mien zuinig Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Oké ik heb een leuk nieuwtje, het gratis energie heb ik laten schieten omdat het bedrog is wat ik zag, maar goedkoop is ook goed tenslotte ben ik een minima prepper. Ik heb al eerder verteld dat ik een voedseldroger heb en graag voedsel droog, en ik bedacht mij dat vroeger zat de familie in de keuken want daar stond het gasfornuis, nu hebben we kleine keukentjes en vooral aan de koude kant zodat de warmte van het eten koken snel verdwijnt. Dat zal ze reden en een nut hebben maar ik zie nu wel het voordeel van de ouderwetse kant, mijn voedsel droger heb ik dus in mijn woonkamer gezet ben een heel klein ventilatoor ernaast dat scheelt mij toch waarachtig een graad, ik ga binnenkort bieten kopen want dan kan ik weer bieten drogen als dat een graad scheelt is dat een goedkope verwarming volgens mij. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pjotr Prep Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober De keuken was vroeger vaak de plek waar men het meest zat, fornuis gaf warmte, de woonkamer moest apart worden verwarmd. Een luxe destijds. Nu is alles bijelkaar getrokken maar het fornuis geeft niet zoveel warmte meer. Dus een grotere ruimte om warm te stoken. Ik denk dat we weer terug gaan naar de kleinere kamers. Makkelijker warm te houden. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mevr.Grijpstra Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober 4 uren geleden, mien zuinig zei: want dan kan ik weer bieten drogen als dat een graad scheelt is dat een goedkope verwarming volgens mij. op zich geen gekke oplossing. maar drogen zonder apparaat is nog goedkoper en is heel wel mogelijk. droog bv in de zomer bij wat warmer weer . spreid de spullen goed uit op een rekje oid waar het gewoon aan de lucht kan drogen. of in de winter op of vlakbij de kachel of radiator. zorg altijd voor voldoende luchtcirculatie rondom de spullen. leuk dat je zo aktief met voedseldrogen bezig bent. het is idd superleuk om te doen 👍 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 9 oktober Auteur Delen Geplaatst: 9 oktober Hoi, Dankjewel voor de reactie, ik heb regelmatig groenten gedroogd in van die groenten zakjes, werkt goed hoor. De kachel heb ik dus niet zo veel aan, en als ik kan drogen en stoken op een stekkerdoos zeg maar, hehe das leuk. Wat bij mij een gasvreter is, is de douche Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mevr.Grijpstra Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober 17 uren geleden, mien zuinig zei: groenten gedroogd in van die groenten zakjes, bedoel je van die net-achtige zakjes,die als alternatief voor de plastic zakjes verkocht worden op de groentenafdeling? tja..das ook een goed idee ! handige tip ! 👍 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 11 oktober Delen Geplaatst: 11 oktober Verwarmen met gastbranders in huis zonder afvoer is levensgevaarlijk, het onttrekt zuurstof, geeft heel wat vocht in huis en met een hele grote kans op koolmonoxide vergiftiging en dat gaat ongemerkt want koolmonoxide is reukloos. Wij hebben het ook een keer mee gemaakt, hadden jaren geleden nog een gasgeiser in de keuken zonder afvoer, en die had een verkeerde schoonmaakbeurt gekregen door het gasbedrijf, en resultaat mijn vrouw had het met voor moeite overleeft de baby lag boven in de slaapkamer in de braaksel het was een buikslaper en had er in kunnen stikken. Een buitenlandse man uit Roemenië had een onderkomen via een woningstichting in een groet schuur onder in een flat hij verwarmde door de gasbranders van het fornuis op vol aan de zetten het was er heel vochtig en hij had dan ook steeds een behoorlijke hoofdpijn, ja hij heeft de periode overleeft maar wat een enorm groot risico om te sterven. Zie deze topic om met behoorlijk besparingen tips: Wij stook al vele jaren niet meer verbruiken nog geen €30 aan energie, en weten de vochtigheid goed laag te houden, want in een vochtig klimaat houd de kleding de warmt niet goed vast want daar blijft de vocht ook in zitten, en word je steeds kouder, lees ook onze stukjes om extreem te besparen, dat is een lange periode noodzakelijk geweest, zonder dat we schulden hadden, want daar passen we voor dan ook maar heel sober eten en drinken, (en leven). Heel goed beste @mien zuinig dat je een aparte topic hebt aan gemaakt en dat het niet vertroebelt word door reacties die niet in het topic passen. Maar het had zeker heel goed gepast in de topic: Zijn er ook budget-preppers aanwezig.