Panoramix Geplaatst: 1 december 2025 Geplaatst: 1 december 2025 (aangepast) Ik heb ook zoiets voor het kampvuur đ„ of thuis in de oven . je moet in elk geval niet te veel deeg erin doen đ  En dat noemen wij een puddingvorm đ€ 1 december 2025 aangepast door Roeltest 4 Quote
JJ&A Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Hee bedankt beste @Panoramix  De poffertpan: ouderwets gereedschap waar je op kunt bouwen Hier in het Noorden noemen we âm gewoon een poffertpan, elders doen ze interessant met wonderpan, maar het is precies hetzelfde ding: een stevige pan met een gat in het midden waarmee je zonder oven tĂłch brood, cake, poffert en hartige schotels kunt maken.  Ideaal als je offâgrid zit of als de boel een keer uitvalt. Het gebruik is simpel. Je vet de pan in, strooit er wat paneermeel in als je dat gewend bent, en dan komt het detail dat veel mensen vergeten: plaats het inzetplaatje of onderzettertje onder de pan als jouw model dat heeft â dat voorkomt aanbranden. Daarna vul je de pan tot ongeveer tweeâderde, deksel erop en rustig laten gaan. Geen hoog vuur, geen haast. De pan werkt als een miniâoven: langzaam op temperatuur komen en de warmte verdeelt zich vanzelf.  Brood is meestal in drie kwartier tot een uur klaar, poffert heeft wat meer tijd nodig.  Maar het mooie is: deze pan werkt overal. Gas, petroleumstel, houtkachel, rocket stove â maakt allemaal niks uit. In een SHTFâsituatie kun je er nog steeds fatsoenlijk brood mee bakken. Geen wonder dus dat dit soort ouderwets gereedschap nog steeds meegaat van generatie op generatie.  Kort gezegd: geen magie, gewoon praktisch. En soms is dat precies wat je nodig hebt. Extra recepten die perfect werken in de poffertpan 1. Basisbrood (SHTFâproof) IngrediĂ«nten 500 g bloem 7 g droge gist 10 g zout 300 ml water  Bereiding Meng bloem, gist en zout. Water erbij, kneden tot soepel deeg. 45â60 min laten rijzen. Ingevette pan vullen tot â . 20â30 min na rijzen. Op laag vuur 45â60 min bakken. Even laten rusten voor je âm eruit haalt.  2. Eenvoudige poffert (zoals oma âm maakte) IngrediĂ«nten 250 g bloem 250 g zelfrijzend bakmeel 2 eieren 250 ml melk Snuf zout Handje rozijnen (optioneel) Bereiding Alles mengen tot een dik beslag. Rozijnen erdoor. Pan invetten + paneermeel. Beslag erin, deksel erop. 1,5 tot 2 uur op laag vuur. 3. Hartige panbroodschotel (camping/SHTFâvariant) IngrediĂ«nten 300 g bloem 1 tl bakpoeder 1 tl zout 200 ml water Handje spekjes of gedroogde worst Ui of knoflook (als je het hebt)  Bereiding Droge ingrediĂ«nten mengen. Water erbij tot stevig deeg. Spek/worst en ui erdoor. In de pan, deksel erop. 45â60 min op laag vuur. Stevig, voedzaam, en werkt zelfs op een houtkachel. Maar hier ook weer, dan komt het detail dat veel mensen vergeten: plaats het inzetplaatje of onderzettertje onder de pan als jouw model dat heeft â dat voorkomt aanbranden, en dat het bovenste deeg niet rauw blijft. Mijn moeder had ook nog een opzet oven die kon je op een gaspit zetten, en dan de poffertjes pan er in en alles wat je er in maakte werd perfect heerlijk gebakken.  Mijn idee, Ik denk dat je deze opzet oven ook goed kon gebruiken boven een kampvuur met houtskool, om zo minder roetvorming tussen de dubbele want te krijgen, haha maar dat is mijn idee. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.