Sofie Geplaatst: 25 april 2013 Delen Geplaatst: 25 april 2013 preppie&kokkie had er reeds over geschreven: http://preppers.nl/forum/threads/233-De-economische-ondergang-van-Nederland/page75 Maar het zit mij toch dwars dat de overheid drie keer achter elkaar de meest foute keuze maakt in de meest foute volgorde, en nee ik ben geen auto freak of oldtimer liefhebber, het zit me alleen dwars dat er regelgevingen bedacht worden die letterlijk kant nog wal raken.. == Oldtimer regelingen in een notendop == In Nederland is er heel erg lang een regeling geweest dat auto's van 25 jaar of ouder als "oldtimer" werden aangemerkt. Voor deze auto's hoefde geen import belasting en ook geen wegen belasting te worden betaald. Tot circa 2005 was hier geen probleem mee, mensen die auto's reden van 25 jaar of ouder hadden vaak erg veel geld gespendeerd om de auto überhaupt te kunnen laten rond rijden en vaak was de betreffende auto ook een verrijking voor het oog op de weg. (de meeste van dit soort auto's zijn dan ook voor meer geld opgeknapt dan hun nieuw waarde) Niets aan de hand... Echter kregen auto's steeds betere corrosie behandelingen waardoor er omstreeks 2005 een omslagpunt bereikt werd waarbij auto's gekocht konden worden die zonder investering toch nog minimaal 5 jaar rond zouden kunnen rijden. Omliggende landen zagen dit dilemma aankomen, en verhoogden hierdoor hun "oldtimer leeftijd" naar dertig jaar. Nederland was destijds door meerdere universiteiten geadviseerd om dit ook te doen. De politiek heeft dit advies van de hand gedaan, met als gevolg dat er alle auto's uit de buurlanden (die minder dan 30 jaar oud waren, maar ouder dan 25) aantrekkelijk werden. Zo werden de prijzen namelijk laag (want omliggende landen wilden er van af) De invoer was vrijwel gratis (want invoer rechten verviel) De wegenbelasting verviel (want de auto is "oldtimer") Zo werden vanaf 2005 een toplading met oude vervuilende diesels geïmporteerd. Dit heeft tot circa 2010 geduurd. Hierna zag de politiek in dat er wel echt een probleem was dat vrijwel alleen vervuilende auto's geïmporteerd werden. Dit probleem moest dus opgelost worden, er werden diverse universiteiten voor advies gevrraagd welke unaniem nog steeds hetzelfde advies gaven namelijk; verhoog de leeftijd van 25 naar 30 jaar zoals in de omliggende landen. Ook deze keer werd er niet geluisterd (de oldtimer regeling van 2012; PVV-Kamerlid Van Vliet), en kwam er een of andere vaag gedoog regeling van auto's vóór 1986. (dit waren juist de probleem auto's waarvoor een oplossing gezocht werd). Uiteraard ging dit niet werken en hebben ze nu (in 2013: Frans Weekers) dus weer een ander plan op tafel gelegd: - http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3431270/2013/04/24/Akkoord-over-wegenbelasting-voor-oldtimers.dhtml Uiteraard ook deze keer weer niet in overeenstemming met de omliggende landen. Mensen die zoiets verzinnen hebben volgens mij serieuze tekortkomingen.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 25 april 2013 Delen Geplaatst: 25 april 2013 Ik heb geen idee wat het percentage vervuiling is, van al die oude auto's, maar schat in dat het niet veel is. Zelf heb ik een oude bak, daar rijd ik misschien gemiddeld vier kilometer in per week. De mensen die ik ken met oude bakken, zitten vaak nog lager. Ze zoeken op dit moment naar geld.....de regering wil alle mogelijkheden benutten om geld uit de burgers te persen. De BTW omhoog in het hoge tarief, waarschijnlijk ook het lage tarief op den duur. De belastingen in de hogere schijven gaan waarschijnlijk ook omhoog. Allerlei aftrek gaat verdwijnen. Nu denkt men nog, aha, eindelijk van die oude stink diesels af, totdat de lease bak zwaarder wordt belast, de elektrische auto en je plug-in-hybride ineens niet meer in de nul procent regeling vallen. Dan gaat men pas weer mopperen. De regering loopt miljoenen mis, doordat de ongehoord hoge BPM van Nederland terugbetaald moet worden als de dure auto het land verlaat. Met andere woorden, ze dachten de burgers weer eens fijn een poot uit te draaien, maar de burgers bedenken iets slims. Oude auto's gaan vaker stuk, allerlei onderdelen leveranciers en garages en specialisten in oude auto's varen er nu nog wel bij. Wat nou als iedereen zijn oude auto laat schrappen en thuis in de garage zet? Of aan het buitenland verkoopt? Dit is weer zo'n dom plan.....zo dom.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Yin en yang Geplaatst: 25 april 2013 Delen Geplaatst: 25 april 2013 Belasting vrij autorijden, dat kon niet lang goed gaan, de melk koe brengt geen geld meer op. Net als grijs kenteken voor de particulieren destijds. Doe de belasting maar bij de brandstof in, wie het meest verbruikt, betaalt het meest. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ronin Kogaratsu Geplaatst: 26 april 2013 Delen Geplaatst: 26 april 2013 pfieuwwww! ik ben blij dat ik geen oldtimer gekocht heb! ik had bijna van mijn laatste geld een mercedes diesel gekocht oldtimer.. was in perfecte staat enz. maar het bleef een gok ivm die oldtimer wet. Gelukkig de gok niet genomen.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.