bot mes Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 Ik ga in het nieuwe jaar een oude hobby nieuw leven inblazen, het zelf draaien van touw. Mijn ultime droom is een touw draaien van niet gebruikelijk materiaal (bijv WC papier) en daarmee een landrover uit de klei te kunnen trekken. Maar om dat te bereiken moet ik een rekenmodel hebben waarmee ik kan bepalen hoeveel strengen, hoe dik en hoelang het product moet worden. Wie heeft hier een idee/mening over? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GuywithAplan Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 @bot mes misschien is het een idee om het eerst het gewicht inschaal te verkleinen bijv 1 op 10 dat uit te rekenen en daarna te vergroten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 Ik heb wel eens gebreid en geweven met repen plastic van die plastic zakjes uit de winkel. Ook een leuk materiaal om touw mee te draaien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 Ik ga in het nieuwe jaar een oude hobby nieuw leven inblazen, het zelf draaien van touw. Mijn ultime droom is een touw draaien van niet gebruikelijk materiaal (bijv WC papier) en daarmee een landrover uit de klei te kunnen trekken. Maar om dat te bereiken moet ik een rekenmodel hebben waarmee ik kan bepalen hoeveel strengen, hoe dik en hoelang het product moet worden. Wie heeft hier een idee/mening over? De Mythbusters hebben geprobeerd touw te maken van mensenhaar en eentje van wc-papier en daaraan te ontsnappen uit een bajes. (De hele aflevering is ook vast wel te googlen) Een rekenmodel wordt erg lastig, eea hangt van de wikkeling/manier van vlechten en draaien af. Voor samengestelde vezels kan ik daar zo een, twee, drie weinig over vinden. Toiletpapier is ook niet het meest consistente materiaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 Volgens mij zal het grootste probleem zijn waar het wc papieren geperfectioneerd is om af te scheuren . Dit is het zwakste punt . Een testen hoeveel gram je aan X aantal vellen kan hangen . Zonder dat ze breken . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 Ik ga in het nieuwe jaar een oude hobby nieuw leven inblazen, het zelf draaien van touw. Mijn ultime droom is een touw draaien van niet gebruikelijk materiaal (bijv WC papier) en daarmee een landrover uit de klei te kunnen trekken. Maar om dat te bereiken moet ik een rekenmodel hebben waarmee ik kan bepalen hoeveel strengen, hoe dik en hoelang het product moet worden. Wie heeft hier een idee/mening over? Leuk! Gewoon meten: Zoveel gewicht aan zolang touw. Toch? WC papier hmm. Touw is van lange vezels gemaakt. Is het niet leuker om te denken aan dingen die je makkelijk kan vinden? Brandnetels. PET flessen. Op ongeveer 30 seconden zie je een leuk ding, om lange "vezels" van PET-flessen te maken. Heb je hier nog iets aan? http://nl.scoutwiki.org/Treksterkte Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 @bot mes misschien is het een idee om het eerst het gewicht inschaal te verkleinen bijv 1 op 10 dat uit te rekenen en daarna te vergroten Lijkt me niet. Want de vezels blijven even groot, dus de verhouding klopt dan niet meer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GuywithAplan Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 Lijkt me niet. Want de vezels blijven even groot, dus de verhouding klopt dan niet meer.als je de schaal 1 0p 10 doet en dan het touw x 10 moet je toch goed zitten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 24 december 2013 Delen Geplaatst: 24 december 2013 als je de schaal 1 0p 10 doet en dan het touw x 10 moet je toch goed zitten? Waarom niet 1 op 1? De structuur van het touw, de vezels, kan je toch ook niet in schaal verkleinen? En die bepalen de sterkte. Klinkt mij niet logisch in de oren, met schaal werken. Voor b.v. staal maakt het niets uit, want die heeft een moleculaire structuur, dus dat kan je wel op schaal doen. Maar kijk b.v. naar Sisal touw. Dat zijn duidelijk zichtbare structuren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.