RImStone Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Ik heb een vraagje over communicatie. Zelf heb ik ooit een setje Cobra MT975 portofoons gekocht. Zijn die ook te gebruiken om mee te communiceren na een SHTF...of is het alleen te gebruiken voor onderlinge communicatie? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Communicator Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Deze porto's hebben een maximaal bereik van zo'n 3km onder ideale omstandigheden. De kans zal klein zijn dat je daar anderen mee oppikt. Maar voor onderlinge communicatie kan je dit prima gebruiken. Deze set wordt ook gebruikt door motorrijders. Omdat het bereik van deze porto's zo minimaal is, moet je ook bedenken dat ze je op deze manier ook kunnen vinden door je signaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeltaFox Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Kan beter een setje preppen met groot bereik. Due mag je niet gebruiken omdat je daar een licentie voor moet hebben. Maar als je in de problemen zit, wil je wel iets fatsoenlijks hebben en is die licentie echt niet boeind meer. Ook zijn er porto's waarvan je het vermogen kan instellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wesp Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Deze porto's hebben een maximaal bereik van zo'n 3km onder ideale omstandigheden. De kans zal klein zijn dat je daar anderen mee oppikt. Maar voor onderlinge communicatie kan je dit prima gebruiken. Deze set wordt ook gebruikt door motorrijders. Omdat het bereik van deze porto's zo minimaal is, moet je ook bedenken dat ze je op deze manier ook kunnen vinden door je signaal. Het stukje over het kunnen vinden met minimaal bereik snap ik niet. Als je een beperkte zend en ontvangradius hebt ben je naar mijn idee lokaal bezig. Ben je dan niet juist moeilijker te vinden omdat de pakkans zich verkleint? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Communicator Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Deze porto's hebben een maximaal bereik van zo'n 3km onder ideale omstandigheden. De kans zal klein zijn dat je daar anderen mee oppikt. Maar voor onderlinge communicatie kan je dit prima gebruiken. Deze set wordt ook gebruikt door motorrijders. Omdat het bereik van deze porto's zo minimaal is, moet je ook bedenken dat ze je op deze manier ook kunnen vinden door je signaal. . Het stukje over het kunnen vinden met minimaal bereik snap ik niet. Als je een beperkte zend en ontvangradius hebt ben je naar mijn idee lokaal bezig. Ben je dan niet juist moeilijker te vinden omdat de pakkans zich verkleint? Als je dit veilig denkt te gebruiken op je BOL bijvoorbeeld om zo onderling te communiceren, verraad je je plek naar de buitenwereld. Zo bedoel ik het eigenlijk Als je een sterkere zender hebt die op 10km afstand al op volle bak signaal binnenkomt is het moeilijker deze te pinpointen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marcov Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Er is voor beide wat te zeggen. Voordeel van een groot bereik is gelijktijdig ook een nadeel. Je bent over grotere afstanden te horen, dus de kans dat je gehoord wordt is groter en daarmee de kans dat je uit gepeild wordt ook. Dat deed ik vroeger met vossejachten. Met een klein bereik heb je het voordeel dat er meestal weinig mensen zijn die je waarschijnlijk zullen horen. Als ze je kunnen horen zitten ze aardig dichtbij en kunnen ze je ook peilen. Maar met een goede BOL beveiliging had je ze ook al kunnen zien en een radiostilte in acht kunnen nemen. Ik denk dat je beter een radioprotocol kunt bedenken. Mijn advies is: Zoveel mogelijk radiostilte in acht nemen. Als je dan toch moet zenden, zo kort mogelijk liever nog korter Veel van de diverse banden uitluisteren, dan kun je misschien ongewenste elementen aan horen komen. "aanvulling" Deel de omgeving van je BOL op in sectoren, en geef die niets betekenende namen. Noem dus nooit, maar dan ook echt nooit, de exacte locaties. Ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken, en of er aanvullingen zijn op een radioprotocol. Dit zijn mijn 5 centjes. Groetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Als je dit veilig denkt te gebruiken op je BOL bijvoorbeeld om zo onderling te communiceren, verraad je je plek naar de buitenwereld. Zo bedoel ik het eigenlijk Als je een sterkere zender hebt die op 10km afstand al op volle bak signaal binnenkomt is het moeilijker deze te pinpointen. Eens met @Marcov hierboven. Als je mensen hebt op 3km afstand van je bol, en je weet niet dat ze er zijn heb je al een probleem denk ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeltaFox Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Ik zou sowieso met instelbare zend sterkte nemen. Dan heb je altijd de keuze. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wesp Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 Als je dit veilig denkt te gebruiken op je BOL bijvoorbeeld om zo onderling te communiceren, verraad je je plek naar de buitenwereld. Zo bedoel ik het eigenlijk Als je een sterkere zender hebt die op 10km afstand al op volle bak signaal binnenkomt is het moeilijker deze te pinpointen. Duidelijk. Dan ben je moeilijk te vinden in een groter gebied. 10km in alle richtingen geeft een 400 km2 gebied. 3 km in alle richtingen komt op 36km2. De kans dat je door een radar opgepakt wordt en iemands interesse wekt is op 36 km2 toch 11x zo klein? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RImStone Geplaatst: 1 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2014 Kortom, tijdens een SHTF heb ik dus niets aan het setje (mits er preppers op max. 3km afstand zitten bij ideale omstadigheden)? Ja, ik had toevallig ooit dat setje gekocht voor het karten (zodat men wat dingen aan mij door konden geven)...dus dacht "ik vraag het even". Wat is een beetje een degelijk budget setje dat je zonder licentie mag gebruiken? Om toch een wat groter bereik te hebben...? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Communicator Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 RadioProtocol is al ruim beschreven geweest in de SOP. Met precies die punten aangestipt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RImStone Geplaatst: 1 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2014 @Communicator ik moet er denk ik nog inkomen...maar huh? Wellicht dat je me even wat verder op weg kunt helpen naar die info? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.