Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tuinieren met houtsnippers


Preppie

Aanbevolen berichten

We zijn al jaren aan het uitproberen wat de eenvoudigste en minst arbeidvragende tuiniermethode is. Een deel van de moestuin is al een paar jaar bedekt met houtsnippers. En zoals Paul Gautschi laat zien in de video, groeit er minder onkruid + is het makkelijk te verwijderen. Verder heeft dat deel van de tuin minder water nodig evenals minder vorst en hitte bescherming van de gewassen.

Wij passen nog wel gewasrotatie toe. Paul past geen gewasrotatie toe en legt uit waarom. Nou, dat gaan we dus ook uitproberen.

In de video geeft hij nog wat handige tips.

 

http://backtoedenfilm.com/#movie

 

BACK TO EDEN shares the story of one man’s lifelong journey, walking with God and learning how to get back to the simple, productive methods of sustainable provision that were given to man in the garden of Eden. The organic growing system that has resulted from Paul Gautschi’s incredible experiences has garnered the interest of visitors from around the world. However, never until now have Paul’s methods been documented and shared like this!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zeer interessant thema.

 

Ik heb meerdere video's gezien waar men dit inderdaad met stro deed.

Hierdoor kon met zelfs in een bloedheet klimaat zoals dat in Texas tuinieren.

 

Bij hen was het met name het waterbesparende effect van belang.

In mijn geval zal eerder het wieden een probleem zijn (helaas niet zoveel tijd voor de moestuin als ik zou willen)

Maar ook dat probleem zal met een goede laag sto goed te verhelpen zijn.

 

Ik neem alleen aan dat men het (de??) stro pas aanbrengt als de eerste plantjes hun kopjes laten zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mulchen kan in principe met elk organisch materiaal. Zei het bladeren, groendafval, stro, hooi, houtsnippers.

 

Elk materiaal heeft zijn eigen voor en nadelen. Hier gebruik ik gewoon het grasmaaisel dat van het gazon afkomt. Met houtsnippers moet je er op letten dat je geen naaldhout gebruikt, dit zal namelijk de grond verzuren en niet alle planten houden daarvan waardoor je weer kalk zal moeten toevoegen om dit tegen te gaan.

 

De beste manier om je mulchen voor te stellen als je er nog niet bekend mee bent is om naar een bos te kijken. Daar is de grond altijd vochtig en vol met leven omdat jaar in jaar uit de grond wordt bedekt met bladeren die in de herfst van de bomen vallen. Deze beschermen de grond tegen uitdroging van zon en wind en worden langzaam verteerd zodat de grond weer gevoed wordt. Hierdoor groeit alles daar goed zonder dat je elke dag met je gietertje hoeft water te geven en komt er ook minder onkruid op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mulchen werkt vooral in hete klimaten om vocht vast te houden. In ons klimaat hebben we vooral de warmte van het zonlicht nodig op de grond. In Tilburg is een experimentele permacultuur tuin opgezet, met karton op de bodem (zoals het klassieke voorbeeld uit australie). Binnen een maand was het weggerot. Er is onder permacultuur-mensen veel verschil van mening over mulchen.

 

Als iemand ervaring heeft met houtsnipper in ons klimaat, vertel er aub over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...