drempler Geplaatst: maandag om 18:23 Geplaatst: maandag om 18:23 (aangepast) Ik was zoekende naar een oplossing voor mijn verwarming (pellet kachel) om deze bij kortstondige stroomuitval draaiende te kunnen houden, het komt hier toch al gauw een paar keer per jaar voor dat de stroom uitvalt voor maximaal 1 uur. Als het dan buiten vriest en de kachel gaat uit is dat niet echt prettig. De aggregaat klaar maken starten aftanken etc kost soms meer tijd dan de daadwerkelijk uitval. Ik zad dus te denken aan het kopen van zo'n powerpack/powerstation met een 230v uitgang maarja die dingen moet je ook bijhouden qua lading etc kosten toch snel 300-400 euro, en je zult atijd zien dat het laden in de vergetenheid raakt en hij leeg is wanneer je hem nodig bent. Dus ben ik gaan denken aan een andere oplossing, en deze gevonden in de accu van een ebike. Heel veel mensen hebben een ebike thuis (waardoor de meeste dit dus gewoon na kunnen maken) en deze accus zijn vaak vol, omdat ze dagelijks gebruikt worden zo ook hier. Mijn setje bestaat uit een 36v e-bike accu deze spanning vorm ik doormiddel van een 40A dc naar dc converter om naar 12v: https://nl.aliexpress.com/item/1005007382545205.html Deze 12v gaat dan weer in de 12v naar 230v omvormer en zo komt er aan de stekker ingang 230v uit waar o.a. dus de pellet kachel op kan draaien, de gebruikte accu is 396watt de kachel verbruikt zon 35watt wanneer hij draaid (eerste 2 min 375watt met start) in al het omvormen is natuurlijk wat verlies uiteindelijk blijft er ongeveer 300watt bruikbaar vermogen over. De kachel kan hier dus een uurtje of 6-8 op draaien, afhankelijk hoe hard de kachel branden moet. Ik heb het allemaal op een statiefje gemaakt maar dit is natuurlijk helemaal niet nodig, het kan ook heel simpel door de kabels van de dc naar dc omvormer rechtstreeks in je accu uitgang te stoppen en hem dan aan te sluiten op de 12v naar 230v omvormer. maandag om 18:32 aangepast door drempler 2 Quote
mevr.Grijpstra Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden 12 uren geleden, drempler zei: Ik was zoekende naar een oplossing voor mijn verwarming (pellet kachel) om deze bij kortstondige stroomuitval draaiende te kunnen houden, Wat een top-idee ! Hier wordt ook een pelletkachel overwogen, maar dat moet dan wel een worden waarbij geen stroom nodig is voor de ontsteking/pellettoevoer/ thermostaat etc. Deze "truc" zou de keuze wat ruimer kunnen maken, ik ga dit voorleggen bij de Chef Technische Dienst . Dank voor het delen ! Quote
drempler Geplaatst: 17 uren geleden Auteur Geplaatst: 17 uren geleden 5 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei: Wat een top-idee ! Hier wordt ook een pelletkachel overwogen, maar dat moet dan wel een worden waarbij geen stroom nodig is voor de ontsteking/pellettoevoer/ thermostaat etc. Deze "truc" zou de keuze wat ruimer kunnen maken, ik ga dit voorleggen bij de Chef Technische Dienst . Dank voor het delen ! Ik ken iemand met zon stroom loze pellet kachel en die valt het behoorlijk tegen. Die dingen zijn ook veel minder efficient dan de geblazen versie (met ventilator) het voordeel van een pelletkachel is nu juist net dat je hem op de timer kan zetten en dat je een hele hoge efficientie hebt per KG houd wat er in gaat. Quote
mevr.Grijpstra Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden 2 minuten geleden, drempler zei: het voordeel van een pelletkachel is nu juist net Ja, dat snap ik. Dat vormt hier dus ook de drempel tot aanschaf. Qua voordelen: ja ,qua nadelen(stroom nodig) nee. jouw accu-systeem zou dus een mooi alternatief zijn! "Hout" stoken willen we niet meer,vandaar onze voorkeur voor pellets. 1 Quote
Roel Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden 3 uren geleden, mevr.Grijpstra zei: "Hout" stoken willen we niet meer,vandaar onze voorkeur voor pellets. Haha, ben jij er zo eentje die pellets maakt van koffieprut en oude kranten? 🤣 Maar goed, ik snap je, die pellets zijn uiteraard een stuk gebruiksvriendelijker dan bomen. Omhakken, zagen, kloven wegbergen naar de kachel slepen... pffff... Al blijf ik dat nog een tijdje doen zolang leeftijd en gezondheid het me toestaan. 👍 Quote
