Ga naar inhoud
GENEGEERD

En wat wanneer het HIER is?


Aanbevolen berichten

Hoe zou het leven van kinderen veranderen als er hier oorlog zou zijn? Een filmpje dat hulporganisatie Save the Children met dat idee maakte is een grote hit op YouTube.

 

In het heftige filmpje zie je een meisje in Groot-Brittannië. Eerst is ze blij en is er niets aan de hand, maar als de oorlog uitbreekt zie je hoe ze langzaam bang en ongelukkig wordt. BRON

 

De makers van het filmpje denken dat mensen een oorlog beter begrijpen als ze zoiets in hun eigen land zien.

 

[video=youtube_share;RBQ-IoHfimQ]

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast DickBerts

Kinderen van preppers in crisistijd (en als het helemaal mis gaat oorlogstijd). Ik heb zelf waarschijnlijk geen kinderen, maar het houdt me wel bezig. Wat zouden we als preppersgemeenschap nog kunnen doen? Kindervragen uurtje in de chatbox, met een paar ervaren preppers die goed met kinderen kunnen communiceren? Onvoldragen idee. Maar dit is beslist een punt om nog eens goed over na te denken met zijn allen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ondanks goede voorbereidingen, zullen ook preppers harde geestelijke klappen te verduren krijgen in zo'n situatie, Dick.

Of een volwassen geest sterker is dan een jonge geest, wie zal het zeggen? Dit is maar een filmpje he? Geen 1 op 1 verslag.

Het zal per mens verschillen, neem ik aan, om kunnen gaan met verlies van heel je vertrouwde leven en erger.

Beter voorbereid zijn is iets relaxter misschien.

 

Oorlog is waanzin. Dat is wel duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
Ondanks goede voorbereidingen, zullen ook preppers harde geestelijke klappen te verduren krijgen in zo'n situatie, Dick.

Of een volwassen geest sterker is dan een jonge geest, wie zal het zeggen? Dit is maar een filmpje he? Geen 1 op 1 verslag.

Het zal per mens verschillen, neem ik aan, om kunnen gaan met verlies van heel je vertrouwde leven en erger.

Beter voorbereid zijn is iets relaxter misschien.

 

Oorlog is waanzin. Dat is wel duidelijk.

 

 

Ha, ha, ha, je hebt nog gelijk ook. Misschien moeten we de telefonische hulplijn "Kinderen troosten preppers" gaan instellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de boeken die ik heb gelezen van zowel auschwitz overlevend als soldaten op alle fronten was vooral de kou en slechte voeding het ergste (naast al het geweld natuurlijk) dus ik denk dat je met heel wat dekens and some hot chow vooral je kind nog een beetje gerust kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ha, ha, ha, je hebt nog gelijk ook. Misschien moeten we de telefonische hulplijn "Kinderen troosten preppers" gaan instellen.

 

Grappenmaker. :)

Voor mij is het altijd zó geweest: kinderen zijn ook mensen.

Samen gaan we verder en kunnen we elkaar helpen. Gewoon een relatie die naar 2 kanten werkt.

Ik heb af en toe het idee, dat "volwassenen" wat meer vastgeroest zitten dan kinderen. "Een oude boom verplant je niet", je weet wel.

Maar zoals ik al zei, dat zal ook wel aan allerlei andere dingen liggen.

Wat is wel weet, is dat de mensen hier in deze buurten (Nederland/Westerse "beschaving") erg gehecht zijn aan hun huis en hun spullen.

"Een kinderhand is gauw gevuld". Zou dat kloppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooie aan kinderen is de naïviteit en het rotsvaste geloof in hun ouders. Tot de eerste ontgoochelingen komen, ze groot worden, een geliefd huisdier of grootouder verliezen, dat zijn hun drama's. En zo worden ze groot en verliezen ze stukje bij beetje hun onschuld. Als ouder kan je wat overblijft alleen maar koesteren en met pijn in het hart meemaken hoe ze stukje bij beetje hun onschuld verliezen. Dit weekend was voor ons op dit vlak redelijk heftig. En toch ben ik trots op hen omdat ze zich zo kranig houden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooie aan kinderen is de naïviteit en het rotsvaste geloof in hun ouders. Tot de eerste ontgoochelingen komen, ze groot worden, een geliefd huisdier of grootouder verliezen, dat zijn hun drama's. En zo worden ze groot en verliezen ze stukje bij beetje hun onschuld. Als ouder kan je wat overblijft alleen maar koesteren en met pijn in het hart meemaken hoe ze stukje bij beetje hun onschuld verliezen. Dit weekend was voor ons op dit vlak redelijk heftig. En toch ben ik trots op hen omdat ze zich zo kranig houden.

