Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie


Jelle v H

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, al een poosje ben ik hier aan over nadenken. Hoe en op welke manier kun je nog communiceren met elkaar als het stroom netwerk plat ligt, en dus alle digitale middelen niet meer tot onze beschikking zijn. Een vaste lijn gebruiken kan ook niet ( geen stroom). De satalieten  zijn ook buiten gebruik gesteld , eigenlijk als ik hier over nadenk is dat best beangstigend, graag had ik jullie mening hierover gehoord. Vr gr Jelle. v H

aangepast door Jelle v H
Tekst fout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zag bij een ander forum portofoons die men gebruikt voor communicatie, blijken niet extreem duur te zijn en las dat iemand daar ook mee bezig is om zonnepaneeltjes op te maken. Nu wil ik je niet toe zetten tot dit forum te verlaten en daar verder te gaan, dus hoop dat je verdere ervaringen en kennis wilt blijven delen. 

Als het vakantie geld binnen is kan ik mij ook wel wagen aan zoiets, mits er ook mensen zijn om mee te communiceren want anders gaat het wel heel saai worden 🤣 Ik heb wel de indruk dat men daar heel veel meer bezig is met politiek en dergelijke en daar heb ikzelf minder mee en denk dat dit forum net wat meer gericht is op de basis. Ze zijn daar wel iets verder met alles als deftige preppers is mijn idee en dat zal wellicht de wat meer hardcore mensen aanspreken. Zelf hou ik het liever wat speels en simpel. 

Edit: PS. https://www.zendamateur.com/ voor diepgaande kennis.

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mij daar ook aangemeld maar wou eerst rustig meelezen en nog niet hiermee bezig zijn, maar...

Motvlinder - Zendamateur.COM
Is er ook mee bezig gaat binnenkort iets met een zonnepaneeltje doen. 

Ik ga liever op de kennis van de zendamateurs en sta echt op het punt om 1 te bestellen met de extra module. Ik denk dat zij ook goed kunnen helpen met een zonnepaneeltje en andere technieken. 

Edit: Ik begin er niet aan omdat ik dus examens moet doen die veel te ingewikkeld zijn voor mij. Het staat vol met technische formules en kennis waar ik echt niets mee kan, ik heb hier geen basis voor om dit te begrijpen. 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je dan communiceren? Wanneer de stront aan de knikker is houden wij het hier zo dicht mogelijk bij huis.

Dus enkel contact met goede lui op loopafstand. Van verder weg heb je niet veel meer te verwachten.

Nou ja, wellicht wat ongemak... 😊

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jelle,

informatie is goud waard. 
Dat merkte ik bij de laatste situatie waarbij een nl-alert werd verstuurd. Weten wat er speelt is essentieel. 
 

Dus jouw vraag over communicatie is een terechte vraag. 
 

Online praten mensen makkelijk over ham-radio’s, maar in het door regels geregeerde Nederland ligt dat toch wat ingewikkelder. 
 

Zoals Roel al opmerkte; met wie ga je communiceren?

 

ik denk dat dat communicatie met mijn gezin/buren belangrijk is, wanneer shtf en er geen telefonisch contact mogelijk is. 
 

Een haalbaar, betaalbaar alternatief voor de gsm is een porto, vind ik. 
Ik heb zelf twee soorten. 
een setje van 2 van zo’n 60 euro en een set van Kenwood. Daarin merk je kwaliteitsverschil, qua bereik. 
 

voordeel van de goedkopere set is dat hij werkt op batterijen die je kunt vervangen, terwijl mij Kenwoodset oplaadbaar is. 
niet zo praktisch in een black-out situatie 

 

Een set die voldoende is om met buren te communiceren of met iemand die door de buurt beweegt, is wel fijn natuurlijk. 
 

Ik zou zeggen: bedenk eerst met wie je wilt communiceren en wat het doel van je communicatie is. En kies daarna iets wat binnen je budget past. 
 

Laat je niet gek maken
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zendamateur die hier even meeleest even wat zaken op een rijtje:

In NL en de landen om ons heen, zijn er verschillende manieren om via de ether te communiceren. Voor sommige ben je afhankelijk van een derde partij, zoals bijvoorbeeld mobiele telefonie/data en satelliet communicatie. Voor jullie doel is dit minder geschikt want de kans dat dit uitvalt bij een calamiteit is vrij groot. 

Er zijn ook mogelijkheden om te communiceren zonder dat je afhankelijk bent van een derde partij. Voor sommige varianten moet betalen, andere zijn gratis. In alle gevallen dien je wel apparatuur aan te schaffen. 

 

Laten we ons richten op de meest voorkomende legale manieren om te communiceren waarvoor, anders dan de aanschaf van apparatuur, geen verdere kosten gemaakt hoeven te worden. 

