moon Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Ik wil stroom opwekken als instanties uitvallen. Dan kom ik op aggregaat. Wat is slimmer : diesel of benzine ?? Graag uitleg. Quote
JJ&A Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Misschien u adviezen geven is het leuker als u iets over u zelf verteld. https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/ Quote
drempler Geplaatst: zaterdag om 18:07 Geplaatst: zaterdag om 18:07 (aangepast) Heb je een auto, bromfiets, scooter of iets anders wat je redelijk veel gebruikt en op brandstof loopt? Neem dan een agregraat die op dezelfde brandstof draaid. Waarom? Je hebt uiteraard brandstof voor je agregaat nodig, je moet hier dus voorraad van hebben brandstof is niet oneindig houdbaar. Wat je dus gaat doen is je tankt een of beter meerder jerrycans met brandstof na het verstrijken van 3 maand gooi je de brandstof in bijvoorbeeld je auto en vult de jerrycan weer met verse bij de pomp. Een diesel aggregaat heeft doorgaans een groot vermogen (althans ik ben nog geen kleine tegen gekomen mocht iemand er een weten hoor ik het graag) een benzine heb je vaak ook in kleine vermogens een agregaat die 2000watt piek en 1000watt continu draaien kan is ruim voldoende om de koelkast, diepvries en wat andere electronica op te laten draaien en doordat het vermogen lager is is het verbruik van brandstof ook lager. Verder koop een jerrycan ASPEN brandstof, doe dit in de tank van je aggregaat. Waarom? Gewoone brandstof vergaat, en verstop bij stilstand onderdelen van je agregaat waardoor hij niet meer wil starten als het moet. ASPEN doet dit niet althans niet in de korte tijd dat gewone pomp brandstof dit doet. Ik koop zelf elk jaar een nieuwe kan ASPEN en ververs dit dus voor die van vorig jaar, wat dan nog in de tank zit maak ik gewoon op doormiddel van de aggregaat te laten draaien met hierop een elektrisch kacheltje aangesloten zo levert de brandstof in de winter nog een beetje warmte op en is het niet geheel weggegooid. Benzine agregaten zijn er in 2takt (klint als een bromfiets) en een 4takt (klinkt als de grasmaaier) let erop dat je bij de 2takt ook mengsmerings olie in voorraad hebt en voor de 4takt motor olie. En vergeet niet de agregaat af en toe (ik doe elke 3 maand) even te laten draaien voor 10/15 min met daarop bijvoorbeeld iets wat een paar 100watt stroom verbruikt (bijvoorbeeld zoals mijn elektrisc kacheltje) , zo blijft hij het doen en krijg je ook gevoel bij het ding hoe hem te gebruiken. zaterdag om 18:21 aangepast door drempler 1 Quote
gerard Geplaatst: zaterdag om 21:47 Geplaatst: zaterdag om 21:47 @drempler, Wat een top reactie, ik zou het niet beter kunnen verwoorden. @moon wat wilt u van energie voorzien? Bijvoorbeeld een telefoon opladen of een festival van stroom voorzien? Zoals Drempler al aangeeft, heeft diesel vaak meer vermogen. Maar deze zijn vaak duurder in aanschaf. Er is niet perse een betere aggregaat, het hangt af van het doel Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.