk want het smeltbad volgt jouw bewegingen zeer goed.

Als je ''mist'' en je raakt jouw elektrode met jouw toevoegmateriaal mag je gaan slijpen.

Een constante toevoer met het toevoegmateriaal behouden op de juiste afstand is de kunst...

Op de duur leg je naadjes die eruit gaan zien alsof ze door een lasrobot zijn gelegd...:)

 

Ik vind het een mooie prestatie dat je dit jezelf aanleert;

r zijn er veel die zeggen dat ze kunnen lassen totdat je het ziet (trust me ik heb al wat gezien);

Zowat elk metaal als niet-metaal is las of soldeerbaar en dit kan je in de toekomst zeker nog eens uit de problemen helpen;

 

Wat ook heel belangrijk is en veel wordt vergeten is de theorie die achter het geheel schuil gaat.

Waarom doet de laspost dit of dat..las ik over de plus of over de min ...waarom las je bij alu op wisselstroom en gaat het niet op gelijkspanning;

Welke electrode wordt gebruikt voor welk materiaal ..welke zijn de kleuren van gasflessen enz enz..

Mn stiefzoon volgt nu lassen op school en ik krijg grijs haar als ik zie hoe de lessen nu worden gegeven...

Mijn leraar destijs..22 jaar terug..was een oud Boelwerf lasser....wel die heeft ons leren lassen..later deed ik stages bij Shell en andere grote bedrijven...

Nu werk ik aan graafmachines...ik las nog veel maar in de loop der jaren leerde ik ook de electronica van machines kennen en hoe om te gaan met ecu's die motoren aansturen. Leerde ik heel veel over dieselmotoren en hydraulica.

Nu werk ik alleen in een bedrijf waar we Amerikaanse graafmachines invoeren , verkopen ombouwen ed.

Ik had tot voor een tijd een zaak in bijberoep. Was eigenlijk een tweeluik. In de week klusjesdienst Tommeke en het weekend TVT Motorcycle repair.

Werk met hopen en tevreden klanten maar door de scheiding kwam er abrupt een einde aan...de katten die ik toen moest geselen waren andere koek;

Ik denk er over na gesprek met mn huidige vrouw om de zaak weer op te starten...

Wat ik bedoel....waar een wil is ,is een weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

 

TIG lassen (en zerker als je juist er met start) is niet eenvoudig.

Alu lassen en inox zijn ook niet makkelijk want het smeltbad volgt jouw bewegingen zeer goed.

Als je ''mist'' en je raakt jouw elektrode met jouw toevoegmateriaal mag je gaan slijpen.

Een constante toevoer met het toevoegmateriaal behouden op de juiste afstand is de kunst...

Op de duur leg je naadjes die eruit gaan zien alsof ze door een lasrobot zijn gelegd...:)

 

Ik vind het een mooie prestatie dat je dit jezelf aanleert;

r zijn er veel die zeggen dat ze kunnen lassen totdat je het ziet (trust me ik heb al wat gezien);

Zowat elk metaal als niet-metaal is las of soldeerbaar en dit kan je in de toekomst zeker nog eens uit de problemen helpen;

 

Wat ook heel belangrijk is en veel wordt vergeten is de theorie die achter het geheel schuil gaat.

Waarom doet de laspost dit of dat..las ik over de plus of over de min ...waarom las je bij alu op wisselstroom en gaat het niet op gelijkspanning;

Welke electrode wordt gebruikt voor welk materiaal ..welke zijn de kleuren van gasflessen enz enz..

Mn stiefzoon volgt nu lassen op school en ik krijg grijs haar als ik zie hoe de lessen nu worden gegeven...

Mijn leraar destijs..22 jaar terug..was een oud Boelwerf lasser....wel die heeft ons leren lassen..later deed ik stages bij Shell en andere grote bedrijven...

Nu werk ik aan graafmachines...ik las nog veel maar in de loop der jaren leerde ik ook de electronica van machines kennen en hoe om te gaan met ecu's die motoren aansturen. Leerde ik heel veel over dieselmotoren en hydraulica.

Nu werk ik alleen in een bedrijf waar we Amerikaanse graafmachines invoeren , verkopen ombouwen ed.

Ik had tot voor een tijd een zaak in bijberoep. Was eigenlijk een tweeluik. In de week klusjesdienst Tommeke en het weekend TVT Motorcycle repair.

Werk met hopen en tevreden klanten maar door de scheiding kwam er abrupt een einde aan...de katten die ik toen moest geselen waren andere koek;

Ik denk er over na gesprek met mn huidige vrouw om de zaak weer op te starten...

Wat ik bedoel....waar een wil is ,is een weg.

 

Ik ben begonnen met het leren van de theoriebasis. Niet erg veel voor het moment maar voor mij al ingewikkeld genoeg. De keuze tussen lassen over de plus of de min, daar kom ik niet gelijk uit. Op de rest kan ik wel een redelijk antwoord bedenken. Maar je maakt me wel nieuwsgierig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Bij tig Is het zeer belangrijk om je Electrode goed scherp te houden anders word de boog instabiel ;)

Bescherm je de doorlassing ook met argon?

@tom666 kleuren van de fles zeggen niet zo veel meer.

Het verschilt namelijk per fabrikant en daarom altijd kijken naar de samenstelling ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

Als je over de plus last (vooral bij vlambooglassen) ga je meer stroom ,meer warmte door jouw electrode sturen.

Als je bv dik materiaal met elkaar moet gaan verbinden op een plaats waar je het werkstuk niet kan voorverwarmen door verschillende redenen dan las je over de plus. Je steekt de kabel waar de electrode op bevestigd is bij de + en - bij de - .