In deze categorie heb je globaal twee keuzes: 

1. Je wilt gebruik maken van verschillende frequentiebanden waarmee je betrouwbaar zowel lokaal als wereldwijd kunt communiceren. Hiervoor is wel enige kennis nodig en je dient hier ook een examen voor af te leggen. Nederland kent hierin twee varianten: De eerste is de "Full" of "F" variant waarmee je op alle zendamateur banden met maximaal 400 Watt uitzendingen mag doen. Hiervoor is redelijk wat technische kennis nodig. De tweede variant is de "Novice" of "N" variant waarmee je met maximaal 100 Watt op bepaalde korte golf banden (40, 20 en 10 meter banden) en op enkele VHF en UHF banden (2 meter en 70 cm) kunt communiceren. De Novice machtiging is de instap machtiging en de les- en leerstof is dan ook eenvoudiger. Met een beetje leren is dit voor verreweg de meeste mensen prima te doen. 
Zowel met een F of een N machtiging is het goed mogelijk om lokale en wereldwijde verbindingen te maken al heeft de F amateur natuurlijk wel een klein voordeel omdat hij/zij meer banden tot zijn of haar beschikking heeft en meer vermogen mag maken. Nederland is hierin overigens niet veel strikter of soepeler dan andere landen in de wereld. Er zijn landen waarin het beleid iets soepeler is maar er zijn meer landen waar het beleid minder soepel is. Laat ik het zo zeggen, ik ben momenteel (nog) Novice amateur maar anders dan in Denemarken zijn er eigenlijk geen andere landen waar je als Novice amateur meer mag dan in Nederland. 
 

2. Je wilt gebruik maken van enkel frequentiebanden waarmee je voornamelijk lokaal kunt communiceren en in bepaalde gevallen ook grotere afstanden kunt afleggen maar je hebt geen zin om hiervoor een examen af te leggen. Hiervoor heb je drie mogelijkheden:

- Citizens Band (CB) of 27 MC: Bij de ouderen onder ons ook bekend als het "bakkie". Voor de komst van mobiele telefonie enorm populair maar nog steeds prima geschikt om lokaal te communiceren. In sommige gevallen kun je hier zelfs wereldwijd mee communiceren maar daarvoor moet je over wel over een bakkie beschikken waarmee je op de enkel zijde band kunt uitzenden en de condities moeten goed zijn. Het gaat nu te ver om daar dieper op in te gaan maar onder normale omstandigheden kun met een goede en vrij opgestelde buitenantenne gemakkelijk afstanden afleggen van tien tot 20 kilometer.

- PMR: Met speciaal hiervoor ontworpen portofoon kun je met 0,5 Watt gebruik maken van 8 kanalen in het UHF spectrum. Deze hebben een vaste antenne, het is dus niet mogelijk een andere antenne aan te sluiten. Er zijn ook portofoons waarmee je onder andere op de PMR frequenties uit kunt zenden met maximaal 5 Watt en waarop je ook een externe antenne aan kunt sluiten. Het mag duidelijk zijn dan het bereik dan veel groter wordt maar dit is dus wel illegaal. Op legalge wijze is het goed mogelijk om in open terrein afstanden van 5 KM af te leggen. In verstedelijkt gebied is dat vaak maak enkele honderden meters.

LPD: Voornamelijk bedoelt voor data overdracht en minder voor spraak. Het maximaal vermogen is dan ook een stuk lager, namelijk maximaal 10 millie Watt. Bij LPD heb je de beschikking over 23 kanalen in het UHF spectrum. Het mag duidelijk zijn dat het bereik zeer beperkt is. 

 

Beperkt bereik is overigens niet altijd een nadeel. In Nederland is het, in tegenstelling tot sommige andere landen, legaal om alle communicatie die via de ether plaats vindt, af te luisteren. Communicatie waarvan het niet wenselijk is dat deze afgeluisterd worden, dient dus versleuteld te worden. Denk bijvoorbeeld aan de hulp diensten. Dat versleutelen kan op verschillende manieren maar als je het goed wilt doen dan is dat niet eenvoudig. Veel gemakkelijker is het om gewoon te zorgen dat anderen jouw signaal überhaupt niet kunnen ontvangen. Wanneer je enkel in je directe omgeving in staat wilt zijn om draadloos met anderen te communiceren dan zijn de PMR en LPD mogelijkheden dus gewoon prima. 

 

Vandaag de dag wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale manieren om met elkaar te kunnen communiceren. Dit is doorgaans lastig te ontvangen tenzij je over specifieke apparatuur beschikt. Er is echter nog steeds heel veel wat gewoon analoog uitgezonden wordt. Denk bijvoorbeeld aan de lucht- en scheepvaart. Afhankelijk waar je je bevind kan dat heel interessant zijn. Ook op de korte golf valt er met een ontvanger aardig wat interessants te ontvangen. Ik mij voorstellen dat je in een calamiteiten situatie graag op de hoogte wilt blijven van wat er allemaal gebeurd. Een scanner of korte golf ontvanger kan dan echt heel interessant zijn. Vaak is deze apparatuur voor relatief weinig geld aan te schaffen en met een stukje draad als antenne, kun je dan toch al vrij veel ontvangen. 

 

Ik hoop dat het bovenstaande een beetje duidelijkheid verschaft in de mogelijkheden die je hebt om draadloos te communiceren. 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zeer goede uiteenzetting van mogelijkheden en regels, die helder en duidelijk zijn. 

Vanuit preppers gedachte is QRP (Expirimenteel laag vermogen) het meest wenselijke wanneer mobiliteit, uitgaande van het toevoegen in een BoB (Bug out Bag), de doelstelling is. SSB zou dan ook de wens zijn en daarvoor is N examen wel een vereiste waarbij de technische kennis juist zeer wenselijk is (zelfbouw onder preppers is dan ook niet geheel vreemd). Bij nadere kennisneming van de lesstof, heb ik besloten om wel een studieboek aan te schaffen en op termijn mijn examen te doen. 

Hartelijk dank voor deze uiteenzetting.

73 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar studie materiaal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...