Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

f150

Off grid verwarmingsinstallatie (project P)

Recommended Posts

Dit is een vraaggestuurde pomp.

naar aanleiding van de weerstand in de leiding berekent de software in deze pompen hoeveel vermogen hij moet aanwenden om het water weg te pompen.

Als de Heatpipes afsluiten, doordat de maximum temperatuur bereikt wordt, schakelt deze software de pomp automatisch uit.

Dit is sinds maart dit jaar verplicht voor alle nieuwe circulatiepompen, behalve als ze in een cv-ketel gebouwd zijn (sommige oudere ketels kunnen die licht wisselende drukken niet aan)

 

*Edit, de pomp "leert" dus zelf welk toerental en dus vermogen hij nodig heeft, hier hoef je zelf niets meer aan in te regelen zoals bij de oude pompen

 

Interessant topic dit en zeer leerzaam. Aan Grundfos had ik al gedacht voor mijn toekomstig vergelijkbaar maar veel kleiner project (is gewoon beste merk) en deze pomp kan ook worden gebruikt voor vloerverwarming. Dus heatpipes op het dak, groot buffervat met een paar spiralen, w.o. één voor de vloerverwarming.

 

https://nl.grundfos.com/content/dam/dutch/FLYERS%26BROCHURES/ALPHA2_NED.pdf

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Interessant topic dit en zeer leerzaam. Aan Grundfos had ik al gedacht voor mijn toekomstig vergelijkbaar maar veel kleiner project (is gewoon beste merk) en deze pomp kan ook worden gebruikt voor vloerverwarming.

 

Er zijn 2 echt grote merken die kwalitatief niet voor elkaar onder doen, Grundfos en Wilo.

Als je voor een regelunit voor vloerverwarming aan het shoppen gaat, pak een Robot.

Dat zijn kwalitatief enorm hoogwaardige units voor een vrij lage prijs (kwalitatief beter dan WTH en ongeveer de helft van de prijs)

Robot gebruikt de Grundfos Alpha2 als pomp voor hun units, dus daarmee zit je ook goed!

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

We hebben inderdaad ook gekozen voor een Robot verdeelunit met een externe Grundfos pomp en een zeer nauwkeurig regelbare Siemens SQS65 actuator die de vloer minitieus op temperatuur houdt. Al met al een heel pijpencircus:

[ATTACH=CONFIG]20968[/ATTACH]

 

Voor een aantal andere ruimtes wil ik de vlakke plaat radiatoren vervangen door Jaga's die met een relatief bescheiden formaat van 90x120cm 4.5Kw leveren (bij 75º). Ik verwacht dat we daarmee langer op lagere temperaturen kunnen blijven stoken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Met Jaga's (convectoren) kan je zeer zeker op lagere temperatuur stoken! :)

Het enige "nadeel" (wat eigenlijk qua efficiëntie een voordeel is!) is dat je niet "lekker voor de verwarming" kan zitten.

Aangezien ze de warmte nagenoeg alleen via convectie omzetten en niet via straling, wat radiatoren wel doen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
We hebben inderdaad ook gekozen voor een Robot verdeelunit met een externe Grundfos pomp en een zeer nauwkeurig regelbare Siemens SQS65 actuator die de vloer minitieus op temperatuur houdt. Al met al een heel pijpencircus:

 

Voor een aantal andere ruimtes wil ik de vlakke plaat radiatoren vervangen door Jaga's die met een relatief bescheiden formaat van 90x120cm 4.5Kw leveren (bij 75º). Ik verwacht dat we daarmee langer op lagere temperaturen kunnen blijven stoken.

 

Ik hoop niet dat je ooit iets moet vervangen ;-)

Maar geen isolatie om de warme leidingen ?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik hoop niet dat je ooit iets moet vervangen ;-)

Maar geen isolatie om de warme leidingen ?

 

Vervangen valt zo te zien wel mee, ik zie overal (bij alle relatief kwetsbare onderdelen) netjes 3-delige koppelingen tussen, dus de componenten zijn allemaal gemakkelijk los te halen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik hoop niet dat je ooit iets moet vervangen ;-)

Maar geen isolatie om de warme leidingen ?

