Ga naar inhoud
GENEGEERD

(DIY) Veel mensen hebben wel een 230v powerpack in huis, terwijl ze het niet weten (DIY)

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik was zoekende naar een oplossing voor mijn verwarming (pellet kachel) om deze bij kortstondige stroomuitval draaiende te kunnen houden, het komt hier toch al gauw een paar keer per jaar voor dat de stroom uitvalt voor maximaal 1 uur. Als het dan buiten vriest en de kachel gaat uit is dat niet echt prettig. De aggregaat klaar maken starten aftanken etc kost soms meer tijd dan de daadwerkelijk uitval.

Ik zad dus te denken aan het kopen van zo'n powerpack/powerstation met een 230v uitgang maarja die dingen moet je ook bijhouden qua lading etc kosten toch snel 300-400 euro, en je zult atijd zien dat het laden in de vergetenheid raakt en hij leeg is wanneer je hem nodig bent.

Dus ben ik gaan denken aan een andere oplossing, en deze gevonden in de accu van een ebike. Heel veel mensen hebben een ebike thuis (waardoor de meeste dit dus gewoon na kunnen maken) en deze accus zijn vaak vol, omdat ze dagelijks gebruikt worden zo ook hier.

Mijn setje bestaat uit een 36v e-bike accu deze spanning vorm ik doormiddel van een 40A dc naar dc converter om naar 12v:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007382545205.html

Deze 12v gaat dan weer in de 12v naar 230v omvormer en zo komt er aan de stekker ingang 230v uit waar o.a. dus de pellet kachel op kan draaien, de gebruikte accu is 396watt de kachel verbruikt zon 35watt wanneer hij draaid (eerste 2 min 375watt met start) in al het omvormen is natuurlijk wat verlies uiteindelijk blijft er ongeveer 300watt bruikbaar vermogen over. De kachel kan hier dus een uurtje of 6-8 op draaien, afhankelijk hoe hard de kachel branden moet.

Ik heb het allemaal op een statiefje gemaakt maar dit is natuurlijk helemaal niet nodig, het kan ook heel simpel door de kabels van de dc naar dc omvormer rechtstreeks in je accu uitgang te stoppen en hem dan aan te sluiten op de 12v naar 230v omvormer.

100_0391.JPG

100_0392.JPG

100_0393.JPG

aangepast door drempler
  • drempler wijzigde de titel naar (DIY) Veel mensen hebben wel een 230v powerpack in huis, terwijl ze het niet weten (DIY)
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...