Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fiets met kar - advies gevraagd


Gast Sandokan

Aanbevolen berichten

Niet lullig bedoeld. maar ....

Een rijbewijs doet toch niet meer ter zake WTSHTF ?!??

 

En auto's genoeg dan (NL telt meer auto's dan bestuurders).

 

Als ik al lees dat je zo'n 5 kuub moet vervoeren ...

 

Verdiep je dan in het "toe-eigenen" van een auto. Tegen die tijd : Uitgestorven parkeergarages, verlaten bedrijfsterreinen...

 

My 2 cents ... :o

 

Maar ik ga altijd uit van permanente ellende, geen kortstondige situatie.

Maar u volgens mij ook, aangezien u huis en haard wilt verlaten.

 

aangezien je prepper in training bent, lijkt het me handig om dit soort uitspraken er uit ien te krijgen

doet een rijbewijs terzake in shtf? nee ok geef ik je gelijk in

maar GOED rijden is een kunst apart

rijden is iets wat je wel degelijk kan verleren

nu is rijden af en toe al een stressvol gedoe

 

ga eens rijden als je al 48+ uur wakker bent je last van een kies hebt je onder druk staat en het sneeuwt of mistig is

 

ik heb een klein beetje ervaring met dat soort geouwehoer

rijden met een auto die waarschijnlijk te licht is om die vracht te rijden (want degene met een landrover is allang weg)

rijd je daar met je golfje en kar van 3 ton (er word hier gepraat over 3 a 4 kuub en dan het gewicht van de kar er nog bij

is het mogelijk owja ik doe het regelmatig, is het aan te raden, niet bepaald als je niet weet wat je doet

 

ik heb zoiets in het echt meegemaakt

paar jaar terug toen het sneeuwde

en er geen bevoorrading meer kwam op de boerderij op een gegeven moment zijn je silos gewoon leeg

savonds in het donker naar de plaatselijke boerenbond gaan in een afgeragde opel vectra met een autoambulance erachter

nu zijn wij thuis qua rijden echt geen mietjes maar 8 ton achter zon auto in het donker in de sneeuw

op slaapgebrek en onder stress (het gaat dan om de gezondheid van je vee)

dat was een hele lange rit waar geen einde aan leek te komen

en het was maar 4 km heen en weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
aangezien je prepper in training bent, lijkt het me handig om dit soort uitspraken er uit ien te krijgen

doet een rijbewijs terzake in shtf? nee ok geef ik je gelijk in

maar GOED rijden is een kunst apart

rijden is iets wat je wel degelijk kan verleren

nu is rijden af en toe al een stressvol gedoe ......

 

 

1. Lol.. Hoe komt u erbij dat ik een prepper in training ben? Ik ben ex-militair en al sinds 1992 bezig met deze materie. Qua preppen/ervaring/kennis ben ik inmiddels wel klaar en compleet.

 

2. Uw betoog mist z'n punt een beetje, aangezien het uitgangspunt vervoer van lading per fiets was... Om dan te verkondigen dat het zelfs per auto ondoenlijk is - bovendien om redenen van naar mijn mening totaal irreële en irrelevante aard - raakt dan kant noch wal.

 

Ik denk eerder dat er andere voor- en nadelen zitten aan fiets enerzijds en gemotoriseerd vervoer anderzijds. Maar als het puur gaat om het snel bereiken van een BOL in de eerste paar dagen van een shtf scenario, mèt volledige lading, dan geniet een auto natuurlijk voorkeur. Daarna, wanneer brandstof schaars is, wegen onbegaanbaar en auto's defect raken is een fiets onmisbaar.

 

Ps : voor de doemdenkers die met EMP rekening houden : een platte diesel of benzine auto zonder ECU (pre 1995 ruwweg) blijft gewoon rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Lol.. Hoe komt u erbij dat ik een prepper in training ben? Ik ben ex-militair en al sinds 1992 bezig met deze materie. Qua preppen/ervaring/kennis ben ik inmiddels wel klaar en compleet.

 

2. Uw betoog mist z'n punt een beetje, aangezien het uitgangspunt vervoer van lading per fiets was... Om dan te verkondigen dat het zelfs per auto ondoenlijk is - bovendien om redenen van naar mijn mening totaal irreële en irrelevante aard - raakt dan kant noch wal.

 

Ik denk eerder dat er andere voor- en nadelen zitten aan fiets enerzijds en gemotoriseerd vervoer anderzijds. Maar als het puur gaat om het snel bereiken van een BOL in de eerste paar dagen van een shtf scenario, mèt volledige lading, dan geniet een auto natuurlijk voorkeur. Daarna, wanneer brandstof schaars is, wegen onbegaanbaar en auto's defect raken is een fiets onmisbaar.

 

Ps : voor de doemdenkers die met EMP rekening houden : een platte diesel of benzine auto zonder ECU (pre 1995 ruwweg) blijft gewoon rijden.