 

De leidingen zijn allemaal geisoleerd maar onder de ketel er eigenlijk geen ruimte meer voor. Op zich geen probleem omdat er aan het plafond een aanvoer zit voor de lucht-warmtepomp die de lucht afzuigt en met een COP waarde van 4.4 omzet naar warm water. Op de restwarmte zit dus 440% rendement. Met een (handmatig) bedienbare driewegklep kan de gekoelde lucht weer in huis worden ingeblazen op 5 punten of via het dak worden afgevoerd.

De ruimte wordt ook gebruik als washok, dus er is echt een forse warmteproductie. De LWP kan - afhankelijk van de regeling - maximaal 510m3 per uur afzuigen.

 

[ATTACH=CONFIG]20970[/ATTACH]

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
We hebben inderdaad ook gekozen voor een Robot verdeelunit met een externe Grundfos pomp en een zeer nauwkeurig regelbare Siemens SQS65 actuator die de vloer minitieus op temperatuur houdt. Al met al een heel pijpencircus:

[ATTACH=CONFIG]20968[/ATTACH]

 

Voor een aantal andere ruimtes wil ik de vlakke plaat radiatoren vervangen door Jaga's die met een relatief bescheiden formaat van 90x120cm 4.5Kw leveren (bij 75º). Ik verwacht dat we daarmee langer op lagere temperaturen kunnen blijven stoken.

 

Ik zie hier galvanise, roodkoper, geelkoper, gietijzer door elkaar op elkaar aangesloten... Gaat daar water door? Zo ja, Ai ai ai, elektrolyse... Al eens een spanningsmeter tegen de verschillende metalen gehouden?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik zie hier galvanise, roodkoper, geelkoper, gietijzer door elkaar op elkaar aangesloten... Gaat daar water door? Zo ja, Ai ai ai, elektrolyse... Al eens een spanningsmeter tegen de verschillende metalen gehouden?

 

In NL wordt voor verwarmingsystemen vrijwel altijd een combi van (gegalvaniseerd) staal en koper gebruikt. In de praktijk levert het geen noemenswaardige corossie op, ook niet na tientallen jaren. Er gaat geen sanitair water door de leidingen (dat loopt gescheiden via een wisselaar) en het CV water is zuurstofarm - het is een gesloten en volledig geaard systeem. Maar ik zal voor de zekerheid het potentiaal doormeten dit weekend.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
In NL wordt voor verwarmingsystemen vrijwel altijd een combi van (gegalvaniseerd) staal en koper gebruikt. In de praktijk levert het geen noemenswaardige corossie op, ook niet na tientallen jaren. Er gaat geen sanitair water door de leidingen (dat loopt gescheiden via een wisselaar) en het CV water is zuurstofarm - het is een gesloten en volledig geaard systeem. Maar ik zal voor de zekerheid het potentiaal doormeten dit weekend.

 

Toch maar op één plaats geaard hoop ik? Anders heb je alsnog de kans dat de aarde spanning steekt op (en dus Zwerfstroom laat vloeien) op je installatie.

 

Of je water nu opgeloste zuurstof bevat maakt niets uit, je H2O ontbindt door elektrolyse en de zuurstof die zich dan vormt, begint gaatjes te maken :D

 

En ja, het gaat 20 keer goed voor jaren, maar als je de pech hebt, gaat het fout al na een paar jaar... Het is maar een opmerking, ik ben geen kenner van de materie,

ik gebruik echter mijn boerenverstand en de ervaring van wat ik al gezien heb...

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Toch maar op één plaats geaard hoop ik? Anders heb je alsnog de kans dat de aarde spanning steekt op (en dus stroom laat vloeien) op je installatie.

 

Of je water nu opgeloste zuurstof bevat maakt niets uit, je H2O ontbindt door elektrolyse en de zuurstof die zich dan vormt, begint gaatjes te maken :D

 

En ja, het gaat 20 keer goed voor jaren, maar als je de pech hebt, gaat het fout al na een paar jaar... Het is maar een opmerking, ik ben geen kenner van de materie,

ik gebruik echter mijn boerenverstand en de ervaring van wat ik al gezien heb...

