Ga naar inhoud
GENEGEERD

verwarmen niets iets wat


Adrie

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Niet vervelend bedoeld hoor, ik snap best dat je dat hebt, maar als ik nu in een moderne woning zomaar uit het niets een petroleumkachel ga nemen, krijg ik echt wel vragen. Ik ken echt niemand waar ik thuis kom die een petroleumkachel heeft. "Niet" preppers hebben een cv, vloerverwarming en soms een openhaard of sierkachel, maar niemand heeft een petroleumkachel. Ik wil wel graag een beetje OPEC door het leven.

 

Zibro is handig voor erbij. Gewoon in je schuur/kelder/zolder bewaren. Geen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Ik heb nu de afgelopen 3 dagen alle draadjes uitgespit en nog eens gelezen en nog eens en nog eens, maar ik kom er niet uit. Dus hulp is van harte welkom.

 

Op dit moment is er alleen centrale verwarming in huis. Partner wil graag vloerverwarming, ik wil graag shtf proof verwarmen. Wat zijn de mogelijkheden??

Vanavond, nu net 5 minuten geleden kwam partner met het idee, vloerverwarming en openhaard, omdat de vloerverwarming heel traag gaat qua opwarmen een openhaard erbij voor de snelle warmte. Ik stond te juichen, maar ja terwijl ik dit aan het tikken was blijft de vraag, wat is wijsheid?

 

een petroleum kachel ( Niet meer van deze tijd krijg je rare vragen over in je omgeving, misschien gewoon voor de sier zeggen?)

een openhaard (slechte, niet efficiente verbranding en buiten kunnen ze zien dat je stookt)

een openhaard aangesloten op de cv ( niet shtf proof omdat de cv electriciteit nodig heeft)

een fornuishoutkachel (ook niet echt van deze tijd?)

een pritty fm houtkachel met pit en oven zoiets vind ik wel erg leuk, maar dan ouderwetser)

een kolenkachel (ook niet van deze tijd en niet echt gangbaar, vreemde vragen?)

rocket stove houtkachel ( dat ga ik er echt niet door krijgen, vind ik meer iets voor in een BOL of Yurt, is ook niet OPEC want iedereen weet dan dat je prepper bent)

 

Er is nog geen schoorsteen pijp, moet aangelegd worden en vergunning voor gevraagd worden omdat het buitenlangs (gevelwijziging) moet ook weer niet echt efficient. Onze woonkamer is qua indeling mijn inziens totaal ongeschikt voor een openhaard, een gemiddelde doorzonwoning met open keuken, waar plaats je een openhaard?

 

Nu weet ik en en en niet of of, maar ik moet toch ergens beginnen, maar waar, wat zou jullie tip, idee of eerste start zijn? kloppen mijn voor ingenomen aannames?

 

Als je dit terugleest, zie je, dat je je keus eigenlijk al hebt gemaakt.

 

Voor jou de Pritty FM Houtfornuis.

 

Voor je partner de vloerverwarming. Laat ik daar mee beginnen.

Dat kan aangesloten worden op de CV.

Vloer isoleren, is al vermeld, is dan gelijk meegenomen. Gewoon doen, vloer isoleren.

Wat ik ook nog kan aanbevelen, als je dan toch bezig bent, is muurverwarming. De warmte-straling die daar vanaf komt, bereikt een groter oppervlakte van je lichaam en voelt dus nog lekkerder aan. Zoek een muur waar je vaak zit.

