kwakster Geplaatst: 22 mei 2013 Delen Geplaatst: 22 mei 2013 Deze vintage Corneta machete (met folkloristisch foedraal) stamt waarschijnlijk uit de jaren '50 of '60 van de vorige eeuw, en is nog door Weyersberg in Solingen gemaakt. Later is het merk verkocht naar Zuid-Amerika, ik meen aan Imacasa. De machete was geheel ongeslepen toen ik hem kocht, maar toen ik de getaperde kling zag en de balans voelde wist ik dat er een scherpe snede op hoorde. Dus voorgeslepen op de Tormek en daarna verfijnd met korrel 60 & korrel 180 Rubber Wheel tot een licht convexe en scheermesscherpe snede van +/- 30 graden inclusief. De verchroomde kling is behoorlijk flexibel, en het staal is merkbaar harder en slijtvaster dan andere machetes de ik tot nu toe geslepen heb. Binnenkort maar eens kijken wat dit oude beestje nog vermag, Specs: Totale lengte: 54,0 cm Klinglengte: 40,7 cm Klingdikte: verloopt van 2,25 mm net voor de greep tot 1,25 mm net voor de punt. Staal: verchroomd koolstofstaal Greepmateriaal: Hoorn met messing nieten Gewicht: 307 gram Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 22 mei 2013 Delen Geplaatst: 22 mei 2013 wat zie die er neetjes uit, mijn zeer goedkoop merkloos machete is vies en een beetje roestig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 22 mei 2013 Delen Geplaatst: 22 mei 2013 mooi ding maar wel apart een duitse machete in een folk foudraal Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 22 mei 2013 Delen Geplaatst: 22 mei 2013 Apart ding @kwakster ! Netjes geslepen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 23 mei 2013 Delen Geplaatst: 23 mei 2013 Goeie lip aan het handvat en een uitstekend gewicht (307 gram) om mee te werken. 't Lijkt me een fijne. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.