 

In theorie kan dit inderdaad gebeuren.

Echter in de praktijk gaat dit dermate traag dat het in de komende tientallen jaren geen problemen op mag leveren.

Tenzij er allerlei additieven aan het water zijn toegevoegd.

 

Alleen een relatief zwak metaal als aluminium is hier gevoeliger voor.

Daarom worden er ook steeds minder CV-ketels uitgerust met aluminium platenwisselaars.

In ongeveer 90% van de installatie's in Nederland zitten er meerdere metalen door elkaar heen.

Al is het maar omdat er veel koppelingen in (al dan niet vernikkeld) messing uitgevoerd zijn!

 

Zolang je bij je rookgasafvoer, en bij je gas- en drinkwaterleidingen maar geen materialen door elkaar heen gaat gebruiken en je het systeem goed aardt.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
In theorie kan dit inderdaad gebeuren.

Echter in de praktijk gaat dit dermate traag dat het in de komende tientallen jaren geen problemen op mag leveren.

Tenzij er allerlei additieven aan het water zijn toegevoegd.

 

Alleen een relatief zwak metaal als aluminium is hier gevoeliger voor.

Daarom worden er ook steeds minder CV-ketels uitgerust met aluminium platenwisselaars.

In ongeveer 90% van de installatie's in Nederland zitten er meerdere metalen door elkaar heen.

Al is het maar omdat er veel koppelingen in (al dan niet vernikkeld) messing uitgevoerd zijn!

 

Zolang je bij je rookgasafvoer, en bij je gas- en drinkwaterleidingen maar geen materialen door elkaar heen gaat gebruiken en je het systeem goed aardt.

 

Even een vraagje zijdelings. Tegenwoordig kun je Alpex\Alupex leidingen gebruiken voor water, gas en CV. Het is relatief makkelijk verwerkbaar en je hebt ze met mantel, isolatie ect. etc. Hoe denk jij over Alpex voor je leidingen?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Even een vraagje zijdelings. Tegenwoordig kun je Alpex\Alupex leidingen gebruiken voor water, gas en CV. Het is relatief makkelijk verwerkbaar en je hebt ze met mantel, isolatie ect. etc. Hoe denk jij over Alpex voor je leidingen?

 

Het grote voordeel van Kunstofleidingsystemen is de prijs en verwerkbaarheid.

Er zijn een hele hoop verschillende merken systemen, met helaas (bijna) allemaal verschillende koppelingen, waarvan de meesten geperst moeten worden met de juiste persbek.

Hierin zit ook het grote nadeel.

Wij, als groothandel, krijgen gemiddeld 1x per week de vraag: welk merk is dit?

Dit komt omdat zolang je de slang (praten bij kunststof niet meer over buizen) en de koppelingen op elkaar afgestemd houdt, de fabrikant zijn systeemgarantie geeft.

 

In het kort heb je 2 invalshoeken wat de slang betreft en een paar wat de koppelingen betreft.

 

Qua Slangen:

-Volledig kunststof

-Meerlagen met Aluminium kern.

 

Volledig kunststof

voordelen: erg goedkoop is, relatief scherp gebogen kan worden, nog makkelijker verwerkbaar is.

Nadelen: door het gebrek aan Aluminium is de draagkracht lager en moet hij dus veel vaker gebeugeld worden. Minder vormvast na buiging (wilt zich recht trekken)

Ook is de energieafgifte door de buis hoger.

Dit kom je in de praktijk vooral als vloerverwarming tegen, waar het uitermate goed voor geschikte is.

 

Meerlagen, heeft zoals de naam al zegt, meerdere lagen kunststof met daartussen een aluminium kern (meestal aluminium)

Voordelen hiervan is dat het vrij star is, dus minder gebeugeld hoeft te worden, vormvaster is, van zichzelf al iets beter geïsoleerd, en dat hij over het algemeen, beter vernet is.

(Vernetten zorgt ervoor dat de kunststofmoleculen meer als een "net" werken en daardoor minder watermoleculen doorlaten.

 

Wat de koppelingen betreft zijn er 2 onderdelen waar grote verschillen op zijn,

1. aansluiting op de slang; dit kan door een insteek en via een schuifsysteem gebeuren.