Natuurlijk geldt dit alleen maar als je een gelijkstroom lasapparaat bedient. Gelijkstroom last heel rustig en zeker waar het uitzicht belangrijk is is dit een een goede zaak. Deze toetsellen zijn ook duurder. Lassen met electroden op een wisselstroom lastoestel gaat natuurlijk ook maar daar zie je een smeltbad dat iets onrustiger is . (door de wisselspanning).

De theorie die ik bedoelde kan alleen maar helpen. Als je ev wilt kan ik je gerichte info doorsturen. Zo is het bv heel goed om weten wat je met welke electrode last. De simpelste electrode is de rutiel electrode. Dik bekleed om onder de hand te lassen en dun beklede om positie te lassen. Enkel te gebruiken in gewone constructies. Moet het sterker zijn dan las je met basis electrode...sterker maar moeilijker om te lassen..enz enz

Bij alu tig lastoestellen kan je bij de moderne toestellen het lassen over de plus digitaal gaan instellen. Hoewel je voor alu steeds op wisselstroom last (om de oxydelaag van alu te breken ) kan het digitaal worden beinvloed en zo het uitzicht en de vorm van jouw las en smeltbad gaan beïnvloeden wat dit dan ten goede komt. Dit is nu misschien beetje chinees maar zal je normaal gezien wel op tijd en stond door de lesgevende worden medegedeeld.

De moderne lastoestellen zijn inverters..ze werken met een computer programma die alles aanstuurt en gebruiken geen zware koperen kern als bij de oude lastoestellen. Deze inverters zijn heel licht en meestal kleiner dan een boekentas. Je kan ze makkelijk op bv een ladder meenemen. De enige kost buiten de aankoop van een toestel dat je hebt is de gas. Je huurt een fles die steeds wordt gewisseld...een fles kan je ook kopen maar dan sta je zelf in voor de kosten van de keuring om de x- aantal jaar.

Wat belangrijk is als je een toetsel koopt is de ID van een toestel. Dit is de inschakelduur. Het percentage dat je op een uur in 1 stuk ononderbroken met een toestel kan lassen op een bepaald amperage.

Bv 100% op 40A 75% op 65A en bv 25% op 90A. Hoe duurder jouw toestel hoe groter de % in de ID. Bij vele kleinere goedkope toestellen zijn de ID waarden klein. Dwz dat het meer dan eens kan gebeuren dat het toestel uitvalt omdat het te warm wordt.

Bij duurdere toestellen wordt deze ID groter en kan je langer lassen...

Ook schommelt de prijs sterk tussen AC of DC toestellen . Of toestellen die beide aankunnen om bv alu en inox te lassen (en gewone constructiemetalen). Het verschilt ook of je TIG en : gewoon electrodelassen wil gaan combineren.

Hier spreken we snel van toestellen 1500 euro tot..............................zo ver je wilt gaan . Maar steeds is het voordeel dat er al heel veel toestellen op de markt zijn die alles aankunnen en toch gewoon op het net werken (220V-250V).

Ja over die zaken kan ik een forum vol pennen maar daar heb je nu misschien nog niet zo veel aan.

Hetgeen ik je zeker wil meegeven is ..koop NOOIT zomaar een lastoestel. Denk er goed over na...informeer,vergelijk en vraag raad. Zo kom je uiteindelijk tot een toestel waar jij je goed bij voelt en dat voldoet aan hetgeen JIJ er wilt mee doen en niet een vriend of buurman...als je begrijpt wat ik bedoel.

Zelf las ik op het werk na de uren als iets dringend is maar denk deze week nog een klein electrode-toestelletje gaan halen voor de kleinere werkjes....

Lassen is zo fijn en met beetje verbeelding is zoveel mogelijk en ben je trots op wat je hebt gedaan........................

 

 

@ghostwhiper

 

Hmmm kleuren....geel/wit is nog steeds Argon...Rood acethyleen...wit Zuurstof...enz...

Dit zijn kleuren die ik nooit zou willen wisselen (tezij ik het bedrijf wil opblazen).

Ik bedoel hier mee dat er een basispricipe is ivm kleuren die gekend moet zijn door iedereen die ermee omgaat.

Natuurlijk wordt er gekeken op de fles wat er in zit maar als een leek een fles ziet staan is het in c nog steeds de bedoeling dat wettelijk gezien het kleur bepaald wat er in zit.

Moderne technische mengassen worden uiteraard vermeld op het etiket maar dan zien je meestal ook meer dan 1 kleur op de kop.

Maar het klopt ook dat er verschil kan zitten qua fabrikant.

1 ding weet ik zeker. Fabrikant A zal geen Argon in een fles pompen met rode kraag en fabrikant B zal geen zuurstof pompen in een wit/gele fles...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@tom666

Lijstje wat bij mn klant staat

zuurstof blauw

Argon grijs

85/15 menggas grijs

Acetyleen rood

 

Andere gasleverancier

Argon groen met soms donkergroene kraag

85/15 menggas groen

Zuurstof grijs met wit blauwe kraag.

Acetyleen bruin

 

Nog een andere leverancier

Argon grijs

85/15 grijs

Zuurstof grijs

Acetyleen rood

 

Kortom altijd op het meest recente stikkertje kijken en nooit dom op de kleur af gaan.

Het scheelt dat je geen argon meter op een acetyleen of zuurstof fles kan schroeven omdat de kraan anders is.

Alleen de kraan en de kleur van acetyleen is bepaald (laswereld. )

Heb alleen nog maar de meest voorkomende hier neergezet want zodra je met minder gebruikte mengassen gaat werken dan worden de verschillen zelfs nog groter.

 

Waar vind je trouwens een ac/dc laskar voor 1500 euro?

Onder de 3000 heb je niets fatsoenlijk behalve een half gesloopt 3dehands.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...