Kans Geplaatst: 17 mei 2013 Delen Geplaatst: 17 mei 2013 Ja, maar... Direct 110V uit de panelen halen gaat niet. Een netinverter heeft het lichtnet nodig om te kunnen werken. En het aansluiten van een netinverter op een omvormer is specialistenwerk. IMO is de goedkoopste en simpelste oplossing de panelen gebruiken om een accu te voeden, en een omvormer om 110V te verkrijgen. Ook al vanwege de mogelijk grote aanloopstroom. Een zonnepaneel kan helemaal geen aanloopstroom leveren! PS: Er zijn misschien wel apparaten die direct 110V kunnen maken, maar je blijft met het aanloopstroom probleem zitten Zoals gemeld de meeste netinverters kunnen niet standalone werken. Maar er zijn wel degelijk standalone inverters, denk aan die dingen die je op je accu kunt aansluiten. Die heb je in veel verschillende vermogens en in 110 en 220 en 380 uitvoering. En die werken ook op een zonnepaneel, jet grootste probleem is de vermogensafgifte van je zonne panelen is die te laag zakt de spanning in en doet de inverter niks meer. Hetzelfde geld voor je aanloopstromen, natuurlijk kan een zonne installatie die leveren zoals beschreven, alleen is het nogal zonde om die overcapaciteit, die een factor 5 of 10 hoger zal zijn dan nominaal verbruik, te hebben liggen voor die paar keer per dag dat je die aanloopstroom nodig hebt! Maar dat is allemaal uitreken werk om te bepalen wat kosten efficient is en daar kom ik in de volgende delen pas aan toe. Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 17 mei 2013 Delen Geplaatst: 17 mei 2013 De vorige installatie is de meest simpele installatie, maar heeft een aantal nadelen die voorbij zijn gekomen. Een van de grootste nadelen is meestal het feit dat je als de zon niet schijnt je geen stroom hebt. Dit is op te lossen door accus te gebruiken. Het princiepe is simpel: je laad de accu overdag en in het donker kun je die opgeslagen energie weer verbruiken. Zoals al eerder beschreven zal alles beginnen bij je verbruikers. Wat wil je van energie voorzien. Als je overdag verbruikers van stroom wilt voorzien en accus wilt laden zijn op dat moment beide verbruikers. De apparaten die je wilt gebruiken hebben allemaal een opgenomen vermogen uit gedrukt in watt. De tijdsduur dat je die verbruiker wilt gebruiken bepaald het aantal Kwh. Realiseer me nu dat ik in vorige hoofdstukken Kw/h hebt gebruikt, wel leuk om te zien dat niemand dat soort fouten ziet:confused: DE BENODIGDE ACCU CAPACITEIT We gaan simpel beginnen maar het zal toch weer wat moeilijker worden. Maar er is hoop dit is volgens mij de laatste stap waarbij we weer de diepte in gaan. ( ik was niet van plan om de inductieve of capacitive belasting te gaan behandelen :0) Stel je wilt een lamp van 100 watt tien uur laten branden snachts. Dat is dan 100 * 10 is 1000 wh. Welke accu heb je dan nodig? De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ah. Dit mag nu eigenlijk niemand meer afschrikken als het eerste hoofdstuk is gelezen:cool: Stel je acuu is 100Ah, dat is een grote autoaccu. Dit wil zeggen dat hij 5 ampere gedurende 20 uur kan afgeven. Dit komt omdat de standaard capaciteit van een accu in c20 wordt opgegeven. De ontading die hij 20 uur kan volhouden! Je kunt er ook makkelijk 50 ampere uit trekken, dus een belasting van 600 watt aan hangen, maar dan zal hij het niet 2 uur volhouden. Dit heeft te maken met de interne constructie van een accu hoe groter de stromen hoe groter de interne verliezen! Dus om onze lamp van 100 watt 10 uur te laten branden welke acuu hebben we dan nodig? De lamp werkt op 220 volt en verbruikt dan 100 watt dus 100/220 is 0,45 ampere. Maar de accu geeft slechts 12 volt, we