 

hij keek waarschijnlijk naar de status onder je naam bij je avatar.(niet dat die status er wat toe doet maar das een andere discussie).

je bent klaar en compleet?? voor wat?? elke situatie vereist zijn eigen oplossing (als ex militair weet je dit vast wel).

een situatie waarin je niet weg kan gaan kan het makkelijk zijn een voorraad te hebben.

als de situatie daarna zodanig opklaart dat je wel weg kunt gaan en het beter is dat je het doet is een auto makkelijk.

maar een fiets is dat inderdaad ook.

in de zin van files is een auto vervelender.

 

emp zie ik niet snel gebeuren, CME en de daaruit volgende emp wel.

das het heftiger broertje ervan. en daar kan een auto echt niet tegen mits zijn electronica ingekapselt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Een van de belangrijkste dingen op deze site is, dat je het aantal postings dat je verzendt onder controle houdt. Ik doe dat onder anderen, door via de wijzigingsknop nieuwe teksten aan oude postings toe te voegen. Heb je teveel postings, dan dreigt de schandpaal. Eerst word je dan als Uber prepper te kakken gezet en even daarna als Prepper Fuhrer. Nee, die laatste titel geeft geen aanspraak op een bunker.

 

Als nu ook een grapje al niet meer mag, met je fuck negatieve rating meteen

Link naar reactie
Delen op andere sites

emp zie ik niet snel gebeuren, CME en de daaruit volgende emp wel.

das het heftiger broertje ervan. en daar kan een auto echt niet tegen mits zijn electronica ingekapselt is.

 

Een EMP beschadigt enkel electronica inderdaad. Maar verwar 'electronica' niet met 'electra'.

 

Enkel componenten zoals IC's en transistoren e.d. zijn vatbaar.

Moderne auto's - die electronica nodig hebben om te kunnen rijden - , zullen er last van hebben.

(motormanagement, ECU/boordcomputer, inspuiting)

 

Een platte diesel (non injectie) of carburateur-benzine auto blijft uiteraard gewoon rijden.

Aangezien er geen electronica wordt gebruikt (enkel electra, zoals bedrading en startmotor).

 

Een auto van (ruwweg) pre-1995 gebruikt geen enkele vorm van electronica (althans niet

om te rijden). Tenzij je radio wilt luisteren tijdens je bugout :cool:

 

En bij dergelijke auto's is nodig , zuiver om te kunnen rijden dus :

Benzine : dynamo, accu, brandstofpomp, bobine/verdeelkap, bougies en nodige bedrading

Diesel : blijft draaien zonder enige electra, zolang de brandstoftoevoer gewaarborgt is.

 

( bijkomend voordeel van een diesel-auto, is dat het bijna overal op kan rijden.

Waaronder frituurvet, afgedankte motorolie, kerosine, bijna iedere vorm van plantaardige olie, etc.

Maar dat wordt een aparte thread :p )

 

Voor degenen die niet goed weten wat een EMP is. Dit is een Elektromagnetische Puls die

kan ontstaan als gevolg van een nucleaire explosie (aangetoond, lokaal effect) of een grote

zonnewind-uitbraak (vermoed/niet aangetoond, wereldwijd effect).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar eens: EMP en CME zijn twee verschillende dingen, met verschillende gevolgen. Na een CME kun je nog prima rijden met je 2012 benzine auto. Na een EMP niet.

Zoek maar eens naar de wat meer wetenschappelijk sites over EMP en CME.

 

Ik volg niet helemaal wat u probeert te verduidelijken ?

 

Als u met 'CME' een 'coronal mass ejection' bedoelt, heb ik dat boven reeds kort uitgelegd.

 

Ik vermijd zelf meestal afkortingen of engelse termen. Maar de door mij genoemde "zonnewind-uitbraak" is

hetzelfde, maar dan in het Nederlands. Misschien dat het u daardoor ontging?

 

De verwachting is dat bij een gigantische uitbraak van zonnewind, mogelijk ook een electromagnetische puls kan ontstaan op aarde.

In tegenstelling tot de puls van een nucleaire explosie (lokaal effect) zou deze puls wereldwijd van invloed zijn.

 

Aangetoond is het niet, maar hoogstwaarschijnlijk kun je dan dus niet meer "prima rijden met je 2012 benzine" zoals u stelt ..

 

In EMP ben ik vanwege mijn werk wel redelijk aardig thuis. Ooit hebben wij voor een project samen met de KEMA in een speciale ruimte

(medische) electronica getest op bestendigheid. Er is echt schrikbarend weinig externe energie voor nodig om huidige generatie SMD logica kapot te krijgen in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk ik beweer niet dat ik weet hoe een auto werkt of hoe een cme/emp effect zal hebben op een auto, maar als ik lees dat in 1859 tijdens een solarstorm telegraafverbindingen door branden en er daardoor zelfs branden zijn veroorzaakt dan denk ik een paar dingen betreffend een auto en wel deze dingen:

 

1. elektronica, zal gewoon compleet door branden.