 

Houtfornuis maar dan ouderwetser. Ik ken je smaak niet, maar zoek op

wood cooker

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wood+furnace&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=J2nZUPCkBOil0AWgq4HICw#um=1&hl=nl&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=wood+cooker&oq=wood+cooker&gs_l=img.3..0i19j0i10i19.10684.11696.0.12746.7.7.0.0.0.0.113.477.6j1.7.0...0.0...1c.1.Z2UU-fGg3RU&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&fp=9ec1f87a59f16a75&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647

 

houtfornuis

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wood+furnace&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=J2nZUPCkBOil0AWgq4HICw#um=1&hl=nl&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=houtfornuis&oq=houtfornuis&gs_l=img.3..0l3j0i24l6.37549.40230.2.40650.11.10.0.1.1.0.59.532.10.10.0...0.0...1c.1.SKxvZbDEc0o&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&fp=9ec1f87a59f16a75&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647

 

fourneaux au bois

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wood+furnace&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=J2nZUPCkBOil0AWgq4HICw#um=1&hl=nl&tbo=d&tbm=isch&spell=1&q=fourneaux+au+bois&sa=X&ei=mGnZUK34CrHL0AWE4IDAAQ&ved=0CFIQvwUoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&fp=9ec1f87a59f16a75&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647

 

cuisiniere au bois

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wood+furnace&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=J2nZUPCkBOil0AWgq4HICw#um=1&hl=nl&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=cuisiniere+au+bois&oq=cuisiniere+au+bois&gs_l=img.3..0i19.6411.42682.7.43636.2.2.0.0.0.0.60.112.2.2.0...0.0...1c.2.nVIn5bzdqiQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&fp=9ec1f87a59f16a75&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647

 

Dan neem je deze in de keuken erbij.

 

En zoals al opgemerkt, de Zibro ook erbij. Die kan je zolang opslaan. Het is een goede veilige kachel, waar je evt. op kan koken.

Petroleumkachels bestaan ook ouderwetser, misschien wel passend bij het houtfornuis.

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wood+furnace&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=J2nZUPCkBOil0AWgq4HICw#um=1&hl=nl&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=petroleumkachel&oq=petroleum&gs_l=img.3.0.0l10.258270.260911.9.262235.11.9.1.1.1.0.103.528.8j1.9.0...0.0...1c.1.YzUE7I0hRvI&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&fp=9ec1f87a59f16a75&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647

 

En/en is nog steeds de gouden prepper-regel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Gast Heksenboot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou allen, zo stel je een vraag en zo moet je het al in de praktijk brengen.

Wij wilden gisteren even een nieuw stopcontact aanleggen. Er moest een dozenboor aan te pas komen en bij het boren is de stroomdraad beschadigd. Ik zei dus, geen zin in ooit kortsluiting dus die moeten we "even" vervangen en een nieuwe trekken. Zo gezegd zo gedaan, maar helaas pindakaas. De draad kwam vast te zitten onderweg, geen beweging meer in te krijgen. Nou dan moeten alle draden er maar even uit en trekken we ze allemaal even opnieuw. Nou je raad het al, na veel pijn moeite gedoe en lange tijd is het eindelijk gelukt om de draden eruit te krijgen. Maar toen ging de dradentrekker er niet meer door. Hij bleef steken op een blijkbaar haakse hoek die erin zat. Onderhand werd het al donker en het was de stroomdraad voor de gehele bovenverdieping en hal, geen licht, geen cv wel diepvries, wel wasmachine wel droger, maarja daar hadden we niet veel aan. Kaarsjes in de hal en toillet aan, bouwlamp via verlengsnoer naar boven en uiteindelijk de buis helemaal vrijgehakt in de muur, pijp afgezaagd uitgezogen en jahoor eindelijk de draden erdoor. Ja toen was het al rond 20.00 en moesten de kinderen naar bed. Ik vond het wel grappig en gezellig maar daar dacht mijn zoon anders over, de paniek brak uit, mijn oudste (8 jaar) is bang in het donker, zaklampen erbij, maar dat was niet voldoende, tranen met tuiten er moest met een verlengsnoer vanaf beneden een lampje aan gedaan worden. Uiteindelijk hebben we het maar gewoon zo gelaten en zijn vandaag verder gegaan om het weer in orde te maken.

