Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aanschaf 27 Mhz portofoon

Searcher

Aanbevolen berichten

Beste mede-forumleden,

Ik ben zojuist aangemeld als nieuw lid en dus nog redelijk onervaren/onbekend op dit forum, dus mocht ik een domme vraag stellen dan hoor ik dat ook graag.

Rekening houdend met een ramp waarbij we langere tijd aan huis gebonden zullen zijn (bijv. wateroverlast) heb ik reeds een aantal voor de hand liggende zaken aangeschaft.
Ik ben mijzelf nu aan het oriënteren op een communicatiemiddel en had daarbij een handzender/portofoon (27 Mhz) in gedachten.
Hierover heb ik de volgende vragen:

1. De meeste portofoons (27 Mhz) hebben een oplader voor in de auto maar ik ben op zoek naar een portofoon die thuis oplaadbaar is en die lijken niet zo eenvoudig te vinden.
2. Welk merk portofoon zouden jullie mij aanbevelen waarbij met name het vermogen (doorgaans 1-4 watt) belangrijk is én de reikwijdte.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Bedankt alvast!

Searcher

• Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste @Searcher,

Welkom op het forum.

Ik ben zelf niet zo thuis in de wereld van portofoons.

Er zijn een aantal topics waar veel informatie te vinden is.

Voor uw vraag om thuis op te laden;

Wanneer een portofoon in de auto is op te laden. Zullen hier misschien ook adapters voor te krijgen zijn, om deze met netvoeding te kunnen laden.

• Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gezocht in de topics,

Deze topics kunnen u misschien al een stukje informatie geven:

-De Grote Portofoon Test 25-04-2014

-Walkie talkies

Over welke actieradius wilt u communiceren?

Stedelijk gebied verkleind de actieradius behoorlijk, 

Een te groot bereik kan ook nadelig werken, omdat er dan ook meer kans is op meeluisteren 

• Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gerard zei:

Ik heb gezocht in de topics,

Deze topics kunnen u misschien al een stukje informatie geven:

-De Grote Portofoon Test 25-04-2014

-Walkie talkies

Een te groot bereik kan ook nadelig werken, omdat er dan ook meer kans is op meeluisteren 

Ik zou, in elk geval, een actieradius van 5-10 km willen.
Uiteindelijk gaat het er maar om dat je, ingeval je ergens vast komt te zitten, een mogelijkheid hebt tot communicatie. Daarom zou een portofoon met oplaadbare batterijen (zoals de Midland Alan 42 CB) een goede optie zijn. Heb je dan geen elektriciteit voorhanden dan kun je altijd nog gebruik maken van een powerbank die ik overigens ook alvast heb aangeschaft. Overigens had ik begrepen dat de meeste portofoons ook 'aanpasbaar' zijn als het gaat om het zendvermogen en het aantal kanalen?

• Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik de specificaties van de Midland Alan 42 CB opzoek, kom ik op een vermogen van 1-4 Watt.

Ik weet niet of dit vrij te gebruiken is, omdat er een wettelijke limiet van maximaal zendvermogen is.

Hoe hoog het vermogen mag zijn weet ik niet.

In een shtf situatie zal niemand zich daar druk om maken, maar ik weet niet of u de portofoons frequent wilt gebruiken.

In een open veld zou er tot 25 km actieradius zijn. Dat moet naar mijn mening voldoende zijn voor 5-10km bereik.

Het lijkt mij een mooie portofoon, maar nogmaals weet ik weinig van portofoons.

Ik zou er graag willen hebben, maar staan nog niet boven aan mijn lijstje.

Misschien weet @JJ&A iemand die u meer informatie kan geven.

• Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gerard zei:

Ten eerste hartelijk welkom @Searcher

Fijn dat je bij ons op het forum bent gekomen, en ja onafhankelijk van het systeem is heel handig bij een SHTF of het nu in het klein of groot is.

https://npo.nl/start/serie/black-out_1/seizoen-1/blackout

16 uren geleden, gerard zei:

Misschien weet @JJ&A iemand die u meer informatie kan geven.

