Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw Projectje Van MP:)


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Ik kon er niet heel veel over vinden, hier is een discussie die hier over gaat http://www.carbidbus.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=6&t=91&hilit=soldeer

Inschattende vanuit de functionaliteit denk ik dat alleen de onderste en bovenste rand erop gesoldeerd zijn. Wat @ghostwhiper al aangaf een paar hechtlasjes en de boel zit vast. Je kan het er ook op gokken in het ergste geval loopt je soldeer weg en kan je alsnog de boel in elkaar laten hechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@ghostwhiper @Nickx vandaag met de haakse slijper bezig geweest en na eerst even te testen op een stuk metalen plaat toch maar als het ware het diepe in gesprongen en er gewoon voor gegaan en hier het resultaat:

 

[ATTACH=CONFIG]11020[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11021[/ATTACH]

 

nu vroeg ik mij af omdat ik geen boor heb voor metaal of ik de gaten voor lucht toevoer geen kleine streepjes kan maken met de haakse slijper? of dat dit erg lelijk word?

 

ik vond het voor de eerste keer wel redelijk goed gaan ookal was het niet perfect ik vond het erg leuk om met mijn handen bezig te zijn en zelf wat te maken en het lijkt me leuk hier verder mee te gaan.

 

gr, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@MyronPrps Ik zou toch vanwege de radius van de bus en de dikte van het materiaal voor een boor gaan.

Zo voor het eerst met de slijptol ziet het er prima uit hoor ;)

Hoe dik was je schijf trouwens? Ziet er uit alsof je een 3,2 / 5 mm schijf gebruikt hebt

Hoe dunner de doorslijpschijf Hoe makkelijker het gaat

 

Nu ik de binnenkant goed kan zien is duidelijk dat de bodem niet gesoldeerd is maar alleen de ring aan de buitenkant.

Schijnbaar toch in een keer diepgetrokken ;)

 

Ohja een tip om de gaten rondom goed te verdelen.

Eerst meet je de buitendiameter op (makkelijk is vanaf de 100 mm te meten om het exacter te krijgen leg ik zo uit)

Dat deel je gewoon door het aantal gaten wat je wil en teken je dat af.

 

Het vanaf 100 uitmeten.

Aangezien een rolmaat een lipje heeft is het makkelijker om de 100mm (10 cm) als 0 te gebruiken.

Kom je dan op 385mm dan heb je dus daadwerkelijk 285 mm.

Je kan de rolmaat met een kleine lijmklem of een magneet op zijn plek houden en dan rondom de bus draaien.

 

Om precies te meten doe ik dit in de praktijk eigenlijk dagelijks wel een aantal keer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ghostwhiper dat lijkt mij inderdaad een goede manier voor de gaten, ik ga morgen proberen de gaten te boren dus ben benieuwd hoe dat gaat. Ik weet zo snel niet wat voor schijf ik heb gebruikt haha, had mijn opa even geraadpleegd die kwam hiermee dus met open armen ontvangen. kunnen de gaten gewoon rond zijn of moeten deze vierkant?

@FincaInSpanje het is erg leuk om te doen ook, er gaat nu haast een wereld voor me open haha dus ik weet zeker dat er nog meer projectjes komen hahaha:)

@Nickx inderdaad! wat is precies een centerpunt slaan want ik kan er niks over vinden helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps

 

Omdat een boor de eigenschap heeft om op een glad oppervlak naar een putje te "zoeken" moet er eerst zo'n putje - een center - worden gemaakt. Bij hout en andere zachte materialen gaat dat uitstekend met een priem, bij metaal met een centerpons. of een ander ding waarmee je een putje/deukje/zoekertje kan slaan.

 

Hier een linkje: (te precies beschreven voor jou toepassing maar werkwijze is hetzelfde)

http://www.majosoft.com/metalworking/html/hoe_maak_je_een_center_om_te_b.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Test 1: Mislukt!

 

Zostraks geprobeerd om een pannetje met water te laten koken boven de stove en het begon erg goed, had genoeg lucht voor een redelijk vuurtje en de eerste bubbels kwamen tevoorschijn dus trots liep ik rond opzoek naar kleine takjes totdat ik constant: drup drup drup hoorde. nu dacht ik eerst dat het condens was van het pannetje zelf maar helaas begon het soldeer ( volgens mij heet dat zo tenminste, het zilver achtige spul wat bij sommige naden zit) te smelten en drupte het in de stove zelf en rondom op de vloer in de tuin. nu was mijn vraag dus hoe ik dit kan repareren of dat het gewoon slimmer is om het van iets anders te maken?

 

vind het toch erg jammer maar hoop dat het op te lossen is.

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Naast zacht soldeer kun je ook hard solderen met messing.

Nadeel hiervoor heb je zuurstof en acetyleen en een goede lasbrander nodig.

Het zal toch echt een paar hecht lasjes gaan worden of Je moet een oude smid in de buurt weten maar dat gaat geld kosten.

@Nickx lijkt me niet echt verstandig om te gaan bouten.

De standaard 8.8 boutjes en moeren houden niet echt van langdurige hitte.

Het zal denk ik ook de onderste rand zijn en dat is niet simpel plat op plat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast zacht soldeer kun je ook hard solderen met messing.

Nadeel hiervoor heb je zuurstof en acetyleen en een goede lasbrander nodig.

Het zal toch echt een paar hecht lasjes gaan worden of Je moet een oude smid in de buurt weten maar dat gaat geld kosten.

@Nickx lijkt me niet echt verstandig om te gaan bouten.

De standaard 8.8 boutjes en moeren houden niet echt van langdurige hitte.

Het zal denk ik ook de onderste rand zijn en dat is niet simpel plat op plat

 

Het lekte vooral onderin bij de rand en bovenop waar de handvaten zitten dus ik denk dat ik inderdaad een paar goede stevige lassen nodig heb om deze stove te redden.

 

weet je misschien hoe ik dit moet uitleggen aan diegene die bij deze werkplaats last?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Euh de onderste rand moeten 4 a 5 hechtlasjes a3 30mm per stuk opkomen met mig of 6 vloeilasjes met tig 25mm per stuk.

Voorkeur vanaf de onderkant dan is het niet zichtbaar

Bovens rand hetzelfde verhaal alleen dan die eventueel op de naad aan de binnen kant ook als ketting las en paar hechtlasjes gebruiken

Handvatten ook voorzien van een a3 las naar niet compleet rondom ivm scheuren.

 

Enige wat ik niet weet is wat de tin gaat doen in het smelt bad.

Als ik het zou lassen zou daarom elektroden lassen mijn voorkeur hebben omdat dat het minst gevoelig is Voor verontreiniging.

Tig geeft wel het mooiste eindresultaat.

Bij hecht lassen blijf je wel lucht lekkages houden op de naden iets wat je met hardsoldeer niet hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...