Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voedsel bewaren buiten de koelkast.


mien zuinig

Aanbevolen berichten

Hoi mede preppers, Ik vind het heel leuk om eten te bewaren, hetzelfde TV heeft het erover dat je hem voorraadje moet hebben. 

 

Ik ben in het bezit van een voedseldroger dat is tof Ik heb twee recepten de één is gewoon de algemene kruidenmengsel, en de ander is de groente gedroogde groente voor de risotto 

 

Champignonpoeder heb ik gemaakt Ik heb tomatenpoeder gemaakt dat zijn smaakmakers. 

 

 

Verder werken ik doe vlees wecken, kip rund maakt niet uit ik heb spruitjes stamppot gewekt je kan echt alles wecken, superwekken is algemeen maar ik koop gewoon blikken. 

 

Stoofpotten heb ik gewekt staan Ik heb gewekte gekookte eieren staan, dat heeft een beetje te maken dat ik heel veel kreeg van de Voedselbank en niet wist wat ik ermee moest. 

YouTube heeft een hoop te vertellen ook dat je je kip kan wekken en je rundvlees dat heb ik 2 jaar geleden gedaan net mijn laatste potje opgemaakt en besloten dat dat goed is om mee verder te gaan. 

 

Brood bakken doe ik het liefst zelf, bouillon doe ik ook wekken dat trek ik van botten en dat zet ik weg in pot als je het 10 minuten kookt voordat je het gaat consumeren is alle ook de botulisme is dood. 

 

Als ik een aanbieding koop van de appels dan heb ik een kilo appels dat is echt teveel dan maak ik daar of limonade van daarna kan ik kiezen kan ik ook alcoholische drank van maken, te vinden om de appelcider of Ginger Beer. 

 

Je schijnt van macaroni chips te kunnen maken dus dan ga ik ook proberen want die kunstmatige middelen in de chips of ik ook niet meer. 

 

Wat een verhaal ik ben benieuwd of ik hier reactie op krijgt en hoe jullie het doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik wilde mijn voorraadkamer schoonmaken dus heb ik mijn spullen even verplaatst, wat veel, ongelooflijk.

 

Ik kreeg door onoverzichtelijkheid een beetje schuld en voedselbank, ik heb iedere week gewoon meegenomen wat ik normaal zou eten, kant een klare maaltijden, ffft alles.

Alles wat ik luste deed ik opberg of vriezer werk, nou nou zeg.

 

Maar of het nu een stroomstoring of armoede word, maakt niet uit, geen zorgen.

Binnenkort kip wecken en rundvlees dan kan ik weer 2 jaar verder.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha die @mien zuinig

 

Wat ben je goed bezig, aan jou aandeeltjes hebben bezoeker zeker wat.

Je bent heel fijn bezig, je bent zo bezig zoals mijn moeder dat vroeger ook deed, we hadden ook een kelder die was geheel met legplanken beslagen en stond echt geheel vol met wekflessen en blikken met voedsel, op de grond vaten met gezouten boontjes, kool dus zuurkool en andere voedsel, ze was een bijzonder goede prepper, komt ook wat door de oorlog die ze mee heeft gemaakt en heel goed voor haar gezin wilde zorgen, mijn vader zorgde weer dat er heel wat voedsel van de tuin kwam en hij ging ook veel vis vangen met zijn bootje op de Eems in Delfzijl je raad het al we woonden in de provincie Groningen.

Ja wij hebben ook een tijdje van de voedselbank gegeten maar je kon ook veel dingen mee krijgen die je niet echt nodig bent en zelfs de gezondheid schaad met veel suiker er in.

En niet genoeg verse groenten wat we juist heel graag wilden hebben.

 

Ik denk dat @mevr.Grijpstra je ook graag ziet als nieuw lid en wat je zoal schrijft, het is ook weer leuk er een actieve dame bij te hebben.

 

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag @mevr.Grijpstra ja ik weet nu ook hoe ik kan taggen, ja ik heb echt een ouderwetse inslag, ik heb pas 800 gram boontjes op zout gezet en zometeen nog een zakje, vlees ga ik ook doen.

 

Dat is ook echt niet moeilijk en nu heb ik het, ik vind dat erg leuk om uit te denken.