hebben een converter nodig die van 12 volt gelijkspanning 220 volt wisselspanning maakt. Als ik even de verliezen van de omvormer verwaarloos dan zal de accu dus ook 100 watt moeten leveren, 100/12 is 8,33 ampere. We wilde de lamp 10 uur laten branden dus de accu moet 10*8,33 is 83.3 Ah zijn. MEER OVER DE ACCU Helaas komt er nog iets meer bij kijken. Een accu heeft een beperkte levensduur. Een hele goede accu kan 20 jaar meegaan op floating spanning ( bij 20 graden celsius) dit is de spanning waarbij de accu volledig geladen is en de minst schadelijk toestand voor een accu. Helaas hebben we daar nket veel aan we willen en accu juist snacht ontladen om onze lamp te laten branden. En dus zal de accu deels ontladen worden. Het probleem is dat de accu hiervan korter zal leven. Als je een accu compleet ontlaad zal deze minder cycli meegaan dan dat je hem maar 50% ontlaad en als je hem maar 10% ontlaad zal hij dat weer veel vaker kunnen dan als je hem 50% ontlaad. Een hele goede accu (20 graden celsius) zal bij 80% ontading 1500 cycli meegaan , bij 50% ontlading 2500 cycli meegaan , en bij 30% ontlading 4500 cycli meegaan. Dit is dus gewoon direct de levensduur, als je elke nacht deze ontlading gebruikt dan gaat hij dus 4, 6,8 of 12,3 jaar mee! Zo kun je dus snel je accucapaciteit berekenen, je moet dan het benodigde vermogen, dus de 83,3 Ah delen door de ontadingGraad die je wilt hanteren 0,8 of 0,5 of 0,3 om de capacitiet te weten. Dus als je 80% ontading best vind met een levensduur van 4 jaar gebruik je een accucapaciteit van 83,3/0,8 is 103Ah Wil je echter 12 jaar je accus kunnen gebruiken dan pak je 83,3/0,3 is 277 Ah accucapaciteit. Een accu heeft nog een kwetsbaar aspect, het laden. Dit moet optimaal gebeuren, slecht laden verkort de levensduur. En het belangrijkste is dat je moet stoppen met laden als de accu vol is. Er zijn gelukkig goede laders die dit geheel automatisch doen. De prijs van een accu is natuurlijk evenredig met de capaciteit en kwaliteit. De genoemde getallen zijn van top accus met een prijs van 4000 euro, 12 volt en 900 Ah uitvoering (c120) Een standaard zonne accu 12 volt 900 Ah kost de helft of minder, maar gaat maar 1500 cycli mee bij 30% ontlading tov 4500 bij de dure accu! Naast dit nachtverbruik moet je bij de berekening van je zonne panelen ook nog het gewenst dag verbruik tellen. De zonne panelen moeten naast de accus bijladen ook nog de andere dagverbruikers van stroom kunnen voorzien. Je moet ook nog rekening houden met de efficientie van je omvormer en accu oplader dit is altijd opgegeven en zal tussen de 80 % en 95% liggen. Je mag ook nog rekening houden met de kabel verliezen. En je moet rekening houden met spreiding in je paneel opbrengsten gedurende de dag! Haha leuk die zonne installaties! Een voordeel van de accus heb ik nog niet besproken. In een slimme installatie kunnen de accus overdag bijspringen mocht er een wolk voorbijkomen of mochten de zonne panelen niet voldoende capaciteit hebben om de benodigde aanloop stromen van een zware motor of bv diepvrieskist te kunnen aansturen. Dus met deze pieken hoef je niet meer rekening te houden bij de bepaling van je zonne panelen. Dus die kan in verhouding kleiner zijn dan bij een installatie zonder accus. Nou dit was de installatie met accus en wat info over accus. Het volgende deel zal ik wat concrete installaties behandelen, met specifieke onderdelen waarvan ik denk dat die zinnig zijn voor onze toekomstige dvk installatie in de tropen. Ik zal ee een prijsberekening bij doen. En dan mag @mrjones, na wat vragen denk ik:rolleyes:, aangeven wat zij de beste optie vind. Prep