Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prep beginneling en enigszins verdwaald in voorraadland ;)


Huismusje

Aanbevolen berichten

Ik koop ook als we gaan winkelen altijd iets voor de prepkelder.

Dat voel je niet in de geldbeugel en zo wordt de voorraad aangevuld.

Ik let natuurlijk heel goed op de datum ..als iets bijna verstreken is eten we het op en zetten een andere (nieuwe) in de plaats.

Hetzelfde doe ik met brandstof...diesel bv tank ik zo nu en dan eens 25 liter.

Ik heb heel veel ruimte in de kelder (de gehele opp van ons huis) dus ik kan best wat kwijt.

Ik spaar diesel in 25 L bidons ...die staan donker en droog.

Ik spaar tot ik 1000 liter heb en dan gebruik ik die en vul gelijk weer aan.

Zo blijft alles vers.

Het hout dat ik opsla net hetzelfde ..hetgeen ik in de winter gebruik wordt in dezelfde week bijgekapt en gezaagd zodat de voorraad blijft.

Eens je bent gestart komt alles wel stuk voor stuk...alles in 1 keer kopen is onvoorstelbaar duur en niet plezant...ik heb echt plezier aan het preppen om je eigen voorraad te zien groeien en vorm aan te nemen...

Mijn kinderen en stiefkinderen ( we zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen ) weten goed wat ik doe en snappen de essentie van preppen;..Als ik 2 weken terug een grote hoeveelheid water ging kopen legde ik hen ook uit waarom.. ( ze zijn 4 , 8 ,10 en een puber van 14).

Ik legde hen voorzichtig de huidige situatie uit van landen waar oorlog is en dat dit een weerslag zou kunnen geven op de prijzen hier. Daarvoor mogen ze ook maar kort in de douche...en het licht mag niet gelijk waar en wanneer branden..

Nu weten ze dat ...preppen is een levenswijze die wordt opgebouwd ...je kan alles kopen in een keer maar daarom ben je nog niet voorbereid.. Probeer maar eens een vuur te maken zonder aansteker met enkel een firesteel bv

Het zijn allemaal leuke zaken om met de kinderen te doen..ze leren er veel van en houd hen weg van de f***g gsm's en spelconsoles waar ik niet tegen kan. De natuur heeft zoveel te bieden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @Huismusje , Allereerst welkom hier!

Om te beginnen wou ik zeggen dat 25kg mij wat weinig lijkt voor een gezin van 5 voor een half jaar. Zelf hou ik porties aan van min 100gr p.p, maar zelfs als je 50gr pakt kom je met 25 kg denk ik nog te kort. Als je uit gaat van 182 dagen, en 3 kinderen rekent als 1,5 portie, dan kom je dus op 182*3,5= 637 porties. Doe dit keer 50 gr = 637*0,05kg=31,85 kg. Al fors meer dan 25 kg dus, en dan denk ik dat de porties ook nog eens veel te klein zijn. Persoonlijk zou ik dan ook rekenen op minimaal 60kg voor een half jaar.

 

Wat budget betreft, maar ook qua voedingsstoffen, had ik laatst zelf een (voedsel) budget-basic-lijst gemaakt. Hierbij heb ik gekeken naar zo veel mogelijk afwisseling, prijs en voedingsstoffen. Naast de basic-lijst heb ik ook nog aanvullende lijsten gemaakt, maar de eerste nadruk ligt voor mij op die basic lijst. Als ik die compleet heb kan ik verder met de aanvullende lijsten. Ik zal hem hier even voor je plakken:

 

5x Valle del sole Groene spliterwten 900gr 1,29 4.5 kg 6.45

10x Valle del sole Gele spliterwten 900 gr 1,09 9 kg 10.90

5x Valle del sole Groene linzen 6-7mm 900 gr 1.59 4.5kg 7.95

5x Valle del sole Kikkererwten 900 gr 1.59 4.5kg 7.95

10x AH BASIC Zilvervliesrijst 1000gr 0.95 10kg 9.50

10x AH BASIC Fusilli 1000gr 0.79 10kg 7.90

40x AH BASIC Havermout 500gr 0.41 20kg 16.40

62.5kg 67 euro

 

20kg havermout = 400x ontbijt

42.5kg avondeten = 425x avondeten

 

Voor het gemak allemaal van de AH, zodat ik bij de gewone boodschappen iedere x wat dingen van dit lijstje mee kan nemen. Er staat bij wat het weegt, wat het kost, en in mijn overzicht heb ik achteraan staan hoeveel ik er nog van moet kopen en dit pas ik dan iedere x aan als ik er wat van heb.

Nou heb ik wel bijv ook rode linzen, maar die staan niet op het lijstje omdat die een stuk duurder zijn dan de andere linzen. De reden dat ik voor peulvruchten heb gekozen lees je hier. Gedroogde peulvruchten zijn zo goed als onbeperkt houdbaar, en ze kunnen gewoon in de originele verpakking blijven zitten maar je kan ze natuurlijk ook in weckpotten doen.

Het grootste nadeel van deze lijst, is dat je voor alle producten water nodig hebt omdat alles gedroogd is. Ee watervoorraad is natuurlijk sowieso erg belangrijk, maar in dit geval dus helemaal. Wel kan overal een soep van gemaakt worden zodat het kookvocht niet weggegooid hoeft te worden.

 

-edit: het lijstje had ik heel mooi overzichtelijk gemaakt, maar hier gooit ie alles achter elkaar helaas.

Maar er staat dus eerst het gewicht per pak, dan de prijs per pak, dan het gewicht als ik alle pakken van dat product heb gekocht (bijvoorbeeld 5x 900gr = 4,5kg), en dan de totaalprijs voor alle pakken van dat product. Onderaan staat dan het totale gewicht en de totale prijs, in dit geval dus 67 euro.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen

 

Bedankt voor deze handige lijst. Ik heb de calculators van internet gebruikt maar bedacht me net dat ik het veel beter persoonlijk kan uitrekenen. Voor suiker rekenen ze heel veel kilo's terwijl ik dit in het dagelijkse leven nooit gebruik. Misschien is het in een crisis situatie iets anders maar toch.

 

Gezien het volume en de beschikbare ruimte is het voor mij misschien handiger om in de eerste instantie uit te gaan van een voorraad voor 3 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen dank @Huismusje ! Nou vergat ik nog helemaal te vermelden dat een ander nadeel is dat wat avondeten betreft alles gekookt moet worden voordat het eetbaar is. Dat zijn ook wel belangrijke dingen om naar te kijken =)

Havermout is ook prima te weken. Savonds in water zetten, eventueel met wat gedroogde vruchten erin, of kaneel. Smorgens te eten.

Ik eet havermout altijd zo. Havermout in water is de Schotse manier van havermout eten, maar het kan natuurlijk ook met melk, yoghurt, en zelfs met water en melkpoeder.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Havermout is ook prima te weken. Savonds in water zetten, eventueel met wat gedroogde vruchten erin, of kaneel. Smorgens te eten.

Ik eet havermout altijd zo. Havermout in water is de Schotse manier van havermout eten, maar het kan natuurlijk ook met melk, yoghurt, en zelfs met water en melkpoeder.

 

Yup, hier eten we ook regelmatig "overnight oats". Vandaar had ik ook geschreven "wat avondeten betreft" ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...