Roely Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden @drempler volgens mij maak je een rekenfout. Ik kan het even niet volgen. Dus dat kan aan mij liggen. Als je 396w uit je 36V accu krijgt zou die 11A zijn. Volgens mij kom je dan uit op hooguit 1 uur pelletkachel verwacht ik. Maar ik zei al , ik kan het even niet volgen hoe jij dit berekent.( Het is nog vroeg) Sowieso maak je een inschattingsfout , wanneer je grote stromen uit de accu gaat trekken gaat de spanning flink omlaag. Dus als je een accu te zwaar belast zal hij niet zijn volledige capaciteit kunnen benutten. Ofwel de omvormer schakelt zichzelf uit omdat hij geen 36v meer krijgt. Volgens mij heeft dat te maken met de c waarde van de accu bv c/5. Uh de accu is dan wel 10A maar kan maar 2A per uur afstaan.😵💫 Dan kan een gewone accu max 50 % en een lipo accu max 80 % van zijn laadvermogen afstaan. Die miste ik ook nog in de berekening Quote
drempler Geplaatst: 13 uren geleden Auteur Geplaatst: 13 uren geleden De capciteit van de accu is 11a 11x36=396watt de kachel verbruikt 35watt uur die 396watt is ook het daadwerkelijke vermogen wat uit de accu te trekken is. Wanneer ik de accu volledig leeg trek blijft er met het verlies van het omvormen ongeveer 309watt over dit heb ik getest aan de vermogenstester. 309/35=8.82 uur (dit is ex de 2min starten a 375watt) Quote
drempler Geplaatst: 13 uren geleden Auteur Geplaatst: 13 uren geleden 38 minuten geleden, Roely zei: @drempler volgens mij maak je een rekenfout. Ik kan het even niet volgen. Dus dat kan aan mij liggen. Als je 396w uit je 36V accu krijgt zou die 11A zijn. Volgens mij kom je dan uit op hooguit 1 uur pelletkachel verwacht ik. Maar ik zei al , ik kan het even niet volgen hoe jij dit berekent.( Het is nog vroeg) Sowieso maak je een inschattingsfout , wanneer je grote stromen uit de accu gaat trekken gaat de spanning flink omlaag. Dus als je een accu te zwaar belast zal hij niet zijn volledige capaciteit kunnen benutten. Ofwel de omvormer schakelt zichzelf uit omdat hij geen 36v meer krijgt. Volgens mij heeft dat te maken met de c waarde van de accu bv c/5. Uh de accu is dan wel 10A maar kan maar 2A per uur afstaan.😵💫 Dan kan een gewone accu max 50 % en een lipo accu max 80 % van zijn laadvermogen afstaan. Die miste ik ook nog in de berekening De capciteit van de accu is 11a 11x36=396watt de kachel verbruikt 35watt uur die 396watt is ook het daadwerkelijke vermogen wat uit de accu te trekken is. Wanneer ik de accu volledig leeg trek blijft er met het verlies van het omvormen ongeveer 309watt over dit heb ik getest aan de vermogenstester. 309/35=8.82 uur (dit is ex de 2min starten a 375watt) Quote
Bunkerprepper Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Persoonlijk zou ik juist voor SHTF situaties de accu van mijn e-bike juist NIET willen inzetten, maar deze volledig geladen willen houden om te kunnen gebruiken als vervoersmiddel. Mijn gedachte: als je toch voor een omvormeroplossing wilt gaan, hang er dan gewoon een serieuze en grote 12V accu aan. BP Quote
drempler Geplaatst: 13 uren geleden Auteur Geplaatst: 13 uren geleden 1 minuut geleden, Bunkerprepper zei: Persoonlijk zou ik juist voor SHTF situaties de accu van mijn e-bike juist NIET willen inzetten, maar deze volledig geladen willen houden om te kunnen gebruiken als vervoersmiddel. Mijn gedachte: als je toch voor een omvormeroplossing wilt gaan, hang er dan gewoon een serieuze en grote 12V accu aan. BP Dit is ook gewoon bedoeld om een korte stroomuitval van een aantal uur op te kunnen vangen en daarvoor voldoet het prima. Quote
Bunkerprepper Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Zojuist, drempler zei: Dit is ook gewoon bedoeld om een korte stroomuitval van een aantal uur op te kunnen vangen en daarvoor voldoet het prima. Ik snap wat je zegt. Het probleem is natuurlijk dat je bij het plotseling uitvallen van de elektriciteit nog niet weet of de elektriciteit binnen een aantal uren weer hersteld zal zijn. In het geval van een EMP aanval zal er bijvoorbeeld ook sprake zijn van stroomuitval, maar die zal dan heel langdurig zijn en mogelijk overgaan in een SHTF situatie. Daarom is mijn advies om - als je over een e-bike beschikt - het accupakket van de e-bike opgeladen te houden voor het aspect transport en een andere (reguliere) accu in te zetten voor omvormerdoeleinden. BP Quote