Ja beste @gerard

Onze @Communicator alleen de naam al goede hoop aan.

Hij zal denk ik wel redelijk snel reageren.

aangepast door JJ&A
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2024 om 11:45, gerard zei:

Een te groot bereik kan ook nadelig werken, omdat er dan ook meer kans is op meeluisteren. 

@gerard

Maar de kans dat anderen mee kunnen luisteren kan in nood situaties ook zijn voordeel hebben.

Dan zou je codes moeten gebruiken die bekend zijn bij je contact personen.

Dan zou jij eerder dit aanraden, dit setje heeft een beperkte actieradius:

Schermafbeelding2024-11-16052653.png.2e58f6f48312dac0724aa248aff02f5f.png

aangepast door JJ&A
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, JJ&A zei:

Deze:

Schermafbeelding2024-11-16051033.png.aa60c9a1611778847192b2b2806a09b4.png

Welk model is dit?

Het lijkt op de Baofeng uv 5r, daar lees ik goede dingen over, betrouwbaar, groot bereik.

Ik zie dat je dan zend licentie nodig hebt.

Dat geld voor alle portofoons boven de 0.5Watt zendvermogen.

Dit is een interessant stuk tekst,

er worden dus wel eens boetes uitgeschreven voor zenden op verkeerde frequenties;

https://www.prepz.nl/nl/blogs/preppen/baofeng-uv-5r-legaal-of-toch-niet/

• Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerard zei:

Welk model is dit?

Het lijkt op de Baofeng uv 5r, daar lees ik goede dingen over, betrouwbaar, groot bereik.

Ik heb even op dit moment niet een snelkoppeling wat betreft de Baofeng uv 5 aanbieding.

2 uren geleden, gerard zei:

Ik zie dat je dan zend licentie nodig hebt.

Dat geld voor alle portofoons boven de 0.5Watt zendvermogen.

Dit is een interessant stuk tekst,

er worden dus wel eens boetes uitgeschreven voor zenden op verkeerde frequenties;

Zend licentie nodig.

Dat geld voor alle portofoons en alle zendapparatuur boven de 0.5Watt zendvermogen op frequenties die open zijn voor publieke  communicatie. 

Maar de krachtigere apparatuur is handig te bewaren voor een tijd van de SHTF als de boel geheel plat ligt en je daar nog info mee kan ontvangen over hoe de omstandigheden er voor staan, zendamateurs hebben vaak met een ramp nog belangrijke overleving info kunnen versterken, zij hebben dan nog contacten buiten het rampgebied, en kunnen zelfs de hulpverlening op gang brengen.

Ook heb je dan de mogelijkheid om zelf contact te maken als je echt in nood zit ((een gezegde NOOD BREEKT WETTEN, maar ik weet niet in hoeverre dat geld)), of in een rampgebied om de omstandigheden door te geven zodat er passen de hulp op gang komt, dus vind ik het onmisbaar en heel goed om het achter de hand te hebben, met de accu's er uit en het toestel niet direct voor handen in voor gebruik dan word het denk ik gedoogt mocht je een controle krijgen, dat geld dacht ik ook voor Bushcraft/overleving messen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, JJ&A zei:

Ook heb je dan de mogelijkheid om zelf contact te maken als je echt in nood zit ((een gezegde NOOD BREEKT WETTEN, maar ik weet niet in hoeverre dat geld)),

Tijdens een shtf situatie, zal je geen controle krijgen. Er zullen dan waarschijnlijk meerdere zenders actief worden. 

Ik vind het zelf belangrijk om alle matrialen periodiek te testen.

Zo blijft je kennis van de apparatuur up-to-date en weet je zeker dat alles werkt.

Zo ver ik lees, zolang je test in de vrije kanalen met laag vermogen, is de kans nihil op controles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mezelf net even aangemeld om hier wat misverstanden recht te trekken.

Ik ben gelicenseerd radiozendamateur en kan dus wel iets zeggen over noodcommunicatie en het gebruik van frequenties in het algemeen.