ze, Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 18 mei 2013 Delen Geplaatst: 18 mei 2013 Met de dingen die je op een accu aansluit, dan heb je het over een omvormer? Of bedoel je nog iets anders? Ik twijfel heel sterk of je een omvormer met enige vorm van succes op een paneel kunt aansluiten. De aansluiting is lastig vanwege de variërende spanning van een zonnepaneel en bovendien zijn er niet zo heel veel panelen die een goede uitgangsspanning hebben om als ingang voor een (accu) omvormer te dienen. Natuurlijk kun je er een soort stabilisator tussen schakelen, maar dan wordt het rendement wel flink omlaaggehaald. Nu ik dit zit te schrijven komt het idee bij me op om een goede MPPT acculader te gebruiken in combinatie met een omvormer maar zonder accu. Indien de acculader programmeerbare parameters heeft, zou je deze zo in kunnen stellen dat een redelijk stabiele spanning wordt afgegeven aan de omvormer. De lader zou dan altijd in "absorptie-laden" gebruikt moeten worden. Hm.... Er zijn enorm veel oplossingen mogelijk. Hou het simpel, er zijn omvormers die het het zo nou nemen met de ingangsspanning. Om nu in te gaan over de uitgangsspanning van een zonne paneel in; openklem, onder belasting, em bv het optimale rendamentspunt gaat me veel te ver. Maar als je er een boek over schrijft....... Als de zaken op elkaar afstemt gaat dit gewoon werken. Het grootste risico is de openklemspanning van je paneel, als je geen afname hebt en de zon schijnt vol dan moet je invertor deze spanning aan kunnen, onderspanning is geen probleem, voor zover ik weet kan elke inverter daar tegen en zal zichzelf gewoon uitzetten als de ingangsspanning te laag wordt. Een omvormer of inverter enz is voor mij hetzelfde, of die dan geschikt is om op een bestaand net, de 'netinverter, of standalone kan werken heb ik verder niet benoemd, dit zijn verschillende toepassingen van eenzelfde type apparaat. De ene zal de spanning moeten syncroniseren aan het net en werkt dus meestal niet zonder die netspanning, de andere maakt 'gewoon' van gelijkspanning een wisselspanning van 110v of 220v of 380v van 50 hz of 60 hz en enkele fase of drie fases enz... En dan zijn er nog enorm veel varianten binnen dezelde toepassing; met meer of minder efficientie, een mooie sinus of trapezium wisselspanning, enz. Over je laatste vraag ga ik in een volgend stuk verder op in.. Wat ik schrijf is gewoon in inleiding op de materie, ik schrijf niet zoals jij een boek erover, als je wilt is er meer dan genoeg op het internet te vinden en als je een technische achtergrond hebt, dan kun je ook de onzin van de zinnige info scheiden. Ik heb voor een klant in afrika een simpele invertor gemaakt, de enige eis was dat die locaal te repareren was. Dat betekende dus dat er weerstanden, condensatoren, spoelen en transistors in moesten zitten. En die moesten gesoldeerd zitten dus geen msd onderdelen. Klinkt vreemd maar als je er dan komt dan snap je het, repareren betekent daar: Schroef het apparaat open, vervang alle weerstanden, probeer apparaat. Werkt het niet, vervang alle condensatoren, probeer apparaat, Werkt het niet, vervang de transistoren, probeer apparaat, Werkt het niet, breng apparaat naar de techneut........ Na vijf jaar kwam het verzoek om zoveel mogelijk door een 'chip' te vervangen. Eisen: de chip moest met de hand te vervangen zijn, dus niet te klein en gemonteerd in een klemvoetje..... Er bleven nog een paar onderdelen over, en het repareren was met een factor tien verkort... Het was niet de meest efficiente of elegante oplossing, maar wel een bruikbare en dat telt uiteindelijk. Hoe meer techniek hoe meer problemen; bij reparatie en onderhoud, dat gaat op in derde wereld landen maar nog veel meer na een shtf. Prep ze, Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 18 mei 2013 Delen Geplaatst: 18 mei 2013 @Kans, leuke post weer. Om de zaak nog wat complexer te maken, er zijn meerdere soorten accu's. Sommige accu's verdragen 80% ontlading zonder grote problemen, andere zijn dan heel snel defect. In het algemeen geldt hoe goedkoper de accu, hoe minder diep je mag ontladen. Het is dus niet alleen een vraag hoever je wilt ontladen, het is ook de vraag hoeveel ontlading verdraagt een accu. In het algemeen geldt voor een normale auto-accu dat je beter niet meer dan 50% ontlaat. En zelfs dat is al aan de hoge kant. De duurdere tractie en semi-tractie accus mag je tot 70 a 80% ontladen. PS: De ideale accu voor zonnestroom is imo de OPzS, maar dan heb je het wel over "big bucks". Dat staat dus impliciet in mijn stukje, elke accu kun je volledig ontladen maar de ene kan daar beter tegen dan de andere en dus het aantal cycli zal anders zijn. De OPzS is de accu die ik inderdaad als beste voorbeeld beschrijf, de genoemde gatallen zijn van die accu! En dat big bucks is dus precies waar je doorheen moet prikken, over de totale levensduur gezien is dat de goedkoopste oplossing, maar wel een waarbij de initiele investering hoog is.... Of je dat geld hebt is een andere vraag.... Daarnaast is er nog de betrouwbaarheids risico's, van een goede accu is het risico op vroegtijdig falen veel kleiner dan een goedkope accu. Als je dan de boel parallel hebt staan en snel de fout detecteert valt het mischien nog mee, maar na tshtf ? Als je de boel in serie hebt staan hang je er meteen in. Maar nu loop ik weer vooruit de de vervolg delen... Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 19 mei 2013 Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Zo na al dat gezever eindelijk de koe bij zijn horens pakken @Mrsjones ! Ik ga uit van de volgende gebruikers: De diepvrieskist zoals beschreven door mij. Een ventilator van 100 watt die 10 uur per dag draaid Verlichting, LED lampen dus het hele huis verlicht met 10 * 5 watt lampen die 5 uur branden Als het goed is kan iedereen met de eerdere delen de afwijkende installatie bij andere verbruikers berekenen... BASIS KEUZES Omdat we zowel overdag als snachts energie willen, moeten we voor opslag kiezen, dus een installatie met accus. Dit heeft dus meteen als voordeel dat we pieken in verbruik kunnen opvangen, dus aanschakelen van de vriezer kan ondersteunt worden door de accus. De zonnepanelen kunnen dus berekent worden op nominaal benodigt vermogen plus een reserve. VERBRUIKERS DETAILS: Een 200 liter grote vrieskist. Deze verbruikt volgens opgave 120kw/h per jaar. Verbruikt 0,8 ampere ( opgenome vermogen 180 watt) En heeft een autonomie van maar liefts 110 uur. Ik verdubbel dat verbruik voor gebruik in de tropen: Dus diepvries, 200 liter inhoud, verbruik per jaar 240 Kwh Als rekenvoorbeeld zal ik het niet te moeilijk maken 240Kw/h per jaar is 240/365 = 0,66 kwh per dag dus 660Wh Onze zonne installatie moet dus 660Wh per dag kunnen genereren om de diepvries koud te houden! Nacht verbruik, dus wat de accu moet gaan leveren is de helft 330 Wh De lampjes staan alleen snachts aan 250 Wh De ventilator 10* 100 dus 1000wh. Helft snachts dus 500wh. Totaal verbruik 24 uur: 660 +250 + 1000 is ~ 2000 wh. Nacht verbruik 250 + 330 + 500 is ~ 1000 Wh BENODIGDE ACCU: bij 30% ontading: 3333Wh Prijs normale accu levensduur 4 jaar 800 euro Vanwegen de hoge temperaturen zal deze accu het geen vier jaar volhouden eerder drie jaar. Prijs top accu levensduur 12 jaar 2400 euro De accu heeft de dubbele