 

als je het niet wilt vertellen heb ik daar alle begrip voor maar je hebt mijn nieuwsgierigheid toch wel gewekt met je laatste zinnen

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kinderen van preppers in crisistijd (en als het helemaal mis gaat oorlogstijd). Ik heb zelf waarschijnlijk geen kinderen, maar het houdt me wel bezig. Wat zouden we als preppersgemeenschap nog kunnen doen? Kindervragen uurtje in de chatbox, met een paar ervaren preppers die goed met kinderen kunnen communiceren? Onvoldragen idee. Maar dit is beslist een punt om nog eens goed over na te denken met zijn allen.

 

Goed bedoelt Dick en zoals vaker stappen we net weer iets te ver door. Zullen we beginnen bij die achterlijke ouders en verschrikkelijke domme volwassenen. Er is nu (nog niet en hopelijk nooit) een oorlog. Dus waarom niet de volwassenen op deze wereld eens uitnodigen voor een goed gesprek in het preppers vragen uurtje? Het zijn niet de kinderen die we moeten helpen (uiteindelijk wel als het dus fout gaat) maar de volwassenen, die altijd het denken te weten. Luister eens naar je kind of een kind. Vraag eens of je het goed doet, en wees voorbereid op stevige kritiek..... :D

Laat kids, kids zijn en val ze nog niet lastig met "prepper" zaken, dat gaan ze vanzelf wel boeiend vinden, als de ouders enigszins (op tijd) wakker zijn gemaakt.

 

En als het dan toch fout gaat, zorg voor de simpele dingen, spelletjes, kaarsjes, kleren (1 -2 -3 maten te groot), boeken, pennen/potloden, studieboeken, notitieblokken etc etc zodat het "normale" leven enigszins doorgaat......volgens mij had ik hier al eens iets over gepost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bedoelt Dick en zoals vaker stappen we net weer iets te ver door. Zullen we beginnen bij die achterlijke ouders en verschrikkelijke domme volwassenen. Er is nu (nog niet en hopelijk nooit) een oorlog. Dus waarom niet de volwassenen op deze wereld eens uitnodigen voor een goed gesprek in het preppers vragen uurtje? Het zijn niet de kinderen die we moeten helpen (uiteindelijk wel als het dus fout gaat) maar de volwassenen, die altijd het denken te weten. Luister eens naar je kind of een kind. Vraag eens of je het goed doet, en wees voorbereid op stevige kritiek..... :D

Laat kids, kids zijn en val ze nog niet lastig met "prepper" zaken, dat gaan ze vanzelf wel boeiend vinden, als de ouders enigszins (op tijd) wakker zijn gemaakt.

 

En als het dan toch fout gaat, zorg voor de simpele dingen, spelletjes, kaarsjes, kleren (1 -2 -3 maten te groot), boeken, pennen/potloden, studieboeken, notitieblokken etc etc zodat het "normale" leven enigszins doorgaat......volgens mij had ik hier al eens iets over gepost.