Ik heb voor €18,00 voor 8 pannen verse soepgroenten, is dat duur, een week soep dan.

Ik vond de bleekselderij echt te min anders waren de zakjes groter.

 

Ik ga maandag even echt kijken in de onderwerpen, ik heb een voedseldroger en zou die graag meer benutten.

Nu alleen kruiden poeder en risotto groente, of in de spaghetti.

Normaal is het rest verwerking maar dat gaat bij mij alleen met de kruiden, met de gedroogde groenten zet dat geen zoden aan de dijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-9-2024 om 20:54, mien zuinig zei:

Wat een verhaal ik ben benieuwd of ik hier reactie op krijgt en hoe jullie het doen.

Hallo beste @mien zuinig !

Jouw verslag verdient wel zeker een reactie ,ik ben er bijna sprakeloos van (en dat wil heel wat zeggen,hoor 😄)

wat ben jij ijverig en goed bezig 👍!

Uit ervaring weet ik hoe een voldaan gevoel een goed gevulde voorraadkast kan geven en zeker als je veel daarvan zelf hebt bereidt.

Je weckt ,droogt,vriest en sommige dingen leg je in in het zout lees ik. Nou,dat is behoorlijk allround !

Met wecken,vriezen en drogen heb ik zelf ook wel ervaring ,waarbij ik wecken en drogen het leukste vind om te doen. Vriezen is vanuit preppers-oogpunt niet de handigste keuze : bij langere stroomuitval loopt je kostbare voorraad al snel gevaar.

Bovendien heb je stroomkosten voor het opslaan,bij wecken en drogen komt dat er niet meer bij.

Voor mij is vlees,brood en wat snacks het enige wat ik nog af en toe invries,ingevroren groenten vind ik persoonlijk niet zo'n succes,uitgezonderd soepgroenten,dat werkt bij mij dan weer wel! oja, en mijn zelf gebakken appeltaart,die vries ik ook .

Dat inleggen in zout dat lijkt me een precisie werkje,mijn moeder en beide oma's deden het vaak en met succes,maar daar heb ik me nog nooit aan gewaagd. Ik ben heel benieuwd hoe het je daarin vergaat,dus houdt ons op de hoogte aub !

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast met allerlei prepperij bezig bent,ga vooral lekker door en breidt je voorraadje beetje bij beetje steeds verder uit,het is altijd verstandig om wat op de planken te hebben,want een dooie muis voor de kast,dat wil je toch niet hebben !

 

hartelijke groet,

mevr.Grijpstra

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag @mevr.Grijpstra, invriezen is niet handig nee, ik weck zelfs mijn kip en mijn rundvlees, als je het gaat gebruiken 10 minuten doorverhitten.

 

Waarom kan dat wel in de Oostblok landen en in Nederland niet? Ik had vandaag een mooie aanbieding halve prijs puntpaprika's heb ik uiteraard twee pakken gekocht heb ik nog een hele zak maar wel een kilo. 

 

Die ligt lekker te pakken in mijn droge oven. 

Ik ben inderdaad erg gelukkig met mijn kast en vooral het overzicht dat ik nu heb, helaas heb ik mijn moestuin door gedoe afgestaan dus sfeer takelt hier echt af soms wil ik me in bepaalde groepen niet bewegen, ik leef liever arm en gelukkig dan rijk onder haat en nijd.

 

Vleeszouten is eigenlijk nog wel een dingetje dat doe je ook niet zomaar. 

Ik zou het wel heel graag doen ik moet kijken of ik die mogelijkheden kan maken tot opslag. 

 

Al is het maar een paar kilo het is gewoon fantastisch om te doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, mevr.Grijpstra zei:

Hallo beste @mien zuinig !

Jouw verslag verdient wel zeker een reactie ,ik ben er bijna sprakeloos van (en dat wil heel wat zeggen, hoor 😄)

wat ben jij ijverig en goed bezig 👍!

Uit ervaring weet ik hoe een voldaan gevoel een goed gevulde voorraadkast kan geven en zeker als je veel daarvan zelf hebt bereidt.

Je weckt ,droogt, vriest en sommige dingen leg je in in het zout lees ik. Nou, dat is behoorlijk allround !