capaciteit dan nodig dus ongeveer 6000wh kleiner is er niet. Vanwegen de hoge temperaturen zal deze accu het geen 12 jaar volhouden eerder 8-9 jaar Prijs per jaar is bijna gelijk, ik denk dat de dure accu het wint, bij lagere temperaturen wordt het verschil wat groter. Ik had gegokt dat het verschil groter zou zijn, even narekenen... Bij 50% ontlading: 2000Wh Prijs normale accu levensduur 24 maanden 500 euro Prijs top accu levensduur 12-17 jaar 2400 euro De accu heeft drie keer capaciteit die nodig dus ongeveer 6000wh kleiner is er niet. Vanwegen de hoge temperaturen zal deze accu het geen 12 jaar volhouden eerder 8-9 jaar Prijs goedkope accu Is per jaar goedkoper. Bij 80% ontlading: 1250Wh Prijs normale accu levensduur 12-15 maanden 260 euro Prijs top accu levensduur 12 jaar 2400 euro De accu heeft bijna zes keer de capaciteit die nodig is dus ongeveer 6000wh kleiner is er niet. Vanwegen de hoge temperaturen zal deze accu het geen 12 jaar volhouden eerder 8-9 jaar Ook hier is de goedkope accu beter uit. ZONNE PANELEN, Totale opbrengs p/d moet netto 2000 wh zijn. Ik tel daar nog 10 % verliezen bij op dus 2200 wh. En nu wordt het gokken, ik heb geen gegevens van de opbrengst van panelen in de tropen... In nederland zijn wel jaarlijkse opbrengsten bekend, 1000Wp levert per jaar 800KWh op. Op een top dag in nederland kan een 1000wp 6-7 KWh opleveren. Dit zal dus in de tropen nog iets hoger zijn en bijna het hele jaar door? Dus ik neem even aan dat 1000 Wp per dag 7KWh oplevert.. We hebben 2200wh nodig dus dan zou zo'n 300 Wp genoeg zijn. Dit klinkt voor mij als heel weinig maar goed ik ben nederland gewoon... met de kosten van vandaag zou ik voor de zekerheid gewoon 500Wp erop gooien.. Kosten ongeveer 1-2 euro per Wp dus 500 - 1000 euro ( ik wordt nu wel wat groen, wat wij hier moeten neerleggen voor eenzelfde opbrengst is veeel meer) Nu komen we bij de andere zaken. DE LADER EN OMVORMER. Ik kan hier weer een enorm lang stuk schrijven maar hoe het kort. De alles in een oplossing lijkt mij ideaal. Dit apparaat is oplader en omvormer ineen en van goede kwaliteit. De multi plus die het beste voldoed kan 2000 watt leveren en dat is meer dan voldoende. Dit is de kleinste 120 volt uitvoering en kost 1400 euro. Ik zou aanraden om voor een 24 volts installatie te gaan. Dus twee accus in serie. De stromen van de zonnepanelen zijn dan ongeveer 20 ampere dus dan kunnen de kabels van zonnepaneel naar lader ongeveer 6mm2 moeten zijn, bij meer dan tien meter kabel lengte iets dikker. Kabel kost omgeveer 4 euro de meter dus stel 10 meter heen en terug is 100 euro. Er komen natuurlijk ook nog wat andere materialen bij om bv de zonnepanelen vast te zetten op het dak enz maar dan heb ik meer details nodig. Er zal ook nog een lekker dikke kabel van de accus naar de multiplus moeten maar die afstanden zijn kort, toch snel 50 - 100 euro omdat daar hele grote stromen van wel 100 ampere kunnen lopen en dus dikke kabel nodig is. Nou en dan is het aan @Mrsjones om keuzes te maken. Investeer je wat meer nu met een lange levens duur (5000 euro) Met deze installatie kun je ook nog elke dag bv. een was draaien als je wilt ! Of ga je voor de minimum investering waarbij je elk jaar een nieuwe accu van 260 euro moet aanschaffen (2500 euro) Of wordt het met deze nieuwe inzichten bv toch een andere installatie:confused: Ik ben benieuwd. En we zijn nog niet klaar hoor, het volgende deel zal nog wat valkuilen en algemene tios bevatten. En als ik al mijn meuk nog eens doorlees wie weet wat ik allemaal aan fouten en gaten zie.... Prep ze , Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 19 