drempler Geplaatst: 12 uren geleden Auteur Geplaatst: 12 uren geleden Dat ligt er helemaal aan wat je wil, als je weg wilt dan zou je dat kunnen overwegen. Ik ben dat sowieso niet van plan, en als ik dat van plan ben heb ik wat snellers en beters dan een fiets. Een e-bike kom je met ondersteuning ook max 100km ver (voor de meeste fietsen) daar sta je dan ergens met een lege accu. Met een beetje geluk heb je een fiets die en motor heeft met een vrijlop anders trap je je nog een ongeluk ook. Quote
Roely Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden @drempler de kachel verbruikt 35W bij 230v . De accu is 36 V. Je kunt dus nooit dezelfde wattage uit je berekening krijgen..als de voltage veranderd ...toch u=ixr Quote
Roely Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Het idee is gewoon goed , voor het besef dat je met diverse accu's dmv een omvormer ook 230 v apparatuur aan kunt sluiten. Om een aggregaat op brandstof aan te sluiten om andere brandstof te kunnen verbranden. Slaat natuurlijk ook helemaal nergens op 😁 Dan is de fietsaccu toch meer doordacht. Hoelang die dan ook mee zou gaan. @Bunkerprepper met shtf hoeft drempler zich niet te beperken tot zijn eigen fiets 😉 Quote
Bunkerprepper Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Ik heb ook nergens gezegd dat er een aggregaat ingezet moest worden. Mijn advies is vrij simpel en houdt de optie van gebruik van je e-bike in SHTF situaties open: 2 uren geleden, Bunkerprepper zei: Daarom is mijn advies om - als je over een e-bike beschikt - het accupakket van de e-bike opgeladen te houden voor het aspect transport en een andere (reguliere) accu in te zetten voor omvormerdoeleinden. Maar voor mensen die toch willen expirementeren is het inderdaad goed om te onthouden dat er in een accupakket van een fiets doorgaans inderdaad electriciteit te 'winnen' is. BP Quote
drempler Geplaatst: 9 uren geleden Auteur Geplaatst: 9 uren geleden (aangepast) 2 uren geleden, Roely zei: @drempler de kachel verbruikt 35W bij 230v . De accu is 36 V. Je kunt dus nooit dezelfde wattage uit je berekening krijgen..als de voltage veranderd ...toch u=ixr Dat zeg ik toch ook helemaal niet, wat ik zeg is dat de fiets accu 396w is en dat er naar omvormen 309w bruikbaar uit de 230v aansluiting over blijft dus er gaat 87w verloren door het omvormen van 36v naar 12v naar 230v 9 uren geleden aangepast door drempler Quote
mevr.Grijpstra Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden 4 uren geleden, Roel zei: Omhakken, zagen, kloven wegbergen naar de kachel slepen... pffff... Inderdaad,dat ^^ dus...! Al vind ik het altijd een heerlijk oergevoel dat gezorg voor een mooie berg hout. "zolang leeftijd en gezondheid het me toestaan. 👍" En ook dat ^^ dus...,dat hapert er hier helaas af en toe weleens aan. Dan ga je soms kiezen voor wat gemak en dat mag ook als je 70+ bent ! Maar zolang je het kan , zeker blijven doen hoor ! groet, mevr.Grijpstra Quote
drempler Geplaatst: 8 uren geleden Auteur Geplaatst: 8 uren geleden (aangepast) Wij hebben ook ene hout kahel gehad, de stralings warmte daarvan is lekkerder en ook maken ze geen geluid en gebruiken ze geen stroom, maar al het werk wat je er van hebt...... Het houd moet je ook al bijna gratis krijgen als je de brandstof en afschrijving van de aparatuur rekend. Ik betaal ongeveer 265,- voor 1 ton (kg) aan pellets daar kun je eigenlijk het hout kloven en zagen niet van hebben naar mijn mening. Maar het allergrootste voordeel blijft natuurlijk dat je altijd kunt branden zolang je maar houd hebt, bij pellet blijf je toch echt stroom nodig althans voor die van mij. Ik verwacht wel dat er de komende jaren nog hele goede stroom loze kachels zullen komen, dan overweeg ik ook zeker om mijn voor een stroomloze te vervangen. En wellicht zijn ze er al maar weet ik het gewoon nog niet. 8 uren geleden aangepast door drempler 1 Quote
gerard Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Op 20-1-2025 om 19:23, drempler zei: Mijn setje bestaat uit een 36v e-bike accu deze spanning vorm ik doormiddel van een 40A dc naar dc converter om naar 12v: https://nl.aliexpress.com/item/1005007382545205.html Deze 12v gaat dan weer in de 12v naar 230v omvormer en zo komt er aan de stekker ingang 230v Ik kom online ook omvormers tegen van 36V naar 230V. Dat spaart het verlies van een omvormer uit. Ik heb zelf een 12V->230V omvormer als back-up. Deze verbruikt onbelast ongeveer 1A (12Watt), dat lijkt niet veel. Maar de Wh (Watt-uren) tellen stiekem toch door. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.