Schuiven heeft als voordeel dat de diameter van de slang minder (tot niet) vernauwt wordt, hierdoor kan je soms een diameter kleiner werken dan met insteekkoppelingen.

Nadeel is dat het kwetsbaarder is.

Insteken en afpersen is het meest gebruikt.

 

2. Materiaal van de koppeling; in vrijwel alle gevallen zijn de koppelingen uit kunststof gemaakt, met een metalen ring die in aan de leiding geperst wordt.

Het kunststof is vergelijkbaar, in het metaal zit een enorm verschil. Aluminium of RVS.

Alu perst met minder kracht, RVS is zonder in te pakken in het beton te storten.

 

Mijn mening hierover:

Zolang je één leidingsysteem gebruikt, en je daarbij netjes volgens de instructie's werkt, is het een perfecte vervanger van Koper en Staal.

Echter, weet daarbij wel tot welke temperaturen er gestookt mag worden (vaak 75° langdurig en 90° kortstondig) om problemen te voorkomen.

Ook als je iets anders dan water (of gas in de daarvoor bestemde buizen met de daarvoor geschikte koppelingen in verband met de rubberringen en dergelijke)

door de slangen wilt voeren (bijvoorbeeld zoals @f150 Glycol) bel de leverancier of dit zonder problemen kan.

 

Let wel, Gasleidingen mogen niet met handperstangen afgeperst worden en zorg voor de juiste hulpgereedschappen en persbekken voor je hiervoor kiest.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Het grote voordeel van Kunstofleidingsystemen is de prijs en verwerkbaarheid.

Er zijn een hele hoop verschillende merken systemen, met helaas (bijna) allemaal verschillende koppelingen, waarvan de meesten geperst moeten worden met de juiste persbek.

Hierin zit ook het grote nadeel.

Wij, als groothandel, krijgen gemiddeld 1x per week de vraag: welk merk is dit?

Dit komt omdat zolang je de slang (praten bij kunststof niet meer over buizen) en de koppelingen op elkaar afgestemd houdt, de fabrikant zijn systeemgarantie geeft.

 

In het kort heb je 2 invalshoeken wat de slang betreft en een paar wat de koppelingen betreft.

 

Qua Slangen:

-Volledig kunststof

-Meerlagen met Aluminium kern.

 

Volledig kunststof

voordelen: erg goedkoop is, relatief scherp gebogen kan worden, nog makkelijker verwerkbaar is.

Nadelen: door het gebrek aan Aluminium is de draagkracht lager en moet hij dus veel vaker gebeugeld worden. Minder vormvast na buiging (wilt zich recht trekken)

Ook is de energieafgifte door de buis hoger.

Dit kom je in de praktijk vooral als vloerverwarming tegen, waar het uitermate goed voor geschikte is.

 

Meerlagen, heeft zoals de naam al zegt, meerdere lagen kunststof met daartussen een aluminium kern (meestal aluminium)

Voordelen hiervan is dat het vrij star is, dus minder gebeugeld hoeft te worden, vormvaster is, van zichzelf al iets beter geïsoleerd, en dat hij over het algemeen, beter vernet is.

(Vernetten zorgt ervoor dat de kunststofmoleculen meer als een "net" werken en daardoor minder watermoleculen doorlaten.

 

Wat de koppelingen betreft zijn er 2 onderdelen waar grote verschillen op zijn,

1. aansluiting op de slang; dit kan door een insteek en via een schuifsysteem gebeuren.

Schuiven heeft als voordeel dat de diameter van de slang minder (tot niet) vernauwt wordt, hierdoor kan je soms een diameter kleiner werken dan met insteekkoppelingen.

Nadeel is dat het kwetsbaarder is.

Insteken en afpersen is het meest gebruikt.

 

2. Materiaal van de koppeling; in vrijwel alle gevallen zijn de koppelingen uit kunststof gemaakt, met een metalen ring die in aan de leiding geperst wordt.

Het kunststof is vergelijkbaar, in het metaal zit een enorm verschil. Aluminium of RVS.