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2013 (in wording dus nog even wachten..!!!) Zo na al dat gezever eindelijk de koe bij zijn horens pakken @Mrsjones ! Ik ga uit van de volgende gebruikers: De diepvrieskist zoals beschreven door mij. Een ventilator van 100 watt die 10 uur per dag draaid Verlichting, LED lampen dus het hele huis verlicht met 10 * 5 watt lampen die 5 uur branden Als het goed is kan iedereen met de eerdere delen de afwijkende installatie bij andere verbruikers berekenen... BASIS KEUZES Omdat we zowel overdag als snaxhts energie willen, moeten we voor opslag kiezen, dus een installatie met accus. Dit heeft dus meteen als voordeel dat we pieken in verbruik kunnen opvangen, dus aanschakelen van de vriezer kan ondersteunt worden door de accus. De zonnepanelen kunnen dus berekent worden op nominaal benodigt vermogen plus een reserve. VERBRUIKERS DETAILS: Een 200 liter grote vrieskist. Deze verbruikt volgens opgave 120kw/h per jaar. Verbruikt 0,8 ampere ( opgenome vermogen 180 watt) En heeft een autonomie van maar liefts 110 uur. Ik verdubbel dat verbruik voor gebruik in de tropen: Dus diepvries, 200 liter inhoud, verbruik per jaar 240 Kwh Als rekenvoorbeeld zal ik het niet te moeilijk maken 240Kw/h per jaar is 240/365 = 0,66 kwh per dag dus 660Wh Onze zonne installatie moet dus 660Wh per dag kunnen genereren om de diepvries koud te houden! Nacht verbruik, dus wat de accu moet gaan leveren is de helft 330 Wh De lampjes staan alleen snachts aan 250 Wh De ventilator 10* 100 dus 1000wh. Helft snachts dus 500wh. Totaal verbruik 24 uur: 660 +250 + 1000 is ~ 2000 wh. Nacht verbruik 250 + 330 + 500 is ~ 1000 Wh BENODIGDE ACCU: bij 30% ontading: 3333Wh Prijs normale accu levensduur 4 jaar 800 euro Vanwegen de hoge temperaturen zal deze accu het geen vier jaar volhouden eerder drie jaar. Prijs top accu levensduur 12 jaar 2400 euro De accu heeft de dubbele capaciteit dan nodig dus ongeveer 6000wh kleiner is er niet. Vanwegen de hoge temperaturen zal deze accu het geen 12 jaar volhouden eerder 8-9 jaar Bij 50% ontlading: 2000Wh Bij 80% ontlading: 1250Wh Prep ze , Kans lieve kans gaan wij met ze tweedjes shoppen?lekker op zoek na zonnepannellen maar nog belangrijker ,weet ik nu ,accus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 19 mei 2013 Delen Geplaatst: 19 mei 2013 lieve kans gaan wij met ze tweedjes shoppen?lekker op zoek na zonnepannellen maar nog belangrijker ,weet ik nu ,accus. Haha je kon niet wachten.? Zie eerste regel van je quote... Ben al erg blij dat je al weer wat hebt opgestoken, die accus inderdaad.... Het is nu af.. Nou ja meestal als ik het lees zie ik nog tientallen fouten en wil ik van alles toevoegen maar goed er staat een voorstel. En een keer shoppen kan best, of beter eerst even zagen over wat je wilt en nodig is is nog beter... Grt, Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 24 mei 2013 Delen Geplaatst: 24 mei 2013 In dit waarschijnlijk laatste deel wil ik wat valkuilen voorbij laten komen. Daarnaast zal ik gevonden fouten in voorgaane stukken en anders losse zaken hier laten landen. ( dit deel zal dus wel af en toe een update krijgen denk ik..) DE VALKUILEN Een van de grootste valkuilen is het uiteindelijk rendament. Zonnepanelen hebben een orientatie en hoek waaronder ze maximaal presteren. Hier iets van afwijken is geen ramp maar uiteindelijk gaan alle afwijkingen ten koste van de opbrengst en ook nog gedurende de hele levensduur van de installatie dus daar wat optimalisatie in steken is al snel de moeite waard. De meeste installatie's leveren terug aan het net en leveren dus 220 volt, dit betekent dat ook de zonne panelen hoge