 

Hoi man,

 

Dit onderwerp is inderdaad al eens besproken in een ander draadje. Je slaat de spijker op de kop, wanneer we ons meer over de vaardigheden van de ouders zouden ( kunnen) bekommeren, zal het de kinderen ook anders en beter vergaan..Vanuit mijn ervaring in het werk, kan ik zeggen dat een drama pas echt een drama wordt als ouders dit er van maken. Natuurlijk is een ernstige SHTF voldoende drama op zich, maar een leven ( tijdelijk) zonder gas en licht, hoeft voor een kind geen enkel probleem te zijn...... als pappa en mama zich voorbereid hebben. :(:mad:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hoi man,

 

Dit onderwerp is inderdaad al eens besproken in een ander draadje. Je slaat de spijker op de kop, wanneer we ons meer over de vaardigheden van de ouders zouden ( kunnen) bekommeren, zal het de kinderen ook anders en beter vergaan..Vanuit mijn ervaring in het werk, kan ik zeggen dat een drama pas echt een drama wordt als ouders dit er van maken. Natuurlijk is een ernstige SHTF voldoende drama op zich, maar een leven ( tijdelijk) zonder gas en licht, hoeft voor een kind geen enkel probleem te zijn...... als pappa en mama zich voorbereid hebben. :(:mad:

 

Is het niet zo, dat de angst van ouders wordt overgebracht op de kinderen, Frank?

Als de ouders dus zelfverzekerder zijn, meer vertrouwen hebben en de situatie beter aan kunnen, zullen de kinderen dan ook niet wat rustiger reageren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo, dat de angst van ouders wordt overgebracht op de kinderen, Frank?

Als de ouders dus zelfverzekerder zijn, meer vertrouwen hebben en de situatie beter aan kunnen, zullen de kinderen dan ook niet wat rustiger reageren?

 

Precies, en dat kan je bereiken door als ouder goed voorbereid te zijn. :D Naar je kinderen te luisteren, ze spelenderwijs het eea mbt "preppen" bij te brengen als er animo voor is. Wederzijds respect enzo.....beetje de normale dingen in het leven...:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo, dat de angst van ouders wordt overgebracht op de kinderen, Frank?

Als de ouders dus zelfverzekerder zijn, meer vertrouwen hebben en de situatie beter aan kunnen, zullen de kinderen dan ook niet wat rustiger reageren?

 

Zeker is dat zo. Ik heb dit verhaal eerder gedeeld, maar zal het nog eens plaatsen, ik heb er destijds veel van geleerd. In de case-load van een collega zat een gezin, waarbij jeugdzorg, de kinderen uit huis wilde halen. dit omdat ouders door geldgebrek afgesloten waren van gas en licht. De kinderen zouden dus (het was winter), onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven. Maar wat bleek, de kinderen waren blakend gezond en op school vertelde ze met veel plezier dat papa en mama een heel leuke minivakantie bedacht hadden. Ze hadden in de grootste kamer de tent opgezet en waren met alle campingspullen aan de gang gegaan. De kinderen vonden het geweldig en genoten van het bijzondere moment, luchtbed, slaapzak en alle andere camping dingen.

De ouders hebben de kinderen nooit verteld dat er problemen met geld waren, maar hebben het gebracht als een leuk plannetje, waarvoor de kids direct enthousiast waren.

Door toedoen van mijn collega zijn deze mensen in de schuldsanering beland en is het uiteindelijk opgelost, maar we hebben moeten knokken om die kinderen thuis te houden, bij deze " slechte" ouders. menigeen kan hier een voorbeeld aan nemen, deze mensen waren ondanks tegenslag oplossingsgericht en creatief.... Ik heb hiervan geleerd en soms vertel ik dit verhaal nog wel eens als voorbeeld bij gezinnen, om ouders ervan te doordringen hoeveel invloed zij hebben op het geestelijk welbevinden van hun kinderen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbereiding en opvoeding is alles.

Sterk zijn als ouder(s) is een must maar als er oorlog uitbreekt weet niemand hoe je zal reageren.

Ik hoop dat mijn kinderen dit nooit of te nimmer hoeven mee te maken maar ik ben bijna 100 % zeker dat als er een serieuze SHTF uitbreekt je als ouder instinctief er voor zorgt dat jouw kinderen op de eerste plaats komen om te overleven en het hen in de desbetreffende situatie zo comfortabel mogelijk te maken . (btw mijn kinderen komen altijd op de eerste plaats).

En als je het geluk hebt dat het huis waar je woont niet meteen gebombardeerd wordt en je een deel kan teren op je geprepte zaken kan dit ook een deel van de koek zijn om de kinderen op die momenten een beter leven te schenken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...