JJ&A Geplaatst: 7 november Delen Geplaatst: 7 november Op 20-10-2024 om 20:28, gerard zei: @Jandar, bedankt voor de tip, daar ga ik mee aan de gang. Fluister stil zal die niet worden, maar elke Decibel is meegenomen. Beste @Jandaren @gerard Ik heb wel eens gelezen dat een motor gepaste tegendruk moet hebben, maar voor de zekerheid even gevraagd, aan de Copilot. U Verzonden door u: Ik heb nog een vraagje ik las dit net maar kan je dit straffeloos doen: ik heb begrepen als je er de demper van een brommer op zet hoor je het aggregaat nagenoeg niet meer. Copilot het webgebruiken Verzonden door Copilot: Het plaatsen van een demper van een brommer op een aggregaat om het geluid te verminderen kan technisch gezien werken, maar er zijn enkele belangrijke overwegingen: Wettelijke Aspecten: Het is belangrijk om te controleren of dit legaal is in jouw regio. Er kunnen regels zijn over het aanpassen van uitlaat- of dempingssystemen, zowel voor brommers als voor aggregaten. Veiligheid: Zorg ervoor dat de demper correct is geïnstalleerd en dat het aggregaat nog steeds veilig en efficiënt werkt. Onjuiste installatie kan leiden tot problemen zoals oververhitting of verminderde prestaties. Garantie en Verzekering: Het aanpassen van het aggregaat kan invloed hebben op de garantie of verzekering. Controleer de voorwaarden om te zien of dergelijke aanpassingen zijn toegestaan. Het is altijd een goed idee om advies in te winnen bij een professional voordat je dergelijke aanpassingen uitvoert. Heb je nog andere vragen of iets anders waar ik je mee kan helpen? Er zit vlak bij Hoogezand GR ook een bedrijf die gespecifieerd is in het maken van RVS uitlaten, daar zou je de vraag ook kunnen stellen samen met de gegevens van de aggregate. https://uitlaten.com 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: 7 november Delen Geplaatst: 7 november Ik ben geen ingenieur opleiding gedaan, maar heb 15 jaar ervaring in auto techniek (technisch specialist). En voor de hobby ervaring in tractorpulling. De 4 takt motoren van aggregaten hebben in principe geen tegendruk nodig. Te veel tegen druk beïnvloed de prestaties en kan inderdaad leiden tot oververhitting. De "ouderwetse" aggregaten met carburateur, hebben geen emmisie-bestrijding-systeem bij deze motoren kan je nog kleine veranderingen aanbrengen, zonder dat deze grote gevolgen hebben voor de prestaties. Zoals Copilot zegt, heeft dat wel gevolgen voor garantie. Wettelijke zal dit waarschijnlijk niet mogen, omdat bij dergelijke aanpassingen de CE type goedkeuring vervalt. De fabrikant kan immers niet meer garanderen dat het product nog aan alle veiligheid en emissie normen voldoet. De demper die geplaatst zou worden, moet wel geschikt zijn voor de cilinderinhoud. Anders word de doorstroming belemmerd. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jandar Geplaatst: 8 november Delen Geplaatst: 8 november Idd, maar we hebben het nu over een situatie waar de wet niet echt meer van belang is, en door het geluidniveau te verlagen, verminder je de kans op aandacht, dus ik zou zeggen nu uitproberen en pas echt gebruiken in een SHTF situatie 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: zondag om 20:02 Delen Geplaatst: zondag om 20:02 @Jandar inderdaad zoals u omschrijft, Op 8-11-2024 om 07:21, Jandar zei: nu uitproberen en pas echt gebruiken in een SHTF situatie (Aggregaat word nu alleen periodiek getest) De aanpassing staat nog niet hoog op mijn verlanglijstje, Maar wanneer het gelukt is, houd ik jullie op de hoogte. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: maandag om 11:46 Delen Geplaatst: maandag om 11:46 15 uren geleden, gerard zei: @Jandar inderdaad zoals u omschrijft, (Aggregaat word nu alleen periodiek getest) De aanpassing staat nog niet hoog op mijn verlanglijstje, Maar wanneer het gelukt is, houd ik jullie op de hoogte. Je kan er ook een geluiddempende box over heen zetten, met een geluid gedempte pijp naar boven, om de warmte af te voeren. Kan je daar wat mee, als je denkt daar wat aan te hebben kunnen we het verder uitdenken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: maandag om 14:04 Delen Geplaatst: maandag om 14:04 Een geluiddempende box om de motor,kan de luchtstroom die de motor koelt beperken. Waardoor de motor oververhit. Ik heb vaker op Amerikaanse forums gezien dat dit soort boxen worden gebouwd. Soms met een ventilator om toch wat koele lucht bij de motor te krijgen. Maar hoe dat werkt bij lange duur en zware belasting van de aggregaat, word niet bekend gemaakt. Een benzine motor heeft een efficiëntie van +/_25% Dat wil zeggen dat de +/_ 75% word omgezet in verlies. Dit is verdeeld in; (Voor info zoek op: sankey diagram) 30% koelverlies 35% uitlaat verlies Dan nog een paar procent, straling en wrijving verlies. Waarde verschillen een beetje per motor. Laten we als waarde nemen dat een aggregaat 2L brandstof belast gebuikt per uur. Dan word er per uur (75% van 2L) 1.5L omgezet in hitte. 1L benzine bevat 35 megajoules, of 9,7 kilowattuur energie. Dan word er per uur 1.5L x 9.7kw = 14.55Kwh aan warmte verloren. Dat is best wel veel warmte die afgevoerd moet worden 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.