spanningen kunnen leveren omdat de basis spanning van de installatie zo hoog is, itt een accu oplossing die zoals besproken vaak op 12 of 24 volt werkt. Je kunt natuurlijk altijd spanningen omzetten maar als het niet hoeft..... Dit houd in dat de bij de meeste nederlandse installaties die gebruikt worden veel panelen in serie staan. Stel elk zonne paneel levert 12 volt en 10 ampere, dan heeft het in serie zetten van twee panelen tot gevolg dat de spanning 24 volt wordt en de stroom 10 ampere blijft. Bij het parallel schakelen van dezelfde panelen blijft de spanning 10 volt maar wordt de stroom 20 ampere. Dus om bv 220 volt wisselspanning op te werken kunnen zonder problemen zo'n 20 panelen in serie staan die dan 240 volt leveren en dat is heel goed te gebruiken, zonder de spanning veel te hoeven veranderen, om de 220 te voeden. Ander voordeel door de stroom te beperken kan de stroomdraad lekker dun blijven en dat scheelt weer kosten. Ook de verliezen zijn lager bij een hogere spanning en lage syroom dan bij een zelfde vermogen transporteren onder dezelde omstandigheden bij een lagere spanning en dus hogere stroom. Maar, je altijd die maar, er zit hier een potentieel, meerdere zelfs, probleem. Zonnepanelen presteren redelijk identiek, zelfde panelen qua omvang soort enz. Echter zijn alle zonne panelen enorm afhankelijk van de hoeveelheid licht die erop valt. Als je dan een hoek of zelfs maar een paneel hebt dat in de schaduw ligt dan zal dat paneel veel minder opbrengen dan de andere panelen. Geen ramp maar wel als de panelen in serie staan, het paneel dat maar op 50 % van zijn vermoegen werkt zal alle panelen die ermee in serie staan ongeveer op hetzelfde vermogen afknijpen. En dus wordt niet van een paneel de opbrengst vanwegen minder zon gereduceerd maar van alle panelen die ermee in serie staan, ook al vangen de ander panelen vol zon. Dus er schieten regelmarig tranen in mijn ogen als ik een instalatie zie waarvan de orientatie van een laar panelen afwijkt of de hoek of in de schaduw liggen van een dakkapel, boom enz. Juist omdat veel installaties van die serieele installatie gebruik maken staan al die andere panelen maar op een beperkt vermogen energie te leveren.. Dit kun je natuurlijk eenvoudig oplossen door bij de plaatsing hiermee rekening te houden, zelfs als dat betekent dat er een paar panelen minder op het dak komen kan de uiteindelijke opbrengst dan toch hoger zijn, alleen de installateur zal iets minder verkopen... Natuurlijk kan je ook de boel parallel aansluiten maar dan krijg je beschreven problemen voor terug.. Vieze panelen leveren snel veel minder energie, dus schoonmaken zeker na bv zo'n zand-regen heeft nut. Als je panelen horizontaal liggen, is al minder optimaal, dan gaat vuil zich helemaal ophopen en helpt een regenbui veelminder goed dan bij een paneel dat onder de optimale hoek staat opgesteld, dan is schoonmaken en ook nog regelmatig een must. Als er een paneel defect gaat, en dat is gewoon kansberekening en gebeurt dus af en toe, dan zal bij een serieele installatie de impact ook heel groot zijn of zelfs de installatie geheel waardeloos maken todat het defecte paneel vervangen is. Bij een parallele installatie zal het defecte paneel niet meedoen maar de rest nog wel voor 100% WRAPUP : Voor de scherpe lezer die zich afvraagt waneer ik de vraag nu beantwoord: Er zijn twee type panelen de poly- en mono-kristallijne panelen. De ene is wat duurder en levert iets meer vermogen dan de andere. Per watt piek en eigenlijk veel andere parameters zijn de panelen zo ver naar elkaar gegroeid dat ik het niet de moeite waard vind om er veel tijd aan te besteden. Prep