Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY: Eigen keukenspullen


konijn

Aanbevolen berichten

nu ben ik bezig een "mok" te maken van een colablikje, gewoon de bovenkant opensnijden dat je zegmaar alleen het plateautje er uit snijd en de opstaande rand er aan laat ( voor extra stevigheid en drink comfort ). Dan van een ander blikje reepjes snijden en die om het blikje strak heenbinden, en daar openingetjes in maken waar dan een handvat van een ander strookje gevouwen blik ingeklikt of gehangen kan worden. Ik dacht zomaar dat een blikje tot op zekere hoogte wel vuurvast zou zijn, en dan zou dit een goedkope oplossing zijn als je het nodig zou hebben en er even geen geld voor hebt ofzo, of als het tijdens een shtf nergens meer te krijgen is. Ik had expres bedacht dat het handvat losgeklikt kon worden omdat dat handvat anders ook heel warm zou worden al je het op het vuur zet. En een blikje leent zich ook fantastisch als "kookmokje" omdat de bodem een, naar binnen staande, koepel is waardoor de warmte ook nog ietwat gevangen blijft of in elk geval goed verdeelt word over de onderkant van het blikje.

 

Ik ben er al wel aan begonnen maar heb nog geen foto's kunnen maken, voor mijn idee heb je ook twee blikjes nodig en ik heb er nog maar één. Maar zodra ik aan de slag kan om hem helemaal af te maken zal ik komen met de foto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
nu ben ik bezig een "mok" te maken van een colablikje, gewoon de bovenkant opensnijden dat je zegmaar alleen het plateautje er uit snijd en de opstaande rand er aan laat ( voor extra stevigheid en drink comfort ). Dan van een ander blikje reepjes snijden en die om het blikje strak heenbinden, en daar openingetjes in maken waar dan een handvat van een ander strookje gevouwen blik ingeklikt of gehangen kan worden. Ik dacht zomaar dat een blikje tot op zekere hoogte wel vuurvast zou zijn, en dan zou dit een goedkope oplossing zijn als je het nodig zou hebben en er even geen geld voor hebt ofzo, of als het tijdens een shtf nergens meer te krijgen is. Ik had expres bedacht dat het handvat losgeklikt kon worden omdat dat handvat anders ook heel warm zou worden al je het op het vuur zet. En een blikje leent zich ook fantastisch als "kookmokje" omdat de bodem een, naar binnen staande, koepel is waardoor de warmte ook nog ietwat gevangen blijft of in elk geval goed verdeelt word over de onderkant van het blikje.

 

Ik ben er al wel aan begonnen maar heb nog geen foto's kunnen maken, voor mijn idee heb je ook twee blikjes nodig en ik heb er nog maar één. Maar zodra ik aan de slag kan om hem helemaal af te maken zal ik komen met de foto's

 

Blikjes zijn vuurvast zat. Ik gebruik ze om ethanol brandertjes mee te maken. Hier mijn knutsel: http://preppers.nl/forum/threads/6720-Home-made-alcohol-spiritus-brander/page4?highlight=alcohol+brander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blikjes zijn vuurvast zat. Ik gebruik ze om ethanol brandertjes mee te maken. Hier mijn knutsel: http://preppers.nl/forum/threads/6720-Home-made-alcohol-spiritus-brander/page4?highlight=alcohol+brander

 

alleen ik zit nu te denken, zou ijzerdraad ook vuurvast genoeg zijn om om het blikje heen te binden en ook daarvan het handvatje te maken, want dat scheelt mij meteen weer zoeken naar een tweede blikje, en dat spaart ook voor mijn mes een hoop snijwerk in blik, ik had begrepen dat dat niet zo goed was voor een mes :p ( geen zorgen ik gebruikte een breekmesje ).

Ik heb niet heel erg dik ijzerdraad maar volgens mij, het is dikker dan de buitenwant van het blikje dus . . .

 

in elk geval bedankt dat je vertelde dat blik vuurvast is, dat spaart mij een hoop zorgen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleen ik zit nu te denken, zou ijzerdraad ook vuurvast genoeg zijn om om het blikje heen te binden en ook daarvan het handvatje te maken, want dat scheelt mij meteen weer zoeken naar een tweede blikje, en dat spaart ook voor mijn mes een hoop snijwerk in blik, ik had begrepen dat dat niet zo goed was voor een mes :p ( geen zorgen ik gebruikte een breekmesje ).

Ik heb niet heel erg dik ijzerdraad maar volgens mij, het is dikker dan de buitenwant van het blikje dus . . .

 

in elk geval bedankt dat je vertelde dat blik vuurvast is, dat spaart mij een hoop zorgen ;).

 

Ijzer smelt bij 1811 kelvin (1537.8ºC) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Blikjes van frisdrank/bier zijn tegenwoordig meestal van aluminium in plaats van blik. Aluminium is niet aan te raden voor voedsel/drinken in combinatie met vuur ;-)

 

40% van de kookpotten in een grootkeuken zijn nog steeds uit aluminium . Aluminium roest niet . Loop eens langs een rijksweg bij rotondes en verkeerslichten zie je vast frisdrank blikjes liggen . Liggen die er een paar weken krijgen ze roest plekken . Dus geen aluminium .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens een publicatie op de website van de Universiteit Eindhoven worden de blikjes in Amerika vooral gemaakt van aluminium en die in Europa van staal.

 

http://web.tue.nl/cursor/html/cursor4119981999/cursor24/pag7a.htm

 

In dezelfde publicatie staat ook dat het blikje van een coating wordt voorzien. Die coating zorgt er o.a. voor dat je drankje niet naar metaal smaakt. De laatste jaren is er rondom Bisphenol A (wat in de coating wordt verwerkt) veel onrust ontstaan. Het zou o.a. tot leerproblemen en vruchtbaarheidsproblemen leiden.

 

http://www.warenwelenwee.nl/toevoegingen_kunststoffen.html

 

Het is vanwege die coating geen goed idee de inhoud boven een vuur te verwarmen. Hiermee komen er versneld toxische stoffen vrij.

 

Voor mijn BOB heb ik onlangs een mok van GSI 100% RVS gekocht.

 

http://www.leerentveldvrijetijd.nl/gsi-outdoors-mok-rvs-0-6-liter-glacier.html

 

Deze kan wel direct gebruikt worden boven een vuurtje, maar is natuurlijk geen DIY :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...