Alu perst met minder kracht, RVS is zonder in te pakken in het beton te storten.

 

Mijn mening hierover:

Zolang je één leidingsysteem gebruikt, en je daarbij netjes volgens de instructie's werkt, is het een perfecte vervanger van Koper en Staal.

Echter, weet daarbij wel tot welke temperaturen er gestookt mag worden (vaak 75° langdurig en 90° kortstondig) om problemen te voorkomen.

Ook als je iets anders dan water (of gas in de daarvoor bestemde buizen met de daarvoor geschikte koppelingen in verband met de rubberringen en dergelijke)

door de slangen wilt voeren (bijvoorbeeld zoals @f150 Glycol) bel de leverancier of dit zonder problemen kan.

 

Let wel, Gasleidingen mogen niet met handperstangen afgeperst worden en zorg voor de juiste hulpgereedschappen en persbekken voor je hiervoor kiest.

 

Thanx, ik kon je geen kudo meer geven, dus +1 via deze weg.

 

Ik overweeg om dit systeem aan te schaffen voor warm en koud water en vloerverwarming. Dat afsnijden, pellen (soort puntenslijper erover) en afknijpen heb ik al een paar keer gezien. Ik moet me echter wel eens in de koppelingen gaan verdiepen bijv. van het buffervat naar de waterpunten of van buffervat naar de vloerverwarmingsunit. Gas gebruik ik waarschijnlijk maar op 1 plaats en dan blijft een zo kort mogelijke slang volgens mij het beste. Voor de vloerverwarming kan ik slang gebruiken zonder alukern in de vloer zelf, maar voor de rest neem ik waarschijnlijk de geïsoleerde slang. Nu hebben ze 16mm, 20mm en 26mm en CV is meestal 22mm. Dus vraag ik me weer af of 20mm voldoende zal zijn of dat ik 26mm moet gebruiken. Tegen die tijd moet ik alles echt maar eens door laten rekenen, wat ik denk te moeten hebben.:D

 

F150 heeft het in ieder geval direct goed aangepakt door zijn energiehuishouding direct goed aan te pakken. Het is een investering voor de lange termijn en uiteindelijk zal hij dik gaan besparen op zijn energiekosten al duurt het een tijdje voordat het terugverdiend is.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Thanx, ik kon je geen kudo meer geven, dus +1 via deze weg.

 

Ik overweeg om dit systeem aan te schaffen voor warm en koud water en vloerverwarming. Dat afsnijden, pellen (soort puntenslijper erover) en afknijpen heb ik al een paar keer gezien. Ik moet me echter wel eens in de koppelingen gaan verdiepen bijv. van het buffervat naar de waterpunten of van buffervat naar de vloerverwarmingsunit. Gas gebruik ik waarschijnlijk maar op 1 plaats en dan blijft een zo kort mogelijke slang volgens mij het beste. Voor de vloerverwarming kan ik slang gebruiken zonder alukern in de vloer zelf, maar voor de rest neem ik waarschijnlijk de geïsoleerde slang. Nu hebben ze 16mm, 20mm en 26mm en CV is meestal 22mm. Dus vraag ik me weer af of 20mm voldoende zal zijn of dat ik 26mm moet gebruiken. Tegen die tijd moet ik alles echt maar eens door laten rekenen, wat ik denk te moeten hebben.:D

 

F150 heeft het in ieder geval direct goed aangepakt door zijn energiehuishouding direct goed aan te pakken. Het is een investering voor de lange termijn en uiteindelijk zal hij dik gaan besparen op zijn energiekosten al duurt het een tijdje voordat het terugverdiend is.

 

Geef tegen die tijd maar een seintje!

CV-buis kan bij groter systemen ook in 28 zijn uitgevoerd.

Welke diameter kunststof je moet pakken hangt heel erg van het merk af. Daar kan ik nu zonder meer informatie geen goed advies over geven.

 

Qua merken die je als Particulier makkelijk kunt verkrijgen (bijvoorbeeld bij warmteservice) zou ik kijken naar Viega,

Dat is kwalitatief net iets beter dan Upunor.

Laat je het via een installatiebedrijf doen, dan zijn er veel meer mogelijkheden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...