27mc portofoons zijn toegestaan, die mogen met maximaal 4 watt vermogen zenden. De stelling dat voor alles boven de 0.5 watt een licentie nodig is, is dus niet juist.

Voor noodcommunicatie zou ik niet primair de 27mc (11-meter band) gebruiken. Op die band komt (extreem) veel storing voor en het bereik is zeer afhankelijk van de weersomstandigheden. Met een 27mc portofoon en 4 watt kom je bijna de straat nog niet uit. Dat komt ook omdat je eigenlijk een (theoretische) antenne van 11 meter nodig hebt voor de ideale afstraling. Op een 27mc portofoon zie je dan ook een relatief grote en dikke antenne. Het meerendeel van je uitgezonden vermogen gaat simpelweg verloren. En doordat er veel storing op de band is is de kans klein dat je bij iemand anders door de storingsdrempel heen komt. 

Een andere reden om niet voor 27mc te kiezen is dat op die frequenties tegenwoordig bijna geen verkeer is. De kans dat iemand je daar hoort is nihil, zeker met een portofoon. Een megafoon vanaf je dak geeft meer kans op succes. De mensen die er nog wel gebruik van maken zijn over het algemeen types waar je tijdens een noodsituatie weinig aan zult hebben. Radiozendamateurs en/of overheden luisteren niet uit op die frequenties.

Een UHF (433 Mhz) portofoon is dan een betere keuze. Dat is de 70cm band, dus een kleine antenne is daar in verhouding veel minder problematisch. Er is een internationaal erkende noodfrequentie voor UHF, dat is 433.5000 Mhz, tevens 'oproep frequentie' voor zendamateurs al wordt het daar nauwelijks voor gebruikt. Licentie vrije LPD (Low Power Device) walkietalkies mogen daar op uitkomen, maar deze portofoons bestaan praktisch niet meer en hebben een vermogen van slechts 10mW. Rond deze frequenties komen 'piraten' en zendamateurs een beetje samen. Je zou een portofoon van 4 watt op die frequentie stand-by kunnen houden, zolang je niet gaat zenden zonder noodsituatie is het weinig spannend. Het voordeel van UHF is dat deze band nauwelijks gevoelig is voor storingen en de FM kwaliteit zuiverder is.

De meeste radiozendamateurs luisteren ook op die frequentie uit (zit ook in mijn standaard scan-lijst). Doordat zendamateurs wel goede antennes hebben, en dus ook goed spul, zou je met zo'n portofoon toch goede verbindingen kunnen maken. Ik heb zelf 40 km afgelegd met een 4 watt portofoon met een andere amateur (met vast station en antenne op hoogte).

Er zijn meer UHF frequenties die gebruikt worden tijdens noodsituaties. Kijk bijvoorbeeld eens op www.dares.nl. Het is uiteraard niet de bedoeling dat niet-zendamateurs zich op die frequenties gaan begeven, daar wordt wel streng op gecontroleerd. Uitluisteren op die frequenties is natuurlijk geen probleem.

Wat betreft de portofoons zou ik zelf wegblijven van goedkope Chinees spul (ik heb er wel een paar, en weet dus dat het troep is). Een UHF portofoon van 5, 6 of zelfs 7 watt is onzin, je komt er niet verder mee en het kost je slechts meer energie. Bij een invasie van China in Nederland (stel je voor) kunnen deze portofoons wel eens hun werking verliezen. Alle moderne portofoons hebben een kill-switch dat op afstand is te activeren.

• Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scott geweldig dit. Helemaal mijn idee, ik dacht al wat moet je daar nu mee. Maar jij hebt het even heel keurig verwoord, wat de zin en de onzin is in dit verhaal.

Weet jij trouwens hoe het werkt, om je uitgeschakelde porto bv de xt660 zelf weer te activeren!?

Ik zou  het zelf  namelijk interessanter vinden om in genoemde shtf situatie links en rechts wat mee te kunnen luisteren.

Wat betreft die kill switch; zou je ook kunnen kiezen voor een oude porto waar dat nog niet in geprogrammeerd zit ?

Ik weet dat ik als kind walkie talkies had en daarmee bij overvliegende vliegtuigen en iets van politie enz mee kon luisteren en praten.