😃😉 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 12 oktober Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober Op 10-10-2024 om 18:30, mevr.Grijpstra zei: bedoel je van die net-achtige zakjes,die als alternatief voor de plastic zakjes verkocht worden op de groentenafdeling? tja..das ook een goed idee ! handige tip ! 👍 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 12 oktober Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober Ja die bedoel ik, kruiden of uien schillen doe ik daar in en niet kan je niet aan de lucht drogen maar laat ik als ze droog genoeg zijn nog even wachten in zo'n zakje tot ik weet dat het goed is. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 16 oktober Delen Geplaatst: 16 oktober (aangepast) Op 9-10-2024 om 13:51, mien zuinig zei: Oké ik heb een leuk nieuwtje, het gratis energie heb ik laten schieten omdat het bedrog is wat ik zag, maar goedkoop is ook goed tenslotte ben ik een minima prepper. Ik heb al eerder verteld dat ik een voedseldroger heb en graag voedsel droog, en ik bedacht mij dat vroeger zat de familie in de keuken want daar stond het gasfornuis, nu hebben we kleine keukentjes en vooral aan de koude kant zodat de warmte van het eten koken snel verdwijnt. Dat zal ze reden en een nut hebben maar ik zie nu wel het voordeel van de ouderwetse kant, mijn voedsel droger heb ik dus in mijn woonkamer gezet ben een heel klein ventilator ernaast dat scheelt mij toch waarachtig een graad, ik ga binnenkort bieten kopen want dan kan ik weer bieten drogen als dat een graad scheelt is dat een goedkope verwarming volgens mij. Ja heel leuk bedacht maar je moet ook weer van de vocht af komen. Ha gratis verwarmen is mogelijk met een compost kachel haha zo noem ik het even, met het maken van compost ontstaat er nog een behoorlijke hitte die misschien wel gebruik kan worden om bij te verwarmen. Maar om er ook vermogen uit te halen moet het wel groot zijn en dan moet je een kamertje aanbouwen aan je huis, voor meer brandstof dan je zelf overhoud, je kan dan bij de boer hooibalen halen, of zelf gratie materiaal uit de natuur halen. Op gelagen vochtig hooi kan zelf zo heet worden dat het over gaat tot zelfverbranding. 16 oktober aangepast door JJ&A Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 17 oktober Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober Wat dacht je van biogas? Gewoon mest laten gisten in een groot vat, van wie die mest ook is. Dat wordt vaak gedaan in de middle of nowhere Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 6 november Auteur Delen Geplaatst: 6 november Op 9-10-2024 om 18:51, mevr.Grijpstra zei: op zich geen gekke oplossing. maar drogen zonder apparaat is nog goedkoper en is heel wel mogelijk. droog bv in de zomer bij wat warmer weer . spreid de spullen goed uit op een rekje oid waar het gewoon aan de lucht kan drogen. of in de winter op of vlakbij de kachel of radiator. zorg altijd voor voldoende luchtcirculatie rondom de spullen. leuk dat je zo aktief met voedseldrogen bezig bent. het is idd superleuk om te doen 👍 Dit klopt zeker, maar omdat je toch stoken moet af en toe gebruik ik dit even maar er is ook een gesprek over luchtvochtigheid verlagen, en een lage luchtvochtigheid word gemakkelijker warm, ik heb ook het meeste last van het vocht, temperatuur is goed, dan zet ik even de kachel aan en dat verdrijft de kou, maar dat is duur. Al twee jaar heb ik hier laat van anders gaat de kachel niet aan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 6 november Auteur Delen Geplaatst: 6 november Ik heb een hele korte tijd zoveel groente om deze reden gedroogd dat ik voorlopig niet zo een nood maar heb aan eten, dat is lachen. Bieten aan de lucht drogen in dit weer zou niet lukken maar ik heb wel lekker veel bietjes, als ik echt wortels op mijn pad krijgt doe precies hetzelfde. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mevr.Grijpstra Geplaatst: 6 november Delen Geplaatst: 6 november 3 uren geleden, mien zuinig zei: maar ik heb wel lekker veel bietjes, mooi toch ?! mijn motto is ook: geen betere raad , dan voorraad 😄 gewoon lekker door gaan, drogen en verzamelen wat je kan ! 🥕🥕🥕 groet, mevr.Grijpstra Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.