Voor ons was dit een kleine test, maar wel laten vallen dat ik het wel eens in het echt wilde oefenen, tot voor 2-3 weken geleden wist mijn partner nergens van, maar langzaam gaan we er wel komen. Nu dus de kinderen nog zover krijgen dat ze het ook leuk gaan vinden. Met een alternatieve verwarmingsvorm was er helemaal geen probleem geweest. Nu trouwens ook niet hoor, met dit weer lijkt het wel bijna zomer.

 

Dank voor alle goede reacties, het maakt het nog niet gemakkelijker, zoals het er nu uit ziet, komt er een petroleumkachel voor erbij ergens opgeslagen (lange termijn project).

Geen bio ethanol kachel denk ik, bij de karwei zag ik per fles van 1 liter 5 euro, vind ik een beetje duur.

Of het nu een openhaard of een kachel moet worden, in de kamer of keuken???? Nog maar even nadenken en bij een kachelboer langs gaan.

 

Maar al met al betekend het nogal wat een complete verbouwing.

De vloer isoleren, vloerverwarming aan laten leggen, nieuwe vloer, schoorsteen laten aanleggen kachel inbouwen en dan moet er waarschijnlijk ook nog een nieuwe keuken komen. Ik geloof dat we nog maar even moeten gaan sparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het rekenen slaan, ik stook al zolang we in dit huis wonen en heb een verbruik van stadsverwarming van 9 Gj waar er voor de inhoud van mijn huis 29 Gj staat.

 

Heb een Harrie Leenders HL2 voor het prijsverschil in Gj zou ik niets eens zelf achter het hout aan hoeven en het kant en klaar kunnen laten bezorgen.

We stoken op de badkamer en kamer van mijn kleine elektrisch tot -5 buiten.

 

Dus economisch gezien stoken op hout en lokaal verwarmen waar nodig...........

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extra: 9 Gj is voor warmwater en een aantal hele koude dagen waar ik de cv en vloerverwarming stook.

Let wel 1x per jaar minimaal ,schoorsteen vegen. Kachel voorbereiden zodat partner de kachel gemakkelijk aan kan steken.aanmaak hout en aanmaak blokjes op voorraad.oren en ogen open houden voor gratis stookhout. Heb zelf geleerd bomen te rooien daar ook het gereedschap voor.

De warmte heeft een hoog gehalte aan "lekker" je bent verwend zit hele winter in shirt met korte mouwen 23 graden minimaal..........dat word afkicken tijdens shtf...........shit

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Adrie Ik persoonlijk zou gaan voor een HR kachel en nooit een openhaard. Een openhaard is erg onrendabel wat betreft de warmtopbrengst.

@Raycoupe: een tegelkachel is inderdaad goed, maar een speksteenkachel is beter. Speksteen houdt de warmte tot uren nadat de kachel uit is vast.

Het is wat duurder, maar veel efficienter en in het gebruik zeer zuining,

En inderdaad, in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland.

 

En er zitten best wel leuke kachels tussen. Kijk maar eens op deze plaatjes

Hier een paar prijzen en de juiste zoektermen, mocht je geinteresseerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Adrie Ik persoonlijk zou gaan voor een HR kachel en nooit een openhaard. Een openhaard is erg onrendabel wat betreft de warmtopbrengst.

@Raycoupe: een tegelkachel is inderdaad goed, maar een speksteenkachel is beter. Speksteen houdt de warmte tot uren nadat de kachel uit is vast.

Het is wat duurder, maar veel efficienter en in het gebruik zeer zuining,

En inderdaad, in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland.

 

En er zitten best wel leuke kachels tussen. Kijk maar eens op deze plaatjes

Hier een paar prijzen en de juiste zoektermen, mocht je geinteresseerd zijn.

 

Die kachel van 12e Ambachten is een topper. Hij houdt de warmte beter vast dan je denkt, want hij is zo ontworpen.

Lees je even in Cardhu, hij is de moeite waard. Ik ben er langs geweest en kan hem ook aanbevelen.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Leuk dat je er geweest bent. Het centrum is nu verkocht, jammer genoeg, maar de stichting gaat verder.