2. ik ga ervan uit dat met de moderne technologie ook elektrakabels efficienter en dunner zijn geworden dan in 1859. kortom als er toen al op diverse plaatsen telegraaf kabels doorbranden, dan ga ik ervan uit dat het bij een auto ook gaat gebeuren.

3. de verlichting van elke auto zal vast ook doorbranden, dus tenzij je een nachtkijker hebt zal je snachts niets aan een auto hebben.

 

nu even iets anders, stel je zou een auto hebben die na een cme/emp nog zou rijden, dan heb je nog 2 problemen.

1. brandstof, nu hoor ik mensen zeggen: jah een diesel kan overal op rijden. dat geloof ik graag, maar voor dat het overal op kan rijden moet het goed gefilterd worden en eventueel gemengt worden met andere chemicalien. Dat neemt tijd in beslag, de filterinstalatie is niet makkelijk mee tenemen en een brandstof voorraad zal je ook niet mee kunnen nemen, tenzij het een vrachtwagen is, maar zullen niet werken. kortom je zal het moeten doen met de brandstof in je tank.

2. het in het bezit houden van je werkende auto, denken jullie nu echt dat je als prepper zijnde beter af bent met een auto in je bezit tijdens of na een cme/emp??? jullie zouden beter een doelwit op je rug kunnen tekenen, dan heb je nog betere overlevings kansen. wat denken jullie wat mensen doen die alles hebben verloren en aan het verhongeren zijn gaan doen als ze jullie door de straten zien krabbelen met een werkende auto? het is niet alsof jullie vrij ban heeben op straat en je er met 100km door kan scheuren, overal zullen auto's en vrachtwagens staan, in steden zijn alle wegen geblokkeerd door auto's die spontaan stil kwamen te staan en blokkades door ongelukken.

 

een auto tijdens en na de shtf met cme/emp is een gevaar, je trekt aandacht, je kan het niet tegen grote aantallen verdedigen, en bij verlies van je volgepakte auto verlies je ook het merendeel van je preps en voorraden.

 

Mijn advies, als je echt gemotoriseerd wilt zijn: schaf enkele quads (ATV) aan voor jezelf en je familie. deze zijn wendbaarder, lichter, makkelijker te verbergen, simpeler dan een auto en dus makkelijker om weer rijklaar te maken. Als ik het geld zou hebben is dat het vervoersmiddel waar ik voor zou gaan.

 

[ATTACH=CONFIG]503[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Lol.. Hoe komt u erbij dat ik een prepper in training ben? Ik ben ex-militair en al sinds 1992 bezig met deze materie. Qua preppen/ervaring/kennis ben ik inmiddels wel klaar en compleet.

 

2. Uw betoog mist z'n punt een beetje, aangezien het uitgangspunt vervoer van lading per fiets was... Om dan te verkondigen dat het zelfs per auto ondoenlijk is - bovendien om redenen van naar mijn mening totaal irreële en irrelevante aard - raakt dan kant noch wal.

 

Ik denk eerder dat er andere voor- en nadelen zitten aan fiets enerzijds en gemotoriseerd vervoer anderzijds. Maar als het puur gaat om het snel bereiken van een BOL in de eerste paar dagen van een shtf scenario, mèt volledige lading, dan geniet een auto natuurlijk voorkeur. Daarna, wanneer brandstof schaars is, wegen onbegaanbaar en auto's defect raken is een fiets onmisbaar.

 

Ps : voor de doemdenkers die met EMP rekening houden : een platte diesel of benzine auto zonder ECU (pre 1995 ruwweg) blijft gewoon rijden.

 

1; dat was je "usertitel", klaar en compleet? goed voor jouw ben je ex militair? goed voor jouw

 

2; redenen van irrelevante aard? ik spreek hier met een woon werk chauffeur? maakt niet uit ik gaf alleen redenen waarom rijden onder zulke omstandigheden voor de meeste mensen ronduit niet te doen zijn

geeft niet je mag mijn posts ook niet lezen

andere mensen die hier wel wat van leren mogen ze wel lezen als ze dat willen

 

over het toe eigenen van spullen;

daar is een woord voor DIEFSTAL

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

over het toe eigenen van spullen;

daar is een woord voor DIEFSTAL

 

Tijdens SHTF heb je ook een ander woord ervoor OVERLEVEN.

 

Maar ik snap niet waarom we fiets versus auto discussies hebben hier.

 

Beide gevallen zijn er duidelijke voordelen en nadelen. Mijn bug out strategie is fiets in de auto en als auto rijden niet mogelijk is alleen fiets. En als laatste optie over water per boot, woon naast de Ij.

 

Immers is super overstroming in NL een echt gevaar. Woon daarom ook express 6 hoog en rubber bootjes in huis :p

 

Maar ipv zo technisch te kijken naar je bugout fiets, koop een fiets waarvan je nu tijdens een niet in SHTF situatie ook van kan genieten. Vering of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...