Ga naar inhoud
GENEGEERD

Omschakeling op groene energie blijkt zinloos (voor NL)


Tom

Aanbevolen berichten

Respectabele keuze. Een slimme meter is zo slim nog niet, zolang er geen slimme apparaten aanhangen. Mijn 'basaal metabolisme' is al ca. 0,4 kW per uur door routers, computers, camera's, buitenlampen. Okay, dan kunnen ze zien hoe laat ik opsta, omdat dan in rap tempo CV, lampen en koffieapparaat worden aangezet. Of dat rond 01:00 de lampen uitgaan en om 0300 de vaatwasser en de broodbakmachines inschakelen.

 

Het is echter de opstap naar slimme apparaten die door de energieleverancier worden aangezet. Goed voor de nivellering van vraag en aanbod, maar m.i. moet deze logica áchter de meter worden gemaakt, zodat je zelf in control blijft en kunt kiezen of je je wasmachine om 1500 uur voor € 0,25 aan stroom laat wassen, of om 0300 uur voor € 0,05.

 

tot dan toe geen verkeerd iets, maar waar dat in mijn ogen de opstap naar is, dat is het probleem.

 

mijn cv staat gewoon uit dat is het mooie ;)

uiteindelijk word uit duurzaamheids perspectief het interessant als je dit met een groepje mensen kunt doen, omdat je dan elkaars verbruik kunt bufferen

of je moet zoals in jouw geval met 10 man in een huis zitten en dan heb je die groep eigenlijk al bij elkaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Interessante discussie! Wij zijn op dit moment bezig te kijken naar zonne-energie voor onze BOL. Al heel wat doorgelezen, ook op dit forum. Gelukkig heb ik een gedegen natuurkundige achtergrond, want je moet met veel verschillende aspecten rekening houden. Gisteravond kwamen we echter tot de kern van de discussie: hoeveel elektriciteit heb je na/tijdens een shtf echt nodig? Uitgaande van verwarming en koken op hout. Tv/internet werkt dan toch niet meer. Koelen is met name in de zomer fijn, gelukkig heb je dan de meeste zonne uren! Maar stel je kijkt echt naar het absolute minimum dat je in de winter nodig hebt....een paar ledlampjen...1x per 2 dagen een wasmachine en/of droger? Of zijn dat al luxes die we moeten vergeten?

 

Punt is levenduur van panelen en accus....wat als ik nu alles neerzet en het pas over 5 jaar misgaat? Dan heb ik 'nog maar' een levensduur van 5 jaar voor mijn elektrische installatie...

 

Voor nu zit ik te denken aan een kleine installatie met teruglevering aan het net, ook om kosten te besparen en daarnaast een kleine (1000 wp?) volledige stand-alone installatie, incl accus, die ik in de verpakking laat en pas installeer wanneer het net wegvalt. Een goede agm accu hoef je in ruste maar 1-2 keer per jaar op te laden, en misschien blijven PV cellen dan ook langer goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien dat de privacy bewuste mensch uiteindelijk zelfs het groenst word als de digi meters verplicht worden; afsluiting van het stroomnet

 

althans daar hebben ik en de vrouw het over gehad, mocht de digimeter verplicht worden door de energieleverancier (ik heb een koophuis dus geen woningstichting die me iets kan verplichten)

dan laat ik waarschijnlijk de aansluiting afsluiten, ik wil geen apparaat in huis wat passief mijn dingen registreert en verzend naar onbekende

 

Ik hoop dat je principe dan net zo groot is als je portemonnee,ik heb ook wel eens globaal lopen reken wat het zou kosten om je eigen energie op te wekken en ben maar gauw gestopt met rekenen.

Zo ook met een zonnecel installatie,die zou ook te duur worden indien die autonoom,zonder dus af en toe de handige back up van het net, zou moeten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je principe dan net zo groot is als je portemonnee,ik heb ook wel eens globaal lopen reken wat het zou kosten om je eigen energie op te wekken en ben maar gauw gestopt met rekenen.

Zo ook met een zonnecel installatie,die zou ook te duur worden indien die autonoom,zonder dus af en toe de handige back up van het net, zou moeten draaien.

 

tja dat ligt eraan wat je eisen zijn, wij hebben uit principe geen wasdroger omdat een waslijn het voor gratis doet, en dat net zoveel werk is

 

hoeveel wil je echt hebben? mijn huis is half af en ik heb al meer dan ik gebruik een paar ledlamp met accus die gevoed worden door zonnenpanelen en een omvormer ben ik een heel eind voor mijn eigen wensen maar dat is persoonlijk natuurlijk

 

en je eigen vindingrijkheid bepaald ook hoever je kunt gaan tegen minder kosten

 

wij zijn niet echt gehecht aan allerlei electra het enigste wat we echt graag hebben is een laptop met internet en wat lampjes en een radio

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja dat ligt eraan wat je eisen zijn, wij hebben uit principe geen wasdroger omdat een waslijn het voor gratis doet, en dat net zoveel werk is

 

hoeveel wil je echt hebben? mijn huis is half af en ik heb al meer dan ik gebruik een paar ledlamp met accus die gevoed worden door zonnenpanelen en een omvormer ben ik een heel eind voor mijn eigen wensen maar dat is persoonlijk natuurlijk

 

en je eigen vindingrijkheid bepaald ook hoever je kunt gaan tegen minder kosten

 

wij zijn niet echt gehecht aan allerlei electra het enigste wat we echt graag hebben is een laptop met internet en wat lampjes en een radio

Als je grote stroomvreters als wasmachine,koffiezetter etc kunt missen,wordt het direct een ander verhaal ja,als je piekbehoeftes ook nog eens kunt opvangen met bv een aggregaat,kun je een heel eind komen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je grote stroomvreters als wasmachine,koffiezetter etc kunt missen,wordt het direct een ander verhaal ja,als je piekbehoeftes ook nog eens kunt opvangen met bv een aggregaat,kun je een heel eind komen:)

 

wasmachine? ik heb een washulp jonguh ;) (geen gein)

koffiezetter gebruik ik eigenlijk nooit, koelkast had ik de eerste maand ook niet (electra heb ik vernieuwd toen) en dat miste ik eigenlijk niet, al is een vriezer wel handig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol...ik dacht even toen ik begon te lezen dat je het over je moeder had.

 

Ik heb geen wasmachine, ik was kleine wasjes op de hand of in de Tupperware was-emmer, en de grote dingen was ik in de gezamenlijke wasruimte.

Dat is net zoiets als je wel eens in Amerikaanse series ziet en ik begreep van een vriend die nu in Zweden woont dat het daar ook meer voorkomt.

Ik vind het onzin om in elk huis zo'n ding te hebben staan. Gewoon met een heleboel mensen één wasmachine delen.

Ieder heeft sleutel van de wasruimte, je noteert welke was je deed,30, 40 of 60 graden, en je laat de ruimte schoon achter. Als een machine klaar is maar er zit nog was in,doe je het in de wasmand die erbij staat. Verdwaalde sokken leg je in het "verdwaalde sokkenmandje", en eens per maand dweil je de ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...