Ik heb mijn kids die dingen ook gegeven en die hebben niet meer zon breed bereik denk ik, buiten het feit dat die instellingen ook van frequentie gewisseld zijn ...toch

Net als vroeger met je oude radio van opa, dat je de politie wel kon horen en met een moderne niet. Totdat ze volledig stopte op die fm frequentie dan.

Dan zou @Searcher meer gebaat kunnen zijn om op zoek te gaan naar een retro porto.

Klopt dat ?

aangepast door Roely
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Scott

Welkom op het forum en bedankt voor uw reactie.

Ik heb gelezen dat er vrije PMR kanalen zijn waarop portofoons met een vermogen van 0.5Watt mogen zenden. Zie tekst hieronder

Dit stukje tekst heb ik van:

Reden 3: Vrije PMR kanalen
De meeste Airsofters & buitensporters zenden uit op de vergunningsvrije PMR-kanalen genaamd PMR446. Deze mogen dus gebruikt worden door iedereen. Ook zonder zendlicentie! Maar maximaal met 0.5W en de antenne van de portofoon moet vast gemonteerd zijn.

Kanaal 1 : 446.00625 MHz
Kanaal 2 : 446.01875 MHz
Kanaal 3 : 446.03125 MHz
Kanaal 4 : 446.04375 MHz

Kanaal 5 : 446.05625 MHz
Kanaal 6 : 446.06875 MHz
Kanaal 7 : 446.08125 MHz
Kanaal 8 : 446.09375 MHz

Mag ik deze kanalen inderdaad vrij gebruiken?

En zijn er eventueel nog kanalen die vrij gebruikt mogen worden?

Om terug te komen op de vraag van ts, wat zou u adviseren, om een actieradius van 5-10km te halen?

Op 14-11-2024 om 20:28, Searcher zei:

Ik zou, in elk geval, een actieradius van 5-10 km willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja deze kanalen zijn vrij voor gebruik je hebt er geen zendvergunning voor nodig. Je kunt een baofeng portofoon kopen (ja ja voor sommige is dat merk vloeken in de kerk), maar ze hebben een prima bereik en de 5 of meer watters kunnen het bereik halen wat je zoekt, alleen niet in een dichtbewoonde omgeving, beton en staal en zo, als je ze met een korte antenne gebruikt(diamond srh805S) dan kun je het vermogen beperken tot de legale 0,5 watt. tevens zijn die porto's te programmeren, dus je kunt de kanalen aan het begin zetten waardoor je weet dat de lage kanalen de laag vermogen kanalen zijn, wil je uiteindelijk op een hoog vermogen zenden dan heb je een grote(lange) anntenne nodig. (op aliexpress, kun je leuke porto's vinden, ik heb er daar ook een paar vandaan.

Hmm, zie net dat er al andere de baofengs hebben aangeraden.. 😉

aangepast door Jandar
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roely De xt660 ken ik niet specifiek maar ik ben wel bekend met Motorola portofoons en mobilofoons. Ik denk dat de meeste licentievrije PMR446 portofoons geen killswitch bevatten omdat die geen onderdeel hoeven of kunnen zijn van een netwerk. De killswitch is primair bedoeld om verloren portofoons onklaar te maken zodat ze de frequentie of het netwerk niet kunnen belasten. Sommige licentievrije portofoons (0,5 watt, 446 Mhz) zijn op andere frequenties te programmeren en kunnen tot 4 watt gezet worden.

Oude portofoons zijn over het algemeen simpeler en in mijn ogen betrouwbaarder, zoals de Kenwood TK-3101 bijvoorbeeld. Daar is wel wat aan te modificeren maar dat ga ik hier niet uit de doeken doen. Dat geldt overigens voor veel portofoons. Goedkope portofoons met uitgebreide software en menutjes zou ik niet gebruiken voor SHTF situaties. Als je iets betrouwbaar wil, ga dan voor een gerenomeerd merk zoals Kenwood, Motorola of Icom. Ik zou dan inderdaad eerder een goede en simpele tweedehandse kopen dan een fancy nieuwe met veel opties. Uiteindelijk wil je maar drie knoppen, aan/uit volume, kanaalkeuze en de PTT toets (spreeksleutel). In een paniek situatie wil je niet gaan uitzoeken hoe de menu's ook weer werken. 

