Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oldtimer regeling..


Sofie
 Share

Recommended Posts

preppie&kokkie had er reeds over geschreven: http://preppers.nl/forum/threads/233-De-economische-ondergang-van-Nederland/page75

 

Maar het zit mij toch dwars dat de overheid drie keer achter elkaar de meest foute keuze maakt in de meest foute volgorde,

en nee ik ben geen auto freak of oldtimer liefhebber, het zit me alleen dwars dat er regelgevingen bedacht worden die letterlijk kant nog wal raken..

 

== Oldtimer regelingen in een notendop ==

In Nederland is er heel erg lang een regeling geweest

dat auto's van 25 jaar of ouder als "oldtimer" werden aangemerkt.

Voor deze auto's hoefde geen import belasting en ook geen wegen belasting

te worden betaald.

Tot circa 2005 was hier geen probleem mee, mensen die auto's reden

van 25 jaar of ouder hadden vaak erg veel geld gespendeerd om de auto

überhaupt te kunnen laten rond rijden en vaak was de betreffende auto

ook een verrijking voor het oog op de weg. (de meeste van dit soort

auto's zijn dan ook voor meer geld opgeknapt dan hun nieuw waarde)

 

Niets aan de hand...

Echter kregen auto's steeds betere corrosie behandelingen waardoor

er omstreeks 2005 een omslagpunt bereikt werd waarbij auto's gekocht konden worden die zonder investering

toch nog minimaal 5 jaar rond zouden kunnen rijden.

 

Omliggende landen zagen dit dilemma aankomen, en verhoogden hierdoor hun "oldtimer leeftijd"

naar dertig jaar. Nederland was destijds door meerdere universiteiten geadviseerd

om dit ook te doen.

De politiek heeft dit advies van de hand gedaan, met als gevolg dat er alle

auto's uit de buurlanden (die minder dan 30 jaar oud waren, maar ouder dan 25) aantrekkelijk

werden.

 

Zo werden de prijzen namelijk laag (want omliggende landen wilden er van af)

De invoer was vrijwel gratis (want invoer rechten verviel)

De wegenbelasting verviel (want de auto is "oldtimer")

 

Zo werden vanaf 2005 een toplading met oude vervuilende diesels geïmporteerd.

Dit heeft tot circa 2010 geduurd. Hierna zag de politiek in dat er wel echt een probleem was dat vrijwel

alleen vervuilende auto's geïmporteerd werden.

 

Dit probleem moest dus opgelost worden, er werden diverse universiteiten voor advies gevrraagd

welke unaniem nog steeds hetzelfde advies gaven namelijk; verhoog de leeftijd van 25 naar 30 jaar

zoals in de omliggende landen.

 

Ook deze keer werd er niet geluisterd (de oldtimer regeling van 2012; PVV-Kamerlid Van Vliet), en kwam er een of andere vaag

gedoog regeling van auto's vóór 1986. (dit waren juist de probleem auto's waarvoor een oplossing gezocht werd).

 

Uiteraard ging dit niet werken en hebben ze nu (in 2013: Frans Weekers) dus weer een ander plan op tafel gelegd:

- http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3431270/2013/04/24/Akkoord-over-wegenbelasting-voor-oldtimers.dhtml

Uiteraard ook deze keer weer niet in overeenstemming met de omliggende landen.

 

 

Mensen die zoiets verzinnen hebben volgens mij serieuze tekortkomingen..

Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb geen idee wat het percentage vervuiling is, van al die oude auto's, maar schat in dat het niet veel is. Zelf heb ik een oude bak, daar rijd ik misschien gemiddeld vier kilometer in per week. De mensen die ik ken met oude bakken, zitten vaak nog lager.

 

Ze zoeken op dit moment naar geld.....de regering wil alle mogelijkheden benutten om geld uit de burgers te persen. De BTW omhoog in het hoge tarief, waarschijnlijk ook het lage tarief op den duur. De belastingen in de hogere schijven gaan waarschijnlijk ook omhoog. Allerlei aftrek gaat verdwijnen.

 

Nu denkt men nog, aha, eindelijk van die oude stink diesels af, totdat de lease bak zwaarder wordt belast, de elektrische auto en je plug-in-hybride ineens niet meer in de nul procent regeling vallen. Dan gaat men pas weer mopperen. De regering loopt miljoenen mis, doordat de ongehoord hoge BPM van Nederland terugbetaald moet worden als de dure auto het land verlaat. Met andere woorden, ze dachten de burgers weer eens fijn een poot uit te draaien, maar de burgers bedenken iets slims.

 

Oude auto's gaan vaker stuk, allerlei onderdelen leveranciers en garages en specialisten in oude auto's varen er nu nog wel bij. Wat nou als iedereen zijn oude auto laat schrappen en thuis in de garage zet? Of aan het buitenland verkoopt? Dit is weer zo'n dom plan.....zo dom....

Link naar reactie
Share on other sites

Een ZZP'er kennis van mij koopt een mitsubishi outlander.

Een auto van 50.000 euro.

 

Kost hem: 0 euro.

 

Er zitten zo veel subsidie regelingen en belasting aftrek op deze auto dat de auto hem na een jaar of 3 letterlijk niets gekost heeft.

 

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/mitsubishi/21343787/__Aantal_orders_Mitsubishi_Outlander_PHEV_loopt_hard_op__.html

 

Er zouden inmiddels al ca 10.000 voorbestellingen zijn voor deze auto.

Dat is 500.000.000 euro die de overheid in inkomsten gaat missen....

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...