Met wecken, vriezen en drogen heb ik zelf ook wel ervaring ,waarbij ik wecken en drogen het leukste vind om te doen. Vriezen is vanuit preppers-oogpunt niet de handigste keuze : bij langere stroomuitval loopt je kostbare voorraad al snel gevaar.

Bovendien heb je stroomkosten voor het opslaan, bij wecken en drogen komt dat er niet meer bij.

Voor mij is vlees, brood en wat snacks het enige wat ik nog af en toe invries, ingevroren groenten vind ik persoonlijk niet zo'n succes, uitgezonderd soepgroenten, dat werkt bij mij dan weer wel! O ja, en mijn zelf gebakken appeltaart, die vries ik ook .

Dat inleggen in zout dat lijkt me een precisie werkje, mijn moeder en beide oma's deden het vaak en met succes, maar daar heb ik me nog nooit aan gewaagd. Ik ben heel benieuwd hoe het je daarin vergaat, dus houdt ons op de hoogte aub !

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast met allerlei prepperij bezig bent, ga vooral lekker door en breidt je voorraadje beetje bij beetje steeds verder uit, het is altijd verstandig om wat op de planken te hebben, want een dooie muis voor de kast, dat wil je toch niet hebben !

 

hartelijke groet,

mevr.Grijpstra

 

 

Wat weer een ontzettend fijne reactie van je beste @mevr.Grijpstra je bent een kanjer van ons, en zeker een onmisbaar zonnetje.

We zien je heel graag vaak op het mooie forum,

met elkaar staan we nog sterker, en is het nog leuker.😃

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, mien zuinig zei:

Dag @mevr.Grijpstra, invriezen is niet handig nee, ik weck zelfs mijn kip en mijn rundvlees, als je het gaat gebruiken 10 minuten doorverhitten.

 

Waarom kan dat wel in de Oostblok landen en in Nederland niet?

 

Vleeszouten is eigenlijk nog wel een dingetje dat doe je ook niet zomaar. 

Ik zou het wel heel graag doen ik moet kijken of ik die mogelijkheden kan maken tot opslag. 

 

Al is het maar een paar kilo het is gewoon fantastisch om te doen.

Dag @mien zuinig

Mijn vrouw maakt af en toe Surinaams eten en koopt dan gezouten rundvlees bij de Toko dat hallen ze in een plastiek emmertje met een goed afsluitbare deksel, die kan je ook in zijn geheel kopen, maar ook dus je gewenste gewicht kopen los, wat ik hier ook mee wil zeggen, zou je het kopen dan kan je even met je vinger wat vocht van het vlees halen om daar mee een indruk te krijgen hoe veel zout je op vlees moet doen om het te conserveren, het lekkerste en beste is Himalayas zout.

 

Ik ben geboren en opgegroeid tussen een rijtje huurhuizen met Indische families de buurman was een Indonesiër die vaak ging vissen en de vissen ging zouten en op het dakje van de schuur drogen om dan het later te gebruiken om te eten zo kan je ook vlees conserveren.

 

Zijn dat misschien ideetjes om te proberen???

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ik moet nog even denken aan aardig wat jaartjes geleden, we hadden de vriezerkastje goed vol, op de markt kreeg je vroeger nog wel eens hele leuke aanbiedingen, zo deed de visboer ons een bod op een tas vol met verse makreel het was een heel laag prijsje wat je gewoon niet kon weigeren, maar wat doe je als je dan geen ruimte meer hebt, het was winter het vroor aardig zoals het toen nog kon dus de zak uit de slaapkamer raam gehangen waar het goed bevroren was zo kon het nog een tijdje hangen toe we het klaar konden maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, JJ&A zei:

Dag @mien zuinig

Mijn vrouw maakt af en toe Surinaams eten en koopt dan gezouten rundvlees bij de Toko dat hallen ze in een plastiek emmertje met een goed afsluitbare deksel, die kan je ook in zijn geheel kopen, maar ook dus je gewenste gewicht kopen los, wat ik hier ook mee wil zeggen, zou je het kopen dan kan je even met je vinger wat vocht van het vlees halen om daar mee een indruk te krijgen hoe veel zout je op vlees moet doen om het te conserveren, het lekkerste en beste is Himalayas zout.