@gerard Klopt, de PMR 446 Mhz kanalen zijn vrij te gebruiken. Volgens mij zijn het tegenwoordig 16 kanalen en mag er ook in digitale modus op gezonden worden. Een half watt maximaal. Dat lijkt erg weinig maar omdat het UHF is kan je er toch leuke dingen mee doen. Voor airsofters en buitensport ideaal omdat je daar in de regel geen kilometers uit elkaar bent. En zijn naast deze PMR frequenties nog LPD frequenties die ook licentievrij zijn, deze bevinden zich in het frequentiebereik van 433,075 MHz tot 434,775 MHz en daar mag met 10mW maximaal uitgezonden worden. Met een vaste antenne. Deze frequenties worden ook gebruikt door radiografische apparaten voor korte afstanden, zoals garagedeur openers. Voor de oplettende lezer: inderdaad, deze frequenties worden gedeeld met de radiozendamateur frequenties in het UHF gebied.

• 27mc - weinig gebruikt, contact met Poolse vrachtwagencaufeurs
  • PMR446 - drukker, maar vooral in gebruik door kinderen en rijscholen, kraanmachinisten etc. Deze portofoons luisteren vaak uit met een tooncode zodat ze alleen anderen horen die dezelfde tooncode gebruiken. Dus minder geschikt (zeg maar gerust: onbruikbaar) voor spontane verbindingen.
  • UHF 433 Mhz - Zoals gezegd zowel gebruikt door LPD walkietalkies (licentievrij, 10mW) als radiozendamateurs (maximaal 25 of 400 watt afhankelijk van de licentie). 433.500 Mhz is een internationaal erkende noodfrequentie. Hier maak je de grootste kans dat iemand je hoort en dat de toehoorder je ook serieus neemt (radiozendamateurs zijn in principe verplicht om behulpzaam te zijn in noodgevallen). Niemand gebruikt hier tooncodes, dus iedereen kan iedereen (in theorie) horen.

Wat je nodig hebt voor een bereik van 10-15 kilometer kan ik kort zijn, hoogte en vrij uitzicht. Dus een theoretische zichtverbinding naar de ontvanger (voor UHF). Bij veel lagere frequenties speelt dat minder en kan je soms grotere afstanden afleggen maar daar is het weer van invloed. Als communicatie voor jou echt belangrijk is, overweeg dan om radiozendamateur te worden. Het is echt niet moeilijk en er gaat letterlijk een wereld voor je open. Ik leg verbindingen tot 12.000 kilometer over heel Europa en verder, op HF met een relatief kleine onopvallende antenne, niet UHF uiteraard. UHF heeft een theoretisch maximum bereik van ongeveer 100 kilometer, maar dat lukt je alleen met een vast station en vaste antenne.

• Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je bij ons bent gekomen @Scott

Staat er in de cursus ook iets over de geschiedenis hoe zendamateurs met rampen hebben kunnen helpen of bemiddelen in het verleden, die verhalen kunnen misschien de handigheid laten zien aan de preppers om betere zend/ontvangst apparaten aan de schaffen, wat echt nu heeft in een tijd van de SHTF.

De verhalen kunnen drempel verlagen werken om de cursus te gaan doen.

Ik heb ook wel zitten denken om uit China twee portofoons aan de schaffen voor een klein bedrag, maar die de gegeven die jij hier heb geplaats zie ik er van af, je bent op het juiste moment hier lid geworden, ik hoop dat je ook veel baad krijgt van de kennis zie wij hier voor je hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A Er is een Nederlands boekje getiteld "De stemmen van de watersnood: Hilversumse Radio en de Zeeuwse Stormramp van 1953" dat de rol van radioamateurs tijdens de Watersnoodramp van 1953 beschrijft. Dit boekje gaat in op hoe radioamateurs cruciale communicatie verzorgden toen reguliere communicatiemiddelen uitvielen. Het is geschreven door K. Noyons en gepubliceerd in 2002. Een ander boekje over de watersnoodramp en noodcommunicatie is "Kanaal 3700", van de VERON, Vereniging voor Experimenteel Radio−Onderzoek in Nederland, gepubliceerd op 1 februari 1954. Die is nog wel ergens als PDF te downloaden (of te koop bij de VERON).