Ik kom weleens bij Pieter Boxman en die heeft een vroege variant in z'n woning. 't Verbaasd me hoe weinig hout hij per dag verstookt.

Hij is echter wel eens laat met het aanmaken en dan duurt het, in zijn woning, lang voordat het weer aangenaam is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Leuk dat je er geweest bent. Het centrum is nu verkocht, jammer genoeg, maar de stichting gaat verder.

Ik kom weleens bij Pieter Boxman en die heeft een vroege variant in z'n woning. 't Verbaasd me hoe weinig hout hij per dag verstookt.

Hij is echter wel eens laat met het aanmaken en dan duurt het, in zijn woning, lang voordat het weer aangenaam is.

 

Leuk dat je hem kent. Ik was een keer op een rondleiding een jaar of 6 geleden, weet ik niet meer precies.

Ik ken een van de mensen van Bergkachels vaag. Kees. Die maken ook dat soort kachels.

 

http://www.bergkachel.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Die zien er ook nog eens mooi uit, maar ben wel bang dat er een gigangtisch prijskaartje aanhangt. Oops, ik zie wat prijzen, begint bij 4500 euro.

Niet voor iedereen dus, maar ja, ook die tegelkachels kosten een paar centen, maar kun je zelf bouwen.

In mijn huurhuisje heb ik jammer genoeg dat soort mogelijkheden niet, erg jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Die zien er ook nog eens mooi uit, maar ben wel bang dat er een gigangtisch prijskaartje aanhangt. Oops, ik zie wat prijzen, begint bij 4500 euro.

Niet voor iedereen dus, maar ja, ook die tegelkachels kosten een paar centen, maar kun je zelf bouwen.

In mijn huurhuisje heb ik jammer genoeg dat soort mogelijkheden niet, erg jammer.

 

Hehe, daarom had ik ze niet gelijk vermeld inderdaad.

 

Peter Berg is ook bezig met mass heaters/rocket bell:

 

http://www.massievestralingskachel.site11.com/site1.html

 

Geen idee wat in een huurwoning mogelijk is, meestal weinig. Praat eens met Peter Berg. Via dat forum kan ook natuurlijk, of lees het even door.

Ik heb het vermoeden dat er best wel opties zijn.

Van een rocket stove kan je de afvoer van rookgassen door een bank leiden, dus het kan ook horizontaal naar buiten.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Ik ben niet in staat een paar duizend, of zelfs paar honderd euro te investeren. Zo'n mooi kachel zal het voor mij niet worden.

 

Wat zou zo'n rocket stove kosten om te bouwen? Dat is nl wel mogelijk. Een gat door de houten platen onder het raam, dat valt te repareren/vervangen.

Toch zal ik eerst moeten kijken naar de regeltjes van de woningbouw, wellicht is het expliciet verboden. Anders zie ik nog wel problemen met m'n buurvrouw, dat mens stoort zich aan alles, 'k mag niet douchen na 22:00, 'k moet dagelijks de blaadjes voor de voordeur vegen, 'k mag zelfs m'n GSM niet beantwoorden als ik in de tuin zit! (Trek ik me dus geen reet van aan!).

 

Nu zoek ik een houtbrander, compact, die ik voor meerdere dingen kan gebruiken, maar ook thuis op kan koken als er geen gas uit de leiding komt. Maar ja, daar gaat een ander draadje over: http://preppers.nl/forum/threads/3679-Compacte-branders-voor-hout

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ecologie forum, 'k zal eens kijken, maar heb geen plannen om altijd op hout te stoken. Deden we vroeger thuis wel en ik heb dus wat pellets gesloopt, stammen gezaagd, gekloofd en opgestapeld. Veel werk dus.

't Is echt voor een situatie waarin gas langere tijd uitvalt en m'n gasblikjes op raken en ook de benzinebrander niet meer gevuld kan worden. Dus een backup van een backup van een backup. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...