 

Ik ben geboren en opgegroeid tussen een rijtje huurhuizen met Indische families de buurman was een Indonesiër die vaak ging vissen en de vissen ging zouten en op het dakje van de schuur drogen om dan het later te gebruiken om te eten zo kan je ook vlees conserveren.

 

Zijn dat misschien ideetjes om te proberen???

Zelf woon ik helaas in een flat, die gaan over op blikjes, zouten wil ik graag, ik ga straks naar de kringloop, ik wil een fitting en een magnetron rooster, dan kan ik wat proberen te zouten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig @mien zuinig, ik lees met veel plezier je enthousiaste manier van aanpakken. 😊

Zelf wecken en drogen en zouten we ook van alles, maar we doen ook best wel veel met de vriezer.

Bij langdurige stroomuitval hebben we een aggregaat klaar staan.

Mocht het echt einde oefening zijn wat de nutsbedrijven betreft dan hebben we de mogelijkheid om het meeste spul uit de vriezer alsnog te wecken en zo weer verder te kunnen. En we hebben een grote moestuin waar veel gewassen staan die ook de winter wel door komen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, mien zuinig zei:

Zelf woon ik helaas in een flat, die gaan over op blikjes, zouten wil ik graag, ik ga straks naar de kringloop, ik wil een fitting en een magnetron rooster, dan kan ik wat proberen te zouten.

Wat bedoel je met de fitting en magnetron rooster, en wat wil je daar mee doen???

 

Onbewerkte vlees/vis kan je rauw zouten en bewaren, vis beter eerst schoon maken, zouten en dan drogen.

Als je het vlees dan wilt gebruiken eerst spoelen met water en misschien een nachtje in water laten staan en het de volgende dag klaar maken, maar daar heeft @Roel waarschijnlijk meer ervaring mee en kan je betere tips geven.

 

Vlees roken of rosteren kan je ook in de natuur doen, met de daar aanwezige droog hout, wel goed ander brandmateriaal verwijderen dicht bij het vuur en naderhand het weer achter laten dat er amper wat van te zien is.

En iets bij je hebben mocht er een vlammetje (brandend materiaal) door de lucht gaan het direct op de grond te kunnen doven.

 

Heel goed bezig beste @mien zuinig

Heb je ook al een goede waterfilter en wat opslag van drinkwater, want water is buiten ademen wel de eerste levens behoefte.

Vlees eten we nog geen één keer in de maand, zo ook zuivel producten nemen we niet vaak, en scheelt ook aardig wat geld.

 

Off Topic,

Stroomgebruikers hebben we ook amper en wat we hebben gebruiken we ook vrij weinig.

Ja de een wasmachine een keer per week, of een handwasje drogen met de losse centrifuge, inductie plaat, om te koken, en laptop om zelf onze filmpjes uit te zoeken en te bekijken op momenten dat het ons uitkomt.

Led verlichting ook bescheiden, maar wel heel gezellig.

Verwarmen al jaren niet meer.

Borden en gerij goed al likken kan het zo weer in de kast, geintje.😂

 

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, mien zuinig zei:

@JJ&A

 

Ik reageer op je laatste bericht, ik heb een regenton op het balkon, iligaal natuurlijk 😁 en ik ben zeer geïnteresseerd in magneten en zo, gisteren mee begonnen.

Ha die @mien zuinig,

Ik zie even niet het verband van regenton, de magneten en waar je gisteren mee bent begonnen😉

Ja magneten heeft zeker ook mijn interesse en heb ze ook in verschillende vormen.

Dus regeer maar even ter verduideling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, mien zuinig zei:

Ik ga kijken bij een Indische toko naar gezouten vlees, ik zit alleen in een gat, kijken waar ik het vind.

Even off topic,

 

Ja we zijn ook wel bezorgt om elkaar wat bedoel je dat je in een gat zit, kun je daar meer over vertellen, want je verteld het nu wel aan mensen die zich in heel veel dingen kunnen verplaatsen, door een enorme levens ervaring, misschien toch een andere topic openen waar je het over verschillende dingen vragen kan stellen anders vertroebel je zo je eigen topic, dus barst maar ergens los.

Ps, ik moet toch mijn PB-box opruimen zodat jullie mij daar ook berichtjes naar kunnen sturen.

 

En anders maar gewoon hier want het is jou topic.

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...