Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 12/07/22 in alle zones

  1. Ik betwijfel altijd of een EMP daadwerkelijk een destructief effect heeft op de meeste auto's. Als ik zie wat voor testen onze electronica moet ondergaan voordat het op de CAN-bus aangesloten mag worden (o.a. een 30V/m RF test, en zelfs 100V/m voor zware machines) zonder dat het zelfs maar storingen mag veroorzaken, dan denk ik dat de schade van een EMP wel mee zal vallen. Ja, als je rijdt op het moment dat er een EMP langs komt dan zal de auto wel even flink verdrietig worden en de volledige CAN-bus over de zeik gaan, eventueel dat de auto in limp-mode gaat tot je 'm uitzet en weer opnieuw start, maar echt kapot? Twijfelachtig, er zitten geen enorme lengtes draad in om die EMP op te pikken en problematisch te maken. Ook beschermt al het metaal om de auto deels. Een klein percentage zal vast kapot gaan, maar de meeste zeer waarschijnlijk niet. Maar daarnaast, zelfs als de auto's wel massaal stuk gaan en de jouwe het als 1 van de weinig nog wel doet, zal het je weinig nut bieden, snelwegen zullen vol met wrakken staan die voorlopig niet meer gaan verdwijnen, pompstations zullennkapot zijn (alles wat aan het stroomnet hangt is zeker weten kapot als het zover komt dat je auto stuk gaat door de EMP!) dus ook brandstof ga je niet meer vinden. Nee, als het doel is om bij de BOL te komen na een nucleare EMP (en dus WW3) dan is een auto mijns inziens niet de juiste optie; een motor maakt aanzienlijk meer kans want daarmee kan je tussen de wrakken door rijden en met wat extra jerrycans kom je een heel eind. (Zelf heb ik voor de zekerheid ook nog een mountainbike met aanhangertje zodat de 30 km van huis naar de BOL ook nog goed te doen is, zelfs zonder auto/motor, maar meer voor het geval diesel niet meer beschikbaar is dan voor de gevolgend van een EMP). Een EMP van de zon is geen probleem, een X100 flare zorgt voor ongeveer 3V/m, 10% van waar alle CAN-bus chips dus immuun voor moeten zijn. De zwaarste solar flare (Carrington Event) die ons bekend was, wordt geschat op X40-50, elke X hoger is een verdubbeling van de sterkte, een X100 is dus vele miljarden keren zo sterk als de zwaarste die we meegemaakt hebben. Een X150+ gaat misschien wat problematisch worden, maar de kans daarop is m.i. te klein om budget voor bescherming daartegen vrij te maken
    1 punt
  2. Op US sites is al zoveel over de Hilux geschreven. 1985 is de kritieke grens.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...