Deze geschiedenis beschrijft uiteraard een sterk verouderde situatie. De frequenties zijn er natuurlijk nog steeds, maar de apparatuur is niet meer vergelijkbaar. Tegenwoordig bestaan er ook satelliet telefoons en straalverbindingen. In een moderne SHTF situatie is volgens mij vooral de energievoorziening een heikel punt.

Voor noodcommunicatie moet je jezelf afvragen welke afstanden je wilt afleggen en wie je daarmee wil bereiken. Aan 27mc en PMR446 spul heb je volgens mij niet veel, misschien alleen voor zeer lokaal gebruik met mensen die je al kent en waarmee je afspraken gemaakt hebt. Het kan prima zijn om zo contact te houden met familie of buren.

Is het bij een SHTF situatie van belang dat je met mensen kunt communiceren die duizenden kilometers verderop zitten of vind je het alleen van belang om eventueel lokaal hulp te kunnen oproepen of aan te bieden? In het eerste geval zal je HF apparatuur moeten hebben, inclusief bijbehorende antennes en en zendamateur licentie (callsign). In het tweede geval volstaat een UHF portofoon in het bereik van 433.5000 Mhz. Als ik maar een enkele communicatie middel zou kunnen meenemen dan was het dat.

Een ander belangrijk aspect is mobiliteit. Met portofoons ben je mobiel, met een HF set over het algemeen niet, hoewel er ook amateurs zijn die een noodcommunicatie koffer hebben samengesteld. De zendamateur-wereld is zo divers, er zijn bijvoorbeeld ook vele digitale modus, het gaat te ver om dat hier allemaal uit de doeken te doen. Ik kan je wel zeggen dat ik zelf een situatie heb waarbij ik op alle frequenties kan uitkomen en tevens in alle modus. Er bestaat ook een email-achtig systeem via de frequenties bijvoorbeeld.

Als je zelf geen radiozendamateur bent of gaat worden, zorg dan dat je weet waar bij jou in de buurt een radioamateur zit en maak bij voorkeur eens contact voordat het echt nodig is. Dat zijn er meer dan je denkt, en er zitten er een paar waarschijnlijk ook dichterbij dan je denkt. Je kunt dit zelf uitzoeken door het Antenne-register van RDI te raadplegen op internet. En dat zijn alleen nog maar de amateurs die een vaste antenne installatie hebben.

NB: Veel radiozendamateurs lopen niet warm bij het idee dat een niet-amateur bijvoorbeeld een 4 Watt UHF portofoon in bezit heeft. Ikzelf heb daar geen moeite mee, het mag officieel niet maar ik ben van mening dat gezien de huidige dreigende en onzekere situatie het voor 'normale burgers' vrijgesteld zou moeten zijn (bepaalde frequenties met groter vermogen dus). En zoals eerder hier gezegd, nood breekt wet. Maar ga geen gezellige gesprekjes voeren op de amateur-banden als je geen licentie hebt, dat kan vervelend uitpakken.

• Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Scott,

Ik heb mij ingeschreven voor de cursus die u adviseerde,

Op 17-11-2024 om 20:57, Scott zei:

Kijk eens op de website van de Digitale Leeromgeving Zend Amateurs.

Iedereen (die kan lezen en geïnteresseerd is) kan met een beetje focus tenminste Novice radiozendamateur worden.

Met deze cursus slaag je gegarandeerd.

https://www.dlza.nl

Tot zover een heel intersante cursus.

Ik merk dat er een stuk wiskunde inzit om frequenties te berekenen.

Gebruikt u dit in de praktijk ook, of is dit alleen basiskennis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...