ze, Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 8 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2013 hey @Kans .ik heb een monarch bestel uit america. een soort groot bloem van zonnepanellen met acu en degelijk in het pal. er kom een jongen van het bedrijf mee om hem te installeren. ik laat ze mijn instalatie als een soort showcase gebruiken om te berekenen hoe het uitpak in de tropen. prijs rond de 10000 dollars dus ik heb mijn budget flink te boven gegaan, maar ik krijgt gratis over 5 jaren een nieuwe als dank voor berekening en proef lopen in de tropen.kijk na de sun monarch.dank voor al je uitleg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 8 juni 2013 Delen Geplaatst: 8 juni 2013 hey @Kans .ik heb een monarch bestel uit america. een soort groot bloem van zonnepanellen met acu en degelijk in het pal. er kom een jongen van het bedrijf mee om hem te installeren. ik laat ze mijn instalatie als een soort showcase gebruiken om te berekenen hoe het uitpak in de tropen. prijs rond de 10000 dollars dus ik heb mijn budget flink te boven gegaan, maar ik krijgt gratis over 5 jaren een nieuwe als dank voor berekening en proef lopen in de tropen.kijk na de sun monarch.dank voor al je uitleg. Hoi mrsjones, ik neem aan dat je de 2,4 kw versie hebt met een 2,4 kw accu pakket? Ik kan me wel voorstellen dat zo'n kant en klare oplossing die ze komen installeren voorkeur heeft ipv zelf iets in elkaar zetten. Veel plezier (energie :0) met je aanschaf! Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 8 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2013 Hoi mrsjones, ik neem aan dat je de 2,4 kw versie hebt met een 2,4 kw accu pakket? Ik kan me wel voorstellen dat zo'n kant en klare oplossing die ze komen installeren voorkeur heeft ipv zelf iets in elkaar zetten. Veel plezier (energie :0) met je aanschaf! Grt Kans ja, ik dacht dan kan ik echt alles mee doen , zij leveren twee extras accus paketten erbij , en omdat zij graag voeten aan de grond willen in de caribes en ook mijn unit graag gebruiken voor berekening van energie oplevering dicht bij de equator, geven zij een goede deal.ieder drie manden kom iemand van hun langs. mischien kan iemand in nederland ook probieren als proefpersoon. trouwens heb je gezien dat hij vanzelf dicht ga bij harde winden en ook draie met de zon mee.dus blut maar teverden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 8 juni 2013 Delen Geplaatst: 8 juni 2013 Yep @Mrsjones ziet er leuk uit, vind de wind limit van 25 km/ h laag maar goed.. Tov een eigen installlatie bouwen duur maar zo is er altijd wel iets! Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frank Geplaatst: 30 oktober 2013 Delen Geplaatst: 30 oktober 2013 Ik dacht dat een zonnepaneel ook een lager rendement heeft met een hogere temperatuur? Hetzelfde voor de omvormers enz die moeten tegen de warmte kunnen . En hoe oud is deze frigo of diepvries op 110 V Groetjes Frank Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 30 oktober 2013 Delen Geplaatst: 30 oktober 2013 Klopt de invloed van de temperatuur staat, als het goed js, altijd in de technische specificaties. K a n s Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
angos Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 Ja Frank, ik heb ook begrepen dat zonnepanelen in Nederland op zomerse dagen niet optimaal (en zelfs slecht) werken, laat staan in de tropen. Wie kan daar wat meer informatie over geven. Ik wil op termijn zonnepanelen op een boot gebruiken en dan het liefst in een gebied vertoeven met een temperatuur boven de 25 graden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.